Vammaisneuvoston ja sen Rakennetaan kaikille -työryhmän lausunto jalkakäytävä- pyörätie- ja suojatie-tyyppipiirustuksista sekä linja-autopysäkkien tyyppipiirustuksista

23.8.2024 10.02

ESPOON VAMMAISNEUVOSTO 
RÅD FÖR PERSONER MED FUNKTIONSNEDSÄTTNING I ESBO                                                                                                            

 

                                                                                      15.8.2024

Vammaisneuvoston ja sen Rakennetaan kaikille -työryhmän lausunto jalkakäytävä- pyörätie- ja suojatie-tyyppipiirustuksista sekä linja-autopysäkkien tyyppipiirustuksista

Lausunto pohjautuu infrasuunnittelupäällikkö Heli Raution (Espoon kaupunkitekniikan keskus) sekä suunnittelupäällikkö Jari Mäkysen (Ramboll) esittelyyn Rakennetaan kaikille -työryhmässä 13.6.2024 sekä saatuun suunnitelma-aineistoon 4.6.2024.

Vammaisneuvoston Rakennetaan kaikille -työryhmä (jatkossa RAKA) esittää seuraavien asioiden huomioon ottamista, jotta tyyppipiirustuksista saadaan yhtenäisiä muiden pääkaupunkiseudun kuntien kanssa, ja että niiden avulla saadaan katu- ja liikennealueista rakennettua kaikille käyttäjille esteettömiä, turvallisia ja käyttötarkoituksenmukaisia.

Yleistä

Esteetöntä ja turvallista liikkumista tarvitsevat kaikki, mutta erityisesti monet eri lailla toimintaesteiset henkilöt. Toimintaesteiset henkilöt –suuresta liikkumisesteisten ryhmästä aina pieniin aistivammaryhmiin saakka– tarvitsevat selkeitä, esteettömiä, mutta kuitenkin turvallisia ratkaisuja kaikille katu- ja liikennealueille.

Pääkaupunkiseutu on yhtenäinen liikkumis- ja talousalue, ja tulee pyrkiä siihen, että tyyppipiirustukset ovat kaikkialla samat. Eri lailla toimintaesteisten ihmisten yhdenvertainen liikkuminen vaikeutuu, jos kuntakohtaisesti joutuu huomioimaan ja opettelemaan erilaiset katumerkinnät samalla havaiten kuntarajan vaihtuminen.

Espoo on kaupunkina laaja, ja etenkin kaupunkikeskusten ulkopuolella pientalovaltaisilla alueilla on erittäin monta vanhaa tienvarsipysäkkiä. Ko. pysäkkien käyttöä tulee seurata aktiivisesti alueiden asutuksen ja palveluiden lisääntyessä, jolloin pysäkkien korjausta uusien määräysten mukaisiksi, turvallisimmiksi ja käytettävämmiksi pitää nopeuttaa.

Lumenaurauksen ohjeistukseen tulee saada tarkennuksia kaikkien pysäkkien osalta. Tilanne, jossa auraus suoritetaan huolimattomasti, eikä pysäkin reunaa noudateta tai pysäkin etuosan reunan auraus jää liian lyhyeksi, kulku linja-autoon/-autosta estyy kokonaan talviolosuhteissa.


Tyyppipiirustuksissa huomioitavaa

Monessa tyyppipiirustuksien tekstiosassa lukee ’Tapauskohtaisesti päätetään merkitäänkö pyörätien poikki suojatiet pysäkeille.’ Suojatiemerkinnän lisäksi pysäkkialueen huomioimista etenkin pyöräilijöillä edistää se, että ohjaava raita pysäkkialueen ohjausraidan kohdalla jatkuisi aina pyöräkaistan puolella huomiokivetysraita/ huomiomaalausta.

Pysäkkien loppupäässä kaiteen loppuminen eli kaiteen pituus pitää tarkistaa siten, että kaiteen loppumisen jälkeinen kulkutila on riittävän leveä ruuhkassa monen ihmisen poistuessa linja-autosta.

Kaarevan risteyksen kohdalla suojatien tulee sijaita mahdollisimman suoralla osuudella tai muutoin ratkaista mahdollisuus olla joutumatta valkoisen kepin kanssa vaaralliseen paikkaan. Nykyiset suunnitelmat luovat turvattomia tilanteita valkoisen kepin käyttäjälle.

Huomioraita(kivetys) on erittäin tärkeä merkintätapa suojatien suunnan huomioimisessa. Varsinkin kaarevissa suojatien alku- ja loppuosissa huomioraidan merkinnän suunta on osoitettava yksiselitteisesti suojatien suuntaa, eikä niin, että valkoisen kepin käyttäjä ohjautuu jostakin kohtaa kaarevaa raitaa mielivaltaisesti keskelle risteystä.

Kun kevyen liikenteen väylä on kävely- ja pyörätie, niin kaarevassa risteyksessä tulee yksiselitteisesti ohjata valkoisen kepin käyttäjä huomioraitojen avulla ylittämään ajorataa niin kääntyvän kuin suoraan kulkevaan suojatien suuntaan.

Suojatien sijainnissa tulee huomioida myös maasto – liian jyrkkä nousu/lasku suojatielle voi olla este pyörällisille apuvälineille käyttää suojatietä.

Espoossa 15.8.2024

Pirkko Kuusela 
Vammaisneuvoston puheenjohtaja                     

Hanne Österberg Rakennetaan kaikille -työryhmän 
puheenjohtaja

Jakelu: Espoon kirjaamo, kirjaamo@espoo.fi
Rakennusvalvonta, rava.kirjaamo@espoo.fi
Heli Rautio, Espoon kaupunkitekniikan keskus
Kristiina Kartimo, Espoon kaupunkitekniikan keskus
Jussi Yli-Seppälä, Espoon kaupunkitekniikan keskus
Pauliina Kuronen, Espoon kaupunkitekniikan keskus
Salla Hänninen, Espoon kaupunkitekniikan keskus
Harri Tanska, Espoon kaupunkitekniikan keskus
Jari Mäkynen, Ramboll
Jaakko Mustajärvi, Ramboll

Tiedoksi:       Vammaisneuvosto sekä sen Rakennetaan kaikille -työryhmä