Olarin koulun johtokunnan kokouksen pöytäkirja LIITTEET 26.9.2022

  • Opetus
2.10.2022 7.24

Johtokunnan kokous
26.9.2022
Marko Lipponen
Rehtori

Lukuvuosisuunnitelma

Valmistelu: koulun opettajat ovat valmistelleet lukuvuosiuunnitelman osioita tiimeissä ja aineryhmissä/luokkatasoryhmissä elo ja syyskuun ajan. Oppilaanohjaajat ovat valmistelleet ohjaussuunnitelman. Oppilaskunnan hallituksen kanssa lukuvuosisuunnitelma käydään läpi lokakuun aikana.
Oppilasmäärä on kasvanut, nyt 740, viime vuonna 667.
Luokka-asteilla 1-9 kaksijaksojärjestelmä.
1. luokan ruokailu 10.15 alk.
4-9 luokille lisätty keskiviikkoon tuntipaikka klo 13.15-14.
Kodin ja koulun yhteistyöpäivä 24.9.2022, korvaava vapaa 5.12.
Retket: Huom! 6a:n leirikoulu oli 23.-24.8.22
Kerhotoiminta on lisääntynyt, Harrastepolku apuna.
Kuusijuhla, jossa huomioidaan itsenäisyyspäivä ja joulunaika.
Muovin tarina -hankkeen  kautta kehitämme lajittelua
Monialaiset oppimiskokonaisuudet, uudistuksia: yhteinen pajapäivä toukokuussa.
Lukuvuoden tavoitteissa painottuvat koronasta palautuminen, oppimisen tuen edelleen kehittäminen
SKY-hanke, Teppo

Opiskeluhuoltosuunnitelma

Ryhmään/yhteisöön kuulumisen tunteen ja sitoutumisen vahvistaminen 
Jatkuva ryhmäyttäminen oppitunneilla, jokaisen oppilaan huomioiminen oppitunnilla ja osallistumisen mahdollisuuksien tarjoaminen. Muistetaan jokapäiväiset pienet asiat esim. oppilaan tervehtiminen saapuessa ja hyvästely lähtiessä. Kaikki oppilaat ovat yhteisiä oppilaita periaate.
Positiivinen pedagogiikka ja kielitietoisuus oppitunneilla ja muussa koulun toiminnassa. Hyvän ja avoimen opiskeluilmapiirin rakentaminen luokan kesken ja kulttuurisen moninaisuuden huomioiminen. Luokkataso- ja rakennusrajat ylittävä yhteistyö. Säännöllinen viestintä koulun toiminnasta koteihin. Matalalla kynnyksellä huolen puheeksi otto ja yhteistyön rakentaminen huoltajien kanssa.   Näin meillä toimitaan -tunteen vahvistaminen oppitunneilla ja asioita hoidettaessa.   
b. Hyvinvoinnin lisääminen ja ongelmien ennaltaehkäisy  
Oppilaiden osalta: turvalliset tavalliset koulupäivät, yhteisölliset tapahtumat, tilaisuudet ja juhlat. Oppilaiden ja henkilökunnan välinen avoin vuorovaikutus, välittäminen ja varhainen ohjaaminen. Osallisuuden vahvistaminen ja moninaisuuden hyödyntäminen vahvuutena. Tunne- ja sosiaalisten taitojen vahvistaminen koulupäivän aikaisen toiminnan yhteydessä. Koulun henkilökunnan tiivis keskinäinen yhteistyö.
Välituntitoiminta, ilmapiirikyselyt, ryhmäytys, kerhot, hyvinvointikuu, KiVa-koulu, yhtäritoiminta, hyvinvointikartta, hyvinvointikeskustelut, kasvatetaan yhdessä -periaate  
c.  Koronasta palautuminen (oppimisen tuen vahvistaminen, oppilashuollon tuen vahvistaminen)   
Vahvan oppimisen tuen jatkaminen (kohdennetaan joustavasti, myös luokanop. ja aineenop. antavat tukea), oppilashuollon tuen vahvistaminen (turvallisuuden tunteen vahvistaminen, koulussa on hyvä olla -fiilis, yksilöllinen tuki), oppilaan osaamisen ja yleistilanteen arviointi oppilaan ja opettajan välillä.  Poissaoloihin puuttuminen ja sitouttavan kouluyhteistyön hyödyntäminen.

Kuulumiset

Lukuvuosi on lähtenyt käyntiin positiivisilla fiiliksillä. 
Palattu tiiviimpiin ruokailuvuoroihin ja lähitapaamisiin.
Koronaa ei ole ollut merkittävästi, syysflunssia runsaammin. 
Olarinniityn vahtimestari on vaihtunut.
Sijaisista on pulaa.

Matinkylä