Liite - Olarin koulun johtokunnan kokouksen pöytäkirjaan 12.12.2022
Liite, Olarin koulun johtokunnan kokous 11.12.2023
Valinnaisuuden täydentäminen vuosiluokilla 7-9
Valinnaisuus jakaantuu valinnaisaineisiin ja taide- ja taitoaineiden lisätunteihin, jotka ovat osa valinnaisuutta. Täydennämme vuosiluokkien 7-9 valinnaisainekokonaisuutta. Oppilailla on 7. luokalla yksi lyhyt valinnainen (1vvh), 8. luokalla 3 lyhyttä valinnaista (3 x 1vvh) ja 9. luokalla 2 lyhyttä valiinaista (2 x 1vvh).
Tässä esityksessä uudet ja korvaavat valinnaisaineet on kuvattu pääpiirteissään sisällön osalta. Kieliasu, tavoitteiden ja arvioinnin osa täydennetään kuhunkin aineeseen ennen valinnaisten aineiden siirtämistä valinnaisaineoppaaseen.
7. luokka
Suomi, luovaa kirjoittamista (tämä korvaa nykyisen koulun lehti valinnaisaineen)
Luovan kirjoittamisen tunneilla pääset käyttämään mielikuvitustasi ja päästät sisäisen kirjoittajan valloille. Tunneilla kirjoitetaan erilaisia kertomuksia, tekstejä, sarjakuvia, satuja yksin, pareittain ja ryhmissä. Kurssilla pääset kirjoittamaan tekstejä esimerkiksi koulun lukuvuosikertomukseen.
Valinnaisaineen tavoitteet
Oppilas oppii kirjoittamaan ja tuottamaan erilaisia tekstejä.
Oppilas kiinnostuu erilaisten fiktiivisten tekstien kirjoittamisprosessista.
Oppilas oppii hyödyntämään omia resurssejaan tekstin tuottamisessa.
Oppilas syventää taitojaan kirjoittamisprosessissa.
Oppilas oppii kirjoittamaan erilaisia tekstejä yksin, pareittain ja ryhmissä.
Arviointi
Sanallinen arviointi. Kurssilla annetaan palautetta oppilaan innostumisen, osallistumisen ja kirjoitettujen tekstien perusteella. Arvioinnissa käytetään myös itsearviointia sekä tutustutaan vertaisarviointiin
Käsityö, korjaa ja kierrätä
Valinnaisaineessa luodaan vanhasta uutta. Tehdään tutkimusretkiä Kierrätyskeskukseen ja omiin varastoihin ja pohditaan, miten vanhoista, käyttämättömistä tai rikkinäisistä tuotteista saadaan muokattua jotain uutta. Harjoitellaan erilaisia käsityötekniikoita, tutkitaan materiaaleja ja niiden ominaisuuksia ja pysähdytään pohtimaan omia kulutustottumuksia sekä huomioidaan tuotteiden valmistamisen ja kuluttamisen ympäristönäkökulma. Millä kaikilla tavoilla on mahdollista tehdä vanhasta uutta?
8. luokka
Suomi, luovaa kirjoittamista
Luovan kirjoittamisen tunneilla pääset käyttämään mielikuvitustasi ja päästät sisäisen kirjoittajan valloille. Tunneilla kirjoitetaan erilaisia kertomuksia, tekstejä, sarjakuvia, satuja yksin, pareittain ja ryhmissä. Kurssilla pääset kirjoittamaan tekstejä esimerkiksi koulun lukuvuosikertomukseen.
Liikunta, palloilu
Valinnaisaineen tavoitteena on syventää oppilaiden perustaitoja ja –tietoja palloilulajeissa. Lisäksi kurssilla on tavoitteena tutustuttaa oppilaat sellaisiin palloilulajeihin, jotka eivät kuulu pakollisen liikunnan ohjelmaan. Valinnaisaineessa syvennytään eri palloilulajien taitoihin, taktisiin osa-alueisiin sekä tuomarointiin ja pistelaskuun.
Käsityö, korjaa ja kierrätä
Valinnaisaineessa luodaan vanhasta uutta. Tehdään tutkimusretkiä Kierrätyskeskukseen ja omiin varastoihin ja pohditaan, miten vanhoista, käyttämättömistä tai rikkinäisistä tuotteista saadaan muokattua jotain uutta. Harjoitellaan erilaisia käsityötekniikoita, tutkitaan materiaaleja ja niiden ominaisuuksia ja pysähdytään pohtimaan omia kulutustottumuksia sekä huomioidaan tuotteiden valmistamisen ja kuluttamisen ympäristönäkökulma. Millä kaikilla tavoilla on mahdollista tehdä vanhasta uutta?
9. luokka
Suomi, luovaa kirjoittamista
Luovan kirjoittamisen tunneilla pääset käyttämään mielikuvitustasi ja päästät sisäisen kirjoittajan valloille. Tunneilla kirjoitetaan erilaisia kertomuksia, tekstejä, sarjakuvia, satuja yksin, pareittain ja ryhmissä. Kurssilla pääset kirjoittamaan tekstejä esimerkiksi koulun lukuvuosikertomukseen.
Liikunta ja terveystieto, hyvinvointia arkeen
Valinnaisaineen tavoitteena on yhdistää terveystietoa sekä liikuntaa hyvinvoinnin edistämisessä. Valinnaisaineessa syvennytään teoreettisesti hyvinvoinnin eri osa-alueisiin sekä tehdään käytännön harjoitteita. Valinnaisaine sisältää myös terveysliikuntaa ulkona ja sisällä. Valinnaisaineessa voidaan hyödyntää HYVÄÄ KASVUA -hyvinvointiopetuksen opetussuunnitelmaa.
Liikunta, palloilu
Valinnaisaineen tavoitteena on syventää oppilaiden perustaitoja ja –tietoja palloilulajeissa. Lisäksi kurssilla on tavoitteena tutustuttaa oppilaat sellaisiin palloilulajeihin, jotka eivät kuulu pakollisen liikunnan ohjelmaan. Valinnaisaineessa syvennytään eri palloilulajien taitoihin, taktisiin osa-alueisiin sekä tuomarointiin ja pistelaskuun.
Käsityö, laserleikkuri tutuksi
Käsityön syventävä valinnainen. Valinnaisaineessa tutustutaan laserleikkurin toimintaperiaatteisiin ja valmistetaan laserleikkuria hyödyntäen pienikokoisia tuotteita. Harjoitellaan laserleikkurin käyttöä erilaisille materiaaleille kuten vanerille, akryylille ja kankaille ja suunnitellaan kokeilujen pohjalta oma tuote. Perehdytään kolmiulotteisen suunnittelun perusteisiin ja käytetään suunnittelun apuna Tinkercad -ohjelmaa.
Käsityö, metallista tuotteeksi
Käsityön syventävä valinnainen. Valinnaisaineessa harjoitellaan erilaisia metallintyöstö -ja kiinnitystapoja taonnasta hitsaamiseen. Suunnitellaan oma tuote, jonka päämateriaalina on metalli. Työskentelyssä voidaan hyödyntää myös muita materiaaleja ja tekniikoita.
Biologia, maantieto, elämyksiä luonnossa
Oppiaineen esittely
Valinnaisessa aineessa tutustumme lähiluontoon elämyksellisten ja tiedollisten harjoitteiden avulla. Havainnoimme ja tutkimme luontoa, eri lajeja sekä sääilmiöitä ja keskitymme ryhmää kiinnostaviin teemoihin. Tutustumme erilaisiin ekosysteemeihin retkeillen ja tutkimuksia tehden (esim. Suo, Nuuksio, Itämeren rannat). Emme myöskään unohda kurssilla kestävän kehityksen ja luonnonsuojelun teemoja, sekä lähiympäristöstä huolehtimista.
Oppiaineen tavoitteet
Oppia liikkumaan luonnossa ja työskentelemään maastossa
Oppilas oppii kiinnostumaan luonnosta ja sen ilmiöistä. Oppilaan luontosuhde vahvistuu.
Oppia tekemään havaintoja ja pieniä tutkimuksia sekä kirjaamaan niitä ylös.
Oppilas oppii ihmisen toiminnan vaikutuksista ympäristössä tapahtuviin muutoksiin.
Oppilas innostuu vaikuttamaan ja toimimaan kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi.
Oppilas oppii käyttämään biologista tutkimusvälineistöä.
Arviointi
Sanallinen arviointi. Prosessia arvioidaan oppilaan innostumisen, osallistumisen sekä tehtyjen tutkimusten ja töiden perusteella. Arvioinnissa käytetään myös itsearviointia sekä tutustutaan vertaisarviointiin