Lisää itsenäisyyttä ja vähemmän resursseja
Etäkotihoito käynnistyi kokeiluprojektina Espoossa jo syksyllä 2017.
– Ensireaktio on yleensä aina torjuva, mutta kun asiakas on tottunut palveluun, moni on kokenut oman itsemääräämisoikeuden säilyvän paremmin, kun kukaan ei fyysisesti tule omiin nurkkiin pyörimään, lähihoitaja Tiina Kosonen kertoo.
Nykyisin etäkotihoidon piirissä on 180 asiakasta. Osa on etäkotihoitoyksikön omia asiakkaita, mutta yksikkö palvelee myös alueellisen kotihoidon asiakkaita.
– Juuri yhdistelmä, jossa asiakasta palvellaan etänä, mutta myös tavataan fyysisesti säännöllisesti, on monen kohdalla se paras ratkaisu. Ruudun takaa emme kuitenkaan näe kodin kokonaistilannetta, Kosonen pohtii.
Kotihoito lainaa asiakkaalle palvelua varten tabletin. Asiakkaan ainoaksi tehtäväksi jää painaa ruutua silloin, kun hoitaja soittaa videopuhelun.
– Pystymme tällä tavoin kohtaamaan paljon enemmän asiakkaita työpäivän aikana, kun aikaa ei kulu siirtymiin, Kosonen kiittää.
Korona-aikana etäkotihoidon asiakkaiden määrä on kasvanut räjähdysmäisesti. Tilanne kuitenkin tarkastetaan säännöllisesti ja tarvittaessa voidaan palata fyysisiin kotihoidon käynteihin.
– Kaikille etähoito ei sovi, mutta tämä on hyvä vaihtoehto.
(Artikkeli Espoo-lehdessä 3/2021)