Vammaisneuvoston ja sen Rakennetaan Kaikille -työryhmän lausunto kaavamuuoksen kohteessa Espoontori, aluenro 613802
ESPOON VAMMAISNEUVOSTO
RÅD FÖR PERSONER MED FUNKTIONSNEDSÄTTNING I ESBO
5.3.2024
Vammaisneuvoston ja sen Rakennetaan Kaikille -työryhmän lausunto kaavamuuoksen kohteessa Espoontori, aluenro 613802
Lausunto pohjautuu Kaupunkisuunnittelukeskuksen ja Kaupunkitekniikan keskuksen esittelyyn ja esitysmateriaaliin Rakennetaan kaikille -työryhmässä 6.2.2024 sekä suunnitelma-aineistoon Espoon kaupungin www-sivuilla.
Vammaisneuvoston Rakennetaan kaikille -työryhmä (jatkossa RAKA) esittää seuraavien asioiden huomioon ottamista, jotta ko. kaava-alueesta saadaan rakennettua kaikille käyttäjille esteetön, turvallinen ja käyttötarkoituksenmukainen alue.
Yleistä
Espoontorin kaava-alue on tärkeä palveluiden ja liikkumisen alue Espoon Keskuksen aluekeskuksessa. Se on myös saumaton jatke Virastopihan kaavamuutosalueelle.
Espoontorin ja Virastopihan suunnitelmien toteutuksessa pitääkin huomioida näiden rajapintojen toimiminen myös todellisuudessa, sillä alueen käyttäjämäärät kasvavat voimakkaasti suunniteltujen muutosten toteutuessa.
Esteetön kulku Espoontorilta Entressen kauppakeskukseen ja siellä sijaitseviin julkisiin palveluihin (mm. Entressen kirjasto) on varmistettava.
Kulkuyhteyksien suunnittelussa ja toteutuksessa on muistettava se, että esteettömän reitin tulee olla aina lyhin reitti. Esteetön reitti tulee huomioida myös rakennusaikana ja varmistaa, että se on tosiasiallisesti toimiva ja turvallinen reitti joka päivä kaikissa sääolosuhteissa (HUOM! Liukuporras tai liukuluiska ei korvaa portaita tai hissiä kaikissa tilanteissa, ks. liite).
Tiiviin kaupunkikeskuksen rakentamisessa tulee huomioida myös kunnossapidon vaatima tila. Talviolosuhteissa lumenläjityspaikat tulee olla merkittyinä kaavaan, jotta vältytään rajallisten esteettömien kulkuväylien käyttämiseltä lumen läjitykseen.
Kaava-alueelle yhdessä Virastopihan kaavan kanssa olisi hyvä tehdä ja toteuttaa kokonaisvaltainen valaistussuunnitelma turvallisen liikkumisen, yleisturvallisuuden ja viihtyisyyden lisäämiseksi.
Liikenneasema on osa Espoontorin kauppakeskusta ja siis osa tärkeää julkista palvelua.
Julkisia palveluita on viime vuosina viety kauppakekuksiin ja muihin julkisiin tiloihin ilman, että kaavassa tai rakennusluvassa on määritelty yhtenäinen opastekäytänne. Ts. jokainen kiinteistön rakennuttaja suunnitteluttaa omanlaisensa ja oman värisensä graafisen ilmeen ja opastemaailman.
Yhtenäinen ja yleinen graafinen ilme edellyttää RAKAn mielestä kaavan ja rakennusluvan antajalata määräävää ohjausta asiaan.
Espoon graafinen ohjeisto 2021 ja Espoon ohjeita opasteiden suunnitteluun 2021 luovat HSLn opasteiden kanssa selkeän ja turvallisen opastemaailman kauppakeskukseen, johon tulee julkisen palvelun tiloja ja sinne ohjaavia opasteita.
Liikenne ja liikkuminen
Yleisesti suunnittelun lähtökohtana tulee olla esteettömyyden osalta se, että esteetön reitti on aina lyhin samalla turvallisuusnäkökohdat huomioiden.
Alue on haasteellinen juna-asemalle ja joukkoliikenneasemalle sekä jatkossa kaavan ulkopuolella olevalle pikaraitiotiepysäkille kulkemisen vuoksi. Oman haasteensa tuo vielä hypermarketin ja muun kauppapalvelun liikkumisen sovittaminen esteettömästi ja turvallisesti yhteen.
RAKA huomauttaa, että kaava-alueen suunnitelmissa mm. pysäköintipaikkojen sijainnin muuttuminen ja etenkin Kamreerintien kohdentaminen joukkoliikenteelle luo haasteita liikkumiselle erilaisiin palveluihin. Palvelut ovat os. Kamreerintie 2 (vammaispalvelut) ja etenkin os. Kamreerintie 6, missä sijaitsee Espoon Keskuksen suuri Perhekeskus. Nämä palvelut tuovat risteävää pyörällistä liikennettä (mm. lastenvaunut, pyörätuolit jne.) joukkoliikenteeltä ja Espoontorilta Kamreerintien yli.
Kaava-esityksessä LE-saattoliikenne ei toteudu tosiasiallisesti esteettömästi ja vaatii tarkempaa jatkosuunnittelua.
*****
Kaava-alueella siirrytään palveluihin ja radan toiselle puolelle eri tasojen avulla. Eri lailla toiminta-esteisten ihmisten tarvitsemat hissit tulee olla toiminnassa vuoden jokaisena päivänä ((HUOM! Liukuporras tai liukuluiska ei korvaa portaita tai hissiä kaikissa tilanteissa, ks. liite).
Espoontorin sisällä sijaitseva julkinen kulkuväylä, Lindholmin käytävä, tulee suunnitella ja toteuttaa kaikille käyttäjäryhmille (myös toimintaesteisille) käytettäväksi ja turvalliseksi.
Ts. siellä täytyy huomioida mm. hyvä, häikäisemätön valaistus, riittävät värikontrastit, miellyttävä ääniympäristö ääniohjausmerkein, liukumattomat lattiamateriaalit, taktiilimerkinnät lattiaan kulkua ohjaamaan valkoisen kepin käyttäjille sekä oikeanlaiset opasteet.
Pysäköinti ja saattoliikenne
Liikuntaesteisten (jatkossa LE) pysäköintipaikka on eri asia kuin LE-saattoliikennepaikka.
Saattoliikennettä on myös paljon muutakin kuin taksiliikenne.
LE- saattoliikennepaikka on oltava aina lähin sisäänkäynnin ovea oleva jättöpaikka. LE-saattopaikan on hyvä olla katettu ja lämmitetty.
LE-saattopaikan tulee olla mahdollisuuksien mukaan ns. läpiajettava ja sopiva myös isoille LE-autoille, jotka vastaavat mitoitustarpeiltaan ambulanssin kokoista ajoneuvoa.
LE-saattoliikennepaikat ovat RAKA:lle esitetyssä suunnitelmassa merkitty niin kauas, että niitä ei voi käyttää Espoontorin saattoliikennepaikkoina liikuntaesteisille henkilöille. Paikat täytyy suunnitella uudestaan.
Tarvittava tila isolle LE-autolle, avattavalle nostimelle ja pyörätuolin siirtymiselle
pois nostimelta on 8500 mm.
Ison LE-auton saattopaikan leveyden tulee olaa 3600 mm ja korkeus 3000 mm.
Yksi vaihtoehto olisi toteuttaa isojen LE-autojen saattopaikat bussiterminaallin jollekin bussien jättöpaikalle.Esim. Jorvissa uuden osastorakennuksen valmistumisen jälkeen iso LE-saattoliikenne ohjataan eri sijaintiin kuin tulevalle uudelle pääovelle.
Pysäköintihalli on myös hyvä tapa toteuttaa LE-saattoliikennepaikat, mutta silloin täytyy huomioida näiden isojen LE-auojen, kuten myös ambuolanssien vaatima hallikorkeus.
Normaali hallikorkeus sopii vain pienemmille autoille (henkilöautot, tila-autot).
Kaikessa LE-saattoliikennepaikkojen suunnittelussa tulee huomioida se, että autot voivat olla pysäköitynä LE-saattoliikennepaikalle jopa 10-20 minuuttia eli sen ajan, kun kuljettaja avustaa kuljetettavan kohteeeen. Tämä aika ilmaistaan liikennemerkillä LE-tunnuksen alla saattopaikkamerkinnän ohella.
**********
LE-pysäköintipaikat tule tulee sijoittaa mahdollisimma lähelle sisäänkäyntejä.
Parhaaksi sijainniksi ulkona määritellään oaikka katoksen alla, enintään 10 m:n etäisyydellä sisäänkäynnistä.
Pysäköintilaitoksissa LE-paikat tulee sijoitta mahdollisimman lähelle hissejä.
Nyt kaavassa on suunnittelu pääasiallinen pysäköinti kahteen pysäköintihalliin, kauppakeskuksen ja Kamreerintien halleihin, mistä muodostuu osalle LE-pysäköintipaikkojen käyttäjisä aivan liian pitkä matka palveluihin.
LE-pysäköintpaikkojen suunnittelu vaatii myös lisätarkennuksia jatkosuunnittelussa.
Polkupyörien pysäköintipaikat tulee suunnitella siten, että ne eivät ole tukkeena esteettömälle liikkumiselle.
Kaupunkipyöräasemien paikka tulee myös sijoittaa kauaksi kulkuväylän ruuhkaisimmalta kohdalta tms. risteävän liikenteen kohdalta.
Muuta
Lindholminkäytävän liukuluiskien alku- ja loppupään kamparaudat on oltava huomioväriset (esim. keltainen) hyvän erottuvuuden ja kontrastin vuosi.
Hissien pitää olla puhuvia ja kaikkien näppäinten kohokuvioisia ja pistekirjoituksella merkittyjä.
Hissin vapaan tilan mitoituksessa tulee huomioida lisääntyvien pyörällisten apuvälineiden mitoitus.
nykyinen minimimitoitus ei täytä käyttötarkoituksen mukaisuutta.
Hipaisukytkimellä varustettuja painikkeita ei saa olla missään erityisen esteettömyden tason tiloissa.
Kivetysratkaisuissa tulee ottaa huomioon pyörällisten apuvälineiden ja valkoisen kepin käyttäjät; kiven reunat ja pinta eivät saa olla epätasaisia tai liian teräviä.
RAKA on saanut usein palautetta asemaympäristöjen talvikunnossapidosta, kun aluetta hallinnoi monta eri tahoa ja siten asemaympäsitössä on monta kunnossapitotoimijaa. RAKA toivookin, että kunnossapitorajapintojen toimivuuteen kiinnitettäisiin tässä yhteydessä myös huomiota.
Opasteet
Opasteet ja niiden väritys, fontti, koko ja sijoittelu unhotamatta ääniopastusta ovat tärkeä osa palveluiden lähestyttävyyttä ja alueella kulkemisen sujuvuutta.
Edellä on jo mainittu, että RAKA toivoo kaava-alueelle ainoastaan ns. virallisia opasteita: liikennemerkit, HSL-opasteet ja Espoon oman ohjeistuksen mukaiset opasteet ja graafisen ilmeen.
RAKA toivoo saavansa nähdä ja kommentoida opastesuunnitelmia ennen kuin ne menevät valmistukseen ja ennen rakennuksen käyttöönottoa.
Espoossa 5.3.2024
Pirkko Kuusela Vammaisneuvoston puheenjohtaja
Hanne Österberg Rakennetaan kaikille -työryhmän puheenjohtaja
Jakelu: Espoon kaupunki, kirjaamo
Kaupunkisuunnittelukeskus Miika Ruokonen
liikenneinsinööri Marno Hanttu
projektipäällikkö Laura Karhumäki
Tiedoksi: Vammaisneuvosto ja sen Rakennetaan kaikille -työryhmä
LIITE
Liukuluiskien ja liukuportaiden ongelmat:
-näkövammaisten ja muidenkin vammaryhmien avustajakoirat eivät monestikaan kykene käyttämään liukuportaita tai liukuluiskia.
-liukuportaiden ja -luiskien käyttö tulee ulko-olosuhtissa suunnitella siten, että talviolosuhteet, kylmyys, lumi, jää, liukkauden esto hiekotuksineen ym. ei pysäytä liukumekaniikkaa ja siten liukuporrasta tai liukuluiskaa.
Liukuportaita ei voi käyttää niiden pysähdyttyä kuin ns. hyväjalkaiset, koska askelmakorkeus on liian korkea (240 mm) portaiden nousemiseen. Normaali porraskorkeus on ma 160 mm.
-liukuportaiden ja luikuluiskien alkamis- ja loppumiskohta on huonosti havaittavissa ruuhkaisissa tilanteissa, mutta likuosan alkuun ja loppuun sijoitettvan kamparaudan värin kontrastisuudella voidaan asiaa helpottaa.