Storängens skola årskurs 7-9
Storängens skola är en svenskspråkig grundskola med årskurserna 1–9. Här finns information om Storängens skola årskurs 7–9. För årskurserna 1–6 finns egen skolsida.
Vår skola
Storängens skola verkar på två adresser. Skolhuset vid Rektorsgränden 4, åk 1–6, stod färdigt i mars 2012. I fastigheten verkar daghem, förskola, åk 1–6, samt eftermiddagsverksamheten Eftis. Även årskurserna 7–9 har undervisningsutrymmen i huset. Efter åk 6 fortsätter eleverna på åk 7–9 vid Esboviksvägen 10. Skolhuset där stod färdigt 1994. I Storängen talar vi om skolhusen vid Rektorsgränden och Esboviksvägen.
Storängens skola har ca 690 elever. Åk 1–6 har ca 380 elever uppdelade på 19 klasser, åk 7–9 har ca 310 elever uppdelade på 17 klasser. I skolan arbetar närmare 80 anställda.
Vi vill ge alla elever goda baskunskaper och väcka deras intresse för inlärning. Våra elever ska inte bara klara sig i skolan i dag, utan också kunna möta alla krav och förändringar framtiden för med sig. Vi vill utveckla elevernas samarbetsförmåga, eget tänkande, kreativitet och förmåga att uttrycka sig. Vår undervisning och fostran bygger på en positiv människosyn. Vi arbetar för kontinuitet från förskola och nybörjarundervisning till grundskolans sista årskurs. Eleverna har rätt till en trygg miljö där de kan utvecklas till sociala och empatiska individer. Det svenska språket och den finlandssvenska kulturen är viktiga för skolans verksamhet.
En kunnig och ambitiös personal, delaktiga elever och ett gott stöd av vårdnadshavarna utgör grunden för arbetet i Storängens skola. Alla vuxna som omger barnen ska utgöra modeller för hur en god kommunikation och ett gott samarbete går till.
Storängens skola är tillsammans med Lagstads skola och Mattlidens skola en URHEA-skola. Läs mera om URHEA på sidan för anmälan till skolan.
Storängens skola har i maj 2023 premierats med Grön Flagg. Miljörådet valde hållbar konsumtion som tema för läsåret och skolan arbetade på flera sätt kring detta tema. https://vihrealippu.fi/sv/hem/(extern länk)
Arbets- och lovtider läsåret 2023-2024
Hösttermin: torsdag 10.8 – fredag 22.12.2023
Höstlov: vecka 42, 16 – 20.10.2023
Vårtermin: måndag 8.1 – lördag 1.6.2024
Sportlov: vecka 8, måndag 19.2 – fredag 23.2.2024
Läroplanen
Utbildningsstyrelsen fastställer grunder för läroplanen för den grundläggande utbildningen som utgör en norm för hur undervisning och verksamhet i skolorna ska anordnas. Kommunerna uppgör kommunala läroplaner i enlighet med de nationella grunderna för läroplanen. De svenskspråkiga skolorna i Esbo följer en gemensam läroplan för den grundläggande utbildningen som är fastställd av nämnden Svenska rum. Läroplanen innefattar skolvisa läroplansdelar. Länk till läroplanen.
Frånvaro
Om en elev inte kommer till skolan p.g.a. sjukdom, skall vårdnadshavaren anmäla om frånvaron så fort som möjligt den första frånvarodagen. Föräldern anmäler på nytt om sjukdomen fortsätter mer än två dagar. Frånvaron anmäls via Wilma till klassläraren/klassföreståndaren. Reserv: per telefon till skolsekreteraren/personalrummet.
Skolan är ansvarig för elever, som är i skolan. Därför skall en elev, som insjuknat under skoldagen alltid meddela någon i personalen om saken. Vårdnadshavaren ska kontaktas så man kan komma överens om ifall eleven behöver avhämtas eller om hen kan ta sig hem själv.
Skolan ansvarar för uppföljningen av elevernas frånvaro och reagerar om den blir omfattande enligt skolans förebyggande plan.
Länk till Wilma: https://espoo.inschool.fi(extern länk)
Privat orsak
Vårdnadshavaren anhåller om ledigt av klassläraren eller klassföreståndaren för högst 5 skoldagar och av rektor för ledighet som är längre än så. Anhållan om ledighet görs i god tid via Wilma (fliken Ansökningar och beslut). Vårdnadshavaren är ansvarig för elevens läroplikt under den tid eleven är frånvarande p.g.a. privat orsak. Nedan länken till den studieplan eleven på åk 7-9 själv ska fylla i i samarbete med sina lärare inför denna typ av frånvaro. (Blanketten finns också att få i personalrummet.)
Endast elevens vårdnadshavare kan anhålla om ledigt från skolan.
Elevvård
Varje skola har en elevhälsogrupp. Gruppens uppgift är att arbeta med skolan som helhet. Arbetet är att betrakta som en övergripande granskning av klimatet i skolan med fokus på trygghet, trivsel, säkerhet och stöd till eleverna.
Elevhälsogruppen består av
- psykolog
- kurator
- hälsovårdare
- speciallärare
- elevhandledare
- elevkårens ordförande
- direktionens ordförande (eller ersättare)
- biträdande rektor
- rektor (sammankallare)
Rektor ansvarar för att alla elever får komma till tals om elevvårdsgruppens ansvarsområden. Rektor kan t.ex. ordna diskussion tillsammans med elevråd/elevkårens styrelse kring olika frågor eller följa upp frågor med enkäter. För att följa upp situationen i skolan samlas elevvårdspersonal regelbundet till genomgång av klimatet i grupper och klasser, arbetet med trestegsstödet, samt säkerhetsfrågor och mobbningsförebyggande arbete.
Målet med den individuella elevvården är att främja och följa upp den enskilda elevens utveckling, hälsa, välbefinnande och lärande som helhet. Med individuell elevvård avses de skolhälsovårdstjänster, psykolog- och kuratorstjänster som ges eleven, samt ev. yrkesövergripande elevvård som gäller en enskild elev. Den individuella elevvården ordnas i enlighet med elevens behov i samarbete med elev och vårdnadshavare.
Skolans psykolog, kurator, hälsovårdare, speciallärare och elevhandledare nås alla via Wilma eller på fornamn.efternamn@luvn.fi.
Stöd för lärande och skolgång
Stöd för lärande och skolgång genomförs i tre nivåer enligt det så kallade trestegsstödet. Stödet för eleven stärks stegvis så att intensifierat stöd och särskilt stöd blir starkare än det kortvariga allmänna stödet.
Det allmänna stödet är riktat till alla elever som behöver stöd för sitt lärande och sin skolgång. Stödet är en del av skolans dagliga undervisning, handledning och fostran av varje elev.
Intensifierat stöd är riktat till elever som i sin inlärning eller skolgång behöver regelbundet stöd eller flera olika stödformer samtidigt. Det intensifierade stödet ges då allmänt stöd inte är tillräckligt. Innan det intensifierade stödet kan inledas ska en pedagogisk bedömning göras. Stödet ges åt eleven i enlighet med en plan för elevens lärande. Planen för elevens lärande bygger på den information som tagits fram i den pedagogiska bedömningen.
Särskilt stöd ges elever som inte når målen för tillväxt, utveckling och lärande trots tidigare stöd. Beslutet om särskilt stöd är ett förvaltningsbeslut som fattas av undervisningschef. Innan beslut om särskilt stöd fattas ska en skriftlig pedagogisk utredning göras. För elever med beslut om särskilt stöd uppgörs en individuell plan för hur undervisningen ska ordnas.
Elevhandledning
Elevhandledningen är indelad i två huvuddelar: handledning som alla i skolan ansvarar för, samt elevhandledning i klass på åk 3 och 7–9, skött av elevernas klasslärare respektive elevhandledare.
Till elevhandledarens uppgifter hör bl.a. att handleda och vägleda elever i olika ämnesval i skolan, i studie-/yrkesval och i praktisk arbetsorientering (PRAO). Därtill undervisar elevhandledaren i bl.a. studieteknik.
Elevhandledare Maj-Len Heikel är anträffbar alla skoldagar på tfn +358 46 8772863 eller per e-post fornamn.efternamn@esbo.fi.
Hälsovården
Skolhälsovårdens syfte är att upprätthålla ett gott hälsotillstånd hos eleverna. Hälsovården är till sin karaktär förebyggande och omfattar individuell hälsovård, hälsofostran samt första hjälp. Till skolhälsovårdarens uppgifter hör att ge regelbundet återkommande vacciner, att dirigera vårdbehövande elev till vederbörlig vård och att samarbeta med elevvården.
Hälsovårdaren träffar eleverna varje läsår. Skolläkaren undersöker eleverna i åk 1, 5 och 8. Övrig tidsbeställning till skolläkaren görs via hälsovården.
Ett sjukt barn ska vårdas hemma och vid elevens tillfrisknande rekommenderas en helt feberfri dag innan skolgången inleds på nytt. Ifall barnet insjuknar under skoldagen kontaktar skolan hemmet som ansvarar för att en förälder eller annan nära anhörig hämtar barnet.
Skolhälsovårdare åk 1-9 Teresia Nordell, måndag-torsdag enligt följande:
Rektorsgränden: måndag och torsdag
Esboviksvägen: tisdag och onsdag
Tfn +358 46 8771164, fornamn.efternamn@luvn.fi
Skolhälsovårdare åk 7-9, Margita Wendell, måndag
Tfn +358 40 1863143, fornamn.efternamn@luvn.fi
Öppen mottagning kl. 11:30-12:00 måndag-torsdag.
Skolpsykolog
Skolpsykologen medverkar i skolans elevvårdsgrupp och arbetar med frågor kring barnets utveckling, lärande, behov och mående i skolan och förskolan. Till psykologens uppgifter i grundskolan hör att ge stöd, råd och vägledning till elever och föräldrar. Skolans och förskolans personal får handledning och konsultation.
Skolpsykologen arbetar också med att utreda enskilda elevers svårigheter i skolan för att få bättre kunskap om hur barnet kan få stöd i sitt lärande och i sin utveckling. Psykologen hjälper familjen att, vid behov, ta kontakt med barn- och ungdomspsykiatri, hälsovård eller andra myndigheter. Skolpsykologen har tystnadsplikt.
Skolpsykolog åk 1–9 är Elias Lassila
Tfn +358 40 6393529, fornamn.efternamn@luvn.fi
Kurator
Till skolkuratorns uppgifter hör både arbete med grupper och individuellt elevarbete. Målet med skolkuratorns arbete är att stöda elevernas skolgång med hjälp av socialt arbete samt samarbete mellan skolan, hemmet och andra samarbetsparter. Skolkuratorn hjälper elever och deras familjer, då någon form av svårigheter uppstår. Kuratorn ansvarar även för vänelevsverksamheten, deltar i skolans antimobbningsarbete och i annan verksamhet som främjar trivseln i skolan. Förebyggande arbete är således en viktig del av kuratorns arbetsuppgifter.
Skolkurator åk 1–9 är Elin Liukkunen
Tfn +358 50 5275289, fornamn.efternamn@luvn.fi
Skolgångshandledare
Skolgångshandledare finns för att stöda elever med större utmaningar att studera och gå i skola. Skolgångshandledaren stöder så, att eleven så småningom ska kunna ta allt mer ansvar för sitt lärande och sin skolgång.
Stödet som skolgångshandledaren ger riktar sig till en enskild elev, till flera elever samtidigt eller till hela undervisningsgruppen. Stödet för en enskild elev kan ges på deltid eller heltid. Skolgångshandledaren hjälper och stöder eleven att klara av de dagliga rutinerna i skolan och i olika skeden av läroprocessen, men också att utföra enskilda uppgifter i anslutning till undervisningen eller habiliteringen enligt lärarens eller terapeuternas anvisningar.
Bifogat finns Storängens plan för förebyggande av våld, trakasserier och mobbning.
Nedladdningsbara bilagor
Wilma
Webbtjänsten Wilma (extern länk)är en central kommunikationskanal mellan hemmet och skolan. I Wilma får du meddelanden och information från ditt barns skola. Du kan skicka meddelanden, följa med ditt barns lärande eller utreda frånvaro.
Föräldraföreningen
Föreningens uppgift är att befrämja och stöda samarbetet mellan hem och skola. Den ordnar morgis, eftermiddagsklubbar, möten med föräldrar och lärare, föredrags- och diskussionsmöten, temakvällar, höst- och vårfester för elever och föräldrar mm. Föreningen samlar medel för olika aktiviteter och för skolmaterial. Länk till föräldraföreningens hemsida: https://storangen.hemochskola.fi/start/(extern länk).
Tidningen Hem och skola kan läsas på nätet på adressen:
http://www.hemochskola.fi/hem/tidningen_hem___skola/(extern länk)
Direktionen för Storängens skola
Varje skola i Esbo har en direktion. I direktionens uppgifter betonas att stöda skolan, att upprätthålla ett gott samarbete och att befrämja en trygg inlärningsmiljö. Direktionen godkänner bl.a. skolans läroplan och läsårsplanen. I direktionen medverkar elevernas föräldrar, representanter för skolans personal och i skolor med årskurs 7–9 också elever. Direktionen väljs för två år. Direktionens uppgifter och beslutanderätt beskrivs närmare i Esbo stads förvaltningsstadga.
Direktionens sammansättning 2021-2023
Ledamot Personlig ersättare
Petri Ånäs Maria Sandström
Marlene Günsberg Ann-Charlotte Ruisma
Fredrika Hämelin Janne Hämelin
Representanter för personalen
Carina Söderlund Yvonne Silvander
Markus Malmén Andreas Kinnula
Nedladdningsbara bilagor
- Ladda ner: Direktionens protokoll 280922 Storängens skola.pdf.Direktionens protokoll 280922 Storängens skola.pdf
- Ladda ner: Direktionens protokoll 150223 Storängens skola.pdf.Direktionens protokoll 150223 Storängens skola.pdf
- Ladda ner: Direktionens protokoll 310523 Storängens skola.pdf.Direktionens protokoll 310523 Storängens skola.pdf
Besöksadress åk 7–9: Esboviksvägen 10, 02320 Esbo
Postadress åk 7–9: PB 32307, 02070 Esbo stad
Läsåret 2023-2024:
Rektor Ellinor Hellman +358 43 8266698 (e-post: fornamn.efternamn@esbo.fi)
Tf biträdande rektor Jenni Hanhinen-Skog +358 40 6369354 (e-post: fornamn.efternamn@esbo.fi)
Platsansvarig Esboviksvägen (åk 7-9) Marica Kangasniemi +358 40 6343969 (e-post: fornamn.efternamn@undervisning.esbo.fi)
Skolsekreterare åk 7–9 Pia Lindroth +358 40 6343510 (e-post: fornamn.efternamn@esbo.fi) (må, ti, to, fr, onsdagar på åk 1–6)
Personalrummet åk 7–9 (kontakt via kansliet)
Elevhandledare Maj-Len Heikel +358 46 8772863 (e-post: fornamn.efternamn@esbo.fi)
Skolpsykolog Elias Lassila +358 40 6393529 (e-post: fornamn.efternamn@luvn.fi)
Kurator Elin Liukkunen +358 50 5275289 (e-post: fornamn.efternamn@luvn.fi)
Hälsovårdare Teresia Nordell +358 46 8771164 (e-post: fornamn.efternamn@luvn.fi)
Skolläkare kontakta skolhälsovårdaren
Speciallärare åk 7–9 Marica Kangasniemi +358 40 6343969 (e-post: fornamn.efternamn@undervisning.esbo.fi)
Speciallärare åk 7–9 Jenny Stengård +358 40 6343970 (e-post: fornamn.efternamn@undervisning.esbo.fi)
Vaktmästare Esboviksvägen må, on, fr +358 46 8771902
Kosthållsansvarig Esboviksvägen Kirsi Sissonen-Hallenberg +358 40 6479972 (e-post: kirsi.sissonen-hallenberg(at)espoocatering.fi)
Kvällsövervakare Esboviksvägen vardagar med uthyrning kl. 17.00–22.30
Personal 2023-2024
Ledning
Rektor Ellinor Hellman
Tf biträdande rektor Jenni Hanhinen-Skog
Platsansvarig på Rektorsgränden Pia af Hällström
Platsansvarig på Esboviksvägen Marica Kangasniemi
Ledningsgrupp
Ellinor Hellman (rektor), Jenni Hanhinen-Skog (tf biträdande rektor), Pia af Hällström (platsansvarig Rektorsgränden), Marica Kangasniemi (platsansvarig Esboviksvägen) tillsammans med teamledarna Ville Arponen, Kathy Dang, Carina Leppävuori, Anette Paasi och Kasper Sandelin.
Personal åk 7-9
e-post: fornamn.efternamn@undervisning.esbo.fi
Klassföreståndare åk 7-9
7A Heidi Kipinoinen
7B Mikaela Hongell
7C Simon Lindqvist
7D Andreas Kinnula
7E Johanna Roberts
8A Ida Martin-Hellberg
8B Annika Savander
8C Kasper Sandelin
8D Kathy Dang
8E Patrik Korn
9A Evalotta Johansson
9B Tina Simons
9C Claus Ståhlberg
9D Matilda Carpelan
9E Jens Holmberg
Ämneslärare åk 7–9
Biggs Nicolas, engelska
Buchert Charlotta, ortodox religion
Carpelan Mathilda, biologi och geografi
Causton Krisitna, matematik
Dang Kathy, engelska
Fagerholm Birgitta, S2
Fogelholm Frida, huslig ekonomi
Guajardo Garrido Pablo, spanska
Heikel Maj-Len, elevhandledning
Holmberg Jens, hälsokunskap och gymnastik
Hongell Mikaela, bildkonst
Johansson Evalotta, biologi och geografi
Jyränoja Berit, kemi
Kinanen Lauri, finska
Kinnula Andreas, slöjd (teknisk)
Kipinoinen Heidi, matematik
Korn Patrik, kemi och biologi
Martin-Hellberg Ida, modersmål och litteratur
Pehrsson Laetizia, resurslärare
Peltola Jessica, finska
Pitkäniemi Marko, katolsk religion
Ponthán Ronja, modersmål och litteratur
Päivänsalo Sofie, musik
Roberts Johanna, finska, franska och huslig ekonomi
Rönnberg Ella, elevhandledning
Sandelin Kasper, historia och livsåskådning
Savander Annika, historia och samhällslära
Silvennoinen Anne, tyska och finska
Simons Tina, modersmål och litteratur, samt engelska
Ståhlberg Claus, religion och historia
Suhonen Klaus, gymnastik och URHEA
Wendelin Henrika, judendom
Åberg-Hildén Maj, slöjd och huslig ekonomi
Speciallärare
Kangasniemi Marica
Stengård Jenny
Skolgångsbiträden åk 7–9
Forsman Niclas
Savander Daniela
Handledare åk 7-9
Granö Minna (e-post: fornamn.efternamn@esbo.fi)