Vammaisneuvoston ja sen Rakennetaan Kaikille- työryhmän lausunto Espoon koulujen pihasuunnitteluohjeessa huomioitavaksi

  • Päätöksenteko
8.6.2023 5.07Päivitetty: 8.6.2023 6.07


Vammaisneuvoston ja sen Rakennetaan Kaikille- työryhmän lausunto Espoon koulujen pihasuunnitteluohjeessa huomioitavaksi

Espoon vammaisneuvosto ja sen Rakennetaan kaikille -työryhmä kiittää mahdollisuudesta tuoda esille havaitsemiaan ongelmakohtia koulujen pihojen esteettömyydessä, käytettävyydessä ja turvallisuudessa sekä kommentoida päivitettävää koulujen pihasuunnitteluohjetta.

Yleistä

Palvelut kuuluvat kaikille eli vammaisten kuntalaisten tulee voida käyttää kaikkia palveluita yhdenvertaisesti. Vammaispalvelut (nyt hyvinvointialueella) tuottavat vain tukipalveluita, joiden avulla vammainen henkilö esim. pääsee kodistaan haluamaansa paikkaan, kirjastoon, työväenopistoon, koulukiinteistön tiloihin sekä ulkoilemaan eri paikkoihin, liikuntahallille tms.
Lähiliikunta- ja lähivirkistysalueet ovat erittäin tärkeitä vammaisille henkilöille niiden sijainnin vuoksi. Vammaisneuvoston ja sen Rakennetaan kaikille -työryhmä (jatkossa RAKA) toivoo jatkossa voivansa olla osa koulujen pihasuunnitteluprosessia esteettömien, saavutettavien ja turvallisten koulukiinteistöjen saamiseksi Espooseen.

Vammaisneuvoston tavoitetilana on, että kaikki Espoon koulut ja päiväkodit piha-alueineen ovat esteettömiä!

Käyttäjäryhmät

Koulukiinteistön käyttäjäryhmä on usein paljon ajateltua laajempi. Oppilaiden lisäksi pihat, tilat, kalusteet ja varusteet tulee olla käytettäviä, esteettömiä ja turvallisia myös henkilökunnalle, omaisille ja läheisille sekä kuntalaiskäytölle.

Koulukiinteistöjen pihat ovat erittäin aktiivisessa liikunta- ja virkistyskäytössä kouluajan ulkopuolella, koska tiivistyvässä kaupunkirakenteessa ne ovat paikoin asukkaiden keitaita. Piha-alueiden suunnittelussa ja toteutuksessa tämä tulee ottaa huomioon yhtenä tärkeänä tavoitetilana.

Pihojen ja kulkuväylien tulee sopia kaikenlaisille käyttäjäryhmille.
Esteetön reitti tulee olla aina lyhin reitti.

RAKAn kommentit ja huomiot kohtaan 2: Pihan toiminta-alueet- Pihasuunnittelussa esteettömyys tarkoittaa yleensä tylsää ja tasaista pihaa, mutta todellisuudessa esteetön piha voidaan suunnitella monimuotoiseksi ja eläväksi eri tasoeroja eri käyttäjäryhmille tarjoten.

- Piha-alueen liikuntavälinevarastoon on päästävä esteettömästi.
- Liikuntakentät/ Monitoimikentät/ Miniareenat ovat yleensä aidattuja pelialueita, jonne ei pääse pyörätuolilla tai muilla pyörällisillä apuvälineillä sisäänmenokohdan kapeuden tai joissain tapauksissa korkean kynnyksen vuoksi.

Esimerkkikuva kapeasta aidan sisäänmenoaukosta.

RAKA ei valitettavasti päässyt vaikuttamaan ko. aitaohjeeseen. Ohje tuli ryhmälle vain tiedoksi, joten käyttäjäkokemustieto ei välittynyt suunnitteluohjeeseen saakka. Ohje on korjattava välittömästi ja
epätoivottu liikenne (esim. mopoilu) kentälle tulee estää muilla keinoin.

- Kapean sisäänmenokohdan talvikunnossapito on myös mahdotonta, joten siitä tulee lähes kaikille esteellinen kulkuväylä talven aikana.

- Samassa yhteydessä on keskusteltu myös aitojen porttien lukituksesta, joka koetaan hankalaksi. Portin lukitus/ lukko pitäisi voida avata sisäänpääsyn ajaksi.  Lukituksen poiston  pitäisi olla käytettävä ja esteetön ratkaisu eli ei avaimen hakua jostakin kaukaa tai lukituslaitetta, jonka korkeusasema on liian korkealla (esim. pyörätuolikäyttäjälle liian korkea elektroninen lukko).

- Mopolla ajo on kielletty pelikentillä, mutta myös kotieläinten ulkoilutus tulisi kieltää kenttäalueella.

- Liikuntakenttien/ Monitoimikenttien/ Miniareenoiden kuten myös katukoripallokentän
koripallotelineet ovat usein niin korkealla, että pyörätuolinkäyttäjä ei pysty siihen heittämään. Koulujen pihaympäristöön tarvitaan siis yhdenvertaisuuden vuoksi  myös korkeussäädettäviä koripallotelineitä.  

-Liikuntakenttien valaistus tulee olla riittävän tehokasta ja valaistus pitää kohdentua myös opasteisiin. kenttäopasteiden tulee olla selkeitä ja ymmärrettäviä myös muun kielisille käyttäjille. Kuvallisten opasteiden käyttö on suositeltavaa.

- Kenttien yhteyteen rakennettavat puku- ja pesutilat wc-tiloineen tulee sisältää esteettömiä tiloja ja siis myös LE-wc-tilan.

- Jos liikuntakenttä on talvella jäädytettynä, niin sen yhteyteen tulee sijoittaa penkkejä, jotta luistimet voi laittaa jalkaan muualla kuin lumihangessa istuen.

RAKAn kommentit ja huomiot kohtaan 3: LIIKENNEJÄRJESTELYT

-Lähestyminen kiinteistölle on aina oltava esteetöntä, ei vain ajoneuvoille.
Huom. myös reitti kuntalaiskäytön oville (esim. liikunnan lukitusalue) on oltava esteetöntä.

-Kaikenlaista risteävää liikennettä jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja ajoneuvojen kanssa on vältettävä suunnittelussa ja toteutuksessa.

-Esteetön reitti pääovelle on oltava lyhin reitti.  Erityisesti pihan kaltevuudet huomioitava.

-Pihan luiskien kaiteet ja levähdyspenkit kahdelle korkeudelle on muistettava.

-Saattoliikenne on eri asia kuin LE-pysäköinti.
Saattoliikennettä on paljon muutakin kuin erityisen tuen oppilaiden kuljetus.

-LE-saattoliikenne tulee olla lähinnä sisäänkäyntiä.
Pyörä- ja/tai mopopaikoitus voi olla kauempana ovesta kuin liikuntaesteisten saattopaikka!

-Saattoliikennepaikka (isolle LE-autolle sopiva) on oltava pääoven välittömässä läheisyydessä ja mieluiten katettu alue.
LE-saattoliikennepaikka on suunniteltava myös kuntalaiskäytön sisäänkäynnille, jos se on eri kuin pääsisäänkäynti.

-Talvikunnossapito tulee suunnitella ja toteuttaa hyvin LE-saattoliikennepaikan ja LE-pysäköintipaikkojen kannalta.
HUOM! Koulukuljetuksen tulee AINA päästä vähintään saattoliikennepaikalle, mieluiten ovelle talviaikaan. Kuluneen talven kamala esimerkki pienestä koululaisesta, joka jätettiin lumimassojen vuoksi kauaksi saattopaikasta ja hän kaatui, eikä vammansa vuoksi päässyt ylös lumihangesta!

-Lumen läjityspaikan osoittaminen kiinteistöllä estää lumen läjittämistä käytettävyyden vastaisesti LE-pysäköintipaikalle.

-Saattoliikenne on turvallisinta vilkkaalla koulupihalla, kun se toteutetaan ns. läpiajettavana.

-Saattoliikennepaikan käyttötarkoituksen ollessa suunniteltu vain LE-autoliikenteelle, tulee se merkitä erillisellä ISA-tunnuksella. Merkin korkeusasema olisi hyvä olla 1200 mm. Myös ajoratamerkintä LE-saattopaikalle on suotavaa.

-LE-pysäköintipaikkojen on oltava lähimmät merkityt pysäköintipaikat. LE-pysäköintipaikkoja tulee olla suunniteltu niin oppilaille, henkilökuntaan kuuluville kuin kuntalaiskäytönkin tarpeisiin =tarvittaessa eri sisäänkäyntien luokse.

-Selkeät ja ulkona myös valaistun alueopasteen olemassaolo on tärkeää. Siinä ohjataan saattoliikenne, LE-pysäköinti ja huoltoliikenne turvallisesti ja sujuvasti oikeisiin paikkoihin.

Alla kuva LE-pysäköintipaikan huonosta merkitsemisestä ja reunakivetyksestä.
Itse liikennemerkki haittaa autosta oikealta poistuvaa ja takakontista siirrettävää pyörätuolia odottavaa henkilöä. Myös reunakivetys liian korkea pyörätuolin käyttäjälle.
Kuva Perkkaan koululta helmikuussa 2023.

RAKAn kommentit ja huomiot kohtaan 4. Olosuhteiden huomiointi ja hallinta

- LE-saattopaikan kohdalle lähelle rakennuksen seinää ei tule suunnitella ilmanottoaukkoa.

- 4.4-kohdassa tarkennettava pihakalusteiden luokse pääsyä; tulee päästä apuvälineiden ja avustajan kanssa.

- 4.4-kohdassa korostetaan erityisen huomion kiinnittämistä esteettömyyteen, jos kouluun suunnitellaan erityisiä ryhmiä. Espoo on kuitenkin lakkauttamassa erityiskouluja ja suosii jo laajasti inkluusiota ja lähikoulu-periaatetta. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki koulut tulee suunnitella ja toteuttaa sopiviksi kaikille.
Yksilöllisten mukautusten tulee olla jatkossa harvinaisempia, kun koulu on jo valmiiksi suunniteltu ja toteutettu esteettömäksi, käytettäväksi ja turvalliseksi!

- pihan käyttöturvallisuus muodostuu monesta asiasta ja siihen vaikutta hyvät opasteet ja valaistus, järkevät ja risteämättömät (jalankulku/ pyöräily/ ajoneuvot) liikkumisväylät, asianmukaiset ja kestävät rakenteet sekä kalusteet.

RAKAn kommentit ja huomiot kohtaan 5. Varusteet

- Alaluokkien leikkipihalle tulee saada esteettömiä leikkivälineitä.

- Talvikunnossapito tulee suunnitella ja toteuttaa hyvin LE-saattoliikennepaikan ja LE-pysäköintipaikkojen kannalta.
HUOM! Koulukuljetuksen tulee AINA päästä vähintään saattoliikennepaikalle, mieluiten ovelle talviaikaan. Kuluneen talven kamala esimerkki pienestä koululaisesta, joka jätettiin lumimassojen vuoksi kauaksi saattopaikasta ja hän kaatui, eikä vammansa vuoksi päässyt ylös lumihangesta!

- Liikuntakenttien/ Monitoimikenttien/ Miniareenoiden kuten myös katukoripallokentän
koripallotelineet ovat usein niin korkealla, että pyörätuolinkäyttäjä ei pysty siihen heittämään. Koulujen pihaympäristöön tarvitaan siis yhdenvertaisuuden vuoksi myös korkeussäädettäviä koripallotelineitä.  

- Kenttien yhteyteen rakennettavat puku- ja pesutilat wc-tiloineen tulee sisältää esteettömiä tiloja ja siis myös LE-wc-tilan.

- Jos liikuntakenttä on talvella jäädytettynä, niin sen yhteyteen tulee sijoittaa penkkejä, jotta luistimet voi laittaa jalkaan muualla kuin lumihangessa istuen.

- Pihan hiekoitusastiat eivät saa olla sijoitettuna esteettömälle kulkuväylälle.
- Rakennuksen sisäänkäyntien jalkaritilöiden aukot  eivät saa olla niin  isoja, että manuaalipyörätuolien kaatumatuet tarttuvat niihin!

- Opasteet ulkona vaativat riittävän suuren, selkeän fontin ja kontrastin taustaan sekä valaistuksen.
Kiinteistön nimikyltin RST-väri on riittämätön erottumaan vaaleasta taustasta eli koulun nimi ei näy! Tämä asia voidaan korjata helpoimmin tumman taustalevyn asentamisella, jos seinän väriä ei haluta muuttaa tummemmaksi= kontrastilaskuri käyttöön värisuunnittelussa.
Ks. Espoon graafinen ohjeisto 2021 ja Espoon ohjeita opasteiden suunnitteluun 2021, paitsi opasteohjeen s.12 kuva, jossa on väärä esimerkki selkeästä opasteesta.

RAKAn kommentit ja huomiot kohtaan 6. Piharakennukset, rakennelmat ja rakenteet

-Piha-alueen liikuntavälinevarastoon on päästävä esteettömästi.

-Saattoliikennepaikka (isolle LE-autolle sopiva) on oltava pääoven välittömässä läheisyydessä ja mieluiten katettu alue.
LE-saattoliikennepaikka on suunniteltava myös kuntalaiskäytön sisäänkäynnille, jos se on eri kuin pääsisäänkäynti.

RAKAn kommentit ja huomiot kohtaan 7 ja 8: Kasvillisuus ja pinnoitteet

-Oppilaiden kosketeltavissa oleva kasvillisuus on oltava lähestyttävissä eri korkeuksila, esim. pyörätuolissa istuen.
-Pintamateriaalien tulee kestää myös painavien pyörällisten apuvälineillä liikkuminen.

-Piha-alueiden ja kulkuväylien rajauksessa tulee huomioida esteetön kulku risteävissä kohdissa eli rajaavan kivetyksen tms. ladonnan toteutus on varmistettava esteettömäksi.


RAKAn kommentit ja huomiot kohtaan 9: Erikoissuunnittelu

-Ajoneuvojen sähkölatauspaikka ei saa viedä pois köytöstä pysäköintialueen ainoaa LE-pysäköintipaikkaa.


RAKAn kommentit ja huomiot kohtaan 10: Säännöt, ohjeet ja lisätiedot

- Listaan lisättä Esteettömyysdirektiivi, joka on jo tullut voimaan 1.2.2023. Sen soveltaminen alkaa pääsääntöisesti 28.6.2025. Esteettömyysdirektiivillä helpotetaan kaikkien, erityisesti vammaisten henkilöiden, itsenäistä elämää ja osallistumista yhteiskuntaan. Direktiivi vaikuttaa etenkin tieto- ja viestintätekniikkaan liittyviin tuotteisiin ja palveluihin.

Espoossa 14.4.2023

Pirkko Kuusela
puheenjohtaja                         

Hanne Österberg
Vammaisneuvoston Rakennetaan kaikille -työryhmänpuheenjohtaja

Jakelu:

Tilapalveluiden koulusuunnittelija Kaisa Sjövall

Tasa-arvo ja yhdenvertaisuustoimikunnan esittelijä Kaarina Salonen

Koulusuunnitteluohjeen päivitystä valmisteleva Kasvun ja oppimisen toimialan
Tilat ja Alueet yksikön erityissuunnittelija Auli Toivonen

Espoon vammaisneuvoston jäsenet ja varajäsenet
Espoon vammaisneuvoston Rakennetaan kaikille -työryhmän
jäsenet ja varajäsenet