Espoon vammaisneuvoston lausunto Mikroliikenneluvasta

5.11.2025 9.21

Espoon vammaisneuvosto

Rådet för personer med funktionsnedsättning i Esbo

Espoon vammaisneuvoston lausunto

3.11.2025  

Espoon vammaisneuvoston lausunto Mikroliikenneluvasta

Vammaisneuvosto kannattaa mikroliikenneluvan käyttöönottoa Espoon kaupungilla ja edellyttää, että lupaehdoissa asetetaan selkeät vaatimukset vammaisten ja toimintaesteisten henkilöiden turvallisen liikkumisen sekä esteettömyyden turvaamiseksi. Vammaisneuvosto pitää tärkeänä, että kaupunki käy jatkuvaa vuoropuhelua mikroliikenteen palveluntarjoajien sekä kaupungin asukkaiden kanssa, jotta tosiallinen esteettömyys ja liikkumisen turvallisuus toteutuvat.

Espoo-tarinan tavoitteiden mukaan ”Espoo on Suomen turvallisin suuri kaupunki, jossa liikkuminen alueesta riippumatta on turvallista.”. Vammaisneuvosto muistuttaa, että turvallinen liikkuminen koskee myös vammaisia ja toimintaesteisiä espoolaisia.

Vammaisneuvostotolla ei ollut käytettävissään karttaliitettä, siksi kommentointi lupaehtoihin tapahtui yleisellä tasolla. Vammaisneuvosto haluaa kommentoida alhaisen ajonopeuden alueita, eri pysäköintialueita ja käyttökieltoalueita.

Vammaisneuvoston huomioita lupaehdoista

Ajonopeutta koskevat lupaehdot

Vammaisneuvosto kannattaa nopeusrajoitusten sisällyttämistä lupaehtoihin. Ajonopeuksia rajoittamalla lisätään kaikkien teillä liikkujien turvallisuutta. Alhaisen ajonopeuden alueita tulee asettaa matalalla kynnyksellä erityisesti alueille, joissa liikkuu paljon vammaisia ja toimintaesteisiä ihmisiä, lapsia ja iäkkäitä, esim. kauppakeskukset, joissa on julkisia palveluita.

Vammaisneuvosto huomauttaa, että maksiminopeus 20 km/h on edelleen huomattavan korkea nopeus näille ajoneuvoille, jotka liikkuvat äänettömästi. Nopea ja äänetön ajoneuvo aiheuttaa merkittävän turvallisuusriskin mm. apuvälineiden käyttäjille, joiden voi olla mahdoton väistyä nopeasti pois edestä. Sähköpotkulautojen nuori tai aikuinenkaan kuljettaja ei useinkaan ymmärrä pyörällisten apuvälineiden liikkumistapaa, -nopeutta tai -suuntaa, eikä osaa siten tehdä oikeita ajoliikkeitä väistääkseen apuvälineiden käyttäjiä. Kaikki liikkumisesteet, kuten lievät tasapainohäiriöt, eivät myöskään näy ulospäin.

Vammaisneuvosto ehdottaa, että ns. lehtikelin oloissa ajoneuvojen ajonopeudet rajattaisiin 10 km/h. Nyt ehdotettujen lupaehtojen mukaan ajoneuvojen operointikausi päättyisi marraskuun loppuun, jolloin lunta ei vielä välttämättä ole, mutta lehdet ovat pudonneet puista. Märät ja liukkaat lehdet tiellä, pimeys ja vaihtelevat lämpötilat tekevät erityisesti operointikauden loppupuolen ajo-olosuhteista vaarallisia sekä ajoneuvojen kuljettajille että muille teillä liikkujille.

Pysäköintiä koskevat lupaehdot

Vammaisneuvosto kannattaa selkeiden pysäköintisääntöjen ja pysäköinnin rajoitusalueiden sisällyttämistä lupaehtoihin. Väärinpysäköidyt ajoneuvot, ml. sähköpotkulaudat, aiheuttavat turvallisuusriskejä kaikille liikkujille, mutta erityisesti vammaisille ja toimintaesteisille henkilöille. Palveluntarjoajien sovellusten on opastettava käyttäjiä pysäköimään ajoneuvot oikein. Ajoneuvon käyttömaksun tulee kertyä niin kauan, kunnes ajoneuvo on pysäköity oikein.

Pahimmillaan väärinpysäköity ajoneuvo katkaisee esteettömän kulun kokonaan erityisesti ahtailla kaupunkialueilla. Näkövammaisilla henkilöillä on kohonnut riski törmätä mm. levälleen jätettyihin sähköpotkulautoihin. Sähköpotkulautojen ohjaustangot ovat sellaisella korkeudella, että niihin on helppo osua, jolloin koko painava sähköpotkulauta saattaa kaatua sitä ohittavan ihmisen päälle. Painava sähköpotkulauta voi myös kaatua näkövammaisen henkilön opaskoiran päälle, joka pahimmillaan voi johtaa opaskoiran loukkaantumiseen tai menehtymiseen.

Vammaisneuvosto ehdottaa, että sähköpotkulaudoille kehitettäisi kaupunkipyöräasemien kaltainen otto-/jättöasema. Vuosien saatossa on huomattu, että siististi parkkeeratut kaupunkipyörät omassa asemassaan aiheuttavat huomattavasti vähemmän esteettömyysongelmia toimintaesteisille henkilöille kuin vapaasti pysäköidyt sähköpotkulaudat.

Vammaisneuvosto huomauttaa, että pysäköintipaikkojen sijoitteleminen eri alueille kaupungissa ei saa aiheuttaa ongelmia saattoliikennepaikkojen kanssa tai tukkia esteettömiä kulkureittejä.

Vammaisneuvosto pitää hyvänä, että ajoneuvoa ei saa pysäköidä esimerkiksi portaiden, luiskien, hissien eikä rakennuksen ovien eteen. Myös pysäköintikielto joukkoliikennevälineiden pysäkki-, odotus- tai laiturialueilla on kannatettava. Pysäköintikielto tulee asettaa myös liikenneasemien, mm. metroasemien ja kauppakeskuksien sisäänkäynneille ja niiden läheisyyteen, etenkin, jos ko. keskuksessa sijaitsee julkisia palveluita.

Vammaisneuvosto on huolissaan ajoneuvojen pysäköinnistä rajoitusalueiden ulkopuolella. Ajoneuvojen pysäköinti jalkakäytävän reunaan aiheuttaa vaaratilanteita erityisesti näkövammaisille henkilöille. Valkoisen kepin käyttäjät kulkevat jalkakäytävän ja nurmialueen reunalla, josta he keppinsä avulla ottavat suuntaa kulkemiselleen. Ajoneuvojen pysäköiminen kävelytien reunaan on toki lainmukainen tapa, mutta se aiheuttaa huomattavaa vaaraa näkövammaisille.

Palvelun ylläpitoa koskevat lupaehdot

Vammaisneuvosto on huolissaan, riittääkö kaupungin resurssit valvoa kaikkia palveluntarjoajia. Koska ajoneuvojen määrää ei olla rajoittamassa, esteettömyyshaasteet tulevat jatkumaan. Vammaisneuvosto haluaa tietää, miten esteettömyysrikkomukset ja liikkumisturvallisuuden vaarantaminen sanktioidaan vaikuttavasti. Yhdenvertaisuuslaki koskee myös yhdenvertaista liikkumista, ja siten mikroliikenneluvan mukaiset ajoneuvot eivät saa estää vammaisten tai muiden toimintarajoitteisten yhdenvertaista liikkumista.

Vammaisneuvosto kannattaa lupaehdoissa mainittua palveluntarjoajien palautekanavia. Vammaisneuvoston mielestä palautekanavien täytyy olla käytössä koko operointikauden ajan ympärivuorokautisesti, ja palvelua tulisi saada suomen, ruotsin ja englannin kielellä. Yhden pakollisista palautekanavista tulee olla maksuton puhelinnumero (asiointikielinä suomi, ruotsi ja englanti), johon kuka tahansa voi ilmoittaa mm. esteettömyysongelmat ja muut reklamaatiot, kuten vikailmoitukset.

Käyttöalueita koskevat lupaehdot

Vammaisneuvoston ehdottaa, että käyttökieltoalueisiin lisättäisiin ainakin terveyskeskukset ja neuvolat, vammaisten ja ikäihmisten palveluasumisyksiköt ja seniori-/palvelukeskukset, erityisoppilaitokset, kuten ammattiopisto Liven toimipisteet, liikenneasemat ja kauppakeskukset, etenkin, jos ko. keskuksessa sijaitsee julkisia palveluita. Myös vilkkaat jalankulkualueet ja alikulut tulee sisällyttää käyttökieltoalueisiin. Käyttökieltoalueisiin tulee lisätä tarpeen vaatiessa – jopa kesken operointikauden – paikkoja, joissa havaitaan olevan paljon toimintaesteisten henkilöiden saattoliikennettä.

Tilapäiset muutokset lupaehtoihin

Vammaisneuvosto pitää tärkeänä, että esteettömyyteen ja liikkumisen turvallisuuteen kiinnitetään huomiota myös hiekanpoiston ja työmaiden aikana sekä tapahtumien aikana. Nämä kaikki haastavat esteettömyyttä ja liikkumisturvallisuutta jopa ilman mikroliikenneluvan alaisia ajoneuvoja.

Ajoneuvojen määrää koskevat lupaehdot

Vammaisneuvoston mielestä kaupungin tulisi rajata ajoneuvojen kokonaislukumäärää. Nykyinen määrä ajoneuvoja asettaa jo nyt haasteita kaupungin esteettömyydelle ja erityisesti toimintaesteisten henkilöiden liikenneturvallisuudelle mm. kauppakeskusten ja metroasemien sisäänkäynneillä.

Käyttöaikoja ja operointikautta koskevat lupaehdot

Vammaisneuvosto kannattaa lupaehdoissa esitettyjä käyttökieltoaikoja ja suosittaa poliisin tavoin, että käyttökieltoaikojen aloitusaika olisi jo klo 22.00. Operointikautta koskevissa lupaehdoissa on paljon hyvää. Vammaisneuvosto näkee, että kaupungin pitää ottaa väliaikaisesti pois laitteita käytöstä matalalla kynnyksellä, kun se on liikenneturvallisuuden, liikenteen esteettömyyden tai katujen puhtaana- ja kunnossapidon kannalta välttämätöntä.

Muita huomioita

Vammaisneuvosto toivoo, että Espoon kaupungilla kiinnitetään huomiota erityisesti nuorten ja nuorten aikuisten liikennekasvatukseen, jotta he osaisivat käyttäytyä oikein liikenteessä mm. ajaessaan sähköpotkulaudoilla.

Vammaisneuvosto edellyttää, että palveluntarjoajat kehittäisivät ajoneuvoihin ja sovelluksiin liittyvää tekniikkaa, joilla estettäisiin ns. tandemajo sekä ajoneuvojen käyttö päihtyneenä. Näiden tekniikoiden tullessa käytettäviksi kaupungin tulee lisätä ne mikroliikenneluvan lupaehtoihin.

Palveluntarjoajien sovellusten tulee olla helppokäyttöisiä ja saavutettavia muun muassa autismin kirjon henkilöille, jotka voivat hyödyntää mikroliikenneluvan alaisia ajoneuvoja.

Vammaisneuvosto kannattaa skuuttipartio-kokeilua, jolla voitaisiin tehostaa esteettömyyden ja liikkumisturvallisuuden edistämistä eri puolella kaupunkia.

Lopuksi

Vammaisneuvosto haluaa painottaa lupaehtojen toteutuksen tavoitteellisen seurannan ja valvonnan merkitystä. Seurannan pohjalta lupaehtoja tulee muuttaa ja täydentää tarpeen mukaan, jotta liikkumisen turvallisuus, esteettömyys ja yhdenvertaisuus toteutuvat koko kaupungissa Espoo-tarinan mukaisesti.

Vammaisneuvoston puolesta

Pirkko Kuusela                                         Hanna Bäckström

puheenjohtaja                                           varapuheenjohtaja