Pikaraitiolinja 15

Pikaraitiotie Keilaniemen ja Itäkeskuksen välillä korvaa runkobussilinjan 550. Raide-Jokeri-allianssin työt valmistuivat etuajassa ja pikaraitiolinja 15:n liikennöinti alkoi 21. lokakuuta 2023.

Koeajossa oleva pikaratikka Otaniemessä.Kuva: Espoon kaupunki

Raide-Jokeri-hankkeessa rakennettu pikaraitiotie kulkee Espoon Keilaniemen ja Helsingin Itäkeskuksen välillä. Raideyhteys korvaa runkobussilinja 550:n, joka on Helsingin seudun vilkkaimmin liikennöity bussilinja.

Pikaraitiolinja 15 lisää poikittaisen joukkoliikenteen luotettavuutta, kapasiteettia ja matkustusmukavuutta. Lisäksi sen myötä pääkaupunkiseutu on saanut kokonaan uuden liikkumismuodon, pikaraitiotien. Pikaraitiolinja 15 kulkee pääosin omalla kaistallaan liikennevaloetuuksin ja sen vaunuja voidaan ajaa molempiin suuntiin. Sujuvaa kulkua edistää myös se, että pysäkit ovat harvemmassa kuin Helsingin kantakaupungin raitiolinjoilla. Espoon puolella on 12 pysäkkiä.

Pikaraitiotie tarjoaa vaihtoyhteyden metroon Keilaniemessä, Otaniemessä ja Itäkeskuksessa sekä junaan Leppävaarassa, Huopalahdessa ja Oulunkylässä. Kuva: Espoon kaupunki

Toteutus allianssimallilla

Raide-Jokeri toteuttiin allianssimallilla. Siinä Helsingin ja Espoon kaupunkien muodostama tilaajaorganisaatio sekä suunnittelijat ja urakoitsijat yhdistettiin yhdeksi organisaatioksi. Suunnittelijana Raide-Jokerissa oli Ramboll Finlandin, Sitowisen ja Swecon muodostama ryhmittymä ja urakoitsijana YIT:n ja NRC Group Finlandin muodostama ryhmittymä. Allianssin osapuolet suunnittelivat ja rakensivat radan yhdessä jakaen hankkeen toteutukseen liittyvät riskit ja hyödyt.

Kasvua kestävästi

Pääkaupunkiseudulla ennakoidaan vuonna 2050 olevan noin kaksi miljoonaa asukasta ja yli miljoona työpaikkaa. Väestömäärän kasvusta johtuvan liikkumisen lisääntymisen tavoitellaan suuntautuvan kestäviin liikkumismuotoihin: joukkoliikenteeseen, kävelyyn ja pyöräilyyn.

Pikaraitiolinja 15:n varteen on rakennettu ja suunnitellaan uutta asunto- ja työpaikkarakentamista muun muassa Perkkaalle, Otaniemeen ja Keilaniemeen. Asuntojen ja palvelujen rakentaminen pikaratikan reitin varrelle on kannattavaa ja kestävää. Palvelujen läheisyyden ja nopean raideyhteyden ansiosta asukkaiden tarve oman auton käytölle vähenee.

Rakentamisesta koituvia haittoja pyrittiin minimoimaan muun muassa toimivilla poikkeusliikennejärjestelyillä. Bussilinjan 550 sujuva liikennöinti on varmistettu koko projektin ajan ja rakennustyöalueet suunniteltiin turvallisiksi ja helppokulkuisiksi. 

Pikaratikan koeajot Espoon puolella alkoivat helmikuun alussa 2023. Tekniset koejaot saatiin päätökseen kesäkuussa 2023. Koeajojen lisäksi radalla on ajettu myös Kaupunkiliikenteen kuljettajakoulutuksia.

Pikaraitiolinja 15:n liikenne käynnistyi lauantaina 21. lokakuuta 2023.

Kysymyksiä ja vastauksia Raide-Jokerista

Lisätietoa Raide-Jokerista on projektin verkkosivuilla(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)

Lisätietoa pikaraitiolinja 15:stä HSL:n sivuilla(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)

Koko Espoo