Kolme vinkkiä yrittäjälle parempaan näkyvyyteen
”Haluan lisää asiakkaita yritykselleni, jotta voisin maksaa itselleni edes jonkinlaista palkkaa ja yrityksen kassassa olisi aina varmasti rahaa laskujen maksamiseen. Jos tilanne jatkuu tällaisena, joudun ehkä irtisanomaan yhden työntekijäni ja siirtämään yritystoimintani nykyistä halvempiin toimitiloihin. Osaisikohan joku auttaa minua paremmassa some-näkyvyydessä?”
Meillä Business Espoon yritysneuvonnassa moni yrittäjä miettii, miten saada omalle yritykselle lisää näkyvyyttä ja asiakkaita. Syy tähän on selvä: enemmän asiakkaita merkitsee yleensä lisää myyntiä ja parempaa kannattavuutta. Olen koonnut tähän kolme kustannustehokasta vinkkiä, joista voi olla hyötyä myös sinulle ja yrityksellesi.
- Etsi hakukoneesta oma yrityksesi ja sen kilpailijat
Kun jostain tuotteesta tai palvelusta kiinnostunut potentiaalinen asiakkaasi alkaa etsiä tietoa, hän käyttää yleensä hakukonetta. Hakukoneesta on hyötyä, kun mietit myös oman yrityksesi näkyvyyttä ja löydettävyyttä. Jos sinulla on hankalaa löytää omaa yritystäsi hakukoneella, on sangen todennäköistä, että yhtä vaikeaa on myös potentiaalisilla asiakkaillasi. Ei hyvä!
On tärkeää päästä ensimmäisten hakutulosten joukkoon. Jos yrityksesi löytyy Googlesta vasta kolmannelta hakusivulta esimerkiksi hakusanalla ”Espoo kampaamo”, tuskin yksikään uusi asiakas innostuu ottamaan yhteyttä. Hakukoneen käyttäminen voi tuoda esille myös yllättäviä tietoja. Ei ole mitenkään harvinaista, että jonkin yrityksen sijainti Googlen karttapalvelussa on vanhentunut esimerkiksi osoitteenmuutoksen yhteydessä. Yrittäjä, haluat varmaan huomata tällaiset virheet ennen kuin asiakkaasi löytää ne?
- Laita verkkosivut ja some kuntoon
Verkkosivut ovat kuluttajille tärkein kanava löytää tietoa yrityksistä. Tuskin mikään yritys voi nykyisin saada asiakkaita ja menestyä ilman minkäänlaisia verkkosivuja. On monesti suositeltavaa, että yritykselläsi on sekä verkkosivut että ainakin yksi somekanava. Kannattaa kääntää katse siihen, ovatko asiakkaasi verkossa, somessa vai jopa molemmissa. Nimenomaan asiakkaasi määräävät sen, missä kanavissa yrityksesi kannattaa kertoa heille tuotteistaan ja palveluistaan.
Miksi et olisi siellä, missä asiakkaasi jo ovat?
- Hyödynnä tekoälyä
Tekoäly ja sen mahdollisuudet ovat olleet eturivin puheenaihe jo parisen vuotta. Tekoäly helpottaa tekstien ja vaikkapa somepäivitysten luomista. Tyhjän paperin kammo katoaa kirjoittamisesta, kun voit luoda valmiita tekstejä tai ainakin erinomaisia luonnoksia generatiivisen tekoälyn avulla. Tekoäly kannattaa ottaa haltuun viimeistään nyt keväällä 2025.
Miten itse aiot kehittää tekoälyosaamistasi?
Hyödynnä oppaat ja asiantuntijat näkyvyytesi tueksi
Summa summarum: oma yritystoiminta kannattaa tehdä näkyväksi myös uusille ja potentiaalisille asiakkaille. Voit saada kiinnostavia vinkkejä markkinointiin myös osallistumalla Suomen Yrittäjien maksuttomaan KLOV-pilottiohjelmaan. Se on tarkoitettu kehittämään pääkaupunkiseudun luovien alojen yrityksiä.
Suosittelen tutustumaan myös esimerkiksi Suomen Uusyrityskeskusten perustamisoppaaseen ja Business Espoon verkkosivustoon. Espoolaisena tai kauniaislaisena nykyisenä tai tulevana yrittäjänä voit myös varata ajan Business Espoon maksuttomaan yritysneuvontaan. Onnea matkaan kohti parempaa näkyvyyttä!
Lataa maksutta Perustamisopas alkavalle yrittäjälle: https://uusyrityskeskus.fi/apua-yrittajyyteen/perustamisopas/(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Luovien alojen KLOV-hankkeen sivuille: Luovan alan pilotti (yrittajat.fi)(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Varaa aika Business Espoon yritysneuvontaan: Varaa aika yritysneuvontaan | Business Espoo - Yritysten parhaaksi | Espoon kaupunki(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Artikkelin kirjoittaja on Business Espoon yritysneuvoja, KTM, FM Ville Tolvanen. Ville sparraa nykyisiä ja tulevia yrittäjiä elinvoimaisen liiketoiminnan käynnistämisessä ja kehittämisessä. Hänen asiakkaitaan ovat luovien alojen tekijät ja myös kaikki muut yrityksen perustamista tai kehittämistä pohtivat.