Vammaisneuvoston ja sen Rakennetaan kaikille -työryhmän lausunto erityisasumisyksiköstä Espoon Kilonkartanon Hoiva - Forstmestarinpiha 3

  • Päätöksenteko
5.9.2022 15.45

Lausunto pohjautuu Lundén Architecture Oyn asiaesittelyyn Rakennetaan kaikille -työryhmässä 25.5.2022 ja työryhmälle toimitettuun esteettömyysselvitykseen 18.5.2022.

Vammaisneuvoston Rakennetaan kaikille -työryhmä (jatkossa RAKA) esittää seuraavien asioiden huomioon ottamista, jotta suunniteltu suuri erityisasumisyksikkö saadaan käytettäväksi, turvalliseksi ja esteettömäksi.

Yleistä

Kohde on iso, yli 100 asunnon yksikkö kahdessa kerrostalossa. Taloissa on kolmenlaista asumista, tehostettua palveluasumista vanhuksille (24/7 hoivayksikkö, jatkossa talo A), vanhusten palveluasumista (jatkossa talo B) ja vammaispalvelulain mukaista asumista (jatkossa talo C). Erilaiset asumisyksiköt tarvitsevat erilaista liikenneympäristöä ulkona ja tilatarpeita sisällä.

Osa tehostetun hoivayksikön eli talo Bn asunnoista on varsin pieniä, vain 22-25 m2.
Kyseessä on loppuelämän ’koti’ ja tilassa on usein asukkaan apuvälineitäkin.

RAKA huomauttaa, että myös henkilökunnassa ja varsinkin vierailijoissa voi olla myös erityisen esteettömyyden tarvitsijoita.

Idea erillisistä sisäänkäynneistä asukastoiminnan mukaan on hyvä, mutta ulkoisten liikennejärjestelyjen tulee tukea tätä toiminta-ajatusta.

RAKAlle ei selvinnyt esittelyssä, minkälaisia asukkaita taloon C on tulossa ja onko erityistä syytä siihen, että taloon ei ole suunniteltu parvekkeita kuten talossa A-B.

RAKA haluaa vielä tähdentää, että monelle saatu asunto on elinikäinen koti ja sen käytettävyys, turvallisuus ja esteettömyys on varmistettava jo suunnitteluvaiheessa.

Ulkoalueet: Paikoitus, Saattopaikat, Sisäänkäynti, Kulkuväylät ulkotiloissa

LE-pysäköintipaikka on eri asia kuin LE-saattoliikennepaikka. Saattoliikennettä on myös paljon muutakin kuin taksiliikenne. Kohteen erilaiset asumismuodot asukkaineen tarvitsevat sekä isoa LE-saattoliikennettä että LE-pysäköintiä.

LE-saattoliikenne (myös isoilla autoilla) tulee järjestää välittömästi ovien eteen kaikissa kolmessa sisäänkäynnissä. Keliolosuhteet ovat Suomessa haasteelliset ja asukkaiden on kaikissa olosuhteissa voitava käyttää saattoliikenteen paikkoja esteettömästi.

LE-pysäköintipaikkoja on talon C päädyssä vain 3 kpl. Tämä on riittämätön määrä talojen asukkaat ja lähiomaiset huomioon ottaen.

Hyvänä pidettiin yhdensuuntaista läpiajomaista liikennettä piha-alueilla, mutta ongelmaksi esitetyssä suunnitelmassa muodostui sisäänkäynti B, johon saattoauton olisi peruutettava ovelle päästäkseen.
Tehostetun palveluasumisyksikön asukkaat ovat usein erittäin huonosti liikkuvia, mutta heitäkin kuljetetaan esim. hammaslääkäriin, silmälääkäriin, syöpähoitoihin jne., eli kaikki palvelut eivät ole näillekään asukkaille saatavissa ko. asumisyksikössä.

Talo A-Bn edustan kävelyväylä jää kapeaksi ollakseen sisäpihan väylä. Voiko kahden rakennuksen välistä tilaa suurentaa sisäpihan tilan lisäämiseksi?

Sisäänkäyntien A, B ja C tulisi olla portaattomat eli täysin esteettömät, jolloin luiskaongelmiltakin vältyttäisiin!

Kulkuväylien tulee olla esteettömiä eli ei saa olla reunuksia tai kompastumisvaaraa. Mahdolliset reunukset luiskattava riittävältä matkalta ylittämiskohdissa ja kaikenlaisia noppakiviä ym. vältettävä.

Vanhusten palveluasumisen eli taloon A saapuminen on mietitty saattopaikalta tai pysäköintipaikalta pihan ajotie ylittäen. Lisäksi luiska on kuljettava vasemmalta oveen nähden eli osin kauempaa kuin jos luiska olisi oikealla. Myös taloon A saavutaan paljon saattoliikennepaikoilta, joten asia suunniteltava huolella.

Onko talo C päätysisäänkäynnin pyöräpaikat järkevässä paikassa, kun on oletettavaa, etteivät ne ole asukkaiden vaan henkilökunnan ja vierailijoiden käytössä?
Miten talon C huoltoliikenne hoidetaan, päätysisäänkäynnin vain pääsisäänkäynnin kautta?
Talon A-B huoltoliikenne on hyvin järjestettynä talon takapihalla ja talon C osalta täytyy pyrkiä yhtä turvalliseen ratkaisuun.

Kaikkien sisäänkäyntien luiskat tulisi kattaa ympärivuotisen ja esteettömän kulkemisen varmistamiseksi.

Ulkoalueet, Pihat 

Ulkoalue tehtävä tasaiseksi (ei pituuskallistuksia).
Kulkuväylien tulee olla esteettömiä eli ei saa olla reunuksia tai kompastumisvaaraa. Mahdolliset reunukset luiskattava riittävältä matkalta ylittämiskohdissa ja kaikenlaisia noppakiviä ym. vältettävä.

Piha-alueen kulkuväylien materiaali pitää olla kova ja apuvälineiden käyttöön soveltuva. Esimerkiksi laatoitukset on pohjustettava niin hyvin, etteivät laatat pääse liikkumaan ja muodostamaan koloja ja/tai kantteja. Myös painavat kulkuneuvot voivat rikkoa laattoja.  

Varjostaako talo C talojen A-B ja C välistä oleskelupihaa? Onko varjoanalyysi tehty?

Talo A-Bn edustan kävelyväylä jää kapeaksi ollakseen sisäpihan väylä. Onko kahden rakennuksen välistä tilaa suurennettava sisäpihan tilan lisäämiseksi?

Yhteispihalle vielä enemmän penkkejä.

Sisätilat: Kulkureitit sisällä, Hissit, Portaat ja luiskat

Kulkureitit sisällä voivat tukkeutua apuvälineistä, jos asukkaan huoneissa ei ole tilaa niille.
Sisätilojen kulkureiteillä olisi pyrittävä välttämään useiden ovien kohtaamisia (oviloukko), sillä ovet muodostavat vaarallisia ja ahtaita paikkoja, kun osa kulkijoista voi liikkua hitaasti/epävakaasti.

Sisäänkäynnin ovipuhelimet ja hissit oltava näppäimillä varustettuja ja hissien ääniohjattuja. Näppäimistöihin numerot ja kirjaimet kohopainatuksella.

Kaikki LE-WC:t / WC:t varustettava oven poikkitangolla.

Sisätilat, asuinhuoneet ja yhteistilat

Hyvää suunnitelmassa on säilytyskomerot asukkaille, paitsi TehPan asukkaiden osalta ne puuttuvat. Kuitenkin osa TehPan asukkaista tarvitsee myös esim. kausivaatteille varastotilaa, kun asuminen kestää läpi vuodenaikojen.

Talon B kellarissa kulku kuntosalin viereiseen asukkaiden varastoon tapahtuu kuntosalin kautta. Tämä tarkoittaa sitä, että kuntosalissa välineet ja laitteet on sijoitettava siten, että asukkailla/omaisilla/hoitajilla on aina esteetön kulkureitti varastotiloihin.

Toisessa B-rakennuksen asukkaiden varastotilassa on käytävien päissä piirrettynä pyörähdysympyrät. Käytännössä esimerkiksi pyörällisen apuvälineen käyttäjällä voi olla haasteita tavaroiden viemisessä/hakemisessa näistä päätyvarastoista, koska on huomioitava varasto-ovien avautuminen, apuvälineen viemä tila sekä vietävän/haettavan tavaran koko.
Varastojen muotoa sekä tilan tehokasta sekä toimivaa käyttöä on vielä mietittävä ennen toteuttamista. Esim. jotkut varastot voisivat olla suurempia, kun huomioidaan talon muoto/tila, ja jotkut helpommin käytettävissä esim. pyörätuolin käyttäjille.                                                               

Mahtuuko TehPan kaikkiin huoneisiin sängyn lisäksi esim. avustaja molemmin puolin sänkyä ja nostolaite ja pyörätuoli, huoneet osin erittäin pieniä.

Asukkaiden keittiökalusteiden ym. laitteiden tulee olla näppäinkäyttöisiä, sillä hipaisunäppäimiä on näkövammaisten ja ikääntyneiden (mm. käsien vapina) mahdotonta käyttää.

Asuinhuoneiden ja kylpyhuoneiden KAIKKIEN ovien (huoneistot, hoitohuoneet ym. yhteistilat ja wc-kylppärit)  vapaan kulkuaukon on oltava vähintään 900 mm, tai sähköpyörätuolilla kulkeminen voi olla mahdotonta.

Opasteet

Ulkona pitää olla selkeästi näkyvä ja valaistu alueopaste rakennuksesta ja pysäköinnistä (Huom! Saattopaikat ja LE-pysäköintipaikat merkittävä selkeästi).

Jokaisella kolmella sisäänkäynnillä pitää olla selkeät ja erottuvat opastemerkinnät.

Sisätiloissa ja hissien vieressä pitää olla selkeät opasteet eri kerrosten asunnoista.

RAKA haluaa nähdä opastesuunnitelmat niiden valmistuttua ja ennen rakennusten käyttöönottoa.

Espoossa 8.6.2022

Pirkko Kuusela                                                      Hanne Österberg
Vammaisneuvoston puheenjohtaja                          Rakennetaan kaikille -työryhmän
                                                                           puheenjohtaja

Jakelu:          Lundén Architecture Oy
                    Rakennusvalvonta

Tiedoksi        Vammaisneuvosto ja sen Rakennetaan kaikille -työryhmä