Vammaisneuvoston ja sen Rakennetaan Kaikille -työryhmän lausunto kaavamuuoksen kohteessa Virastopiha, aluenro 610502

8.4.2024 11.21

ESPOON VAMMAISNEUVOSTO 
RÅD FÖR PERSONER MED FUNKTIONSNEDSÄTTNING I ESBO                                                                 

15.1.2024                             

Vammaisneuvoston ja sen Rakennetaan Kaikille -työryhmän lausunto kaavamuuoksen kohteessa Virastopiha, aluenro 610502

Lausunto pohjautuu Kaupunkisuunnittelukeskuksen esittelyyn ja esitysmateriaaliin Rakennetaan kaikille -työryhmässä 11.12.2023 sekä suunnitelma-aineistoon Espoon www-sivuilla.


Vammaisneuvoston Rakennetaan kaikille -työryhmä (jatkossa RAKA) esittää seuraavien asioiden huomioon ottamista, jotta ko. kaava-alueesta saadaan rakennettua kaikille käyttäjille esteetön, turvallinen ja käyttötarkoituksenmukainen alue.

Yleistä

Virastopiha ja Espoolaisten talo tulevat olemaan tärkeä ja keskeinen osa Espoon hallinntopalveluita, joihin saapuminen esteettömästi, helposti ja turvallisesti on tärkeää. 
Paitsi Espoolaisten talon kävijöissä, voi esteettömän ympäristön ja esteettömien rakenteellisetn ratkaisujen tarvitsijoita olla myös talon työntekijöissä (jopa 1600 hlöä). Näinollen on hyvä edelleen muistaa suunnittelussa, että esteettömän reitin tulee olla aina lyhin reitti.
 

Kun Espoolaisten talo valmistuu ja sen palvelut ovat kaupunkilaisten käytössä, ja jos alueen muu asuntorakentaminen on edelleen käynnissä, tulee koordinointi eri viranomaisten ja suunnitteluorganisaatioiden välillä olla saumatonta esteettömän liikkumisen toteutumiseksi rakentamisen aikana.
 

Tiiviin kaupunkikeskuksen rakentamisessa tulee huomioida myös kunnossapidon vaatima tila. Talviolosuhteissa lumenläjityspaikat tulee olla merkittyinä kaavaan, jotta vältytään esteettömien kulkuväylien tai jopa liikuntaesteisten (jatkossa LE)saattopaikkojen tai LE-pysäköintipaikkojen käyttämiseltä lumen läjitykseen.

Kaava-alueelle olisi hyvä tehdä ja toteuttaa kokonaisvaltainen valaistussuunnitelma turvallisen liikkumisen, yleisturvallisuuden ja viihtyisyyden lisäämiseksi.

Liikenne ja liikkuminen

Yleisesti suunnittelun lähtökohtana tulee olla esteettömyyden osalta se, että esteetön reitti on aina lyhin samalla turvallisuusnäkökohdat huomioiden.


RAKA toivoo saavansa esittelyn lähiympäristösuunnitelmasta ja mahdolisuuden lausua siitä.

Alue on haasteellinen junaradan (ylittämisen),  joukkoliikenneaseman ja pyöräbaanan vuoksi. 
Ennen korona-epidemiaa, vuonna 2019, Espoon asemalla oli pelkästään matkustajia eli 2,8 miljoonna junaan nousua tai poistumista. Ainakin tämä määrä ihmisiä täytyy saada toimintaesteisten ihmisten ohella kulkemaan sujuvasti ja turvallisesti asema-alueella.

Monella eri kerrosatasolla liikkuminen vaatii 24/7/365 toimivat hissit ja kuitenkin sen  varayhteysjärjestelmän, kun hissi(t) eivät ole toiminnassa. 
Hissien häiriötilanteessa liikkumisen ohjeistus on myös oltava selkeää.

RAKA toivoo esittelyä varayhteyssuunnitelmien valmistuttua.

Kirkkojärventien ylikulkusillan jälkeen tie laskeutuu kerroskorkeuden verran Keskusaukiolle ja RAKA toivookin vielä suunnitelmien edetessä varmistusta, että reittiväli on esteetön eli max. 5% kaltevuudella ja riittävillä levähdystasoilla varustettu kulkuväylä. 
Reittivälin (ylikulkusillan loppukohdasta keskusaukiolle) kattaminen esim. Espoolaisten talon vierustalla auttaa myös esteetöntä ja turvallista liikkumista.

Pyöräilyn laatureitti eli Rantaradan baana tulee kulkemaan Espoon asemalla Kirkkojärventien suuntaisesti ja toimintaesteisten (mm. pyörällisillä apuvälineillä kulkevat, hahmotushäiriöiset, näkövammaiset) henkilöiden ohjaaminen nopeasti liikkuvien pyöräilijöiden reittiä risteämään tulisi estää. Tämä on mahdollista vain aidosti toimivan turvallisen ylikulun kautta.

Polkupyörien ja potkulautojen väärin pysäköinti on nykyisin mittavaa. 
Aseman ja bussipysäkkien sekä Espoolaisten talon läheisyydessä suunnitteluratkaisut täytyvät olla aidosti esteettömän ja turvallisen liikkumisen turvaavia.

LE-saattopaikka on oltava aina lähin sisäänkäynnin ovea oleva jättöpaikka.

Pysäköinti ja saattoliikenne

LE- pysäköintipaikka on eri asia kuin LE-saattoliikennepaikka. 
Saattoliikennettä on myös paljon muutakin kuin taksiliikenne.

Korttelisuunnittelussa pitää huomioida sekä LE -paikoitus että -saattoliikenne.

LE-saattoliikenne tulee olla mahdollinen jokaiseen rakennukseen.

Yleisten alueiden LE-saattopaikat ovat mm. liiketilojen käyttäjiä varten ja ne tulee myös määritellä kaavassa.

Esitellyssä suunnitelmassa kaikki pysäköinti ohjataan pysäköintihalliin. Haliissa ainakin yksi kerros tulee mitoittaa ns. korkeille autoille sopivaksi, jolloin ambulanssiliikenne ja korkea LE-kalusto pääsevät halliin.

LE-saattoliikennepaikka tulee myös sijaita tasaisella, ilman kallistusta olevalla maapohjalla.
LE-saattoliikennepaikan olisi tärkeää olla katéttu.

Polkupyörien pysäköintipaikat tulee suunnitella siten, että ne eivät ole tukkeena esteettömälle liikkumiselle.

Kaupunkipyöräasemien paikka tulee myös sijoittaa kauemmaksi kulkuväylän ruuhkaisimmalta kohdalta tms. risteävän liikenteen kohdalta.

Korttelisuunnittelu

Kulkuväylien materiaalit tulee olla liukkautta estäviä ja kulkua ohjaavia.

Pihojen tulee olla kaltevuuksien osalta esteettömiä ja riittävin levähdyspaikoin varustettuja. Esteettömien reittien täytyy olla aina lyhin reitti.

Pihojen kunnossapito tulee olla mahdollista kaikkina vuodenaikoina ja talviajan lumimassoille pitää olla käytettävissä oma läjityspaikka. Läjityspaikka tulee merkitä kaavaan.

Opasteet

Tiiviin rakennusmassan keskellä sekä usein ruuhkaisella liikenneasemalla hahmottaminen omasta sijainnista voi olla vaikeaa.

Alue- ja korttelisuunnittelussa erilaisten opaste- ja kohokarttojen sijoittuminen on tärkeä asia.

RAKA toivoo saavansa  nähdä ja kommentoida opastesuunnitelmia ennen kuin ne menevät valmistukseen ja ennen rakennuksen käyttöönottoa.
 

Muuta

RAKA on saanut usein palautetta asemaympäristöjen talvikunnossapidosta, kun aluetta hallinnoi monta eri tahoa ja siten asemaympäsitössä on monta kunnossapitotoimijaa. RAKA toivookin, että kunnossapitorajapintojen toimivuuteen kiinnitettäisiin tässä yhteydessä myös huomiota.

Espoossa 15.1.2024

Pirkko Kuusela   Vammaisneuvoston puheenjohtaja   

Hanne Österberg Rakennetaan kaikille -työryhmän puheenjohtaja

Jakelu:           Kaupunkisuunnittelukeskus

Tiedoksi: Vammaisneuvosto ja sen Rakennetaan kaikille -työryhmä