Metro

Länsimetron toinen vaihe toi Espooseen viisi uutta metroasemaa. Liikennöinti metron uudella osuudella Matinkylästä Kivenlahteen alkoi 3. joulukuuta 2022.

Espoossa on 11 metroasemaa. Kuva Matinkylän asemalta.

Länsimetron rakentamisen toisessa vaiheessa Länsimetro-projektissa rakennettiin seitsemän kilometriä pitkä ratalinja ja viisi uutta asemaa: Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti. Sammalvuoreen rakennettiin maanalainen metrovarikko. Metro kulkee myös kakkosvaiheella koko matkan maan alla kahdessa rinnakkaisessa tunnelissa. Lisätietoa Matinkylä-Kivenlahti-osuuden rakentamisesta Länsimetron sivuilla.(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)

Metron uuden osuuden avajaisia vietettiin lauantaina 3. joululuuta 2022. 

Uusien asemien kartat löytyvät HSL:n sivuilta(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan).

Asemien lisäksi on rakennettu yhteensä seitsemän kuilua, jotka on suunniteltu paineentasausta, ilmanvaihtoa ja savunpoistoa varten. Kuilut toimivat myös hätäpoistumisteinä. Lue lisää kuiluista Länsimetron sivuilta.(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)

Rakennusvaihe kaikilla viidellä asemalla ja ratalinjalla päättyi toukokuussa 2022. Kakkosvaiheen metron rakentamiseen kuului lisäksi 30 sivu-urakkaa. Rakentamisvaihe ajoittui vuosille 2019–2021, ja käyttöönottovaihe testauksineen ja koeajoineen vuodelle 2022. Rakentamisen ja testaamisen etenemistä on seurattu Länsimetro-projektin tilannehuoneessa. 

Kaikki viisi asemaa ja raideinfra järjestelmineen luovutettiin samanaikaisesti liikennettä operoivan HKL:n käyttöön vuonna 2022. HSL eli Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä päätti liikennöinnin alkamisesta Matinkylästä Kivenlahteen. Myös eteläisen Espoon bussilinjat ja liityntälinjasto muuttuivat metroliikenteen alkaessa. HSL päätti toukokuussa 2021 eteläisen Espoon uusista bussireiteistä. Lisätietoja Etelä-Espoon bussireittien uudistumisesta.(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)

Liikennöinti Ruoholahdesta Matinkylään alkoi marraskuussa 2017

Länsimetron ykkösvaiheen matkustajaliikenne Ruoholahdesta Matinkylään alkoi 18.11.2017. Yhteensä 14 kilometriä pitkän radan asemat sijoittuvat Helsingissä Lauttasaareen ja Koivusaareen sekä Espoossa Keilaniemeen, Otaniemeen Aalto-yliopistolle, Tapiolaan, Urheilupuistoon, Niittykumpuun ja Matinkylään.

Länsimetron asemiin voi tutustua Länsimetron sivuilla(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan).

Metroa ajetaan kahdella linjalla

Metroa ajetaan kahdella linjalla, jossa toinen linjoista kulkee reitillä Kivenlahti–Vuosaari ja toinen reitillä Tapiola–Mellunmäki. Idässä joka toinen juna ajaa Mellunmäkeen ja joka toinen Vuosaareen. Lännessä joka toinen juna kääntyy päiväaikaan ympäri Tapiolassa ja joka toinen jatkaa Kivenlahteen.

Metrolinjojen arjen aamun ja iltapäivän ruuhka-ajan vuoroväli on 6 minuuttia, jolloin vuoroväli Tapiolan ja Itäkeskuksen välillä on 3 minuuttia ja Kivenlahteen asti siis 6 minuuttia.

Keskellä päivää ja lauantaisin vuoroväli Kivenlahteen on 7,5 minuuttia ja sunnuntaisin 10 minuuttia.

Iltaisin noin klo 20.30–23.30 sekä lauantaiaamuisin ajetaan kaikki lähdöt Kivenlahteen asti. Metrolinjojen vuoroväli on tällöin 15 minuuttia ja koska molemmat linjat ajetaan Kivenlahteen asti, vuoroväli on 7,5 minuuttia Kivenlahden ja Itäkeskuksen välillä. 

Metroliikenteestä vastaa Kaupunkiliikenne Oy(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan), joka myös vastaa asemien ja radan huollosta ja ylläpidosta. HSL(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan) eli Helsingin seudun liikenne hankkii ja suunnittelee toimialueensa joukkoliikenteen. Länsimetro Oy:n tehtävänä on rakentaa, omistaa, kehittää ja ylläpitää länsimetron metrojärjestelmää, rataa ja asemia Ruoholahdesta länteen. Hankkeen investoinnit ja kehittäminen tapahtuu Länsimetron kautta.  Organisaatio ja päätöksenteko | Länsimetro (lansimetro.fi)(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)

Koko Espoo