Vammaisneuvoston ja sen Rakennetaan Kaikille -työryhmän lausunto Jorvi, 630205, asemakaavan muutostarkennus
Lausunto perustuu kaava-aineistoon Espoon www-sivuilla esittelyyn Rakennetaan kaikille -työryhmässä 9.12.2021
Vammaisneuvoston Rakennetaan kaikille -työryhmä (jatkossa RAKA) esittää seuraavien asioiden sekä jo 28.5.2021 annetussa lausunnossa (liitteenä) olevien asioiden edelleen huomioon ottamista, jotta Jorvin sairaala-alueen rakennuksista ympäristöineen saadaan rakennettua kaikille käyttäjille esteetön, turvallinen ja käyttötarkoituksenmukainen alue.
Yleistä
Sairaalakokonaisuus Karvasmäessä tulee kasvamaan fyysisesti, joten niin eri toimintojen etäisyydet kuin sujuva liikkuminen alueella ja palveluyksiköiden välillä tulee suunnitella huolellisesti.
Esittelyssä 9.12.2021 kerrottiin, ettei asiakasmäärä suurene rakennusmassa kasvaessa, koska potilashuoneiden kapasiteettia pienennetään yhteen henkilöön. RAKA kuitenkin huomauttaa, että vaikka asiakasmäärä alueella ei kasvaisikaan, niin Espoon väestön ikääntyessä (1.1.2021 asukkaista jo 15 % oli 65 vuotta täyttäneitä) myös Jorvin sairaalan käyttäjät ja vierailijat ovat yhä huonokuntoisempia tarviten liikkumisen apuvälineitä, ts. kulkuväyliin ja saattoliikenteeseen tulee edelleen tehdä parantavia tarkennuksia.
Suunnittelun lähtökohtana tulee olla esteettömyyden osalta se, että esteetön reitti on aina lyhin samalla turvallisuusnäkökohdat huomioiden.
RAKA haluaa nähdä ja kommentoida kaluste- ja opastesuunnitelmat niiden valmistuttua. (kalustesuunnitelma sisääntuloaulan ja odotustilojen osalta)
Ulkoalueet, paikoitus ja saattopaikat
LE-pysäköintipaikka on eri asia kuin LE-saattoliikennepaikka. Saattoliikennettä on myös paljon muuta kuin taksiliikenne.
LE-saattoliikennepaikka tulee olla niin pitkä, että ison auton lisäksi siinä mahtuu purkamaan esim. pyörätuoliasiakkaan turvallisesti joutumatta katualueelle tai muiden alueella olevien autojen sekaan.
Pääsisäänkäynnin saattoliikennepaikka on suunniteltu hyvin läpiajettavaksi. Se kokoa ja sujuvaa käyttöä pitää kuitenkin vielä tarkentaa mm. täysin esteettömän talvikunnossapidon (ei suunniteltu katosta) ja saattoliikennealueen välittömässä läheisyydessä sijaitsevan tupakointipaikan suhteen.
RAKA huomauttaa, että saattoliikenteen moninaisuus aiheuttaa helposti vaaratilanteita ellei asiaan kiinnitetä huomiota suunnitteluvaiheessa erittäin tarkasti.
Esittelyssä 9.12.2021 kerrottiin, että iso saattoliikenne ja KELA-taksiliikenne (osin ei-hälytysajon ambulanssiajoneuvoja) pääsisäänkäyntiaulan takapuolelle.
Tämä suunnitelma vaatii vielä tarkempaa suunnittelua ja korjaustoimenpiteitä:
- ko. saattoliikenteen isojen autojen ohjaus pääsisäänkäynnin sijaan tälle piha-alueelle täytyy suunnitella ja ohjeistaa erittäin hyvin tai muutoin ko. isot autot (kuva) ovat pääsisäänkäynnin tukkeena. Opastussuunnitelmassa tulee ymmärtää niiden moninaisten kuljettajien kirjo, jotka on tarkoitus ohjeistaa ajamaan ko. ambulanssipihalle.
-ko. piha-alue ei RAKAlle kerrotun mukaan ole ympäri ajettava, vaan isot autot (kuva) joutuvat peruuttamaan saadakseen kuljetettavan joko jalkakäytävän puolelle tai peruuttamaan ulospäin lähtiessä. Tämä järjestely ei tule toimimaan ja on erittäin vaarallinen. RAKA esittää, että vielä kerran palataan suunnittelupöydälle ja mietitään ko. alueen suunnittelua ja toteutusta läpiajettavaksi (tai kääntöpaikka tms.).
-nykyinen kiireettömän sairaankuljetuksen muoto, ns. KELA-kyydit ovat laaditun tilausjärjestelmän vuoksi usein eri aikaan hakemassa asiakasta kuin on suunniteltu eli isoja autoja voi odottaa todella montakin asiakkaan saapumista tilausjärjestelmän luonteen vuoksi. Tämä lisää ns. ambulanssipihan paikkatarvetta ja pitää huomioida vielä suunnitelmissa.
Kaikki saattoliikenteen paikat ja LE-pysäköintipaikat ja kävelytiet niille pitää olla vähintään sulatustoiminnalla varustettuja, jos katosratkaisuihin ei pystytä.
Niin saattopaikka kuin LE-pysäköintipaikka on toimimaton ja esteellinen, jos talviolosuhteet estävät liikkumisen kulkuneuvosta sairaalan ovelle.
Ulkoalueet, kulkuväylät ulkotiloissa, pihat
Kulku pääsisäänajoväylän bussiliikenteen pysäkkialueelta pääsisäänkäynnille on edelleen pitkä ja korkeuseroa muodostuu peräti 5 metriä (25,3>30,5). Mahdollisuus käyttää myös samassa korotasossa olevaa ns. henkilökunnan sisäänkäyntiä talon kulmassa on varmistettava (ja opastettava).
Sisäänkäynti ja opasteet, lisätarkennuksia aikaisempaan lausuntoon
Sisäänkäyntien suunnittelussa on huomioitava:
-taksiliikenteen odotuspaikat, myös pyörällisien apuvälineiden haltijoille ja heidän avustajillensa.
- epidemia-aikana on tullut esille ns. kemikaaliyliherkät ja heidän estymisensä saapumasta jopa sairaanhoidon yksiköihin. Suunnitteluvaiheessa on mietittävä sisäänkäynnin jakamisen mahdollisuus tms., jotta myös kemikaaliyliherkillä on mahdollisuus saapua terveysturvallisesti Jorviin (ts. ei desinfiointipisteitä kaikkialla).
Espoossa 14.1.2022
Pirkko Kuusela Hanne Österberg
Espoon Vammaisneuvoston Rakennetaan kaikille -työryhmän
puheenjohtaja puheenjohtaja
Liite 1.
28.5.2021 lähetetty Vammaisneuvoston ja sen Rakennetaan Kaikille -työryhmän lausunto Jorvi, 630205, asemakaavan muutos
Jakelu: Kaupunkisuunnittelulautakunta
Kaupunkisuunnittelukeskus
Tiedoksi: Vammaisneuvosto ja sen Rakennetaan kaikille -työryhmä