Luonnontieteen kehittämistehtävä - Otaniemen lukio

Vuorovaikutus jättää jäljen – yhdessä nostamme luonnontieteiden osaamistasoa!

Jälki on Otaniemen lukion valtakunnallinen kehittämistehtävä luonnontieteissä. Kehittämistehtävän on myöntänyt opetus- ja kulttuuriministeriö vuoteen 2025 asti.

Valtakunnallisen kehittämistehtävän tarkoituksena on kehittää ja levittää luonnontieteisiin liittyvän pedagogiikkaan, toimintakulttuuriin ja oppimisympäristöihin liittyviä malleja ja hyviä käytänteitä sekä vahvistaa valtakunnallisesti opetuksellisia valmiuksia ja osaamista. Kehittämistehtävään liittyy myös koulutuksen järjestäjien ja luonnontieteeseen liittyvien toimijoiden, kuten yritysten ja korkeakoulujen yhteistyön kehittäminen ja edistäminen.

Kehittämistehtävän päätavoitteet lukuvuodelle 2021-2022

  • kurssien/opintojaksojen tarjoaminen lukiolaisille ympäri Suomea (mm. Oman tiedepodcastin ja -videon tuottaminen, Lääkekemiaa)
  • materiaalien tuottaminen opetuksen tueksi (mm. virtuaalivierailut, virtuaalilabrat, pakopelit, videot ja podcastit)
  • koulutusten, kuten Lukema2022 -tapahtuman 28.-29.4.2022, järjestäminen opettajille
  • lukion luonnontieteiden opetusta tukeviin yhteistyöhankkeisiin osallistuminen

Koordinoimme yhdessä Maunulan yhteiskoulun ja Helsingin matematiikkalukion kanssa matematiikan ja luonnontieteen kehittämisverkostoa Lukema-verkostoa. Verkostoon kuuluu opettajia eri puolilta Suomea. 

Linkki Lukema-verkoston sivulle: https://www.lukemaverkosto.fi/