Liikenneturvallisuus
Espoon liikenneturvallisuus on parantunut pitkällä aikavälillä. Liikenneonnettomuuksien väheneminen on määrätietoisen työn tulosta.
Espoon liikenneturvallisuus on parantunut pitkällä aikavälillä. Liikenneonnettomuuksissa loukkaantuneiden määrä on vähentynyt yli 70 prosentilla vuodesta 1990 vuoteen 2020. Samaan aikaan kaupungin asukas- ja automäärät ovat kasvaneet runsaasti.
Espoossa tapahtuu liikenneonnettomuuksia asukaslukuun suhteutettuna hyvin vähän - noin 67 prosenttia vähemmän kuin koko maassa keskimäärin. Asukaslukuun suhteutettuna Espoossa tapahtuu liikenneonnettomuuksia vain noin 40 kun koko maan keskiarvo on 96 onnettomuutta vuosittain sataatuhatta asukasta kohden.
Vaikka onnettomuuksien määrät ovat kasvaneet 2010-luvulla, ovat henkilövahingot olleet koko ajan laskusuunnassa. Henkilövahinkoja Espoon liikenteessä sattuu suhteutettuna väestön määrään noin puolet koko maahan verrattuna.
Nuorille mopoikäisille ja juuri ajokortin saaneille tapahtuu muita liikenteessä liikkujia enemmän henkilövahinko-onnettomuuksia. Nuorten loukkaantumisriski on noin kolminkertainen muihin ikäryhmiin nähden.
Liikenneonnettomuuksien väheneminen on määrätietoisen työn tulosta. Siihen on vaikuttanut päätieverkon, kuten Länsiväylän, Turunväylän ja kehäteiden (Kehä I, II ja III) kehittäminen yhdessä Liikenneviraston ja Uudenmaan ELY- keskuksen kanssa.
Turvallisia ratkaisuja luodaan jo asemakaavoituksessa, katujen suunnittelussa ja rakentamisessa niin jalankulun ja pyöräilyn kuin ajoneuvoliikenteenkin osalta. Turvallisuutta lisätään myös katuverkon porrastetulla nopeusrajoitusjärjestelmällä ja muulla liikenteenohjauksella sekä rakentamalla erilaisia hidasteita. Myös Espoon kaupunkirakenne on omiaan edistämään liikenneturvallisuutta. Kävely- ja pyöräteitä Espoossa on yhteensä lähes 950 kilometriä ja valaistuja puistoreittejä noin 300 kilometriä. Kävely- ja pyöräteitä on talvikunnossapidossa 900 kilometriä ja puistoraitteja 150 kilometriä.
Onnettomuuksien seurannalla, tilastoinnilla ja analysoinnilla saamme tietoa niistä kohteista, joissa turvallisuutta parantavia toimia tarvitaan kaikkein eniten. Myös asukkaiden yhteydenotot ja aloitteet ovat osa liikenneturvallisuustyötä.
Liikennesääntöjen kertaus on aina paikallaan.
Kertaustarvetta nähdään erityisesti autoilijoiden ja pyöräilijöiden välisissä väistämissäännöissä. Liikenneturvan sivustolla tärkeimmät säännöt ja vinkit ovat ajantasalla.
Liikenneonnettomuudet Espoossa 2020
Tässä raportissa on tarkasteltu vuonna 2020 Espoon kaupungin alueella tapahtuneita poliisin raportoimia tieliikenneonnettomuuksia ja seurattu onnettomuusmäärän kehitystä vuodesta 1962 sekä tarkemmin vuosina 2016–2020. Poliisin tietoon on arvioitu tulevan kaikki kuolemaan johtaneet onnettomuudet ja noin 30 % loukkaantumiseen johtaneista onnettomuuksista. Eri onnettomuustyyppien tietoon tulossa on eroja. Huonoin peittävyys on yksittäisonnettomuuksissa loukkaantuneista polkupyöräilijöistä.
Espoon katu- ja tieverkolla keskimääräiset vuorokausiliikennemäärät ovat vähentyneet vuodesta 2019 vuoteen 2021 noin 18 % -25 %. Tämä muutos alkoi v. 2020 maaliskuussa. Espoossa liikennemäärät vähenivät alemman asteen katuverkolla 40%-60%. Tämä muutos jatkui koko vuoden 2020 ja henkilövahinkoonnettomuuksien määrä Espoossa laski kesäkuuhun mennessä 36% ja koko vuonna 23% vuoteen 2019 nähden.
Espoon kaupungin alueella tapahtui vuonna 2020 poliisin tilastojen mukaan yhteensä 223 liikenneonnettomuutta. Onnettomuuksista noin 35 % johti henkilövahinkoihin (78 kpl). Kaikista henkilövahinkoihin johtaneista onnettomuuksista 5 johti kuolemaan ja 73 loukkaantumiseen. Henkilövahinkoon johtaneissa onnettomuuksissa kuoli 6 ja loukkaantui 85 henkilöä. Onnettomuuksien kokonaismäärä on pienentynyt vuodesta 2019 (2019 tapahtui 267 onnettomuutta).
Kanta–Leppävaarassa tapahtui noin 12 % (22 kpl) Espoon kaikista tilastoalueille paikantuneista onnettomuuksista (noin 13 % vuonna 2019). Kanta–Leppävaaran onnettomuusmäärä vuonna 2020 laski 12 onnettomuudella vuodesta 2019. Toiseksi eniten onnettomuuksia tapahtui Bembölen tilastoalueella, 17 onnettomuutta. Onnettomuusmäärät kasvoivat vuodesta 2019 Sepänkylän, Haukilahti-Westendin, Mankkaan, Laajalahden, Nöykkiö-Latokasken, Kanta-Kauklahden, Muurala-Gumbölen, Bembölen, Nuuksion ja Vanhakartano-Röylän tilastoalueilla. Muilla alueilla onnettomuusmäärät pysyivät ennallaan tai vähenivät.
Vuonna 2020 tapahtuneista onnettomuuksista noin 48 % (108 kpl) tapahtui katuverkolla ja 49 % (109 kpl) maanteillä. Yksityisteillä ja muilla liikennealueilla tapahtui noin 3 % kaikista onnettomuuksista (6 kpl).
Henkilövahinkoon johtaneissa onnettomuuksissa kuoli tai loukkaantui yhteensä 91 henkilöä, mikä on hieman vähemmän kuin vuonna 2019 (129). Uhreista noin puolet ovat olleet henkilöautojen ja pakettiautojen kuljettajia tai matkustajia (43 kpl, 47%). Uhreista jalankulkijoita oli 9 kpl (10 %), pyöräilijöitä 26 kpl (29 %), mopoilijoita 5 kpl (6 %) ja moottoripyöräilijöitä 8 kpl (9%). Huomionarvoista on, että uhreiksi joutuneiden pyöräilijöiden osuus on kasvanut edellisvuodesta (12 kpl, 13%). Katuverkolla tapahtuneista henkilövahinkoon johtaneista onnettomuuksista valtaosa (79 %) oli jalankulkija-, polkupyörä- ja mopo-onnettomuuksia.
Vuonna 2020 tapahtui 25 onnettomuutta, joissa joku osallisista oli alkoholin vaikutuksen alaisena. Tämä on noin 11 % kaikista onnettomuuksista. Onnettomuuksista kuusi johti henkilövahinkoihin ja loput 19 johtivat omaisuusvahinkoihin. Alkoholionnettomuuksissa loukkaantui 9 henkilöä, mikä on noin 10 % kaikista uhreista. Alkoholionnettomuuksien määrä kasvoi vuodesta 2019, jolloin niitä oli 22 kpl.
Ladattavat tiedostot
Tilastokeskuksen tuoreimman ennakkotiedon mukaan pääkaupunkiseudun henkilövahinko-onnettomuudet ovat vähentyneet vuonna 2021 vuoteen 2020 verrattuna. Henkilövahinko-onnettomuuksien määrä Espoossa on kasvanut 1 % (80->81). Vastaavasti henkilövahinko-onnettomuuksien määrä on vähentynyt Helsingissä 9 % (303->276), Vantaalla 15 % (136->116) ja koko maassa 11 %.
Onnettomuuksissa kuolleiden määrä tarkastelujakson aikana on vähentynyt Espoossa 50 % (6->3), Helsingissä 38 % (8->5) ja koko maassa 2 %. Vantaalla kuolleiden määrä on pysynyt ennallaan (4->4).
Onnettomuuksissa loukkaantuneiden määrä on kasvanut Espoossa 15 % (87->100 kpl). Helsingissä loukkaantuneiden määrä on vähentynyt 11 % (352->315), Vantaalla 9 % (160 ->145) ja koko maassa 13 %.
Henkilövahinkoon johtaneet jalankulkija- ja polkupyöräonnettomuudet
Onnettomuuksissa loukkaantuneiden jalankulkijoiden määrä tarkastelujakson aikana on vähentynyt Espoossa 11 % (9->8), Helsingissä 21 % (57->45), Vantaalla 25 % (20->15) ja koko maassa 17 %.
Onnettomuuksissa kuolleiden jalankulkijoiden määrä on pysynyt ennallaan Espoossa (0->0), Vantaalla (1->1). Helsingissä kuolleiden jalankulkijoiden määrä on vähentynyt 33 % (3->2). Koko maassa kuolleiden jalankulkijoiden määrä on kasvanut 9 %.
Onnettomuuksissa loukkaantuneiden pyöräilijöiden määrä on vähentynyt Espoossa 28 % (25->18), Vantaalla 56 % (27->12), ja koko maassa 5 %. Helsingissä loukkaantuneiden pyöräilijöiden määrä on kasvanut 2 % (86->88).
Onnettomuuksissa kuolleiden pyöräilijöiden määrä on pysynyt ennallaan Espoossa (1->1) ja Vantaalla (0->0). Helsingissä kuolleiden pyöräilijöiden määrä on vähentynyt 100 % (3->0) ja koko maassa 33 %.
Onnettomuusmääriin vaikuttaneet tekijät
Tammi-helmikuussa 2021 liikennemäärät ovat noin 20 % alemmat kuin normaalivuonna 2019. Vuonna 2020 liikennemäärät laskivat Koronan takia. Toukokuussa 2021 liikennemäärät ovat lähes palanneet vuoden 2019 tasolle ja tämä näkyy Espoon liikenneonnettomuusmäärien kasvuna.
Turunväylällä tapahtui 9.3.2021 ketjukolari. Tämä näkyy Espoossa loukkaantuneiden määrän kasvuna tarkastelujaksolla.
Ladattavat tiedostot
Tilastokeskuksen tuoreimman ennakkotiedon mukaan pääkaupunkiseudun henkilövahinko-onnettomuuksien määrä on kasvanut tammi-huhtikuussa viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Henkilövahinko-onnettomuuksien määrä Espoossa on kasvanut 10 % (21->23) ja Vantaalla 15 % (33->38). Vastaavasti henkilövahinko-onnettomuuksien määrä on vähentynyt Helsingissä 3 % (58->56). Koko maassa henkilövahinko-onnettomuuksien määrä on kasvanut 4 %.
Onnettomuuksissa kuolleiden määrä tarkastelujakson aikana on vähentynyt sekä Espoossa 100 % (1->0) että Vantaalla 100 % (1->0). Helsingissä kuolleiden määrä on pysynyt ennallaan (1->1). Koko maassa kuolleiden määrä on vähentynyt 12 %.
Onnettomuuksissa loukkaantuneiden määrä on vähentynyt Espoossa 22 % (32->25). Loukkaantuneiden määrä on kasvanut Helsingissä 14 % (65->74) ja Vantaalla 8 % (48->52). Koko maassa loukkaantuneiden määrä on kasvanut 9 %. Espoon lukuihin vaikuttaa viime vuoden huhtikuussa 2021 Ikean kohdalla samanaikaisesti suunnittain tapahtuneet liikenneonnettomuudet, joissa loukkaantui 8 ihmistä.
Henkilövahinkoon johtaneet jalankulkija- ja polkupyöräonnettomuudet
Onnettomuuksissa loukkaantuneiden jalankulkijoiden määrä tarkastelujakson aikana on kasvanut Espoossa 50 % (4->6), Helsingissä 25 % (16->20) ja Vantaalla 50 % (4->6). Koko maassa loukkaantuneiden jalankulkijoiden määrä on kasvanut 35 %.
Onnettomuuksissa kuolleiden jalankulkijoiden määrä on pysynyt ennallaan Espoossa (0->0), Helsingissä (1->1) ja Vantaalla (0->0). Koko maassa kuolleiden jalankulkijoiden määrä on kasvanut 17 % (6->7).
Onnettomuuksissa loukkaantuneiden pyöräilijöiden määrä on kasvanut Espoossa 200 % (1->3) ja Helsingissä 20 % (5->6). Loukkaantuneiden pyöräilijöiden määrä on pysynyt ennallaan Vantaalla (0->0). Koko maassa loukkaantuneiden pyöräilijöiden määrä on kasvanut 13 %.
Onnettomuuksissa kuolleiden pyöräilijöiden määrä on vähentynyt Espoossa 100 % (1->0). Kuolleiden pyöräilijöiden määrä on pysynyt ennallaan Helsingissä (0->0) ja Vantaalla (0->0). Koko maassa kuolleiden pyöräilijöiden määrä on vähentynyt 67 % (3->1).
Onnettomuusmääriin vaikuttaneet tekijät
Tammi-helmikuussa 2021 liikennemäärät olivat noin 20 % alemmat kuin normaalivuonna 2019. Huhtikuussa 2022 liikennemäärät ovat palanneet normaalille tasolle.
Ladattavat tiedostot
Tilastokeskuksen tuoreimman ennakkotiedon mukaan pääkaupunkiseudun henkilövahinko-onnettomuudet ovat vähentyneet tammi-lokakuussa viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Henkilövahinko-onnettomuuksien määrä on vähentynyt Espoossa 3 % (72->70) ja Helsingissä 9 % (229->208). Vastaavasti henkilövahinko-onnettomuuksien määrä on kasvanut Vantaalla 2 % (102->104). Koko maassa henkilövahinko-onnettomuuksien määrä on vähentynyt 7 %.
Onnettomuuksissa kuolleiden määrä tarkastelujakson aikana on vähentynyt Espoossa 67 % (3->1). Kuolleiden määrä on kasvanut Helsingissä 25 % (4->5) ja Vantaalla 33 % (3->4). Koko maassa kuolleiden määrä on vähentynyt 18 %.
Onnettomuuksissa loukkaantuneiden määrä on vähentynyt Espoossa 13 % (91->79) ja Helsingissä 3 % (259->251). Vantaalla loukkaantuneiden määrä on kasvanut 2 % (129->132). Koko maassa loukkaantuneiden määrä on vähentynyt 1 %.
Henkilövahinkoon johtaneet jalankulkija- ja polkupyöräonnettomuudet
Onnettomuuksissa loukkaantuneiden jalankulkijoiden määrä tarkastelujakson aikana on kasvanut Espoossa 140 % (5->12), Helsingissä 3 % (38->39) ja Vantaalla 10 % (10->11). Koko maassa loukkaantuneiden jalankulkijoiden määrä on pysynyt ennallaan.
Onnettomuuksissa kuolleiden jalankulkijoiden määrä on pysynyt ennallaan Espoossa (0->0). Helsingissä kuolleiden jalankulkijoiden määrä on kasvanut 100 % (2->4). Vantaalla kuolleiden jalankulkijoiden määrä on vähentynyt 100 % (1->0). Koko maassa kuolleiden jalankulkijoiden määrä on vähentynyt 11 % (19->17).
Onnettomuuksissa loukkaantuneiden pyöräilijöiden määrä on vähentynyt Espoossa 35 % (17->11) ja Helsingissä 21 % (81->64). Loukkaantuneiden pyöräilijöiden määrä on kasvanut Vantaalla 17 % (12->14). Koko maassa loukkaantuneiden pyöräilijöiden määrä on vähentynyt 2 %.
Onnettomuuksissa kuolleiden pyöräilijöiden määrä on vähentynyt Espoossa 100 % (1->0). Kuolleiden pyöräilijöiden määrä on kasvanut Helsingissä (0->1). Vantaalla kuolleiden pyöräilijöiden määrä on pysynyt ennallaan (0->0). Koko maassa kuolleiden pyöräilijöiden määrä on vähentynyt 29 % (21->15).
Onnettomuusmääriin vaikuttaneet tekijät
Tammi-helmikuussa 2021 liikennemäärät olivat noin 20 % alemmat kuin normaalivuonna 2019. Huhtikuussa 2022 liikennemäärät ovat palanneet normaalille tasolle.