Lausunto Sellon koillisen sisäänkäynnin uudistamisesta
ESPOON VAMMAISNEUVOSTO
RÅD FÖR PERSONER MED FUNKTIONSNEDSÄTTNING I ESBO
24.5.2024
Vammaisneuvoston ja sen Rakennetaan Kaikille -työryhmän lausunto kehittämisprojektiin
Sellon kauppakeskuksen koillisen galleriakäytävän kunnostus
(tunnelikerros ja maantasakerros)
Lausunto pohjautuu Arkkitehtitoimisto Pekka Helin & Co Oy n esittelyyn Rakennetaan kaikille -työryhmässä 14.5.2024 sekä saatuun suunnitelma-aineistoon.
Vammaisneuvoston Rakennetaan kaikille -työryhmä (jatkossa RAKA) esittää seuraavien asioiden huomioon ottamista, jotta sekä tunnelin että maantasakerron kulkuyhteydestä saadaan rakennettua kaikille käyttäjille esteetön, turvallinen ja käyttötarkoituksenmukainen.
Yleistä
Suur-Leppävaara on ylivoimaisesti suurin Espoon seitsemästä suur-alueesta lähes 80 000 asukkaallaan (lähde: aluesarjat). Se on myös keskeinen liikenteen solmukohta ja liikenneasema maantie- ja kiskoliikenteelle ja siten erityisen esteettömyyden suunnittelualue nykyisen (päivitettävänä) olevan Espoon Esteettömän rakentamisen ohjeen mukaisesti.
Esteetöntä ja turvallista rakentamista tarvitsevat monenlaiset ryhmät, toimintaesteisissä henkilöissä on näkövammaisten lisäksi erityisen paljon liikuntaesteisiä ja muitakin havainnointia estäviä aistivammaisia henkilöitä sekä monia ikäihmisiä. Liitteessä 1 näkyy kuva monenlaisista kulkijoista ja heidän tarvitsemastaan tilasta. Tila-asiaa tuleekin kulkuväylien osalta tarkastella huolellisesti tässä projektissa.
Leppävaaran aluekeskus ja liikenneasema tulee lähitulevaisuudessa muuttumaan, kun aluekeskuksen pohjoisosan suunnittelukilpailun voittajasuunnitelmaa (Walk Aroud/ Arco Architectural Company Oy) aletaan toteuttamaan.
Suunnitelmassa etelä- ja pohjois-Leppävaara yhdistetään rata-aluekin ylittävällä keskuskorttelilla, mutta kuten suunnitelmassa tulee esille, säilyy pohjoissuunnan Leppävaaran raitilta yhteys Leppävaarankäytävään (=alikulku) yhtenä olennaisena osana kävely- ja pyöräreittejä pohjois-eteläsuunnassa alueella.
Tärkeää on huomata myös pyöräreitti Baanan tuleva sijoittelu Leppävaarankäytävän välittömään yhteyteen sen pohjoispuolelle ja siten vilkkaan pyöräilyliikenteen edelleen jatkuvan ja kasvavan ko. tunnelissa.
Tunneli eli Leppävaarankäytävä vie myös Raidejokerin pysäkille ja siten pikaraitiotienkin käyttäjät on laskettava tunnelin käyttäjiksi.
Galleriakäytävän tuulikaappien laajennuksen suunnittelussa kannattaa siis huomioida jo tulevat tarpeet ja tilanteet kaikkien kulkijoiden turvalliseen ja sujuvaan matkantekoon.
Tunnelitason koillinen kulku Kauppakeskus Selloon
Nykyisellään tunnelitasolta kulku Kauppakeskus Selloon on ruuhkainen ja turvaton:
- ruuhka-aikaan ja muulloinkin nykyisestä tuulikaapista ulos tai sisään kulkevat ihmiset kohtaavat nopeasti liikkuvaa risteävää liikennettä, kun pyöräilijät ja sähköpyörälautailijat kulkevat holtittomasti tunnelialueella.
- tunnelissa on myös kulku liityntäpysäköintiin, mikä lisää risteävää kulkua.
- tunnelista kulkuaukkojen erottuvuus huono. Ei tarpeeksi kontrastia väreissä (mm. lasiseinä ja lasin läpi näkyvä seinä ja pylväs).
- tuulikaappi ruuhkautuu, jos yksikin pyörällinen apuväline tai muu liikuntaesteinen (jatkossa LE) henkilö tai lastenvaunujen* kanssa liikkuja joutuu odottamaan hissiä. (*Huom. lastenvaunut voivat olla myös LE-lapsen liikkumisen apuväline ennen pyörätuolia). Tuulikaappi ruuhkautuu erityisen pahasti silloin, kun ylemmästä kerroksesta tullaan alas liikkumisen apuvälineen, lastenvaunujen tms. kanssa ja tuulikaapissa on siis toinen odottamassa hissiä ylöspäin.
- tuulikaapissa on melkein aina jonoa, koska liikkuessa tuulikaapista sisälle on esteitä täynnä:
kauppojen mainostelineitä, jopa myyntikojuja ja liukuportaalle mennessä kulkuestotolppa estämässä pyörällisillä apuvälineillä liukuportaan käyttöä.
Kauppojen ulkopuoliset mainostelineet ja muut rakennelmat pitää heti poistaa turvallisen liikkumisen takaamiseksi!
Tolppa tulee yllättäen vastaan edellä kulkevan väistäessä sen, ja on erityisen vaarallinen ja haasteellinen ohittaa mm. vanhemman ja pikkulasten kanssa, hitaammin liikkuvien osalta, sekä esimerkiksi laukkujen/ostoskassien kanssa. - Kauppoihin kulkeva ja liukuportaille kulkeva liikenne risteää tuulikaapin jälkeen vaarallisesti ja pitäisikin miettiä kauppojen sisäänkulkua esim. ulkokautta (ainakin toisessa kaupassa on ovi ulkopuolelta jo olemassa) tai tuulikaappiin toista sisääntulo-oviaukkoa. (Huom. yläkerrassa vastaavassa hissin kohdassa enemmän odotustilaa).
- Valkoisen kepin käyttäjien taktiiliraita suuntaa aivan liukuoven reunaan, jopa sen karmiin.
- Opasteet hissille riittämättömät, sillä esim. lasioveen teipattu paperi ei näy ruuhkatilanteessa päiden yläpuolelle.
Maantason koillinen kulku Kauppakeskus Selloon
Nykyisellään ongelmallista on kulun ruuhkautuvuus, koska liukuportaiden jälkeen on kulkuesteenä on asiakaspöytiä ja -tuoleja.
Tuulikaapin parannusehdotukset tunnelitasolla
- tuulikaapin laajennus on hyvä idea, mutta sen muotoa ja kokoa pitäisi vielä tarkastella. Esim. tuulikaapin levennys aina hissi läntiseen seinään saakka, jolloin hissin kulkuaukko tunnelissa voitaisiin kääntää tunneliin päin tuulikaapin sisälle.
- tunnelissa länsipuolella tuulikaappia sekä pyöräparkki että luiskaa pitkin nopeasti saapuvia pyöräilijöitä ja sähköpotkulautailijoita, jolloin jyrkkä tuulikaapin kulma pienentää kulkuväylää (nyt merkitty n. 8200 mm), Ratkaisuna voisi olla viisto tuulikaapin nurkka, jolloin tuulikaappia mahtuisi leventämään em. kohdan hissiasian vuoksi, ja jolloin länsisivun kulkuaukko voisi olla vinoon seinään rakennettuna.
- myös tuulikaapin itäseinää voisi siirtää kauemmaksi, jolloin esim. toisen kaupan kulku voitaisiin ohjata tuulikaapista.
- kaikki mainostelineet kulkuaulan ja tuulikaapin alueella on kiellettävä. Aulassa sijaitsevat myyntipöydät tulisi myös kieltää.
- tuulikaapin suunnittelu ja toteutus tulee olla käyttöturvallisuusasetuksen mukainen ja kaikille käyttäjille esteetön sekä turvallinen.
Tuulikaapin parannusehdotukset maantasolla
- lasiseinä ja ovet liukuportaiden loppuessa on vain 3000 mm päässä. Onko etäisyys riittävä ja turvallinen ruuhkaisimmissa tilanteissa?
- lasiseinän kohdalla kulkuleveys käytävällä on merkittynä n. 4800 mm, mikä kapenee pikaravintolan terassialueen vuoksi vielä 4600 mm:iin. Kohtaa pitäisi tarkastella vielä uudestaan, sillä siinä kulkee sekä tunnelista että maantasalta ovista tulevat ja menevät ihmiset. Tämä kohta näyttäytyy erityiseltä ruuhkautumiskohdalta potentiaaliselta vaarakohdalta heikommin liikkuville tai heikommin näkeville.
- lasipintaa on paljon ja se erottuminen muista seinistä ja oleminen erottuva erityisesti ruuhkatilanteissa tulee varmistaa riittävän kontrastisilla teippauksilla yms.
Opasteet
- Opasteiden tulee olla erottuvia, oikeanlaisella fontilla, kontrastilla ja joissain paikoissa oikealla valaistuksella toteutettuja.
- Yhtenäinen, kaikkien tunnistettava opastemaailma auttaa kulkijoita hahmottamaan riittävän nopeasti opasteet jopa erittäin ruuhkaisessa kauppakeskuksessa.
RAKA esittää Espoon graafisen ohjeiston ja Espoon opasteiden suunnitteluohjeen (molemmat uudistettu 2021) käyttämistä opastesuunnittelussa.
Espoossa 24.5.2024
Pirkko Kuusela Hanne Österberg
Vammaisneuvoston puheenjohtaja Rakennetaan kaikille -työryhmän
puheenjohtaja
Jakelu: Espoon kirjaamo, kirjaamo@espoo.fi
Rakennusvalvonta, rava.kirjaamo@espoo.fi
Tuomas Wichmann, Arkkitehtitoimisto Pekka Helin & Co Oy
Riikka Tuomainen, Kauppakeskus Sellon kauppakeskuspäällikkö
Marjo Kankaanranta, Kauppakeskus Sellon toimitusjohtaja
Olli Paunola, Kauppakeskus Sellon kiinteistöpäällikkö
Vesa Kivinen, Kauppakeskus Sellon ylläpitopäällikkö
Tiedoksi: Vammaisneuvosto sekä sen Rakennetaan kaikille -työryhmä
LIITE 1: Jalankulun mittoja