Espoon vammaisneuvoston lausunto: Vammaispalvelu- ja sosiaalihuoltolain mukaisten kuljetusten periaatteet ja järjestämismalli

5.9.2022 16.20

Vammaisten kuljetuspalvelut ovat käyttäjälle äärimmäisen tärkeä palvelu, joka mahdollistaa vammaisen henkilön osallisuuden ja itsenäisen elämän sekä itsemääräämisoikeuden toteutumisen. Ensiarvoisen tärkeä palvelu on usein myös hyvin niukka, sillä usein matkoja myönnetään vain lakisääteinen minimimäärä eli yhdeksän (9) edestakaista matkaa kuukaudessa. Näillä vähäisillä matkoilla vammaisen henkilön tulee hoitaa kaikki tavalliseen elämään kuuluva asiointi, harrastaminen sekä virkistys.

Kuljetuspalvelun tulee olla toimiva, luotettava ja turvallinen, koska palvelun käyttäjillä ei ole muuta mahdollisuutta liikkua. Kuljetuksen tulee toteutua aina ja sovittuna aikana.

Nyt määritellyt kuljetusten periaatteet ja järjestämismallit eivät esitetyllä tasolla takaa toimivaa ja turvallista kuljetuspalvelua. Hankinnan periaatteita tulee tarkentaa ja malleja kehittää tarkemmalle tasolle.

Vammaisneuvosto esittää, että mm. järjestämismallien toimivuutta selvitetään ympäri Suomea saatujen kokemusten perusteella. Toimimattomaksi koetut mallit tulee karsia pois vaihtoehdoista.

Vammaisneuvostot tulee ottaa mukaan kehittämistyöhön ja kilpailutusasiakirjojen valmisteluun, jotta varmistetaan myös käyttäjien tarpeiden huomioiminen. Palvelun käyttäjillä on paras tieto palvelun toimivuuden, luotettavuuden ja turvallisuuden kannalta merkittävistä asioista. Erityisen tärkeänä nähdään kilpailutettavan palvelun kuvauksen kehittäminen. Jatkossa myös toimintaohje ja asiakasohje tulee tehdä yhteistyössä vammaisneuvostojen kanssa.

 

Espoon vammaisneuvoston ehdotukset:

Kuljetusten periaatteet

Nyt esitellyt kuljetusten periaatteet ovat samat, joilla on kilpailutettu Espoon Kulkukeskus. Periaatteet eivät riittävällä tavalla ole ohjanneet hankintaa ja saavutettu lopputulos ei ole 15 kuukauden aikana tehtyjen korjauksien jälkeenkään toimiva eikä turvallinen.

Tärkein periaate on, että kuljetusten tilaus on saavutettavaa, nopeaa, sujuvaa sekä kuljetus tulee nopeasti, oikeaan aikaan, asiakkaan tarvitsemalla kalustolla ja kuljettajat ovat ammattitaitoisia sekä osaavat kohdata eri lailla vammaiset asiakkaat – tämä tulee toteutua aina!

Periaatteita tulee täsmentää. Mitä tarkoitetaan turvallisella palvelulla tai mikä on kohtuullinen aika? Periaatteissa tulee selkeästi ilmetä kuka vastaa, että palvelu toimii ja kuljetukset toteutuvat turvallisesti. Myös Länsi-Uusimaa tasoinen yhdenvertaisuus tulee avata ja kuvata.

Yhdenvertaisuus tulee määritellä niin vammaisten kesken kuin suhteessa vammattomiin. Yhdenvertaisuuden tulee tarkoittaa myös laadullista tasalaatuisuutta, jonka saavuttaminen edellyttänee myös erilaisia ratkaisuja eri puolilla Länsi-Uudenmaan hyvinvointialuetta.

 

Vammaisneuvosto esittää, että palvelulta vaadittavia ominaisuuksia ovat vähintään seuraavat:

  1. Kuljetuspalvelun täytyy perustua käyttäjän yksilöllisiin tarpeisiin ja vammaisten yhdenvertaisuuteen vammattomiin nähden niin, että palvelu on sen käyttäjälle helposti käytettävä, saavutettava ja ehdottoman turvallinen.
  2. Vastuu kyydin onnistumisesta pitää olla yksiselitteisesti nimetyllä taholla, ei käyttäjällä.
  3. Käyttäjällä tulee olla oikeus aina ottaa taksi tolpalta tai sopia se muuten.

    Myös paluukyyti tulee voida sopia.
  4. Ohjeistus palvelun ongelmatilanteissa pitää olla selkeä. Kuinka käyttäjä toimii, jos välitysoperaattoriin ei saa yhteyttä tai hänen tarvitsemaansa kuljetusta ei saada järjestettyä? Miten käyttäjälle korvataan aiheutuneet ylimääräiset kustannukset? 
  5. Ohjeistus vahinkotilanteissa tulee olla selkeä. Miten eri osapuolien tulee toimia (esim. tapaturma) ja miten korvauksia haetaan. Korvausvelvollisuus tulee koskea myös aineettomia vahinkoja, kuten myöhästymisiä tapahtumista, pääsykokeista jne.
  6. Matkojen yhdistelyn tulee olla vapaaehtoista, ja siihen tulee kannustaa bonuksilla. Näin varmistetaan, että yhdistely toteutuu järkevästi. Yhdistely sisältää monia tieto- ja henkilöturvallisuuteen liittyviä asioita matka-ajan pituuden lisäksi. Ymmärrys näistä ongelmakohdista tulee olla päätettäessä yhdistelystä. Ongelmatilanteissa vastuu tulee olla päätöksentekijällä.
  7. Työ- ja opiskelumatkojen toteutuminen oikea-aikaisesti, tulee varmistaa. Yksityisyys, arjen hallinta ja muut erityistarpeet on huomioitava yksilöllisen harkinnan perusteella.
  8. Jos kuljetuksen tilaa ns. heti-tilauksena, on auton saavuttava viimeistään 30 minuutin kuluessa tilauksesta.
  9. Käyttäjällä on oikeus ns. vakiotaksin käyttöön silloin, kun tavallisen tilaustavan käyttö, kaluston tai kuljettajan vaihtuminen vaikeuttaa liikkumista. Tilanne määritetään yhdessä käyttäjän (ja tarvittaessa hänen läheistensä) kanssa.
  10. Matkanaikainen pysähtyminen asiointia varten on mahdollinen jokaisella matkalla. Pysähdyksen pituus sovitaan asiakkaan yksilöllisen tarpeen mukaan. Aika alkaa, kun asiakas on auton ulkopuolella. Kuljettaja avustaa tarvittaessa.
  11. Saattajan tai avustajan hakeminen mukaan kyytiin tulee sallia.

     

Invataksit ja muut erityiskuljetukset

Koska invataksien (eli nostimella varustettujen isojen autojen) saatavuus on heikko, tulee invataksien saatavuus varmistaa omalla kilpailutuksella. Samoin mm. porrasveto tai muut erityiskuljetukset tulee kilpailuttaa erikseen. Invataksit tulee varata yksinomaan niiden asiakkaiden käyttöön, jotka niitä tarvitsevat. 

 

Vakiotaksi

Vakiotaksi tulee myöntää henkilöille, joilla on hankalaa käyttää valittua järjestelmää tai joille on erityistä tarvetta saman kuljettajan käyttämiseen esim. avustaminen, tunnistaminen. Tai terveydellisten seikkojen vuoksi, kuten hengityslaitepotilaat. Myös tietyn kaluston hankala saaminen tulee olla syy vakiotaksin myöntämiseen. Mikäli mahdollista, tulee käyttäjälle osoittaa vakiotaksirinki, jossa on useampi taksi.

Vakiotaksin kuluista on liikkunut huhuja, joita ei ole todennettu. Espoon virkamiehet ovat esittäneet, että vakiotaksi tulee kalliimmaksi kuin päiväautot. Vammaisneuvoston pyynnöstä huolimatta asiaa ei ole tarkemmin selvitetty.

 

Järjestämistapojen vertailu

Järjestämistapoja ei ole vertailtu yhdenvertaisesti.  Hyvin yleisessä esityksessä on nostettu esiin erilaisia ominaisuuksia plussina ja miinuksina ainoastaan valmistelijoiden näkökulmasta.

Kustannusten vertailu puuttuu kuljetuspalvelumalleista nyt kokonaan. Aiempi Kuljetuspalvelukeskus (KPK) tuli Espoossa 4 kertaa silloista toteuttamistapaa kalliimmaksi. Nykyisen, toimimattoman mallin kustannukset tulee esittää läpinäkyvästi ja ymmärtää monimutkaisen mallin kalleus. Tällä hetkellä muu kuin kuljetuksien kustannus näyttää suurelta.



Malleja vertaillessa on tärkeää nostaa selkeästi esiin, kuka vastaa kuljetuksista. Jokaisessa mallissa tulee selkeästi kuvata, miten ylivuoto hoidetaan ja millaisiin sopimuksiin se perustuu.

Jotta yksikään malli saadaan toimimaan, tulee toimijat saada sitoutumaan palvelun tuottamiseen selkeillä, valvotuilla sopimuksilla. Kuljetuksista maksettavat hinnat tulee olla kilpailukykyisiä, jotta taksit tulevat mukaan. Nykytilanteessa takseilla on useita sopimuksia, jotka kilpailevat keskenään hinnalla.

Espoossa saadun kokemuksen perusteella, emme voi kannattaa mallia C.





Valvonta, seuranta ja palautteet

Länsi-Uudenmaan alueen tulee valvoa palvelun toteutumista aktiivisesti, pelkkä palveluntuottajan omavalvonta ei ole riittävää. Seurantaraportit tulee julkaista kuukausittain ja toimittaa vammais- ja vanhusneuvostoille. Raportoinnin tulee paljastaa häiriötilanteet, jolloin pelkkä keskiarvotieto ei ole riittävä.

Palautteet tulee ohjata suoraan Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueelle, jotta saadaan todellinen kuva palvelun toiminnasta ja ongelmista.

Havaittujen ongelmien korjaamiseksi tulee olla selkeä prosessi, jonka perusteella ongelmat tunnistetaan ja korjataan nopeasti.

 

Yhteenveto

Vammaisneuvosto pitää erityisen tärkeänä, että valmistelu tehdään avoimesti, harkiten ja perusteellisesti. Olemme huolissamme hankintaan kohdistuvasta kiireisestä aikataulusta. On tärkeää, että tällä kertaa saadaan toteutettua käyttäjiä parhaiten palveleva järjestelmä. Kaikkien käyttäjien pitää uskaltaa ja voida käyttää palvelua. Palvelun pitää olla sujuva ja turvallinen.

On yhteiskunnallisesti merkittävää, että vammaisilla on mahdollisuus elää aktiivista ja omatoimista elämää mahdollisimman itsenäisesti. Toimiva kuljetuspalvelu mahdollistaa kotona asumisen ja myös ennaltaehkäisee muiden palvelujen lisääntyvää tarvetta – ehkäisten siten kustannusten nousua muissa palveluissa. Joustava ja hyvin toimiva kuljetuspalvelu on myös taloudellisesti järkevä.

Espoossa 9.5.2022

Vammaisneuvoston puolesta

Pirkko Kuusela                                                               Sirkku Kiviniitty

Vammaisneuvoston puheenjohtaja                                   Vammaisneuvoston sihteeri  

Jakelu:           Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitus

                     Kirjaamo: kirjaamo@luvn.fi

                     Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen vammaispalvelujen

                     projektipäällikkö  anu.autio@luvn.fi

Tiedoksi:         Espoon vammaisneuvosto