Haasteiden keskellä Innofactorilla rekrytoinnit jatkuvat ja palvelut laajenevat

  • Yrittäjyys
  • Työ
30.3.2020 11.38Päivitetty: 26.8.2021 11.50

Innofactor auttaa asiakkaitaan menestymään modernisoimalla ja digitalisoimalla heidän organisaatioidensa toimintaa. Lähtökohtana ihmiset asetetaan edelle kaikessa, mitä tehdään. Yli 500 motivoitunutta huippuasiantuntijaa työskentelee Innofactorilla Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa. Toimitusjohtaja Sami Ension mukaan koronapandemian aikana on onnistuttu kehittämään toimintatapoja, jotka jäävät käyttöön.

Mitä teidän yrityksellenne kuuluu tällä hetkellä? Mitä kaikkea on työn alla?

Innofactorille kuuluu hyvää. Töitä tehdään normaalisti poikkeustilanteesta huolimatta. Ehkä jopa entistä tarmokkaammin. Ainoastaan ympäristö on erilainen, kun koko henkilöstö siirtyi konttoreilta kotitoimistolle pari viikkoa sitten. Microsoft Teams -palavereita pidetään enemmän kuin koskaan. Etätyön kokouskäytännöt ovat parantuneet entisestään.

Jatkamme olemassa olevien asiakastoimitusten läpiviemistä, koitamme myydä lisää ja rekrytä myös uusia osaajia. Ylläpidossa oleville asiakkaillemme tarjoamme laajennettua tukea klo 7-19, koska myös asiakkaidemme etätyössä työpäivien ajoittamisen on oltava entistä joustavampaa. Haluamme auttaa myös etätyöhön tottumattomampia yrityksiä työskentelemään tehokkaasti etänä, jota varten olemme tuotteistaneet tähän hetkeen myös uutta tarjontaa.

Onko yrityksenne tehnyt yhteistyötä jonkin Business Espoo -verkostoon kuuluvan toimijan kanssa? Miten olette hyötyneet siitä?

Olemme viritelleet yhteistyötä rekrytointeihin liittyen Espoon työllisyyspalvelujen kanssa. Meillä piti muun muassa olla iso yhteinen IT-alan rekrytointitapahtuma huhtikuun alussa, mutta koronatilanteen takia se luonnollisesti siirtyy. Nyt mietimme yhdessä uusia digitaalisia tapoja löytää osaajia. Odotamme innolla saavamme lisää ihmisiä tätä kautta.

Mikä on tärkein oppi tai oivallus, joka on syntynyt koronapandemia-tilanteen takia?

Koronaepidemia tarjoaa kaikessa karmeudessaan hurjan digiloikan koko yhteiskunnalle. Kriisin jälkeen suomalaisen yhteiskunnan tuottavuus nousee aivan uudelle tasolle, jos vain otamme tästä tilaisuudesta vaarin. Emme saa yrityksissä tai julkishallinnossa palata entiseen. Meidän kaikkien on pysähdyttävä kriisin jälkeen hetkeksi ja mietittävä, mitä teimme tässä hetkessä paremmin kuin normaalisti ja miten saamme nämä parhaat käytännöt säilytetty myös jatkossa. Uskon, että digitalisaation ja modernin digitaalisen organisaation määrätietoinen edistäminen on avain tähän.

Mitä toiveita yrityksellänne on Business Espoon yrityspalveluihin liittyen?

Yritykset tarvitsevat nyt yhteiskunnalta apua. Avun tarve ja luonne riippuu paljon yrityksen toimialasta ja tilanteesta. Se voi tarkoittaa halvempia vuokria, avustamista niin uusien osaajien rekrytoinnissa kuin nykyisten osaajien uudelleensijoittamisessa, tai sitten se vain tarkoitta, että julkinen toimija jatkaa keskeytymättä ostojaan yritykseltä. Business Espoon tehtävä on auttaa lähialueen yrityksiä. Toivomme, että Business Espoo ajaa yritysten viestiä koko Espoo-konsernissa, ja sen palvelut auttavat yrityksiä ja yrittäjiä jatkamaan toimintaansa niin normaalisti kuin vallitsevassa tilanteessa on mahdollista.

Miten tilanne on vaikuttanut yrityksenne toimintaan?

Koko henkilöstö on ollut etätöissä 12. maaliskuuta alkaen. Lähes kaikki työtehtävät on pystytty hoitamaan kotitoimistolta ilman merkittäviä haittoja liiketoiminnalle. Asiakkaiden kanssa sovitaan tapauskohtaisesti, kuinka työ hoidetaan. Olemme sopeuttaneet tarjontaamme paremmin tilannetta vastaavaksi ja tarjoamme esimerkiksi yrityksille etätyön apupaketteja sekä laajennettua tukea klo 7-19.

Tässä tilanteessa organisaation on reagoitava muuttuviin tilanteisiin huomattavasti aiempaa nopeammin. Päätökset, jotka aikaisemmin tehtiin kuukaudessa, pitää tehdä nyt viikossa. Mikä aikaisemmin tehtiin viikossa, pitää tehdä nyt päivässä. Ja mikä aikaisemmin tehtiin päivässä, pitää tehdä nyt tunnissa. Tämä asettaa johtamiselle aivan uusia haasteita. Ja tässä kaikessa pitää huomioida vielä maakohtaiset erotkin. Kun Suomessa suljetaan puolustusvoimien avustuksella Uuttamaata, niin Tukholmassa availlaan auringonpaisteessa terassikautta ravintoloissa.

Haluan tässä yhteydessä käyttää hyväkseni mahdollisuutta kiittää todella erinomaista henkilökuntaamme. Olemme löytäneet yhdessä nopeasti uudet ja joustavat tavat sovittaa työt yhteen koululaisten etäopiskelun ohjaamisen ja varhaiskasvatuksessa olevien lasten hoitamisen kanssa. Superiso kiitos siitä kaikille. Nyt jos koskaan on tärkeää, että pidämme kaikki toisistamme huolta.

Onko korona-aikana syntynyt jotain uusia toimintatapoja, jotka jäävät käyttöön?

Koronaepidemia on tehnyt etätyöstä entistä tehokkaampaa koko organisaatiossa, myös niiden henkilöiden kohdalla, jotka eivät ole aiemmin sitä paljon tehneet. Esimerkiksi videon käyttäminen etätyössä on oleellisesti lisääntynyt. Tiimit pitävät myös virtuaalisia aamukahveja, jotka ovat olleet todella suosittuja. Uskon, että jatkossa käytämme entistä enemmän etäkokouksia ja matkustamme vähemmän, millä on myös positiiviset ympäristövaikutukset.

Organisaatiostamme on tullut myös huomattavasti aikaisempaa nopeampi ja ketterämpi. Tämä on ehdottomasti myös sellainen ominaisuus, jonka haluamme säilyttää toiminnassamme.

Olemme myös pystyneet kriisin keskellä uudistamaan omia etätyön tukemiseen liittyviä ohjelmistotuotteitamme ja palveluitamme palvelemaan entistä paremmin asiakkaidemme tarpeita modernissa digitaalisessa organisaatiossa. Nämä palvelut auttavat asiakkaitamme taatusti myös kriisin jälkeen.

Tutustu yrityksen toimintaan  Innofactorin  verkkosivuilta.(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)

Innofactorin toimitusjohtaja Sami Ensio.
  • Yrittäjyys