Sjukvårdsartiklar

Gratis sjukvårdsartiklar får du med läkarremiss. Gör din beställning i tid, minst två veckor innan du behöver sjukvårdsartiklarna.

Ansiktsskydd för dem som inte själva har råd att köpa dem delas ut på socialbyrån och av föreningar.  De kan alltså inte beställas med blanketterna på den här sidan. 

Trots den avvikande situationen distribueras sjukvårdsartiklar på normalt sätt. Leveranstiden är fortfarande 1–2 veckor. Vänligen kontakta enheten för sjukvårdsartiklar endast i fall att du inte har fått din beställning inom två veckor. Postens avhämtningsställen finns i byggnader som kan ha stängts för att förhindra spridning av coronaviruset. Klienternas paket levereras, men de kan styras till andra avhämtningsställen. Vi ber dig därför läsa ankomstavin noggrant. Kontrollera i synnerhet vilket avhämtningsställe du ska hämta paketet på.

Innan inkontinensprodukter (blöjor) beviljas gör vi ett hembesök där vi ser till att du får rätt storlek och ger instruktioner i användningen.

Så här beställer du sjukvårdsartiklar

  • Beställ sjukvårdsartiklar i första hand på webben(extern länk) eller per telefon på numret 09 816 42458, vardagar kl. 9–11.
  • För att fylla i beställningsblanketten på webben ska du logga in i tjänsten med bankkoder eller mobilcertifikat(extern länk). Esbo stads e-tjänster för sjuk- och hälsovård kräver samtycke av personer över 14 år för att till exempel vårdnadshavaren ska kunna använda e-tjänsterna på personens vägnar (uträtta social- och hälsovårdsärenden för någon annan).
  • Vi har ett system för återuppringning.  När du ringer, sparas ditt nummer i en automat. Vi ringer upp dig samma dag.  Om du inte genast svarar, försöker vi nå dig tre gånger. Vi ringer endast till finländska telefonabonnemang och riktnummer.
  • Leveranstiden är två veckor Du kan hämta paketet på posten, på ett avhämtningsställe eller från en paketautomat. Du kan välja det avhämtningsställe som passar dig bäst

Då du beställer, kom ihåg att meddela

  • beställarens namn och slutdelen på personnumret
  • vilken produkt du beställer, produktens REF-nummer (finns på produkten) och antal du vill beställa
  • avhämtningsställe, läs mer på Postens webbplats(extern länk).

Vissa produkter kan levereras ända hem. Om hemleverans avtalas separat.

Om du inte har bankkoder eller mobilcertifikat kan du ge fullmakt åt en annan person att använda hälso- och sjukvårdens e-tjänster på dina vägnar. Fullmakten ger du genom att fylla i blanketten på sidan om att sköta ärenden på en annan persons vägnar. Lämna blanketten till ett av hälso- och sjukvårdens verksamhetsställen.

Upplysningar

Teknisk support för e-tjänster

I tekniska frågor (problem med inloggning, felmeddelanden osv.) kan du kontakta supporten per e-post info@esbo.fi eller per telefon 09 816 34300. Vi betjänar vardagar kl. 8.30–16.00.

Du kan också ge respons via responssystemet(extern länk).