Vammaisneuvoston ja sen Rakennetaan Kaikille -työryhmän lausunto kaavamuutokseen Postipuun koulu, aluenumero 110518

5.12.2025 8.34

 

Espoon vammaisneuvosto

Rådet för personer med funktionsnedsättning i Esbo

Espoon vammaisneuvoston lausunto

1 (5)

2.12.2025

Vammaisneuvoston ja sen Rakennetaan Kaikille -työryhmän lausunto kaavamuutokseen Postipuun koulu, aluenumero 110518


Lausunto pohjautuu Kaupunkisuunnittelukeskuksen esittelyyn ja esitysmateriaaliin Rakennetaan kaikille -työryhmässä 3.11.2025 sekä suunnitelma-aineistoon Espoon kaupungin www-sivuilla.

Vammaisneuvoston Rakennetaan kaikille -työryhmä (jatkossa RAKA) esittää seuraavien asioiden huomioon ottamista, jotta ko. kaava-alueesta saadaan rakennettua kaikille käyttäjille esteetön, turvallinen ja käyttötarkoituksenmukainen alue.

Yleistä

Postipuun koulun kaava-alueella mahdollisestaan lisärakentaminen Postipuun koululle ja päiväkodille sekä muutetaan pohjoispuolella sijaitseva pieni alue pysäköintipaikaksi koulun käyttöön.

Kaava-alueen maasto on korkeuseroiltaan haasteellista esteettömän liikkumisen kannalta.

RAKAn saamien tietojen mukaan nykyinen Postipuun koulu on kärsinyt sisäilmaongelmista, joita ei ole saatu korjattua. Uudisrakennuksella saadaan RAKAn mielestä paremmat ja esteettömämmät rakenneratkaisut sekä sujuvammat ja esteettömämmät kulkuväylät sekä piha. RAKAn mielestä esitelty suunnitteluratkaisu D on siten parempi suunnitelma. 
Tässä lausunnossa kommentoidaan suunnitteluratkaisua D.

Kouluinkluusion myötä erikoiskoulut poistuvat Espoosta ja kaikki oppilaat sijoitetaan lähikouluihin liikkumis- tai toimimisesteestä huolimatta. Tämä tarkoittaa vaatimusta aidosta esteettömyydestä koulussa sen pihalla ja sinne saapuessa.

Kulkuyhteyksien suunnittelussa ja toteutuksessa esteettömän reitin on aina oltava lyhin reitti. Esteetön reitti tulee huomioida myös rakennusaikana (Ruutikatu, Ruutikuja, Puustellinpolku) ja varmistaa, että se on tosiasiallisesti toimiva ja turvallinen reitti joka päivä kaikissa sääolosuhteissa.

Kaupunkirakentamisessa tulee huomioida myös kunnossapidon vaatima tila. Talviolosuhteiden lumenläjityspaikat oli merkittyinä esittelyaineistoon ja niiden merkitseminen tulee tarkistaa loppukatselmuksessa.

Liikkumisesteisten (jatkossa LE) saattoliikennepaikkojen kohdalla on vielä haasteita.

Liikkumisen väylien ja sujuvuuden sekä esteettömyyden suunnittelussa tulee huomioida se, että kouluille on erilaisia käyttäjäryhmiä ja käyttöaikoja. Mm. oppilaiden lisäksi omaiset ja läheiset, työntekijät, muut käyttäjät, esim. iltakäytön aikana.

Osa tässä lausunnossa annetuista RAKAn kommenteista saattaa koskea tulevia hankkeen kehitysvaiheita, mutta RAKA toivoo niiden välittämistä hankkeen jatkovalmistelijoille.

RAKA muistuttaa vielä antamistaan lausunnoista uudistettuihin Espoon koulusuunnitteluohjeeseen ja Espoon koulujen pihasuunnitteluohjeeseen vuonna 2023. Lausunnot löytyvät Espoon sivuilta kohdassa ’vammaisneuvosto’ (suora linkki alla)
 Vammaisneuvosto | Espoon kaupunki

Ulkoalueet, 
yleistä

Yleisesti suunnittelun lähtökohtana tulee olla esteettömyyden osalta se, että esteetön reitti on aina lyhin reitti samalla turvallisuusnäkökohdat huomioiden.

Turvallisen liikkumisen tosiasiallisiin ratkaisuihin tulee kiinnittää vielä huomiota
-koulun pihalla koulun sisäänkäynniltä LE-saattoliikennepaikan luo ja LE-pysäköintipaikoille ja muille pysäköintipaikoille sekä 
-koulun sisäänkäynniltä kadun pohjoispuolella sijaitsevalle erilliselle pysäköintialueelle.

Ulkoalueet, 
pihat ja kulkuväylät

Kulkuväylät ja pihat tulee suunnitella niin tasaisiksi kuin mahdollista ja tasoerojen muutokset tulee luiskata max. 5 % kaltevuudella. Huom! Sivuittaiskaltevuuksia ei tulisi sallia.

Pihojen luiskatuille väylille tulisi asentaa käsijohde kahdella korkeudella.

Kivetysratkaisuissa tulee ottaa huomioon pyörällisten apuvälineiden ja valkoisen kepin käyttäjät; kiven reunat ja pinta eivät saa olla epätasaisia tai liian teräviä. 

Pyörällisten apuvälineiden avulla liikkuminen monella materiaalilla esim. sorassa on hyvin haasteellista. Kulkuväylien pinnat pitää olla kovia, helposti havaittavia, tasaisia ja märkänäkin luistamattomia. Nurmikivi on erityisen huono materiaali pyörällisten apuvälineiden käyttäjille. Soveltuvia päällyste materiaaleja ovat esim. kivituhka, asfaltti, betoni ja sileät luistamattomat kivilaatat.

Koulun pihakentän katsomo-osuudessa tulee huomioida tilatarve pyörälliselle apuvälineelle, esim. pyörätuolille sijoittua katsomo-osaan, joten osa katsomosta tulee toteuttaa penkittömänä maan tasossa tasaisella pinnalla.

Yhdenvertaisen liikuntamahdollisuuksien varmistamiseksi koulun pihalla aidattujen liikuntapaikkojen, kuten esimerkiksi miniareenan, monitoimiareenan ja koripallokentän, sisäänkäynneissä tulee muistaa esteetön ja riittävän leveä mitoitus pyörällisille apuvälineille. Esim. pelipyörätuoli tarvitsee kulkuaukon, jonka leveys on vähintään 900 mm. 


Päiväkodin piha-alueella ei ole riittävän esteetöntä väylää metsäleikkialueelle, mikä käytännössä estää pyörällistä apuvälinettä käyttävän päiväkotilapsen osallisuuden metsäleikkeihin muiden lasten mukana. Yksin jääminen pihan tekonurmialueelle aina leikkimisen aikana ei ole yhdenvertaista.

Ulkoalueet,  
LE-saattoliikennepaikat , LE-pysäköintipaikat sekä pyörä- ja potkulautapysäköinti

LE-pysäköintipaikka on eri asia kuin LE-saattoliikennepaikka. 
LE-saattoliikenne on eri asia kuin tavallinen saattoliikenne. 
LE-saattoliikennettä ja saattoliikennettä on muutakin kuin taksiliikenne.

LE- saattoliikennepaikka on oltava aina lähin esteettömän sisäänkäynnin ovea oleva jättöpaikka. LE-saattopaikan on hyvä olla katettu ja lämmitetty.

LE-saattoliikennepaikan tulee olla mahdollisuuksien mukaan ns. läpiajettava ja sopiva myös isoille LE-autoille, jotka vastaavat mitoitustarpeiltaan ambulanssin kokoista ajoneuvoa.

Tarvittava tila isolle LE-autolle, avattavalle nostimelle ja pyörätuolin siirtymiselle 
pois nostimelta on 8500 mm.
Ison LE-auton saattopaikan leveyden tulee olla 3600 mm ja korkeus 3000 mm.

 

Kaikessa LE-saattoliikennepaikkojen suunnittelussa tulee huomioida se, että autot voivat olla pysäköitynä LE-saattoliikennepaikalle jopa 20 minuuttia eli sen ajan, kun kuljettaja avustaa kuljetettavan kohteeseen. Tämä aika ilmaistaan liikennemerkillä LE-tunnuksen alla saattopaikkamerkinnän ohella.

Koulun pohjoisen esteettömän sisäänkäynnin LE-saattoliikenteen odotustila on merkitty 13 metrin etäisyydelle ko. sisäänkäynnistä. Huonoissa keliolosuhteissa tämä matka on liikaa. RAKA esittää mahdollisuutta vaihtoehtoiseen LE-saattoliikenteen sijaintiin koulun länsi-puolella Ruutikujalla, suunnitelmissa huoltopiha-merkintä.

Koulun pohjoisen esteettömän sisäänkäynnin luona LE-pysäköintipaikat ovat myös liian kaukana toimiakseen tosiasiallisesti esim. talviolosuhteissa pyörällisten apuvälineiden käyttäjille, sillä matka sisääntulolle on merkitty peräti 31 metriksi.

Päiväkodin kaikenlainen saattoliikennepaikka on merkitty lähelle sisäänkäyntiä, mutta poikittain kohden tukimuuria. Parempi ratkaisu olisi läpiajettava saattopaikka ko. kohdassa s.e., merkityt LE-pysäköintipaikat siirretään lännemmäksi.

Päiväkodin moottoriajoneuvojen saattoliikenteen luonne on hiukan erilainen, koska päiväkotilapset tulee saattaa päiväkodin työntekijän luokse henkilökohtaisesti lapsen saattajan toimesta. Tällöin saattoliikennepaikka on suuressa käytössä, kun kaikkien moottoriajoneuvojen tarvitsee pysäköidä, jotta lapsi ja lapsen saattaja pääsevät poistumaan autosta lyhyeksi aikaa.

RAKA huomauttaa vielä tässä, että nurmikivi on erittäin huono vaihtoehto alustana pyörällisille apuvälineille, joten materiaali koko pysäköinti- ja saattopaikan sekä kävelyväylän alla tulee muuttaa muuksi vettä läpäiseväksi materiaaliksi.

**********

LE-pysäköintipaikat tulee sijoittaa mahdollisimman lähelle esteetöntä sisäänkäyntejä.
Parhaaksi sijainniksi ulkona määritellään paikka katoksen alla, enintään 10 m:n etäisyydellä sisäänkäynnistä.

Polkupyörien  ja (sähkö)potkulautojen pysäköintipaikat tulee suunnitella siten, että ne eivät ole esteenä esteettömälle liikkumiselle.

Pyöräpysäköinti- ja (sähkö)potkulautapysäköintipaikkojen sijoituspaikka tulee olla kauempana kuin LE-saattoliikenteen jättöpaikka tai LE-pysäköintipaikka. LE-saatto- ja pysäköintipaikalta esteettömälle sisäänkäynnille johtava reitti on oltava aina esteetön, myös pyöristä ja potkulaudoista!

Opasteet

Opasteet ja niiden väritys, fontti, koko ja sijoittelu unohtamatta opasteiden valaistusta ja yleistä valaistusta ovat tärkeä osa koululle ja päiväkodille lähestymistä ja siten turvallisuutta.

Koulun ja päiväkodin sisäänkäynneissä tulee olla alueopasteet, joiden on oltava valaistuja.

Muuta

RAKA toivoo saavansa nähdä ja kommentoida opastesuunnitelmia ennen kuin ne menevät valmistukseen ja ennen rakennuksen käyttöönottoa.

RAKA pyytää saada vastauksen tähän lausuntoon
 

Espoossa 2.12.2025

Pirkko Kuusela                                         Hanne Österberg
Vammaisneuvoston puheenjohtaja         Rakennetaan kaikille -työryhmän puheenjohtaja

 

Jakelu
Espoon kaupunki, kirjaamo kirjaamo@espoo.fi
Kaupunkiympäristön toimiala, Kaupunkisuunnittelun palvelualue, Asemakaavoitus

Vammaisneuvoston ja sen Rakennetaan kaikille -työryhmän jäsenet ja varajäsenet