Om du är missnöjd med den vård, den service eller det bemötande du fått lönar det sig att först försöka reda ut saken med personalen på vårdplatsen eller serviceplatsen. Där kan personalen försöka reda ut eventuella brister eller fel som uppstått. Ofta går det att reda ut saker med hjälp av diskussion utan dess vidare åtgärder.
Du kan också lämna en skriftlig anmärkning till personen som har ansvar för tjänsten. Du kan använda blanketterna på den här sidan, men du kan också lämna in en fritt formulerad anmärkning. I anmärkningen ska du berätta detaljerat om den tjänst du är missnöjd med inom hälso- eller socialvården. Patienters anhöriga eller andra närstående kan också göra en anmärkning på patientens eller klientens vägnar.
Att lämna en anmärkning är din lagstadgade rätt som klient och patient. Chefen som har ansvar för tjänsten ska svara på anmärkningen inom en månad. Du kan inte begära omprövning av det svar du får. Genom att lämna en anmärkning förlorar du inte din rätt att också lämna in ett klagomål om ditt ärende till myndigheterna som övervakar hälso- eller socialvården.
Genom den respons som kommer in via anmärkningar kan anordnaren av hälso- och socialtjänster utveckla sin verksamhet.
Skicka den skriftliga anmärkningen per post till adressen:
Esbo stads registratur
PB 1
02070 ESBO STAD
Eller per e-post: kirjaamo@espoo.fi (Skriv ”Anmärkning” som meddelandets rubrik)
Obs! Du skickar oskyddad e-post på eget ansvar.