Vammaisneuvoston ja sen Rakennetaan Kaikille -työryhmän lausunto HUS Jorvin sairaala, uusi osastorakennus

15.12.2022 13.26

Lausunto pohjautuu esittelyyn Rakennetaan kaikille -työryhmässä 24.8.2022 ja

Arkkitehtiryhmä TRIANGELI, Lukkaroinen Arkkitehdit Oy, Arkkitehtitoimisto Tähti-Set Oy ja UKI Arkkitehdit Oy esittelyyn sekä em. toimistojen 16.8.2022 päivättyihin suunnitelmiin sekä esteettömyysselvitykseen.



Vammaisneuvoston Rakennetaan kaikille -työryhmä (jatkossa RAKA) kiittää selkeästä ja hyvin laaditusta esteettömyyssuunnitelmasta 16.8.2022. sekä esittää seuraavien asioiden huomioon ottamista, jotta uusi sairaalarakennus saadaan käytettäväksi, turvalliseksi ja esteettömäksi.



Yleistä

Sairaalakokonaisuus suurenee huomattavasti ja uusi osastorakennus sekä vieressä sijaitseva Espoon sairaala palveluineen vaatii onnistunutta suunnittelua ja toteutusta opastukseen alueella liikkujille - sujuvuus ja selkeys on ensisijaista.

Erityistä huomiota tulee kiinnittää ns. ambulanssipihan eli kiireettömän sairaankuljetuksen ja isojen LE-autojen alueelle opastamiseen.



Myös rakentamisen ja koko mittavan rakennushankkeen aikana on huolehdittava esteettömyydestä ja turvallisesta liikkumisesta. Muuttuvaan rakennusaikaiseen opastukseen tulee panostaa myös uudenlaisia ratkaisuja etsien.

RAKA huomauttaa, että suunnittelua määrittää jo nyt pakottavasti esteettömyysasetus sekä saavutettavuusdirektiivi. Rakennuksen valmistuessa myös tänä vuonna kansalliseen lainsäädäntöön tullut esteettömyysdirektiivi on täysimääräisesti voimassa palveluiden ja laitteiden osalta.



Suunnittelun lähtökohtana tulee edelleen olla esteettömyyden osalta se, että esteetön reitti on aina lyhin samalla turvallisuusnäkökohdat huomioiden.

RAKA haluaa nähdä ja kommentoida kaluste- ja opastesuunnitelmat niiden valmistuttua.  (kalustesuunnitelma sisääntuloaulan ja odotustilojen osalta).

Ulkoalueet, paikoitus ja saattopaikat

LE-pysäköintipaikka on eri asia kuin LE-saattoliikennepaikka. Saattoliikennettä on myös paljon muuta kuin taksiliikenne.

Pysäköintihallin paikoitustilat ovat suurimmalle osalle liikkumisesteisiä asiakkaita liian pitkän matkan päässä. Pääoven läheisyyteen sijoitetut LE-pysäköintipaikat ovat tällöin ainoa pysäköintimahdollisuus tälle asiakasryhmälle. Niiden pitäminen LE-pysäköinti-käytössä vaatii opastusta ja valvontaa.



Koko alueelle tarvitaan eri pysäköinti- ja saattoliikenteelle hyvä opastus ja ohjaus, sillä paikkoja on nyt todella monta:

-Espoon sairaalan alapuolinen pysäköintihalli, joka palvelee myös apuvälineyksikön käyttäjiä, Isojen LE-autojen pysäköinti tässä hallissa?

-Jorvin sairaalan pääoven edustan LE-pysäköintipaikat

-Espoon sairaalan edustan taksi-alue ja LE-saattopaikka

-Jorvin sairaalan uuden pääsisäänkäynnin edustan kaksi LE-saattopaikkaa

-Jorvin sairaalan kiireettömän ambulanssikyytien, ison LE-saattoliikenteen ja pienenkin LE-saattoliikenteen (maininta esteettömyyssuunnitelmassa) alue, ns. ambulanssipiha

uuden osastorakennuksen takana

-etupihan pyöräparkkialue

-kotihoidon pysäköintipaikat uuden osastorakennuksen sivulla



RAKA ehdottaa nyt käytetyn termin ’ambulanssipiha’ muuttamista, ettei asia sekaannu päivystysosaston ambulanssien pihaan. Esim. saattoliikennepiha (isot autot) tms. voisi olla parempi ja ohjata asiakkaita paremmin. Myös opastesuunnitelmassa tulee ymmärtää niiden moninaisten kuljettajien kirjo, jotka on tarkoitus ohjeistaa ajamaan ko. ’ambulanssipihalle’.

Saadussa materiaalissa 8-2022 ei näy tupakointialueen sijaintia pääsisäänkäynnin saattoliikennepaikan takana. Tupakointialue aiheuttaa hengitysvaikeuksia liian lähellä saattoliikennepaikkaa. RAKA ehdottaakin tupakointialueen tekemistä lasiseinäiseksi kopiksi haittojen vähentämiseksi.



Ns. ambulanssipiha-alue ei ole ympäri ajettava, vaan isot autot joutuvat aina peruuttamaan saadakseen kuljetettavan joko jalkakäytävän puolelle tai peruuttamaan ulospäin lähtiessä. Tämä järjestely on erittäin vaarallinen, jopa toimimaton ruuhkatilanteissa, sillä iso auto jää helposti pysäköidyksi pitkäkäsi aikaa, kun asiakasta kuljetetaan asiointipisteeseen tai kuljettaja odottaa asiakasta tuotavaksi esim. kaukaa osastolta.

RAKA esittää vielä kerran palaamista suunnittelupöydän ääreen - mietitään ko. alueen suunnittelua ja toteutusta läpiajettavaksi (tai kääntöpaikka tms.).

Yleisesti RAKA toteaa, että aikanaan Jorvin kaavan esittelyssä joulukuussa 2021 kerrottiin, ettei asiakasmäärä suurene rakennusmassan kasvaessa, koska potilashuoneiden kapasiteettia pienennetään yhteen henkilöön. RAKA kuitenkin huomauttaa, että vaikka asiakasmäärä alueella ei kasvaisikaan, niin Espoon asukkaiden ja muiden kuntienkin käyttäjien väestön ikääntyessä myös Jorvin sairaalan käyttäjät ja vierailijat ovat yhä huonokuntoisempia tarviten liikkumisen apuvälineitä, ts. LE-pysäköinnin ja LE-saattoliikenteen tarve kasvaa.



Ulkoalueet, kulkuväylät ulkotiloissa, pihat

Kaikki saattoliikenteen paikat ja LE-pysäköintipaikat sekä (kävely)väylät niille pitää olla vähintään sulatustoiminnalla varustettuja, jos katosratkaisuihin ei pystytä.

Niin saattopaikka kuin LE-pysäköintipaikka on toimimaton ja esteellinen, jos talviolosuhteet estävät liikkumisen kulkuneuvosta sairaalan ovelle.

Kulku pääsisäänajoväylän bussiliikenteen pysäkkialueelta pääsisäänkäynnille on edelleen pitkä ja korkeuseroa muodostuu kerroksen verran. Jos mahdollisuutta käyttää myös samassa korkotasossa olevaa ns. henkilökunnan sisäänkäyntiä talon kulmassa ei ole, täytyisi miettiä vielä vaihtoehtoisia tapoja päästä esim. talviolosuhteissa tai muutoin vain huonovointisena bussipysäkiltä pääsisäänkäynnille.



Pääoven läheisyydessä sijaitsevat pyöräpaikat eivät saa estää kulkua LE-pysäköintipaikoilta.

Ulkoalueet, sisäänkäynnit ja ulko-opasteet

Pääsisäänkäynti erottuu varmasti kaikissa sääolosuhteissa hyvin. Pääsisäänkäynti avautuu länteen ja vaikka itse iso osastorakennus ja osin Espoon sairaala suojaa eteläauringolta, niin lännestä suuntautuvaa aurinkoa ja häikäisyä vastaan tulee aulan ikkunoiden suojausta edelleen miettiä. Varjoanalyysin avulla selviää aulan saama suora auringonvalo heijastusvaikutuksineen.



Aineistossa ja esittelyssä tuli esille, että LE-mopo tulee jättää pääsisäänkäyntiin ja vaihtaa sairaalan tarjoamaan manuaaliseen kulkuvälineeseen.

RAKA haluaa tietää, miten tämä siirto käytännössä tapahtuisi: henkilö tulee omatoimisesti ilman avustajaa LE-mopolla sairaalaan. Aulassa hänen tulisi siirtyä manuaaliseen kulkuvälineeseen, johon hän tarvitsee avustajan itse siirtymiseen ja siitä eteenpäin kuljettamiseen.

Ko. avustavan henkilöstön tulee olla asiantuntijoita henkilön siirtämisessä turvallisesti ja moni tarvitsee manuaalisen kulkuvälineen käyttöön jatkuvaa avustamista.



RAKA huomauttaa, että Tieliikennelaki kuitenkin kertoo jalankulkijaan rinnastettavan myös max. 15 km/h (rakenteellinen nopeus) jalankulkua avustava tai korvaavan liikkumisvälineen, sähkömopon (LE-mopo).



Ihmisten omatoimisen liikkumisen mahdollistamiseksi siis Jorvin kaltaisessa isossa rakennuskompleksissa on perusteltua sallia ko. matalatehoiset ja -nopeuksiset sähkö(LE) mopot. Muutoin matalatehoisten sähkömopojen käyttäjille on tarjottava toimiva siirto manuaaliseen pyörälliseen apuvälineeseen aulassa tai sen välittömässä läheisyydessä sekä lisäksi avustava henkilö pyörällisen apuvälineen liikuttamiseen.  Tässä yhteydessä on siis aiheellista keskustella huonosti liikkuvien kulkemisesta ja kuljettamisesta Jorvin sairaala-alueella.  

Odotus pääaulassa ja siitä ns. ambulanssipihalle siirtyminen on liian  pitkä matka useille niille liikkumisen apua tarvitseville asiakkaille, jotka sairaalassa tulevat asioimaan. Näiden asiakkaiden odotus tulee tapahtumaan todennäköisimmin välittömästi ns. ambulanssipihan uloskäynnillä.



Pääaulan takaosasta on kulku ns. ambulanssipihalle, johon johtavassa tuulikaapissa on varattu tilaa apuvälineille. Tässä tilassa tulee oletettavasti olemaan ruuhkaa, sillä KELA-taksien kyytiä voivat joutua odottamaan jopa tunteja, joillakin on mukana myös maksullinen avustaja. Myös kiireettömän sairaankuljetuksen asiakkaat samoin kuin isoja saattoliikenneautoja käyttävät vievät paljon tilaa tuulikaapin läpi kulkiessa.



Epidemia-aikana on tullut esille ns. kemikaaliyliherkät ja heidän estymisensä saapua jopa sairaanhoidon yksiköihin. Desinfiointipisteitä tulee sijoittaa kulkuväylille tai auloihin niin, että ne on mahdollisuus ohittaa sopivan etäisyyden päästä.



RAKA haluaa nähdä ja kommentoida rakennuksen ja ympäristön opastesuunnitelmat suunnitelmien valmistuttua, ja ennen rakennuksen käyttöönottoa.

Sisätilat, sisäovet, liukukäytävä



Sisätiloissa tulee olla myös huoneita, joiden ovien vapaa kulkuaukko on vähintään 900 mm (vai 1000 mm), sillä monikaan sähköpyörätuolin tai muun pyörällisen apuvälineen käyttäjä ei välttämättä mahdu 850 mm oviaukosta.



Pääaulasta lähtevä liukukäytävä varustetaan pollareilla pyörällisten apuvälineiden ja mm. lastenrattaiden käytön estämiseksi ko. liukukäytävällä. Lisäksi ns. kamparauta tulee olla erivärinen riittävällä kontrastilla kulun alun ja lopun erottumiseksi (=turvallisuus).



RAKA haluaa nähdä ja kommentoida rakennuksen ja ympäristön opastesuunnitelmat suunnitelmien valmistuttua, ja ennen rakennuksen käyttöönottoa.

Sisätilat, LE-wc:t



Aulassa ja joka kerroksessa tulee olla esteettömät wc-tilat, joista ainakin yksi on sijoitettuna siten, että siihen päästää kulkemalla pyörällisellä apuvälineellä suoraan – EI kääntyen käytävältä. Tämän wc-tilan tulee olla molemmin puolin käytettävä.

Isoon, molemmin puolin käytettävän wc-tilaan mahtuu asiakas apuvälineen, avustajan ja siirrettävän nostimen kanssa, kun tilan pesuallas ei estä kummallakaan puolella siirtymistä wc-istuimen viereen.

Ao. kuvassa pesuallas estää apuvälineen siirtämisen wc-istuimen oikealle puolelle:



Lisäksi siirrettävälle nostimelle voitaisiin asentaa kiinteä kattonostin, mikä säästäisi tarvittavaa lattiapinta-alaa.

Sisätilat, hissit



Hissien kokoa suunniteltaessa tulee ottaa huomioon myös tulevaisuuden tarpeet, jossa apuvälineiden koot kasvavat ihmisten myötä. Esim. sähkö(LE)mopon tulee mahtua ainakin yhteen kerrokseen vievään hissiin. Tästä hissistä tulee myös olla tosiasiallisesti mahdollista kulkea kerroksen jokaiselle osastolle.

Sisätilat, Opasteet sisätiloissa, hahmotus

Yhtenäinen graafinen ilme ei saa olla este selkeästi havaittavalle opasteelle. Värikontrastien on oltava kaikkialla riittäviä ja fonttityypit selkeitä.

RAKA haluaa nähdä ja kommentoida rakennuksen ja ympäristön opastesuunnitelmat suunnitelmien valmistuttua, ja ennen rakennuksen käyttöönottoa.

Espoossa 12.9.2022

Pirkko Kuusela                                     Hanne Österberg

Espoon Vammaisneuvoston                   Rakennetaan kaikille -työryhmän

puheenjohtaja                                      puheenjohtaja                                                                                                                                       

Jakelu:        Arkkitehtiryhmä TRIANGELI

                  Lukkaroinen Arkkitehdit Oy

                  Arkkitehtitoimisto Tähti-Set Oy

                  UKI Arkkitehdit Oy

                  Rakennusvalvonta



Tiedoksi:     Vammaisneuvosto ja sen Rakennetaan kaikille -työryhmä