Liikenneturvallisuus
Espoo on vakiinnuttanut paikkansa yhtenä Suomen liikenneturvallisimmista kaupungeista.
Espoossa tapahtuu liikenneonnettomuuksia asukaslukuun suhteutettuna hyvin vähän - noin 60 % vähemmän kuin koko maassa keskimäärin.
Espoossa on tehty pitkäjänteistä työtä liikenneturvallisuuden edistämiseksi jo vuosikymmeniä. Turvallisia ratkaisuja luodaan jo asemakaavoituksessa sekä katujen suunnittelussa ja rakentamisessa niin jalankulun ja pyöräilyn kuin ajoneuvoliikenteenkin osalta. Liikenteen turvallisuuteen ja sujuvuuteen vaikuttaa positiivisesti myös katuverkon porrastettu nopeusrajoitusjärjestelmä sekä muu liikenteenohjaus, kuten liikennemerkit, liikennevalot, tiemerkinnät ja sulkulaitteet.
Onnettomuuksien seurannalla, tilastoinnilla ja analysoinnilla saadaan tietoa niistä kohteista, joissa turvallisuutta parantavia toimia tarvitaan kaikkein eniten. Myös asukkaiden yhteydenotot ovat tärkeä osa liikenneturvallisuustyötä.
Liikennesääntöjen kertaus on aina paikallaan.
Kertaustarvetta nähdään erityisesti autoilijoiden ja pyöräilijöiden välisissä väistämissäännöissä. Liikenneturvan sivustolla tärkeimmät säännöt ja vinkit ovat ajantasalla.
Tunne liikennesäännöt(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Espoon liikenneonnettomuudet 2022 -raportissa on tarkasteltu vuonna 2022 Espoon kaupungin alueella tapahtuneita poliisin raportoimia tieliikenneonnettomuuksia ja seurattu onnettomuus-määrän kehitystä vuodesta 1962 sekä tarkemmin vuosina 2018–2022.
Espoon kaupungin alueella tapahtui vuonna 2022 poliisin tilastojen mukaan yhteensä 266 liikenneonnettomuutta, mikä on hieman enemmän kuin vuonna 2021 (241 kpl). Onnettomuuksista noin 43 % johti henkilövahinkoihin (80 kpl). Kaikista henkilövahinkoihin johtaneista onnettomuuksista 1 johti kuolemaan ja 79 loukkaantumiseen. Henkilövahinkoon johtaneissa onnettomuuksissa kuoli 1 ja loukkaantui 91 henkilöä. Sekä kuolleiden että loukkaantuneiden määrä väheni vuodesta 2021 (kuolleita 3 henkilöä, loukkaantuneita 100 henkilöä).
Vuonna 2022 tapahtuneista onnettomuuksista 58 % (155 kpl) tapahtui katuverkolla ja 39 % (105 kpl) maanteillä. Yksityisteillä ja muilla liikennealueilla