LIITE 1 Vammaisneuvoston ja sen Rakennetaan Kaikille -työryhmän lausunto Jorvi, 630205, asemakaavan muutos

18.5.2022 7.40Päivitetty: 18.5.2022 8.36

Lausunto perustuu kaava-aineistoon Espoon www-sivuilla ja yleisötilaisuuden 4.5.2021-

esittelyyn.



Vammaisneuvoston Rakennetaan kaikille -työryhmä (jatkossa RAKA) esittää seuraavien

asioiden huomioon ottamista, jotta Jorvin sairaala-alueen korjattavista ja laajennettavista

rakennuksista ympäristöineen saadaan rakennettua kaikille käyttäjille esteetön,

turvallinen ja käytettävä alue.



Yleistä



Sairaalakokonaisuus Karvasmäessä tulee kasvamaan fyysisesti, joten niin eri toimintojen

etäisyydet kuin sujuva liikkuminen alueella ja palveluyksiköiden välillä tulee suunnitella

huolellisesti.



Suurien etäisyyksien vuoksi osaa toiminnoista kannattaa miettiä asiakkaan luokse

tuotaviksi (esim. liikkuva laboratorio) ja liikkumista helpottavia uusia ratkaisuja kannattaa

innovoida (esim. liikkumisen apuvälineet ja ajoneuvot sisällä pitkien matkojen vuoksi).



Sähköisten palveluiden saavutettavuus pitää todentaa ennen niiden käyttöönottoa.



Myös päivittäiskäyntien ja työmatkaliikenteen määrä tulee kasvamaan entisestään. Sen

sujuvuus tulee suunnitella ihmisten liikkumistapojen mukaisesti.



Suunnittelun lähtökohtana tulee olla esteettömyyden osalta se, että esteetön reitti on aina lyhin samalla turvallisuusnäkökohdat huomioiden.



RAKA haluaa nähdä ja kommentoida kaluste- ja opastesuunnitelmat niiden valmistuttua.

(kalustesuunnitelma vain sisääntuloaulan osalta)



Ulkoalueet, paikoitus ja saattopaikat



LE-pysäköintipaikka on eri asia kuin LE-saattoliikennepaikka. Saattoliikennettä on myös

paljon muutakin kuin taksiliikenne.



Saattoliikennepaikat tulee sijaita mahdollisimman lähellä sisäänkäyntiä, alle 10 metrin

päässä. Lisäksi saattoliikennepaikat on oltava katoksen alla ympärivuotisen

käytettävyyden varmistamiseksi sairaalapalvelurakennuksen edessä.

Pyörätelinepaikkojen sijainti kauempana on mahdollista, koska niiden käyttäjät eivät ole

liikuntaesteisiä tai vakavasti toimintarajoitteisia henkilöitä.



LE-saattoliikennepaikka tulee olla niin pitkä, että ison auton lisäksi siinä mahtuu

purkamaan pyörätuoliasiakkaan turvallisesti ilman, että pyörätuoliasiakas joutuu

katualueelle liikenteen sekaan.

Saattoliikenteen paikat tulee siten olla sijoitettuna ajoneuvoliikenteen kulkusuunnan

mukaisesti.



Esitetyssä asemapiirroksessa ei pääsisäänkäynnille ole merkittynä LEsaattoliikennepaikkaa, vaan esitetyssä materiaalissa löytyy vain kohta ’taksit’ Sairaalan pääsisäänkäynnille saapuu kuitenkin jatkuvasti ja paljon monenlaista saattoliikennettä, kuten nykyisinkin pääsisäänkäynnin kohdalla voi asian todeta.



Saattoliikennepaikkaa pääoven välittömässä läheisyydessä käyttäisi myös mahdollinen

palveluliikenteen bussi tai sairaala-aluebussi.



Esittelyn aikana mainittiin mahdollisuus ainakin suurelle saattoliikenteelle käyttää ns.

ambulanssipihaa. Ennen tällaista linjausta, tulee tarkastella tosiasiallista matkaa ko.

ambulanssipihan sisäänkäynnillä pääaulaan. Onko matka ns. ambulanssipihalta

pääaulaan edelleen lyhin mahdollinen ja turvallinen sekä selkeä ja tietenkin esteetön

(samalla lailla kuin pääaula).

Ko. linjauksen vaikutuksena täytyisi myös LE-autoliikennöitsijöiden ja muiden ison

saattoliikenteen autojen ohjeistamista suunnitella ja toteuttaa kattavasti.



Pysäköintihallin paikoitustilat ovat suurimmalle osalle liikkumisesteisiä asiakkaita liian

pitkän matkan päässä. Pääoven läheisyyteen sijoitetut LE-pysäköintipaikat ovat tällöin

ainoa pysäköintimahdollisuus tälle asiakasryhmälle. LE-pysäköintipaikkojen riittävyys on

vielä arvioitava uudelleen.

Sisäpihan kääntöpaikan Espoon sairaalalle johtavan osuuden pysäköintipaikoista myös

osa on muutettava LE-paikoiksi.



Ulkoalueet, kulkuväylät ulkotiloissa, pihat



Kulku pääsisäänajoväylän bussiliikenteen pysäkkialueelta pääsisäänkäynnille on

edelleen pitkä ja korkeuseroa muodostuu peräti 5 metriä (25,3>30,5). Mahdollisuus

käyttää myös samassa korotasossa olevaa ns. henkilökunnan sisäänkäyntiä talon

kulmassa on varmistettava (ja opastettava).



Kulut Turuntien bussipysäkeiltä suunniteltava ja toteutettava mahdollisimman sujuviksi ja

esteettömiksi maasto-olosuhteet huomioiden.



Kulku Karvasmäentie 10, nykyinen D-keskus, päiväkoti yms. sisäänajosta on

nykyiselläänkin ruuhkainen ja tulevaisuudessa sen käyttäminen ambulanssiliikenteelle

aiheuttaa suuria haasteita ko. rakennuksen käyttäjille turvallisuuden osalta.



Liikennevirtasuunnitelmassa kävelyreitti pääsisäänajoväylän bussipysäkeiltä ohjataan

nykyisen D-keskusrakennuksen ’sisäpihan’ pääovelle. Sisäänkäynti ko. rakennuksessa

on kuitenkin sokkeloinen, joten käytettävämpi sisäänkäynti on portaan 10 D-kohdalla.

Myös saattoliikenne ohjautuu nykyisin D-portaalle ja siitä eteenpäin koulun

sisäänkäynnille, vaikka väylä on erittäin kapea.



Tupakkapaikan sijaintia tulee tarkastella uudelleen ja sen sijoittaminen riittävän kauas

sisäänkäynnistä, ilmaottoaukoista sekä saattoliikennepaikasta on tärkeää.



Ulkoalueet, sisäänkäynti ja ulko-opasteet



Pääsisäänkäynti erottuu varmasti kaikissa sääolosuhteissa hyvin, mutta esim.

kulmasisäänkäynti yms. vaihtoehtoiset sisäänkäynnit on merkittävä ja opastettava hyvin.



RAKA haluaa nähdä rakennuksen opastesuunnitelmat niiden valmistuttua.



Sisätilat, palvelutiskit, vaatetilat yms. kalusteet



Havainnekuvatarkkuudessa sisätilat vaikuttavat ilman riittäviä kontrasteja olevilta ja

häikäiseviltä isojen ikkunoiden takia. Esim. pylväät, tai palvelutiskin reunat eivät erotu.

Myös suoraan häikäisevään ulkovaloon pitää löytää ratkaisu.



Mm. aulatilojen ja muiden odotustilojen kalustus tulee suunnitella kaikille käyttäjille

sopivaksi ja helposti muunneltaviksi sekä käytettäviksi.

Riittävät ja kaikille käyttäjille sopivat vaatesäilytysratkaisut olisivat tärkeitä.

Nykyiset Jorvin aulan ratkaisut ovat molemmissa em. asiassa merkittäviä parannuksia

vaativia.



Lainattaville pyörätuoleille tms. sairaalan omille asiakkaan lainaan ko. käynnin aikana

tuleville välineille on hyvä suunnitella ja toteuttaa oma paikka pääaulan tiloista.



RAKA haluaa nähdä ja kommentoida rakennuksen sisääntuloaulan kalustesuunnitelmat

niiden valmistuttua.



Sisätilat, kulkureitit sisällä, opasteet



Sairaalan kulkureitit voisi suunnitella esim. väritykseen perustuviksi, eri osilla eri väritys.

Myös erilaisia kuvallisten symboleiden käyttöä voisi innovoida.



Toive on päästä eroon vanhanaikaisista ja kuluvista ’väriviiva lattiassa’ -opasteista.

Sähköisten opastejärjestelmien saavutettavuus ja käytettävyys eri käyttäjäryhmillä on

tutkittava etukäteen.



RAKA haluaa nähdä ja kommentoida rakennuksen opastesuunnitelmat niiden

valmistuttua.



Espoossa 28.5.2021

Pirkko Kuusela                                                      Hanne Österberg

Espoon Vammaisneuvoston puheenjohtaja              Rakennetaan kaikille -työryhmän

                                                                           puheenjohtaja



Jakelu:              Espoon kaupungin kirjaamo

                        Kaupunkisuunnittelulautakunta

                        Arkkitehti Antti Uusitupa, Kaupunkisuunnittelukeskus



Tiedoksi:           Rakennuslautakunta

                       Sosiaali- ja terveyslautakunta

                       Vammaisneuvosto ja sen Rakennetaan kaikille -työryhmä