Kiinteistönhoitajan tehtävät tutuksi pelaamalla

Espoon kaupunki houkuttelee uusia nuoria kiinteistönhoitoalalle pelien avulla.
Pelien ideointi ja kehittäminen aloitettiin tammikuussa 2024 yhteistyössä Espoon Tilapalveluiden, kaupungin asiantuntijoiden ja pelit kehittäneen Virtual Dawnin kanssa.
Pelien tarkoituksena on kertoa omaa opintopolkuaan suunnitteleville nuorille, mitä kaikkea kiinteistönhoitajan tehtäviin kuuluu. Nyt kokeilu on valmis, ja pelit jäävät Espoolle käyttöön.
”Monelle tulee yllätyksenä, että Espoon Tilapalveluiden hoitamissa kohteissa kiinteistönhoitajan työ on 60-prosenttisesti teknistä työtä ja loput ulkotyötä, ja rekrypeli on oiva tapa kertoa siitä. Pelissä käydään läpi Espoon eri kiinteistöjä, tehdään erilaisia tehtäviä ja kommunikoidaan muiden ammattilaisten kanssa”, Tilapalveluiden aluepäällikkö Ville Kaisla avaa.
Virtuaalilasien avulla toteutettava perehdytyspeli auttaa opastamaan uudet tulokkaat kiinteistönhoitajan tehtäviin. Pelaaja pääsee mukaan kolmiulotteiseen maailmaan, kiinteistökohteisiin ja aitoihin tehtäviin, joita kiinteistönhoitajan kuuluu hoitaa.
Enea Manen mielestä peli toimii mainiona perehdyttäjänä ja ohjaajan tukena. Hän on opiskellut alaa oppisopimuksella syksystä lähtien Espoon Tilapalveluissa ja Omniassa.
”Peli on tosi tarkka kopio kiinteistönhoitajan työpäivästä. Siinä luodaan työtehtävät, jotka päivän mittaan on hoidettava ja se opettaa suunnittelemaan työpäivän sekä vastaamaan päivän mittaan tuleviin haasteisiin. Kesken kaiken voi tulla esimerkiksi vesivuoto, joka pitää ymmärtää hoitaa heti”, Mane kertoo.
”Aina kun tehtävä on hoidettu, tulee kehuja huumorilla höystettynä”, Kaisla jatkaa.
Hänestä parasta pelissä on se, että asioita voi rohkeasti kokeilla, sillä mikään ei voi oikeasti mennä pieleen tai rikki.
Kuntalaiset ovat päässeet kokeilemaan molempia pelejä Tapiolan, Leppävaaran ja Kivenlahden kauppakeskuksissa, ja erityisesti nuoret pitivät niistä. Pelejä on myös jaettu alan oppilaitoksille.
”Molempien pelien avulla oppilaat voivat testata, kiinnostaisiko ala”, Kaisla vinkkaa ja toivoo, että pelit voitaisiin vielä kääntää usealle eri kielelle.
Pelillistämiskokeilu osana Digiagendaa
Espoon kaupungin Digiagenda -kokeiluohjelman tavoitteena on edistää palvelujen digitalisointia, uuden teknologian hyödyntämistä ja uusien toimintatapojen käyttöönottoa.
Teksti: Jaana Kalliokoski.
Teksti on julkaistu alun perin Espoo-lehdessä 3/2024. Lue Espoo-lehden muita juttuja.