Vammaisneuvoston ja sen Rakennetaan kaikille -työryhmän lausunto asiassa Kiinteiden rakenteiden ja laitteiden investointitarpeet vuosille 2025–2034
ESPOON VAMMAISNEUVOSTO
RÅD FÖR PERSONER MED FUNKTIONSNEDSÄTTNING I ESBO
28.3.2024
Vammaisneuvoston ja sen Rakennetaan kaikille -työryhmän lausunto asiassa
Kiinteiden rakenteiden ja laitteiden investointitarpeet vuosille 2025–2034
Vammaisneuvosto ja sen Rakennetaan kaikille -työryhmä (jatkossa RAKA) haluavat korostaa, että palvelut kuuluvat kaikille eli vammaisten tai jonkin toimintaesteen omaavan kaupunkilaisen tulee voida käyttää kaikkia palveluita. Tämä edellyttää esteettömiä rakennuksia ja rakenteita sekä esteettömiä liikkumisvälineitä.
Myös saavutettavuus eli digitaalinen esteettömyys on otettava huomioon palvelua ja sen sijaintia suunniteltaessa ja toteutettaessa.
Erityistä huomiota tulee kiinnittää myös toteutukseen ja sen valvontaan. Espoon Kaupunki on rakentamisen valvonnan ylimpänä viranomaisena merkittävässä roolissa valvoessaan niin uudisrakennusten kuin saneerauskohteidenkin lopputulosta.
Moni hyvä ja esteetön suunnitelma on toteutettu rakentamisen aikana väärin ja siitä on seurannut vaikeuksia mm. liikkua esteettömästi.
Vammaispalvelut (nyt hyvinvointialueella) tuottavat vain tukipalveluita, joiden avulla vammainen henkilö esim. pääsee kodistaan haluamaansa paikkaan, vaikkapa kirjastoon, työväenopistoon, koulukiinteistön tiloihin ja liikuntahallille.
Hyvinvointialue on linjannut, että esteettömyys kuuluu sille kunnalle, jossa kyseinen palvelu ja/tai rakennus sijaitsee. Myös erilaisia ostopalveluita ja palvelusetelillä hankittavia palveluita on paljon.
Tämän perusteella Espoon Kaupungin tulee varmistaa suunnittelussa sekä valvoa, että kaikki kuntalaisille hankittavat palvelut ja palvelupaikka ovat esteettömiä ja itse palvelu (jos on sellainen) on myös saavutettava eli digitaalisesti esteetön.
Kestävän kehityksen ja Espoon hiilineutraalius -tavoitteet saavutetaan käytettävillä ja kaikille käyttäjille sopivilla ratkaisuilla, jotka ovat esteettömät, käytettävät ja turvalliset rakenteet sekä palvelut, yleinen toimintaympäristö.
Säädösperusta on muuttunut ja muuttumassa
Yleinen esteettömyyden vaatimus tulee jo Maankäyttö- ja rakennuslaista, minkä lisäksi meillä on esteettömyyttä ja saavutettavuutta laajasti edellyttävä säädöspohja lisääntynyt:
Esteettömyysasetus tuli voimaan vuonna 2018,
Saavutettavuusdirektiivi eli digitaalinen esteettömyys on ollut myös voimassa täysimääräisesti 2019 lähtien,
Nyt uusi esteettömyysdirektiivi on jo lainsäädännössä ja täysimääräisesti se tulee voimaan kesäkuussa 2025. Esteettömyysdirektiivi linjaa, että kaikki direktiivissä mainitut palvelut tulee olla esteettömiä, joka tarkoittaa mm. tiettyjen laitteiden hankinnassa esteettömyyden huomioimista.
Erittäin tärkeä osa esteettömyyttä ja saavutettavuutta on myös käyttöturvallisuus- ja paloturvallisuusasetusten huomioiminen.
Vaadittava säädösperusta on hyvä kirjata eri toimialojen hankintaperiaatteiseen.
Huomioita TA24 kirjauksista:
- Palveluiden ja prosessien kehittämisessä tulee huomioida ne kaupunkilaiset, joilla ei tosiasiallisesti ole mahdollisuutta käyttää vain digitaalisia palveluita.
- Kaupunkilaisten osallistamisessa ei saa unohtaa ns. digitaidottomia henkilöitä. Viimekin vuonna vielä osa asukkaista jäi kaiken osallistamisen ja vaikuttamismahdollisuuden ulkopuolelle (esim. kyselyt vain netissä).
- Palveluprosesseihin ja sitä kautta tulosohjaukseen tulee saada esteettömyys ja saavutettavuus (=digitaalinen esteettömyys) yhdeksi kriteeriksi. Henkilöstön koulutusta esteettömyydestä ja saavutettavuudesta on parannettava.
- Kaikki tyyppiratkaisut ja standardivarustelu tulee tehdä esteettömyys- ja saavutettavuusasiat aidosti huomioiden.
- Erittäin tärkeä asiaa huomioitavaksi on se, että aina ulkopuolisia tiloja vuokrattaessa on tilavuokrauksessa oltava vaatimus tilojen esteettömyydestä. Pitkiin vuokrasopimuksiin tulee sisällyttää myös esteettömyyspuuteiden korjaukset.
- Osa rakentamisesta kuuluu erityisen esteettömyyden piiriin Espoossa, esim. liikenneasemat. Erityisen esteettömyyden rajakohdissa tulee suunnittelussa kiinnittää huomioita saumattomuuteen ja sujuvuuteen.
- Esteettömän reitin tulisi olla aina lyhin mahdollinen reitti.
- Tarvitaan mm. helposti lähestyttäviä leikki- ja virkistysalueita, jossa löytyy myös esteettömiä leikkitelineitä, istuimia yms.
- Valaistuksen pitää olla riittävää ja korjauksen nopeaa.
- Tiiviissä keskuksissa etenkin opasteiden selkeys ja näkysyys on tärkeää.
Muiden omistamissa kiinteistöissä, mm. kuppakeskuksissa sijaitsee paljon julkisia palveluita tai niiden läpi kuljetaan julkisiin palveluihin. Tällöin ohjaus tulee toteuttaa Espoon opasteohjeen mukaisesti, eikä kauppakeskuskiinteistön omin opastemerkinnöin. - Kulkuväylien talvikunnossapito on osa turvallisuutta esteettömyyden ja käytettävyyden lisäksi. Kunnossapitoa pitää tehostaa etenkin erityisen esteettömyyden kohteiden kohdalla.
- Kuntalaiskäyttöön kohdennetut rakennukset tai niiden osat (esim. koulut) tulee suunnitella ja toteuttaa aidosti esteettömiksi ja savutettaviksi.
Henkilöstön koulutusta esteettömyydestä ja saavutettavuudesta on parannettava.
- Hankkeiden irtokalustesuunnittelmissa ja irtokalustehankinnoissa tulee huomioida esteetön ja turvallinen käyttö (Esim. Lippulaivan Kirjaston kierrätyspöytien alle ei mahdu pyörätuolilla ja kierrätystuolien käsinojien kestävyys on tukea tarvitseville heikko).
- Toimintaesteisten ja vammaisten ihmisten lukumäärä Espoossa vuosittain tulisi olla tiedossa kaikkea suunnittelua ja päätöksentekoa varten.
- Työllistämispalveluiden siirtyessä takaisin kuntien vastuulle tulee muistaa esteettömien tilojen ja saavutettavien (=digitaalisesti esteettömien) palveluiden ohella kohderyhmänä erityisesti osatyökykyiset.
Muuta
- Uudisrakentamisen, mutta myös täydennysrakentamisen suunnittelussa ja toteutuksessa on huomioitava kulkureittien esteettömyys sekä sujuva liikkuminen jalankulku- ja pyöräliikenteen osalta.
Jalankulkuliikenne sisältää pyörällisillä apuvälineillä liikkuvat ihmiset. - Espoon pitää olla mukana aktiivisemmin liikenteen yhteishankkeiden kalustehankintojen esteettömyyttä arvioitaessa, kiinteiden rakenteiden korjaushankkeiden esteettömyyttä arvioitaessa
- -Linja-autoliikenteen pysäkkien ja kaluston esteettömyyden lisäksi tarvitaan esteetöntä pääsyä liikennepysäkeille, mistä Espoo on vastuussa.
RAKA toivoo saavansa kuulla lopullisista painotuksista esteettömyyteen, saavutettavuuteen ja turvallisuuteen tämän lausunnon asioiden pohjalta.
Espoossa 28.3.2024
Pirkko Kuusela Hanne Österberg
Vammaisneuvoston puheenjohtaja Rakennetaan kaikille -työryhmän puheenjohtaja
Jakelu: Kaupunkitekniikan keskus, kirjaamo@espoo.fi
Tiedoksi: Espoon Vammaisneuvoston jäsenet ja varajäsenet
Espoon Vammaisneuvoston Rakennetaan kaikille -työryhmän jäsenet