Espoonlahden lukion opiskelijat Sara ja Luukas: Tavoitteena vierailu ystävyyskouluun Japaniin

Sara ja Luukas opiskelevat toista vuotta Espoonlahden lukiossa. Molemmat ovat innostuneita kielistä ja valitsivat Jyllan laajan kielitarjonnan ja erityisesti japanin kielen takia. Luukas on aloittanut japanin opiskelun omatoimisesti jo ennen lukiota, mutta halusi syventää kielitaitoaan lukion opintojaksoilla. Sara on intohimoinen kieltenopiskelija. Japanin lisäksi hän tulee opiskelemaan Jyllassa kuutta muuta kieltä. “Olen kiinnostunut erilaisista kulttuureista ja kielen kautta kulttuuria on helpompi ymmärtää syvällisemmin”, Sara kertoo.
Yksi Espoonlahden lukion ystävyyskouluista sijaitsee Ohanissa Japanissa. Sara ja Luukas odottavatkin innolla seuraavaa mahdollisuutta päästä paikan päälle testaamaan kielitaitoaan. Sitä ennen he pääsevät tapaamaan ystävyyskoulumme opiskelijoita jo ensi talvena, kun he tulevat vierailemaan Jyllassa. Muutenkin jyllalaiset käyvät harjoittelemassa käytännön kielitaitoaan monilla matkakursseilla, joiden kohteet vaihtelevat vuosittain. Monille matkakursseille ei kuitenkaan vaadita kielitaitoa, vaan kiinnostus matkan aiheeseen riittää.
Luukas opiskelee japanin lisäksi A-saksaa, mutta myös pitkää matematiikkaa ja luonnontieteitä. Erilaisten aineiden yhdistäminen on onnistunut oikein hyvin ja Luukas on iloinen, että saa opiskella monipuolisesti itseään kiinnostavia aineita. Hän aikoo suorittaa myös saksan DSD1-kielidiplomin. “Meillä voi toteuttaa oman näköistä opiskelua”, komppaa Sara, joka on kielten lisäksi kiinnostunut ainakin biologiasta ja psykologiasta ja tähtää lääkäriksi. Sarakin on suunnitellut tekevänsä ranskan DELF-kielidiplomin.
Opiskelu Jyllassa on molempien mieleen. “Täällä on tosi hyvät opettajat ja mukava ilmapiiri. Tykkään erityisesti tiistaitreffeistä, jossa saa kahvia, teetä ja keksiä ja näkee opettajia ja opiskelijahuoltoa”, Luukas kehuu. Opiskelijakunnan hallituksen jäsenenä hän onkin mukana järjestämässä erilaisia tempauksia lukioarjen virkistykseksi. Myös Sara on aktiivinen lukiolainen ja toimii Jyllan tutorina. “Minusta meillä parasta on välikävelyt. Pieni liikkuminen oppitunnin keskellä parantaa ihan selvästi opiskelun laatua.”