Vammaisneuvoston ja sen Rakennetaan kaikille- työryhmän lausunto HUS Jorvin sairaala, uusi osastorakennus opaste- ja kalustesuunnitelmasta
ESPOON VAMMAISNEUVOSTO RÅD FÖR PERSONER MED FUNKTIONSNEDSÄTTNING I ESBO
Vammaisneuvoston ja sen Rakennetaan kaikille- työryhmän lausunto HUS Jorvin sairaala, uusi osastorakennus opaste- ja kalustesuunnitelmasta
Lausunto pohjautuu Arkkitehtitoimisto Arkkitehdit Oy:n ja HUSin Kiinteistö- ja toimitilapalveluiden asiaesittelyyn Rakennetaan kaikille -työryhmässä 11.4.2024 sekä saatuun opaste- ja kalustesuunnitelmaesitykseen (esityksessä ei riittävää kuvatarkkuutta suurennettaessa). Vammaisneuvoston Rakennetaan kaikille -työryhmä (jatkossa RAKA) esittää seuraavien asioiden ottamista huomioon, jotta suunniteltu rakennus ja Jorvin sairaala-alue saadaan myös opasteiden ja kalusteiden osalta käytettäväksi, turvalliseksi ja esteettömäksi.
Yleistä
RAKA korostaa, että sairaala-alueen koko ja palveluiden/ palveluyksiköiden määrä on niin huomattava, että opasteiden toimivuus on ensisijaisen tärkeää. Opastamisessa tulee kiinnittää huomiota myös etukäteisinformaatioon, jossa selkeillä ja yksiselitteisillä ohjeilla helpotetaan asiakkaiden saapumista alueelle ja itse palveluun. Opasteissa tärkeintä ovat selkeä fontti, hyvä koko, hyvät värikontrastit sekä sisällön yksiselitteisyys. Opasteiden on erotuttava taustasta kaikista suunnista katsottaessa ja/tai ne on valaistava. Valaistuksen suuntaamisessa tulee ottaa huomioon heijastusvaikutus, jotta vältetään opasteen näkymättömyys heijastusvaikutuksen vuoksi. Tästä huonona esimerkkinä on viereisen, Espoon Sairaalan aulan opasteet, joista osan sisältö on mahdotonta nähdä valosuuntauksen aiheuttaman heijastusvaikutuksen vuoksi. Erityinen huomio tulee kiinnittää ulko-opasteiden riittävän tehokkaaseen valaisemiseen. Toiminnallisuus kaikille käyttäjäryhmille edellyttää ohjaimien olevan haptisia eli tuntoaistiin perustuvia ja toiminnan onnistuneesta suorittamisesta tulee saada äänimerkki. Tällaisia kohteita ovat mm. ilmoittautumisautomaatit, mahdolliset sisäänpääsyn painikkeet, säilytyskaappien lukitusnäppäimet (ainakin osassa kaapeissa), erilaiset hätäpainikkeet, hissin näppäimet yms. Huom! Esim. ilmoittautumisautomaatit tulee olla esteettömyysdirektiivin mukaisesti esteettömiä 6– 2025 mennessä, joten esteettömyys- ja saavutettavuusasiat kannattaa huomioida erityisen tarkasti
RAKA korostaa tässäkin vaiheessa vielä sitä, että hyvä suunnitelma ei takaa hyvää toteutusta ja rakennusvalvonnassa tuleekin valvoa myös tässä kyseessä olevien opasteiden oikeaa sijaintia, mm. korkeus
Saattoliikenteen haasteet ovat edelleen olemassa
RAKA haluaa vielä korostaa huoltaan liikuntaesteisten (jatkossa LE) saattoliikenteen esteettömyydestä ja yrityksestä ohjata iso LE-saattoliikenne eri paikkaan: - saattoliikennettä on monenlaista. Pääsisäänkäynnille ohjautuu siten ns. terveiden ihmisten saattoliikennettä ja taksiliikennettä. -saattoliikennettä odottavat henkilöt, myös ns. ambulanssipihan kautta kulkeva ison LE-autojen käyttäjät, odottavat kaukana ko. sisäänkäynnistä pääaulassa ja siten ambulanssipiha on vaarassa ruuhkautua noudon ja viemisen aikana. -esittelyssä tuli ilmi vielä lisähuomiona ns. pienet esteettömät autot (pienet LE-autot), joiden on kokemuksesta havaittu käyttävän ns. tavallisen kokoisia saattopaikkoja. Näiden pienien LE-autojen vaatima tila luiskineen on myös niin suuri, että niiden ohjaamista riittävän isolle saattopaikalle on mietittävä.
Merkittävä ero isoon LE-autoon on asiakkaan sijoittuminen eli pienessä LE-autossa vain apuväline sijoitetaan luiskan avulla auton takaosasta auton sisään. Isossa LE-autossa henkilö siirretään pyörätuolissa nostimella autoon. - Isojen LE-autojen saattopaikkojen sijoittuminen ns. ambulanssipihalle on edelleen RAKAn mielestä ongelma. Vaikka peruutustilaa oli lisätty aiemmasta esityksestä ja jossain kohden osastorakennuksen ja aulan valmistumisen jälkeen ko. sisäänkäynnin viereen saadaan kunnollinen odotusalue, on itse ambulanssipiha edelleen pieni ja epäkäytännöllinen LE-saattoliikenteelle (EI läpiajettava, mikä on turvallisuusriski ja liikennettä ruuhkauttava järjestely).
ISO LE-auto on ambulanssin kokoinen ja varustettu nostimella. Asiakkaan siirtäminen autosta vaatii auton pituuden lisäksi, nostimen pituuden JA ASIAKKAAN ULOS AUTOSTA TARVITSEMAN TILAN (vähintään pyörätuolin pituus). Tällöin LE-saattopaikkamitoitus, 8600 mm on käytännössä liian pieni. Jos iso LE-auto peruuttaa suunnitelmissa oleviin ambulanssipihan LE-saattopaikoille, tulee varmistaa, että takana oleva jalankulun väylä on riittävän leveä ison LE-auton nostimelle JA asiakkaan pyörätuloin ulos peruuttamiselle. Tämän vuoksi ns. läpiajettava saattopaikka olisi LE-autoille kaikkein käytettävin ja turvallisin.
RAKA haluaa vielä huomauttaa, että nykyisessä taksijärjestelmässä voi asiakkaalle saapua millainen auto tahansa ja tällöin ns. terve ihminen voi saapua isolla LE-autolla pääoven saattopaikalle, koska ei tarvitse auton nostinominaisuutta. Itse auto vie kuitenkin hetken aikaa ison tilan saattoalueella ja tämä esimerkki myös tuo esille saattoliikenteen moninaisuuden ja haasteet opastaa kuljettajaa saapumaan oikeaan paikkaan. Rakennuslupavaiheen esittelyssä tupakointialue oli merkitty pääsisäänkäynnin saattoliikennepaikan välittömään läheisyyteen. Materiaalista nyt ei pysty erottamaan tupakointialueen sijaintia. RAKA suosittaa edelleen tupakointialueen viemistä kauas saattoliikennepaikasta. Myös ambulanssipihalla tupakointialue on vietävä mahdollisimman kauas saattopaikoista ja katoksesta.
Opasteet ulkotiloissa
Saadun materiaalin suurentaminen aiheutti kuvien pikselöitymisen, minkä vuoksi mm. opasteiden sijaintia ja sisältöä oli hankala tarkastella. RAKA odottaa edelleen tarkempia opastekuvia, joissa sijainnit ja itse opaste saadaan näkyviin. Autoliikenteen opastekartoissa tulee näkyä myös LE-saattoliikenteen pysähtymis- ja pysäköintipaikat. ISA-symboli, International Symbol of Access, on kansainvälinen liikkumisesteisen symboli ja ohjaa opasteissa esteettömyyttä tarvitsevia ihmisiä.
Sisääntulon talo-opaste (esittelykuvassa HUS) sekä katoksen reunassa oleva opaste on valkoinen. Vaikka ko. isokokoiset opasteet on valaistu, ei kontrasti eikä siten näkyvyys ole riittävä kaikissa olosuhteissa, jos opasteen takana oleva seinän väri on riittämätön eli kontrasti ei riitä tässä valkoinenvaalea-esitetyssä muodossa. Talon nimikyltti on tärkeä, koska samassa ’pihapiirissä’ sijaitsee Espoon sairaala ja oikean rakennuksen nimi tulee nähdä. Toivottavasti talon nimikylttiin ei jää pelkkä HUS, koska asiakkaat etsivät kuitenkin Jorvin sairaalaa. Opasteiden sijoittelussa Jorvin sisäänkäyntiä lähestyttäessä tulee olla tarkka. Sekä autolla, pyörällä että kävellen tulee nähdä selkeästi Espoon sairaalalle osoittavat kyltit. Alueopasteet sisältävät paljon tietoa ja uuden osastorakennuksen myötä tietomäärä lisääntyy. Opasteen kokoa tulee suurentaa, jos tietomäärä taulussa suurenee, sillä fonttikokoa ei voi pienentää ilman että luettavuus ja siten opasteen käytettävyys heikkenee olennaisesti. Alueopasteiden paikkaa tulee vielä tarkastella. Vanha opasteen paikka bussipysäkiltä kohden vanhaa sisäänkäyntiä ei palvele asiakkaita uuden osastorakennuksen ja pääaulan valmistuttua. Jos ko. alueopaste säilyy vanhassa sijainnissa, on sen sijainti vasta uuden osastorakennuksen jälkeen. Uuden osastorakennuksen lasten ja nuorten osastolle menevä sisäänkäynti talon päädyssä on opasteelle tullessa jo siten ohitettu. Vanhassa sijainnissa opasteen kohdalle voi syntyä myös liikkumista estävää ruuhkaa. Luonnollisinta olisi sijoittaa yksi alueopaste (lisää) heti bussipysäkin (jättöpaikka) kohdalle nurmialueen reunaan (ehdotettu sijainti merkitty ao. kuvassa punaisella). Tällöin opaste palvelisi kaikkia bussilla saapuvia, pyöräilijöitä sekä siitä kaikkiin eri palveluihin suuntaavia asiakkaita
Opasteet sisätiloissa
Onko sisääntuloaulassa merkittynä saattoliikenteen odotuspaikka. Aula on todella suuri ja siellä on paljon hälinää, joten jos noudettava ei näe tai kuule kunnolla, voi noudettavan löytyminen olla hankalaa. Selkeän odotussijainnin olemassaolo helpottaa noutajalla asiakkaan löytämistä ja noutoauton pysäköitynä olemisen aikaa (ambulanssipihalla tai muulla saattopaikalla). Näkövammaisten taktiiliopasteraidan lattiassa pitää ohjata tärkeimpään paikkaan eli infotiskille. Omatoimiseen kulkuun tarvitaan taktiiliraita myös lähimmille hisseille. Kohokartta antaa kolmiulotteisena käsityksen koko rakennuksesta ja vaatii pöytätilan, ääriviivainen kohokartta voidaan taas sijoittaa seinälle. Em. karttamallit voidaan toteuttaa myös siten, että ne palvelevat normaalisti näkeviä henkilöitä. Kohokartan antama informaatio ei poista henkilökohtaisen avun ja ohjauksen tarvetta tiloissa etenemiseen. Onko aulaan tulossa vain yksi ilmoittautumisautomaatti? Automaatin pitää olla esteettömyys- ja saavutettavuusdirektiivien mukainen myös sisällöltään. Automaatin/ttien tulisi olla seinillä suojattu yksityisyyden turvaamiseksi. Ilmoittautumisautomaatille tarvitaan taktiiliohjausraita. Kuvissa sisääntuloaulan Info-tiskin merkintä ei erottunut. Kyltin/ kirjaimet tulee olla riittävän suuria ja väriltään riittävän kontrastisia erottuakseen taustasta. Pääaulan sähköinen karttataulu/-opaste on sijainniltaan huono ja kooltaan pieni. Opasta käytetään paljon ja sen luona ollaan pidemmän aikaa, jos se on toiminnallinen eli käyttäjä voi itse hakea tietoja. Aulan pääopasteen pitää olla riittävän suurikokoinen ja selkeästi jo ovelta erottuva. Sähköisen karttataulun/pääopasteen käyttäminen tulee tapahtua haptisilla eli tuntoaistiin perustuvilla näppäimillä, EI ns. hipaisukytkimillä (ks. esteettömyysdirektiivi). Viittaopasteiden sijainti aivan sähköisen karttataulun vieressä on myös huono. Esitetyllä karttataulun ja viittaopasteen sijoituksella muodostuu niiden luokse ruuhkaa ja esim. liukutasolle kulkeminen voi estyä. Opastusta tapahtuu myös värimaailman avulla. Tällöin lattian ja seinien värit tulee erottua toisistaan tai niitä erottamaan tarvitaan selkeäkontrastinen lattialista
Kalusteet
Esitetyssä materiaalissa kalusteet erottuivat lattiasta ja taustasta, toivottavasti toteutus on myös näin. Suunnitellut liikuteltavat irtotuolit ovat käsinojattomia ja käsinojallisia tuoleja on vain ns. erityiskorkeat tuolit, joita on 15 % tuolimäärästä. Käsinojallisia tuoleja tarvitsevat kaikenlaiset sairaalan käyttäjät, erityisesti kirurgisen osaston/ poliklinikan käyttäjät. Kevyitä käsinojallisia tuoleja on syytä olla vaihtoehtona tuolikalustuksessa. Yksityisyyttä tarjoavia look the box loungereita tulisi olla käytössä myös pyörätuoliasiakkaille. Ovien harmaat, RST-väriset vetimet eivät kuvamateriaalissa erottuneet itse ovista. Oven vetimen näkeminen on myös tärkeä esteettömyys- ja turvallisuusasia. Ovien avautumisreuna eli vetimen sijaintireuna saadaan näkyviin monin keinoin. Kerrosten infopisteen merkintöjen pitää olla selkeät ja erottuvat. Nyt materiaalissa on vain numero
Onko käsienpesupisteitä tai juoma-automaatteja muulla korkeudelle kuin esitysmateriaalissa. Pyörätuolissa istuvien, lasten, ja lyhytkasvuisten käytölle sopivia pesualtaita ja juoma-automaatteja tulisi olla joka kerroksessa muutamia. Kahvilan läheisyydessä käsienpesupiste on tärkeä. Jos tiloissa on säilytyskaappeja (esim. pukukaappi RTG-tiloissa), tulee ainakin osa kaikenlaisista kaapeista olla lukitustoiminnaltaan haptisia eli tuntoaistilla käytettäviä. Jossain lukitusjärjestelmissä toiminne voi olla hipaisu-/vilaisutustekniikalla käytettävä, mutta silloin käytöstä täytyy saada äänimerkki
Säädösperusta on muuttunut ja muuttumassa
Yleinen esteettömyyden vaatimus tulee jo Maankäyttö- ja rakennuslaista, minkä lisäksi meillä on esteettömyyttä ja saavutettavuutta laajasti edellyttävä säädöspohja lisääntynyt:
- Esteettömyysasetus tuli voimaan vuonna 2018,
- Saavutettavuusdirektiivi eli digitaalinen esteettömyys on ollut myös voimassa täysimääräisesti 2019 lähtien,
- Nyt uusi esteettömyysdirektiivi on jo lainsäädännössä ja täysimääräisesti se tulee voimaan kesäkuussa 2025. Esteettömyysdirektiivi linjaa, että kaikki direktiivissä mainitut palvelut tulee olla esteettömiä, joka tarkoittaa mm. tiettyjen laitteiden hankinnassa esteettömyyden huomioimista.
- Erittäin tärkeä osa esteettömyyttä ja saavutettavuutta on myös käyttöturvallisuus- ja paloturvallisuusasetusten huomioiminen.
Muuta
Hissin pitää tietenkin olla puhuva ja hissin näppäimet seinässä ja sisällä kohokirjaimin sekä pistekirjoituksella. Hissin ulkopuolella kerrosnumero tulee olla myös kohokirjasimella. Taktiiliraita bussipysäkiltä etuovelle ei erotu lumisissa olosuhteissa eli talvikunnossapito tulee olla riittävällä tasolla. Hissiaulan merkintä lattiasta kattoon ulottuvalla symbolilla on erinomainen.
Espoossa 19.4.2024
Pirkko Kuusela puheenjohtaja
Hanne Österberg Vammaisneuvoston Rakennetaan kaikille – työryhmän puheenjohtaja
Jakelu: ARKKITEHTIRYHMÄ TRIANGELI: Lukkaroinen Arkkitehdit Oy,
UKI Arkkitehdit Oy, Arkkitehtitoimisto Tähti-Set Oy,
HUSin Kiinteistö- ja toimitilapalvelut,
Rakennusvalvonta
kirjaamo@espoo.fi
Tiedoksi: Espoon vammaisneuvoston jäsenet ja varajäsenet Espoon vammaisneuvoston Rakennetaan kaikille -työryhmän jäsenet ja varajäsenet