Trafiksäkerhet
Esbo har etablerat sin plats som en av de mest trafiksäkra städerna i Finland.
I Esbo inträffar mycket få trafikolyckor i förhållande till invånarantalet, cirka 60 procent mindre än i hela landet i genomsnitt.
Långsiktigt arbete för att främja trafiksäkerheten har redan genomförts i årtionden i Esbo. Säkra lösningar skapas redan i planläggningen samt i planeringen och byggandet av gator, såväl för fotgängare och cyklister som för fordonstrafiken. Gatunätets graderade system för hastighetsbegränsningar samt annan trafikstyrning såsom trafikmärken, trafikljus, vägmarkeringar och portar har en positiv effekt på trafiksäkerheten och -smidigheten.
Genom uppföljning, statistikföring och analysering av olyckor fås information om de objekt där det behövs mest åtgärder för att förbättra säkerheten. Också invånarna bidrar till trafiksäkerhetsarbetet genom att ta kontakt med staden.
Det lönar siga att repetera reglerna.
Behovet av repetition är störst när det gäller väjningsreglerna mellan bilister och cyklister.
Aktuella regler och tips hittar du på Trafikskyddets sida.
Trafikreglerna(extern länk, öppnas i ett nytt fönster)
Trafikmeddelanden och tips(extern länk, öppnas i ett nytt fönster)
I rapporten om trafikolyckor i Esbo 2022 (Espoon liikenneonnettomuudet 2022) har staden granskat de trafikolyckor som skett inom Esbo stads område och som polisen rapporterat om. Dessutom har utvecklingen av antalet olyckor granskats sedan 1962 och mer detaljerat åren 2018–2022.
Enligt polisens statistik inträffade det år 2022 sammanlagt 266 trafikolyckor inom Esbo stads område, vilket är något fler än år 2021 (241 st.). Cirka 43 procent av olyckorna ledde till personskador (80 st.). Av alla olyckor som lett till personskador ledde en olycka till dödsfall och 79 till att någon skadades. I olyckor som ledde till personskador avled en person och 91 personer skadades. Både antalet avlidna och antalet skadade minskade sedan 2021 (3 avlidna, 100 skadade).
Av de olyckor som inträffade år 2022 inträffade 58 procent (155 st.) på gator och 39 procent (105 st.) på landsvägar. Två procent (6 st.) av olyckorna inträffade på enskilda vägar och andra trafikområden. 60 procent (159 st.) av olyckorna skedde i tätorter.