Hyvinvointiblogi: Saunalahden selkeät rakenteet sekä välittävä aikuisyhteisö tukevat hyvinvointia

Jokaisella ihmisellä on tarve tulla kuulluksi ja nähdyksi omana itsenään. On tärkeää, että joku kysyy, mitä sinulle kuuluu. Koulupäivä mahdollistaa erilaiset kohtaamiset sekä oppitunneilla että vapaissa tilanteissa. Saunalahden koulussa on kehitetty rakenteita erilaisille toiminnoille, jotka mahdollistavat oppilaan kohtaamisen myös opiskelutilanteiden ulkopuolella.
Kun aamulla avaa Saunalahden koulun oven, aulassa on vastassa yhteisöohjaaja Hung, joka moikkaa hyvät huomenet. Jos ei kerkeä kouluun kellon soidessa, koulun hymyilevä vahtimestari Ninni avaa myöhästyneelle oven ja etsii mahdollisen hukassa olevan luokkatilan. Koulumme työyhteisö saa usein meillä sijaistavilta aikuisilta ja vierailijoilta palautetta, että tänne on mukava tulla töihin, kun täällä tervehditään.
Saunalahden koulussa kaiken keskiössä on koulussamme opiskeleva lapsi ja nuori. Olemme vuosien aikana luoneet rakenteita, jotka ylläpitävät oppilaiden kouluhyvinvointia. Kaikille oppilaille laaditaan yhteistyössä perheiden kanssa henkilökohtainen oppimissuunnitelma, jolla varmistetaan, että oppilas tulee tietoiseksi omasta oppimisestaan ja pystyy asettamaan itselleen tavoitteita. Samaisissa perhepalavereissa päivitetään myös oppilaiden vahvuudet ja mielenkiinnon kohteet. Tapaamiset oppilaan ja hänen perheensä kanssa alkavatkin hyvin usein kysymyksellä: "Mitä kuuluu?"
Sisävälitunneille on suunniteltu ja organisoitu monenlaista toimintaa. Yläkoulun oppilaat voivat pelata pingistä, biljardia ja pöytäfutista, kahvitella opokahvilassa tai osallistua kuvisvälkälle. Kummioppilaat järjestävät ulkona välituntileikkejä alaluokkien oppilaille.
Kerran viikossa enimmäkseen neljännen, viidennen ja kuudennen luokan oppilaat pitävät oppilastiimejä vertaisilleen. Tiimejä ovat esimerkiksi Hippaleikkitiimi, Piirrustuskissat, Lautapelipro, Cheerstars ja Parkour pro. Oppilastiimit ovat tärkeitä sekä tiimien vetäjille että osallistujille. Tiimissä voi saada uusia ystäviä rinnakkaisluokilta tai jopa eri luokkatasoilta.
Aamuvälitunnit ovat koulussamme kännykättömiä, jolloin myös rehtori Hanna saattaa pelata ruokalan pöydissä seitsemäsluokkalaisten kanssa korttia. Pelikortteja voi noutaa vahtimestarin kopista. Myös lautapelejä on saatavilla.
Keskiviikon pitkällä välitunnilla ruokalassa on tarjolla tukioppilaiden järjestämä keskiviikkokaraoke. Karaokeen saavat osallistua kaikki 5.–9.-luokkalaiset. Kerran kahdessa viikossa on tarjolla myös Snadioke koulun 3.–4. luokkalaisille. Hienoa, että oppilaat ja jopa osa koulun aikuisista rohkaistuvat laulamaan. Vierailijoiltakaan ei ole laulaminen kielletty. Jos karaoke ei houkuttele, on samaan aikaan tarjolla luokkatasoisesti välituntitoimintaa koulun yhteydessä olevassa nuorisotilassa.
Tapahtumarikas viikko on hyvä päättää tukioppilaiden yläkoululaisille järjestämään perjantaibingoon. Kaikki halukkaat pääsevät jännittämään, voittavatko omat numerot. Leppoisa taustamusiikki ja arvontakoneessa pyörivät bingopallot välittävät myös ohikulkijoille ja muualla koulun tiloissa aikaansa viettäville yhteisöllistä ja iloista tunnelmaa. Ehkä viikonlopun jälkeen on ihan mukava palata takaisin kouluun, kun luvassa on oppituntien lisäksi monenlaista muutakin toimintaa.
Kirjoittajat: Heini Kaistinen, opinto-ohjaaja, ja Anni-Leena Myllylä-Tervo, suomen kielen ja kirjallisuuden lehtori, Saunalahden koulu.
Tilaa Osallistu ja voi hyvin Espoossa -uutiskirje
Uutiskirjeessämme kerromme mahdollisuuksista osallistua, vaikuttaa ja edistää omaa sekä muiden hyvinvointia Espoossa.