Olarin koulun järjestyssäännöt

1.10.2024 10.00

OLARIN KOULUN JÄRJESTYSSÄÄNNÖT 

(Päivitykset hyväksytty johtokunnassa 23.9.2024)

1. Olarin koulun järjestyssäännöt

Olarin koulun toimii kahdessa toimipisteessä osoitteissa Olarinniityntie 4 ja Lillhemtintie 1 (Espoo).

Järjestyssäännöt ovat voimassa koulupäivän aikana, koulun tapahtumissa ja tilaisuuksissa, retkillä, matkoilla ja leirikoulussa.

 

2. Järjestyssääntöjen tarkoitus ja soveltaminen

Järjestyssääntöjen on tarkoitus edistää koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä.

Järjestyssäännöt ovat voimassa kouluaikana (oppilaan lukujärjestyksen mukainen kouluaika) koulualueella (liitteenä kartta). Järjestyssäännöt ovat voimassa myös muuna aikana tapahtuvan koulun toiminnan yhteydessä tai koulun ulkopuolella tapahtuvan koulun toiminnan yhteydessä.

Koulupäivän päättävät oppitunnit (kaksi viimeistä oppituntia) voidaan pitää ilman välituntia. Tällöin koulupäivä päättyy välitunnin verran aiemmin.

 

3. Oppilaan oikeudet ja velvollisuudet

Oppilaiden yhdenvertaisuus ja tasa-arvo

Oppilaalla on oikeus maksuttomaan perusopetukseen, oikeus yhdenvertaisuuteen ja tasa-arvoiseen kohteluun, oikeus henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen sekä oikeus yksityiselämän suojaan.

Olarin koulussa on tärkeää, että jokaista oppilasta kohdellaan yhdenvertaisesti ja tasa-arvoisesti. Kunnioitamme toistemme oikeuksia ja arvostamme erilaisuutta. Edistämme kulttuurien välistä ymmärrystä ja rakennamme kulttuurisesti moninaista ilmapiiriä.

Oppilaalla on oikeus saada opetusta kaikkina koulun työpäivinä, oikeus turvalliseen oppimisympäristöön sekä häntä koskeviin etuuksiin ja palveluihin (mm. koulumatkaetu, tapaturmanhoito ja terveydenhuolto, ruokailuetu, koulunkäynnin ja oppimisen tuki, oppilashuolto ja erityisopetus).

Koulussa on suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä.

 

Oppilaan velvollisuudet

Oppilaalla on velvollisuus osallistua opetukseen kunnes oppivelvollisuus on suoritettu.

Oppilaalla on velvollisuus suorittaa tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäytyä asiallisesti.

Oppilaalla on velvollisuus osallistua opetukseen, ellei hänelle ole myönnetty lupaa poissaoloon.

 

4. Turvallisuus, viihtyisyys ja opiskelun esteetön sujuminen

 

Hyvä käytös

  • Käyttäydyn ystävällisesti, kunnioittavasti ja rauhallisesti koulupäivän aikana kaikissa tilanteissa.
  • Odotan omaa vuoroani. Kunnioitan toisten vuoroa.
  • Kuuntelen ja noudatan ohjeita.
  • Noudatan ruokalan sääntöjä (tarkemmat ohjeet O1 1-4(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan), O2 5-6, O2 7-9(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan))
  • Kirjaan töihini käyttämäni lähteet. Plagiointi on kielletty. Tekstiä tai kuvia ei saa kopioida luvatta lähdettä ilmaisematta.
  • Oppitunneilla ei syödä. Voin syödä omaa terveellistä välipalaa välitunneilla opettajan luvalla. Oppitunneilla voin juoda vettä, ellei toisin ohjeisteta.
  • Käyn wc:ssä välitunnin alussa tai lopussa. Käyn wc:ssä yksin.
  • Pukeudun kouluun sään ja tarkoituksenmukaisesti. Huomioin pukeutumisessa koulun tapahtumat ja tilaisuudet. Varmistan, etten pukeudu toisia loukkaavalla tavalla tai hyvän tavan vastaisesti. Luokkatiloissa ja ruokalassa ei käytetä ulkovaatteita ja päähineitä(, jotka ovat asusteita).
  • Olen täsmällinen.
  • En valokuvaa toista ilman lupaa. En julkaise toisesta henkilöstä otettua valokuvaa tai videota ilman tämän lupaa.
  • Otan kouluun mukaan koulupäivän aikana tarvitsemani tavarat. Jätän oppimisen kannalta tarpeettomat tavarat kotiin, kuten arvoesineet, makeiset tai energiajuomat (suositus).

 

Oleskelu ja liikkuminen

  • Pysyn koulupäivän aikana koulun alueella.
  • Tulen ajoissa kouluun. Poistun koulupäivän päätyttyä koulualueelta.
  • Välitunnin aikana noudatan välituntisääntöjä. (Tarkemmat ohjeet O1 1-4(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan), O2 5-9(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan))
  • Liikun sisätiloissa kävellen.
  • Suosin koulumatkoilla kävelyä tai pyöräilyä. Koulumatkoilla noudatan tieliikennesääntöjä.
  • Siirryn kouluaikana paikasta toiseen (ohjeistuksen mukaan) kävellen, pyörällä tai julkisia liikennevälineitä käyttäen. Käytän pyöräillessä pyöräilykypärää.

 

Siisteydestä ja ympäristöstä huolehtiminen

  • Ylläpidän toiminnallani koulun ja sen lähiympäristön siisteyttä.
  • Olen velvollinen puhdistamaan likaamani koulun omaisuuden ja järjestämään epäjärjestykseen saattamani tilan.
  • Kohtelen koulun ja toisten omaisuutta huolella.
  • Olen velvollinen korjaamaan tai korvaamaan aiheuttamani omaisuusvahingot.
  • Säilytän ulkovaatteet naulakossa tai lokerossa oppitunnin ja ruokailun aikana ja huolehdin vaatteet kotiin koulupäivän jälkeen.
  • Lajittelen roskat.
  • Muistan pitää tarvittavat opiskeluvälineet mukanani koulussa. Pidän omat ja yhteiset tavarat niille tarkoitetuilla paikoilla.
  • Pyydän lupaa lainata toisten tavaroita.

 

Turvallisuus

  • En kiusaa. Jos havaitsen kiusaamista, ilmoitan siitä välittömästi aikuiselle.
  • En heittele lumipalloja.
  • Ilmoitan havaitsemistani vioista ja puutteista koulun henkilökunnalle (esim. lamppu on palanut, piha on liukas, lasi on rikki, laite on rikki tai viallinen).
  • Pysäköin polkupyörät, mopot, mönkijät ja mopoautot niille varatuille paikoille. (Opettaja osoittaa liikuntavälineille säilytyspaikan koulupäivän ajaksi.)
  • Tiedostan, että koulussa on kameravalvonta.

 

Tietokoneen, matkapuhelinten ja mobiililaitteiden käyttö

  • Käytän puhelinta ja muita mobiililaitteita koulun sääntöjen mukaisesti ja opettajan kanssa sovitulla tavalla oppitunneilla, vierailuilla sekä muissa koulun tilaisuuksissa.

1.-4.luokat

Laitan puhelimen koulupäivän alussa äänettömänä reppuuni, ja pidän sitä siellä koko päivän. Älykellon kytken pois päältä koulupäivän ajaksi. Välitunnilla voin pyytää lupaa opettajalta kännykän käyttöön, jos minun tarvitsee hoitaa asioita. Opettaja osoittaa minulle paikan kännykän käyttämiseen.

 

Jos käytän asiattomasti puhelinta, tietokonetta tai mobiililaitteita opetuksen tai muun koulun toiminnan aikana, syyllistyn opetustilanteen tai -tilaisuuden häirintään. Tällöin opettaja voi ottaa laitteeni haltuunsa oppitunnin loppuajaksi tai korkeintaan koulupäivän ajaksi. Opettaja voi myös pyytää minua (oppilas) poistumaan tai poistaa luokasta.

5-6.luokat

Laitan puhelimen koulupäivän alussa äänettömänä reppuuni, ja pidän sitä siellä koko päivän. Voin myös laittaa puhelimeni heti koulupäivän alussa kännykkäparkkiin. Älykellon kytken pois päältä koulupäivän ajaksi. Välitunnilla voin pyytää lupaa opettajalta kännykän käyttöön, jos minun tarvitsee hoitaa asioita. Opettaja osoittaa minulle paikan kännykän käyttämiseen.

 

Jos käytän asiattomasti puhelinta, tietokonetta tai mobiililaitteita opetuksen tai muun koulun toiminnan aikana, syyllistyn opetustilanteen tai -tilaisuuden häirintään ja opettaja tai rehtori voi ottaa laittaa haltuun lopputunniksi tai korkeintaan koulupäivän ajaksi. Haltuun otettua puhelinta säilytetään luokkatilan kännykkäparkissa tai opettajainhuoneen säilytysparkissa. Opettajainhuoneen parkista saan laitteen takaisin koulupäivän päätyttyä. Opettaja voi myös pyytää minua (oppilas) poistumaan tai poistaa luokasta.

7.-9.luokat

Laitan puhelimen äänettömänä reppuuni ennen oppitunnille menemistä, ja pidän sitä siellä koko oppitunnin ajan. Voin laittaa puhelimen heti oppitunnin alussa myös kännykkäparkkiin. Voin käyttää kännykkää välitunnilla.

Jos käytän asiattomasti puhelinta, tietokonetta tai mobiililaitteita opetuksen tai muun koulun toiminnan aikana, syyllistyn opetustilanteen tai -tilaisuuden häirintään ja opettaja tai rehtori voi ottaa laittaa haltuun lopputunniksi tai korkeintaan koulupäivän ajaksi. Haltuun otettua puhelinta säilytetään luokkatilan kännykkäparkissa tai opettajainhuoneen säilytysparkissa. Opettajainhuoneen parkista saan laitteen takaisin koulupäivän päätyttyä. Opettaja voi myös pyytää minua (oppilas) poistumaan tai poistaa luokasta.

  • Koetilanteessa puhelimeni esillä pitäminen voidaan tulkita lunttauksen yrittämiseksi. Tällöin oppilaan suoritus voidaan hylätä.
  • Koetilanteessa laitan älykellon omaan reppuuni.
  • Noudatan hyviä ja vastuullisia käytöstapoja verkossa ja sosiaalisessa mediassa.
  • Jos havaitsen kiusaamista tai vastuutonta käytöstä verkossa tai sosiaalisessa mediassa, ilmoitan siitä aikuiselle.
  • Käyttäjätunnukseni ovat henkilökohtaisia. Noudatan erityistä huolellisuutta tunnusten ja salasanojensa kanssa.
  • Tiedostan, että omat puhelimet, tietokoneet ja muut omat mobiililaitteet ovat oppilaan vastuulla.
  • Huomioin, että oppilaskäyttöön jaettuja laitteita (läppäri, iPad) sitoo niitä koskeva erillinen käyttöehtosopimus (mm. en lataa laitteelle pelejä tai ohjelmia, en muuta asetuksia.) Ilmoitan laitteen rikkoutumisesta/viasta välittömästi koulun henkilökunnalle.

 

Päihteet ja vaaralliset esineet

  • Tiedostan, että lailla kiellettyjen, vaarallisten tai omaisuuden vahingoittamiseen tarkoitettujen esineiden tai aineiden tuominen kouluun on kiellettyä. Tämä tarkoittaa mm. alkoholia, tupakkalain tarkoittamaa tupakkaa ja tupakkatuotteita, huumausainelain tarkoittamia huumausaineita, veitsiä, ampuma-aseita, voimakkaita laser-osoittimia sekä vastaavia esineitä ja aineita.

 

Kurinpito

  • Jos toimin järjestyssääntöjen vastaisesti, minut voidaan määrätä kasvatuskeskusteluun, ojentaa kurinpitokeinoin tai minulle voidaan määrätä muita seuraamuksia.

 

Perusopetuslain mukaisia kurinpitokeinoja ja muita seuraamuksia ovat:

  • Siivousvelvoite
  • Kasvatuskeskustelu
  • Jälki-istunto
  • Oppilaan määrääminen poistumaan
  • Oppilaan opetukseen osallistumisen epääminen
  • Oppilaan määrääminen tekemään kotitehtäviään
  • Kirjallinen varoitus
  • Määräaikainen erottaminen
  • Oppilaan poistaminen tilasta

Opettajalla ja rehtorilla on oikeus tarkastaa oppilaan tavarat. Rehtori tai opettaja voi ottaa häiritsevät tai vaaralliset esineet tai aineet tarvittaessa haltuunsa.

Koulun rehtorilla ja opettajalla on velvollisuus ilmoittaa tietoonsa tulleesta koulumatkalla tapahtuneesta häirinnästä, kiusaamisesta tai väkivallasta niihin syyllistyneen ja niiden kohteena olevan oppilaan huoltajalle tai muulle lailliselle edustajalle.

 

5. Järjestyssääntöjen seuranta ja tarkistaminen

Järjestyssäännöistä tiedotetaan koulun lukuvuosioppaassa. Ne ovat myös koulun kotisivuilla. Järjestyssäännöt käydään lukuvuosittain läpi oppitunneilla luokanopettajan tai -valvojan johdolla.

Järjestyssääntöjen toimivuutta seurataan jatkavasti ja ne tarkastetaan lukuvuoden alussa ja lopussa. Oppilaat, henkilökunta ja huoltajat osallistuvat järjestyssääntöjen kehittämiseen. Koulun johtokunta hyväksyy järjestyssäännöt.