Tukevaa puhetta -podcast: Oppimisteknologian Bett-messut

14.2.2025 12.38Päivitetty: 18.2.2025 6.25

Tukevaa puhetta -podcastin kevään 2025 ensimmäisessä jaksossa keskustellaan oppimisteknologian Bett-messuista. Vieraana ovat oppimisteknologian kehittäjäkoordinaattori Tuukka Kallio, oppimisteknologian kehittäjäopettaja Robert Bahr ja pedagoginen asiantuntija Ilona Parviainen. Tervetuloa mukaan keskusteluun!

Voit kuunnella jakson Soundcloudissa (ulkoinen linkki(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)), Spotifyssä (ulkoinen linkki) (ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)tai Suplasta (ulkoinen linkki)(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)

 

Johannes 
Tervetuloa tukevaa puhetta podcastiin. Minä olen Johannes.

Mirka 
Ja minä olen Mirka ja tänään meillä on täällä vieraana oppimista teknologian kehittäjäkoordinaattori Tuukka Kallio ja oppimisteknologian kehittäjäopettaja Robert Bahr ja sitten vielä pedagoginen asiantuntija Ilona Parviainen. Ja me puhutaan tänään vetistä. Tervetuloa kaikki vieraat.

Tuukka 
Kiitos tässä nyt taas.

Johannes 
No bettiin mennään melkein kaikista Suomen kunnista niin mikä on vet ja miksi Espoossakin sinne mennään?

Tuukka 
No mä voin aloittaa eli Tuukka siis oon ja veti mennään tuon oppimisteknologiaan tämmöinen niin kuin isoin tapahtuma missä on paljon erilaisia oppimisteknologisia ratkaisuja ympäri maailmaa ja erityisesti Isosta-Britanniasta. Lisäksi siellä on sitten erilaisia ständejä, joissa pystyy tutustumaan viimeisimpiin oppimisteknologioihin opetuksessa sekä välineisiin, mitä voi käyttää opetuksen työkaluina. Siellä on lisäksi työpajoja, missä pääsee tutustumaan näihin uusiin teknologioihin ja lisäksi pyöreän pöydän keskusteluja, joissa pääsee vertaisten kanssa keskustelemaan sekä verkostoitumaan muiden kanssa.

Robert 
Ei lisättävää. Toi oli aika hyvä täysi. Mä sanoisin vielä tuohon sen, että sitten siellä on myöskin se Nordic Bet -osio, jossa pohjoismaiset tai pohjoismaat yleensä verkostoituu. Mutta tosiaan se oli kiva nähdä siellä, että siellä oli ympäri Eurooppaa ja maailmaltakin erilaisia ständejä. Ja tässä puhuu Robert hei.

Ilona 
Joo mä voin sen verran täydentää eli Ilona täällä. Eli se verkostoituminen on varmaan se aika iso juttu siellä, verkostoidutaan sekä pohjoismaiden kesken että muidenkin kaupunkien ja kuntien kanssa.

Johannes 
No mitkä asiat oli tänä vuonna pinnalla?

Robert 
Tekoäly se on tuntuu olevan joka asiassa tietysti ymmärrettävästi. Näin tekoälyyn jonkun verran tutustuneena, osa siitä tosin oli pikkaisen sellaista päälleliimattua tekoälyä, mutta hirveän paljon oli myös uutta ja mielenkiintoista. Nyt siihen tekoälykeskusteluun alkaa tulla enemmän moraalista ja eettistä näkökulmaa, että miten tekoäly vaikuttaa oppilaiden ja opettajien väliseen vuorovaikutukseen. Sellaisia ajatuksia oli tosi paljon ja hyviä niitä.

Ilona 
Joo se sellainen "learn fast, act small slowly" oli se periaate mikä tuli sielläkin esiin. Eli ensin tutustutaan aika nopeasti vaikka tekoälyn ominaisuuksiin, mutta sitten rauhassa mietitään, että mihin sitä voisi käyttää ja hyödyntää opetuksessa.

Tuukka 
Ja täähän nyt on ajankohtainen meidän Espoossakin kun tulee tää Gemini, Googlen tekoäly tulee nyt K-13 versiona meidän käyttöön. Siinä varsinkin just tää, että opitaan nopeasti, mutta toimitaan hitaasti, on varmasti hyvä periaate. Ennen kuin suoraan oppilaalle tulee, niin eka opettajille. Opettajat ottaa haltuun ja jakaa sitten oppimisen oppilaille.

Robert 
Niin, kuulin ensimmäistä kertaa, että Espoo on tosiaan nyt pohtimassa Gemini-tekoälyn hankkimista.

Robert 
Kyllä, ja Copilot ihan meillä on jo eli sitä voi opettajat käyttää ilman mitään ongelmia. Mutta siinäkin on toistaiseksi vielä ikärajaote, mutta Microsoftin kaupallisessa versiossa on tulossa yli 13-vuotiaille sallittu versio. Googlella on se jo, ja siksi koitetaan saada Gemini mahdollisimman nopeasti Espooseen käyttöön.

Mirka 
Joo sä olitkin Robert viime keväänä meidän vieraana edellisen kerran ja silloin puhuttiin tekoälystä. Onko sun mielestä joku nyt tässä vuoden aikana muuttunut tai ootko saanut jotain uusia näkökulmia nyt viime aikoina esimerkiksi Bettistä tai muualta?

Robert 
Joo no siis jos vertaa viime vuoteen, niin tosiaan enemmän näitä selkeitä ikärajoitteita näihin tekoälyjärjestelmiin. Tälläkin hetkellä niissä käyttöehdoissa on, että ei alle 18-vuotiaille sallittu. Nyt jouluna 2024 Google ilmoitti, että heillä on nyt tää Gemini, joka on alle 18-vuotiaille sallittu, että heillä on sellaisia rajoitteita siinä tekoälyssä, että jos oppilas lähtee vaikka hakemaan apua masennukseensa tekoälyltä, niin se väistää sen kysymyksen ja ohjaa keskustelemaan positiivisista asioista tai muuta. Joka on hirveän tärkeätä. Tai että jos lähdet hakemaan pommin valmistusohjeita, niin se ei suostu vastaamaan näihin. Eli se on hyvä. Mutta sitten mitä messuilla näkyi paljon, oli tekoälyimurikauppiaat eli paljon sellaisia yksittäisiä sovelluksia, jotka tekee yhden asian. Tekoäly on ohjelmoitu tekemään yksi tietty spesifi asia, ja sitten voit vaikka hakea YouTube-videon ja se litteroi sen, tekee tekstiversion siitä. Sitten voit käyttää sitä tekstiä vaikka opetuksessa. Mutta se on vain yksi asia, koska tekoälyä voi käyttää niin moneen eri asiaan. Tässä tullaan siihen, kuinka tärkeää on, että opettajat, rehtorit ja opetuksen suunnittelijat tutustuvat tekoälyyn mahdollisimman kattavasti, jotta he ymmärtävät, mitä vaikka ChatGPT, Gemini tai Copilot pystyy tekemään. Jotta ei päädytä siihen, että ostetaan jotain yksittäisiä ratkaisuja kalliilla rahalla, joka olisi voitu itse tuottaa pienellä lisäosaamisella tai harjaantumisella tekoälyn käytössä. Se tuntuu olevan nyt yksi iso juttu. Toki onhan se helpompaa, että jos joku yritys tarjoaa helpon ratkaisun tekoälyllä ja ei ole aikaa tai resursseja, niin sitten voit tietysti ostaa sen palikan ja se tekee juuri sen yhden asian, vaikka tuntisuunnitelmia. Se on ainakin yksi mikä.

Tuukka 
Ja tästä oli yksi hyvä esimerkki, että kävi vielä ständillä, missä oli oppimisagentti tekoälyllä. Se opetti ja auttoi oppilasta. Menin Microsoftin ständille ja kaupallisessa versiossa se oli suoraan parempi. Sen takia on tosi tärkeää tutustua eri tekoälyratkaisuihin, ettei oteta vain jotain, joka tekee yhden asian, kun joku isomman yrityksen sovellus voi tehdä sen ja paljon muutakin.

Johannes 
Niin tuosta tuli vielä jossain palata Geminiin, eli sellaisen hankkimista Espooseen suunnitellaan. Miten sanotte, että opettajat ottaa haltuun ja vasta sitten oppilaiden kanssa, niin onko siihen asti jotain suunnitelmia? Miten opettajien osaamista tässä voidaan parantaa tai millaisia koulutuksia opettajille on tulossa? Ja sitten tuli mieleen, että jotain oppimisteknologiajuttuja on tehnyt sillä, että itse oppinut niiden käyttöä kun niiden käyttöä on harjoitellut oppilaiden kanssa. Mutta ollaanko tässä jotenkin tarkempia?

Robert 
No mä olen nyt juuri Bettin innoittamana julkaissut Espoon Futuraliin tekoälyn laboratorio -nimellä tällaisen ehdotuksen, jossa ideana olisi nimenomaan, että käyttäisi opettajien kanssa käsi kädessä, että mitä tehokkaaseen tekoälyn kehotteiden luontiin vaaditaan, mitä me voidaan tekoälyltä pyytää ja saada. Ideana olisi myös, että opettajien kanssa workshop-tyyppisesti pohdittaisiin, mitä valmiita tuntisuunnitelmia voitaisiin tekoälyn avusteisesti tehdä. Miten voitaisiin käyttää tekoälyä opetuksessa? Olen aikaisemmin pitänyt Espoossa jo monessa koulussa peruskursseja tekoälystä, joissa käyn läpi, mikä on tekoäly, mitkä ovat vaarat ja uhkat ja mitkä hyödyt. Tekoälyn laboratorion idea olisi kokeilla ja katsoa, mitä saadaan irti, ja sitä kautta opettajat saisi osaamisen kehittymään, jotta kun Gemini tulee oppilaille, opettaja tietää, miten lähteä rakentamaan oppituntia tekoälyn avulla. Tekoälylaboratorio on 23. päivä, mutta se on ensimmäinen. En ole vielä laittanut toista koulutuspäivää, koska ajattelin että katsotaan että tuleeko toi täyteen ja sitten mä laitan lisää koulutuksia, mutta se on ainakin yks selkeä seuraus vielä vetistä nimenomaan, että mä otin sieltä inspiraatiota ja siellä oli hirveän hyvin näissä workshopeissa joissa pääsen niinku mukaan osallistumaan niin näki näki just sen koska mulle tekoälyn käyttö on niin jo luonteva. Niin mä oon vähän unohtanut sen, että niin että kun lähdetään perusteista niin on hyvä käydä läpi se ihan vaihe vaiheelta, että mitä siihen hyvään kehotteen kehotteen luontiin kuuluu ja mitä mitä siinä niinku kannattaa ottaa huomioon.

Joo ja ehkä vielä tuohon, niin sitten siis että miten siitä on että on tulossa niin siitä oli t vasta opettajatilaisuudessa oli että se gemini tulee jollain aikavälillä nytten ja sitten sitten oli oli essien ajankohtaista koululle. Tiedotteessa oli kanssa luttisen harrin että että se 13 versio tulee tulee espooseen käyttää, mutta katsotaan tietysti ei uskalla sanoa mitään ajankohtaa että kun niin monta eri eri vaihetta, minkä läpi pitää käydä että se tulee. Kyllä tulee, mutta se tulee tietysti eka oppi niinku opettajalle, mutta mä oon ihan niinku samoilla linjoilla johannes sun kanssa siitä, että joskushan se on myös että oppilaat, että sitten kun nyt ruvetaan käyttämään oppilaat, saattaakin olla sitten hei, että me voitaisiin käyttää tän näin, että niiltä tulee niinku todella paljon luovempia ratkaisuja. Mitä mitä niin kun tota opettajilta tässä on niinku varmasti taitavampia kun kun moni opettaja uskoakaan tai on.

Mirka 
Joo tekoäly oli tosiaan pinnalla tänä vuonna, mutta sitten kun niitä valtavia näyttelyjä kierteli, niin siellähän oli myös aivan suunnatun määrä. Kaikenlaisia härpäkkeitä niin tota löysittekö te jotain semmoista sieltä mistä tuli mieleen että tätä voisi tehdä omienkin oppilaiden kanssa tai tästä voisi olla hyötyä tavalliselle espoolaiselle opettajalle esimerkiksi sieltä robotiikkapuolelta?

Tuukka 
No robotiikkapuolelta ehkä nää lego robotit nyt ole mitään leimoja espoolaisessa koulussa on niin nää uusimmat uusimmat, että oltiin Ilonan kanssa siellä työpajassa niin niin ne oli on ne ne oli niinku paljon mennyt eteenpäin siitä miten ne on ehkä ollut sitten nää aikaisemmat EV kolmoset ja nyt oli nää tässä paikkoja ja essentials ja niin se on semmoisia mitä niinku jokainen opettaja.

Kaikkea sellaista ohjelmointitaustaa tai muuta, niin pystyisi ottamaan niitä käyttöön. Niissä on tosi selkeät ohjeet ja ne on helppo ottaa käyttöön, jos vain löytyy varaa niiden hankkimiseen koululle. No siellä nyt ehkä on ihan arkipäivää, mutta itse olen myös tuossa Liikettä peleistä -hankkeessa ja siellä oli paljon erilaisia liikuntapelejä ja sovelluksia sekä liikuntasalin seiniä. Se oli nouseva trendi, kun lapset liikkuvat Suomessa koko ajan vähemmän ja vähemmän. Niiden kautta saadaan vähän aktiivisuutta, mikä oli ihan mielenkiintoista ja kiva nähdä.

Robert 
No sitten mä innostuin siellä roboteista, mutta erityisesti droneista. Siellä oli paljon erilaisia kiinalaisia valmistajia, jotka suoraan tehtaalta esittelivät tuotteitaan. Siellä oli yksi drone-malli, jonka pystyi purkamaan osiin, kasaamaan ja ohjelmoimaan itse. Siinä oli pallo päällä, joten se voi ajaa vaikka päin seinää eikä hajoa. Se oli tosi näppärän oloinen. Koska tiesin, että me ei voida sitä suoraan tilata, niin tilasin omilla rahoilla. Se ei maksanut kuin muutaman kympin. Halusin kokeilla ja tutustua siihen laitteeseen, että onko se sellainen, että jos löytyisi vastaava, sitä voisi käyttää vaikka valinnaiskurssilla yläkoulussa tai osana robotiikkakurssia. Siellä tehdään myös droneja eikä vain robotteja. Siellä oli myös valmiita robottipaketteja, mutta ne ovat aika kalliita. Yksi hieno robotti seurasi liikkeitäni ja teki kaiken, mitä tein, mutta hinta oli jotain käsittämätöntä, kuten 3000 euroa. Lego-robotit ovat parempia, koska niitä pystyy itse rakentamaan.

Robert 
Sitten näistä tanssilattioista ja muista, mitä siellä oli. Siellä oli yksi kiinalaisvalmistaja, joka oli tosi mielenkiintoinen. Espoossakin meillä on interaktiivisia lattioita, joihin voidaan heijastaa kuva ja sen kanssa voi tehdä asioita. Siellä oli yksinkertaisen näköinen ja edullinen seinään laitettava videotykki, joka osoittaa lattialle kuvan. Sieltä voi valita eri pelejä, ja jaloilla hypitään matemaattisten laskujen päälle. Siinä voi olla neljä pelaajaa. Se näytti fiksulta, koska se vei vähän tilaa ja oppilaat pystyvät käyttämään sitä helposti. Hinnasta ei ole vielä tietoa, mutta tällaisia ideoita sieltä nousi.

Mirka 
Joo, sittenhän siellä oli myös paljon erilaista välineistöä luonnontieteiden opetukseen. Haluatko Ilona kertoa niistä kasvihuoneista?

Ilona 
Joo, mä katselin siellä paljon steam-opetuksen näkökulmasta asioita ja luonnontieteisiin liittyviä asioita. Huomio oli, että stem-opetus ilman a-kirjainta on vielä monessa maassa valloillaan. Suomessa ja Espoossa ollaan edellä, kun meillä on a mukana steam-opetuksessa. Siellä oli monella pisteellä kasvihuonerakennelmia, osa valmiista rakennussarjoista ja osa innovatiivisempia, joita pystyi itse tuunaamaan. Niissä oli rakennettu kasvihuone ja laitettu kasvit kasvamaan. Siellä oli erilaisia sensoreita, joilla pystyi tutkimaan ilman kosteutta, lämpötilaa tai veden riittävyyttä. Jos vesi loppuu, sensori ilmoittaa ja ehkä automaattisesti lisää vettä. Sellaisia oli todella paljon, ja ne olivat selkeästi tämän vuoden Bettin hittituote. Niissä yhdistyy myös kestävä kehitys, ja niitä voi ottaa laajemmin mukaan opetukseen.

Johannes 
Ja hän tärisi melkein kuvat vielä lisäksi, että mä rupesin miettimään, millaisia ne ovat olleet. Mutta joo.

Ilona 
Joo, osa oli varmaan tehty laserleikkurilla ja sitten koottu. Sitten oli valmiita lasikortteja ja erilaisia kasvivaloja. Kuvailin niitä sieltä. Jos kootaan tästä yhteenveto kehittäjäopettajien kanssa, niin ehkä sinne voi laittaa kuvia jatkoonkin.

Johannes 
Kuulostaa hyvältä. No, mikä oli Bettissä parasta?

Mirka 
Mä tykkäsin tosi paljon työpajoista ja eri puheenvuoroista tai luennoista. Mutta ehkä kaikista paras oli mulle table talk eli pyöreän pöydän keskustelu. Siinä oli kahdestatoista eri maasta kollegoja, ja keskusteluja järjestettiin eri aiheista. Itse toiminnan arvioinnin kehittäjäopettajana osallistuin arviointikeskusteluun. Oli hienoa verkostoitua ja tavata opettajia ja tutkijoita eri maista. Oli myös hienoa huomata, että kysymykset ja ongelmat ovat samoja maasta riippumatta. Samoja juttuja pohditaan niin meillä kuin Briteissä, Saksassa ja Italiassa. Se oli kohokohta, että pääsi osallistumaan siihen tilaisuuteen. Robert, sä olit myös pyöreän pöydän keskustelussa. Mitä tykkäsit?

Robert 
Mä tykkäsin tosi paljon. Samaa mieltä, että se oli parasta koko Bettissä. Nauhoitin meidän keskustelun, ja tässä pieni näyte sieltä.

Robert 
Vuoden packiin se jäi having online educationalations ja sä.

Robert 
Kysymys oli, miten tekoäly vaikuttaa oppilaan ja opettajan väliseen vuorovaikutukseen. Se oli hirveän mielenkiintoinen. Meidän pöytäryhmässä oli ihmisiä Turkista, Etelä-Koreasta, Britanniasta, Ranskasta, Ruotsista ja Suomesta. Siinä tuli monipuolinen ja mielenkiintoinen keskustelu. Oma ajatusmaailma laajeni, että tekoälyllä voi olla erilaisia vaikutuksia. Toinen mielenkiintoinen asia oli, että Britannia ei ole enää EU:ssa. Yksi kysymys oli, miten oppilaiden poissaoloihin puututaan. Puhuttiin kiusaamisesta, ja päädyttiin siihen, että Britanniassa oppilaitos voi ottaa oppilaan kaikki digitaaliset laitteet hallintaansa ja seurata, mitä lapset tekevät vapaa-ajalla. Se on iso ihmisoikeusloukkaus. Totesin, että on kiva olla EU-alueella ja GDPR:n piirissä, ettei näin paljon pystytä seuraamaan. Se oli mielenkiintoisia ja hyviä keskusteluja. Oli kiva kuulla Etelä-Korean tai turkkilaisten näkökulmia.

Johannes 
Joo, Mirka puhui, että samojen asioiden kanssa painitaan muuallakin ja samoja tuttuja asioita. Mutta sitten sieltä tulee myös sellaisia, että oma mieli laajenee tai ajatellaan ihan eri tavalla. Se on aika kiva juttu. Mikä oli Tuukka ja Ilona teidän mielestä parasta?

Tuukka 
Mulla oli parasta, että olin siellä 5 vuotta sitten viimeksi. Oli kiva nähdä, mitkä asiat olivat samoja ja mitkä menneet eteenpäin tai muuttuneet. Tekoälyä ei ollut 5 vuotta sitten millään tasolla. STM-ratkaisut olivat silloin ehkä vain stem. Nyt löytyi muiden maiden ratkaisuista liikuntaratkaisut. Silloin oli yksi aktiivisuusmatto ja yksi seinä. Nyt niitä oli paljon. E-urheilu oli noussut, ja nyt siellä oli isot osastot ja kilpailut. Se oli nouseva trendi oppimisteknologian puolella. Luennot ja asiantuntijaluennot jäivät mieleen. Steven Fi puhui ensimmäisenä päivänä, ja siitä jäi mieleen, että tekoäly tulee muuttamaan ammatteja. Opettajan ammatti nähtiin puutarhurin ammattina, että molemmat ovat kasvatusalalla. Sitä ei pysty kukaan korvaamaan. Kasvatus on opetuksen lisäksi tärkeä tehtävä.

Ilona 
Joo, mäkin olen samaa mieltä, että puheenvuorot ja asiantuntijaluennot olivat todella hyviä ja hyvin valittuja puhujia. Kaikki, mitä kävin kuuntelemassa, olivat todella hyviä. Täytyy ehkä perehtyä vielä jälkikäteen tutkimuksiin. Otin kuvia ja linkkejä, että perehdyn tarkemmin tutkimustuloksiin. Siellä oli varmasti uusimmat tutkimustulokset. Se oli tosi tärkeää. Toinen hyvä asia oli ständien puheenvuorot. Lyhyitä tietoiskuja ja pidempiä puheenvuoroja. Siellä oli paljon ajankohtaista asiaa ja pääsin sisälle siihen että mitä uutta on ehkä jo tullut tai sitten tulossa tähän opetusteknologiaan.

Johannes 
Mitä sellaisia asioita messuilla oli tai törmäsit joita voisi ottaa jopa heti espoolaisessa koulussa käyttöön.

Tuukka 
No mä voin vaikka aloittaa. Minecraft Education -versio oli siellä esillä, ja se löytyy jokaisen oppilaan Chromebookista suoraan Play-kaupasta. Siinä oli erilaisia ohjelmointiin tarkoitettuja osioita, joita pystyy suoraan ottaa opetuksessa käyttöön. Lisäksi on tullut tekoälyyn liittyviä tehtäviä, joissa oppilas pystyy Minecraft-maailmassa suorittamaan erilaisia tehtäviä ja oppimaan tekoälyn perusteet, kuten mikä on generatiivinen tekoäly. Suomessa tehdään tosi hyvää työtä ja ollaan edelläkävijöitä. Asiat, joita siellä pidettiin uutena, on täällä tehty jo vuosikausia. Kannattaa olla ylpeä, että ollaan hyvässä mallissa.

Robert 
Se mikä mua huolestutti messuilla oli, että en nähnyt Suomea edustettuna lainkaan. Siellä oli kaikista Euroopan maista, Saksasta, Puolasta, Britanniasta, Turkista ja jopa Arabiemiraateista. He esittelivät ylpeästi koulujärjestelmiään ja hienoja asioitaan. En nähnyt mitään Suomesta, vaikka Ruotsikin oli siellä. Ei myöskään suomalaisia opetusteknologiayrityksiä. Varsinkin startup-alueella olisi voinut kuvitella näkevänsä jotain suomalaista, mutta ei mitään. Olisin kaivannut sinne ison Finland-plakaatin, jossa olisi ollut vaikka muumiteemaa ja suomalaisia yrityksiä. Puhutaan paljon viennistä ja viennin edistämisestä, mutta tuolla se ei näkynyt lainkaan. Jos se on yksittäisille yrityksille liian kallista, niin voisi mennä porukalla ja Suomen valtion mukana. Meillä on todella hyvä osaamista ja taitoa, ja se olisi tärkeää saada ulkomaille vietyä.

Robert 
Mielenkiintoisia juttuja oli myös Kahoot. Käytän sitä opettajana aina pienenä oppitunnin välipalana. En ole koskaan tutustunut maksulliseen versioon, mutta messuilla pääsin tutustumaan ja sain opastusta sen käyttöön. Se oli tosi mielenkiintoinen. Koska se on sallittujen sovellusten listalla myös Espoossa, opettajat voisi tutustua ja jutella rehtorin kanssa, voisiko sitä ottaa käyttöön. Se ei ole oppilaskohtainen maksu, vaan riittää, että lisenssi hankitaan yhdelle opettajalle. Maksullisessa versiossa on tekoälyominaisuuksia, kuten PDF:n lataaminen ja siitä automaattisesti Kahootin tekeminen. Se oli aika kiva.

Johannes 
Ja koulukohtainen ratkaisu, että otetaan tällainen käyttöön. Joo.

Ilona 
Joo, kävin itse kuuntelemassa esimerkiksi Canva-esitystä, ja siihen on tullut paljon uusia ominaisuuksia. Se vaikutti tosi hyvältä, ja siihen kannattaa tutustua enemmän. Se on myös Espoossa jo käytössä. Googlen työpajassa käytettiin Geminiä, ja siellä oli myös uusi video-sovellus, Google Vids. Se vaikutti tosi hyvältä. Kunhan siihen ehtii perehtyä lisää, niin siinä oli ainakin kaksi asiaa, jotka jäi mieleen ja ovat käyttökelpoisia kouluissa.

Johannes 
Mitä Google Vidsistä jäi mieleen?

Ilona 
Siinä pystyy laittamaan valmiin Word-tiedoston sisään, ja se alkaa sen pohjalta tekemään suoraan videota. Se oli tosi kätevä. Siitä tuli opetusmainen video aineiston pohjalta suoraan. Siellä oli myös videoeditointi yksinkertaista. Jos tekee oppilaiden kanssa videoita, he pystyvät muokkaamaan helposti omaa videota.

Johannes 
Kiitos paljon kun tulitte vieraaksi ja jaoitte kokemuksenne.

Mirka 
Kiitos

Robert 
Kiitos

Ilona 
Kiitos

Tuukka 
Kiitos