Espoon Vammaisneuvoston ja sen Rakennetaan kaikille -työryhmän lausunto Katolisen Hiippakunnan koulutuskeskuksen saneerauksesta ja laajennuksesta

1.12.2025 12.48

 

Espoon vammaisneuvosto

Rådet för personer med funktionsnedsättning i Esbo

Espoon vammaisneuvoston lausunto

1 (4)

27.11.2025

Espoon Vammaisneuvoston ja sen Rakennetaan kaikille -työryhmän lausunto Katolisen Hiippakunnan koulutuskeskuksen saneerauksesta ja laajennuksesta

 

Lausunto pohjautuu Arkkitehtitoimisto Sweco Finland Oy:n asiaesittelyyn Rakennetaan kaikille -työryhmässä 18.11.2025 ja työryhmälle toimitettuun esteettömyysselvitykseen.

Vammaisneuvoston Rakennetaan kaikille -työryhmä (jatkossa RAKA) esittää seuraavien asioiden huomioon ottamista, jotta suunniteltu koulutuskeskuksen laajennus sekä muut osa-alueet saadaan käytettäväksi, turvalliseksi ja esteettömäksi.

Yleistä

Esteettömän reitin tulee olla aina lyhin reitti.

Kohde on maastomuodoiltaan haasteellinen. Nyt suunnitellun uuden ulkopysäköintipaikan sijainti on huono suuren korkeuseron vuoksi itse rakennukseen.

Uudisosassa on hyvin huomioitu kulkureittien esteettömyys, mutta vanhan osan reittejä tulee vielä tarkastella. Rakennusten eri osien välillä on voitava kulkea esteettömästi ilman, että liikkumisen apuvälineiden käyttäjän täytyy kiertää ulkokautta.

Rakennussuunnitelmassa ja toteutuksessa täytyy kaikilta osin toteuttaa elinkaariajattelua eli kohteen ulkoalueineen tulee sopia kaikenlaisille liikkujille koko rakennuksen elinkaaren ajan (pois lukien ’oleva rakennus’ yhdyskäytävän päässä).

Ulkoalueet: LE-saattopaikat ja LE-pysäköintipaikat 

Liikkumisesteisten (jatkossa LE) pysäköinti on eri asia kuin LE-saattoliikenne. Saattoliikennettä on muukin liikenne kuin taksiliikenne (esim. esteetön linja-auto voi toimia saattoliikennevälineenä).

LE-saattoliikennepaikka/-paikat tulee sijoittaa yläpihalle, jossa niiden on asemoiduttava välittömästi sisäänkäynnin eteen ja/tai viereen. Toiminta- ja liikkumisesteiset henkilöt eivät tosiasiallisesti pääse huonoissa keliolosuhteissa – ja varsinkaan pyörällisillä liikkumisen apuvälineillä – edes muutaman metrin matkaa ajoneuvosta esteettömälle sisäänkäynnille.  

LE-saattoliikenne on yläpihalla mahdollista toteuttaa turvallisesti läpiajettavana.

LE-pysäköintipaikat tulee myös sijoittaa mahdollisimman lähelle LE-paikkojen esteetöntä sisäänkäyntiä (yläpihan sisäänkäynti ja sisäänkäynti Kappeliin). Suunnitelmassa olemassa olevan varastorakennuksen vierelle sijoitetut LE-pysäköintipaikat ovat aivan liian kaukana sisäänkäynneistä ja sääolosuhteille alttiina.

Pyöräpysäköintipaikkojen sijoittaminen lähemmäs sisäänkäyntiä ei ole esteettömyyden kannalta hyvä asia, vaan LE-pysäköintipaikkojen tulee olla lähinnä esteetöntä sisäänkäyntiä.

LE-saattoliikennepaikka ja LE-pysäköintipaikka olisi hyvä sijaita sääolosuhteilta suojaavan katoksen alle.

LE-pysäköinti- ja LE-saattoliikennepaikat tulee merkitä asianmukaisesti kansainvälisellä ISA-tunnuksella (P-kyltin alla olevana lisäkylttinä), jonka korkeusasema tulee olla n. 120 cm maasta.
Mahdollisuuksien mukaan ISA-merkintä tulee maalata LE-paikan kohdalle maahan.

Ulkoalueet: sisäänkäynnit, kulkuväylät ulkotiloissa ja pihat

Sisäänkäynnin avauspainike tulee olla oven avautumiskaaren ulkopuolella, oikealla korkeudella  ja merkittynä kansainvälisellä ISA-tunnuksella. Avautumiskaaren merkintä tasanteelle on hyvä asia.

Kulkuväylien tulee olla esteettömiä. Kulkuväylillä ei saa olla reunuksia tai muuta kompastumisvaaraa. Kulkuväylien tai pihan materiaalina ei saa olla nurmikivi.

Pihalla ja kulkuväylien varrella tulee olla penkkejä eri korkeuksilla – etenkin alapihan puoleisen pysäköintialueen ’maastoreitillä’ kohden rakennusta.

Oleskelupihan puoleiselle parvekkeelle on päästävä esteettömästi, joten kynnyksen korkeuteen ja jyrkkyyteen tulee kiinnittää huomiota.

Atrium-tyyppisen puutarhan reittien materiaaleja on syytä harkita. Pyörällisten liikkumisen apuvälineiden avulla liikkuminen sorassa on hyvin haasteellista. Kulkuväylien pintojen pitää olla kovia, helposti havaittavia, tasaisia ja märkänäkin luistamattomia. Soveltuvia päällystemateriaaleja ovat esim. kivituhka, asfaltti, betoni ja sileät, luistamattomat kivilaatat. Atrium-tyyppiseen puutarhaan RAKA suosittaa kivituhkaa.

Atrium-tyyppisen puutarhan kulkureiteillä tulee huomioida kulkureitin leveydessä sekä penkkien ja pyörätuolipaikkojen sijoittelussa se, että liikkumisessa saatettavien henkilöiden ja pyörällisten apuvälineiden käyttäjien tulee olla mahdollista ohittaa toisensa. 


Sisätilat: kulkuväylät sisätiloissa, asuinhuoneet ja yhteistilat

Yläpihan sisäänkäynniltä matka kappeliin kulkee kapeiden mutkien läpi (sakastin kohta). Tosiasiallinen esteettömyys ei toteudu, jos ko. kohtaa ei pystytä saneeraamaan leveämmäksi, pyörällisillä apuvälineillä kuljettavaksi (esim. moni sähköpyörätuoli on jo nyt yli 90 cm leveä). Toiminta- tai liikkumisesteiselle henkilölle ei ole vaihtoehtona kulkea ulkokautta.

Saneerattavan osan kulkuväylien leveyttä voisi miettiä parannettavan mm. ovilehden sijaintia muuttamalla ja/tai liukuoviratkaisuilla.

Värivalinnoissa kannattaa sisätiloissa suosia eri kulmakohdissa riittävää kontrastia värien välillä. Myös lattian värisävy tulee aina erottua seinän väristä.
Mahdolliset lasipinnat tulee merkitä huomiotarroin kahdelle korkeudelle.

Sisätilat: sauna ja sen pesutila

Saunatiloista pitäisi päästä suoraan LE-wc-tilaan. Pukuhuoneen puolelta voisi avata yhteyden vieressä olevaan LE-wc-tilaan siirtämällä pukuhuonetilan penkin toiselle pitkälle seinälle. Samalla pukuhuoneeseen ja pesutilaan johtavat ovat siirrettäisiin oviseinän toiselle laidalle.

Pesutilan ulkoseinällä oleva kolmas suihku on epäkäytännöllinen ja sen voisi poistaa. Poistaminen toisi myös lisätilaa suihkujen esteettömälle käytölle.
Suihkujen sekoittimien asennuskorkeus kannattaa olla matalalla, jolloin suihkuja on helppo käyttää matalammalla, mm. pyörätuolista.

Opasteet

Ulko-opasteet tulee olla hämärässä ja pimeällä valaistuja, ilman vaaraa häikäistymisestä. Ulko-opasteiden taustan ja kirjasinten sekä muiden merkkien värikontrastit tulee olla riittävän isoja. (netistä löytyy värikontrastilaskureita)

Muuta

RAKA pyytää saada vastauksen tähän lausuntoon.

Espoossa 27.11.2025

Pirkko Kuusela                                                               Hanne Österberg

Vammaisneuvoston puheenjohtaja                               Rakennetaan kaikille -työryhmän

puheenjohtaja



Jakelu:          

Arkkitehtitoimisto Sweco Finland Oy       
Rakennusvalvonta
Kaupunkisuunnittelukeskus
kirjaamo@espoo.fi 

Espoon vammaisneuvoston jäsenet ja varajäsenet
Espoon vammaisneuvoston Rakennetaan kaikille -työryhmän 
jäsenet ja varajäsenet