Onko Espoo mielikuvien veroinen autokaupunki?

21.10.2021 6.39Päivitetty: 29.11.2021 8.00
Kaksi henkilöä istuu odottamassa metroa.
Lähes neljäsosa käyttää työ- tai opiskelumatkaansa pyörää. Julkisilla matkan taittaa 23 prosenttia vastaajista.

Usein esitetty mielikuva Espoosta on, että täällä autoillaan kaikkialle. Mun Espoo kartalla -kyselyssä vastaajia pyydettiin merkitsemään kartalle, mihin ja millä tavoin he arjessaan liikkuvat. Tuloksista voi yrittää löytää vastauksen kysymykseen, onko Espoossa vallitsevin liikkumismuoto todella oma auto. 

Alla olevasta taulukosta näkyy, millaisiin arjen paikkoihin ihmiset kulkevat, miten pitkä matka eri kohteisiin keskimäärin on ja millä matka taitetaan. Samoin taulukosta ilmenee, miten monta vastausta kuhunkin kategoriaan on saatu. Kilometrimäärä on linnuntie-etäisyys, joka on laskettu paikkatieto-ohjelmalla vastaajan kartalle merkitsemän kodin ja arjen paikan väliltä.

Mun Espoo -kyselyn vastaukset näyttävät kilometrimäärät kodista eri arjen toimintoihin kulkumuodoittain.

Vastaukset paljastavat, että 45 prosenttia eli lähes puolet espoolaisista käyttää autoa ainakin ostosten tekoon. Lisäksi auto on suosituin tapa liikkua kodista töihin tai opiskelemaan. Näihin kohteisiin  autolla huristaa 38 prosenttia vastaajista. Kuitenkin lähes neljäsosa käyttää työ- tai opiskelumatkaansa pyörää. Julkisilla matkan taittaa 23 prosenttia vastaajista. 

Kävely taas voittaa muut kulkumuodot niukasti muutamalla eri arjen matkalla. Henkilökohtaisille asioille jalan kulkee 37 prosenttia ja vapaa-ajan viettoon 39 prosenttia espoolaisista. Enemmistö eli 37 prosenttia valitsee kävelyn myös viedessään lasta kouluun, hoitoon tai kerhoon. 

Vastauksista voidaan siis tulkita, että kauemmaksi kuljettaessa auto on Espoossa edelleen suosituin kulkupeli, ja voittaa niukasti julkisen liikenteen käyttämisen. Lyhyemmillä matkoilla espoolaiset taas suosivat kävelyä ja pyöräilyä.  

Kaupunkisuunnittelun näkökulmasta olisikin mielenkiintoista seurata, kuinka eri kulkutapojen osuudet muuttuvat tulevaisuudessa. Vaikuttaako uusien suurten liikennehankkeiden kuten Länsimetron jatkeen, Raide-Jokerin, kaupunkiradan tai pyöräilybaanojen valmistuminen auton suosioon pidemmilläkin matkoilla? 

Juha Hiltula, erikoissuunnittelija