Ge respons om småbarnspedagogiken

Ge gärna respons på småbarnspedagogiken! Kontakta i första hand personalen på ditt barns småbarnspedagogiska enhet. Du kan också skicka respons via responstjänsten. Om saken inte reds upp trots diskussion med personalen vid barnets enhet, kan du lämna in en anmärkning till Esbo stad.

Bild: Taru Turpeinen

Vi tar gärna emot respons om den kommunala småbarnspedagogiken så att vi kan utveckla vår verksamhet. Vi följer också med själva verksamhetens kvalitet och kundnöjdheten genom att regelbundet samla in respons via kundenkäter.

Du kan ge respons direkt till vår personal eller till exempel via stadens responstjänst.(extern länk, öppnas i ett nytt fönster) Om du vill ge respons om privat småbarnspedagogik i Esbo, kontakta tjänsteproducenten eller daghemsföreståndaren för det daghem som din respons gäller.

Vad ska jag göra om jag är missnöjd med småbarnspedagogiken?

Ditt barn har rätt till en trygg och högklassig småbarnspedagogik. Ibland kan det dock hända att du som vårdnadshavare har frågor om småbarnspedagogiken eller är missnöjd med verksamheten. I dessa situationer lönar det sig att i första hand kontakta personalen för att reda ut saken, eller vid behov kontakta ledaren inom småbarnspedagogiken vid enheten.

Om saken inte går att reda ut genom att diskutera med personalen vid den egna småbarnspedagogiska enheten, kan du också göra en anmärkning om saken (54 § i lagen om småbarnspedagogik). Anmärkningen riktas till den ansvariga ledaren inom småbarnspedagogiken, till verksamhetsställets ansvarsperson eller till den ledande tjänsteinnehavaren.

Anmärkningar som gäller kommunal småbarnspedagogik eller småbarnspedagogik som produceras som köptjänst lämnas till Esbo stad. Om anmärkningen gäller privat småbarnspedagogik (med stöd för privat vård eller med servicesedel), ska du i första hand rikta anmärkningen till verksamhetsställets chef eller en representant för tjänsteproducenten.

Så lämnar du en anmärkning

Du kan använda en färdig mall för att göra en anmärkning. Blanketten "Anmärkning på småbarnspedagogikens verksamhet" finns i Blanketter-sidan under rubriken Småbarnspedagogikens blanketter. Om du vill kan du också göra anmärkningen som ett fritt formulerat brev.

Berätta så detaljerat som möjligt i anmärkningen om det du är missnöjd med. Det finns inte någon tidsfrist för att göra anmärkningen, men det är bra att göra den så snart som möjligt för att underlätta behandlingen av ärendet.

Om anmärkningen gäller den kommunala småbarnspedagogiken eller småbarnspedagogik som produceras som köptjänst, ska du rikta anmärkningen till Esbo stad. Returnera den ifyllda blanketten eller det fritt formulerade brevet per e-post till kirjaamo@espoo.fi eller per post till Esbo stads registratur, Brogatan 11, PB 1, 02070 Esbo stad. Ifall anmärkningen innehåller känslig information (till exempel om barnets hälso- eller stödåtgärder) rekommenderar vi att du inte skickar anmärkningen via e-post.

Om anmärkningen gäller småbarnspedagogik med stöd för privat vård eller ett servicesedeldaghem, ska du rikta anmärkningen till daghemsföreståndaren vid daghemmet i fråga, eller till en representant för tjänsteproducenten.

Vi handlägger anmärkningen i huvudsak inom en månad från att du har lämnat in den, förutom under semestertider då svarstiden kan vara längre. Om utredningen av ärendet tar längre tid meddelar vi dig den uppskattade handläggningstiden.

På anmärkningen ger vi ett motiverat svar som förklarar hur anmärkningsärendet har utretts och till vilka fortsatta åtgärder anmärkningen eventuellt har lett. På grund av anmärkningens art kan du inte söka om ändring genom klagomål.

Att föra ärendet vidare på andra sätt

Om du inte är nöjd med svaret på anmärkningen, kan du lämna in ett klagomål till tillsynsmyndigheten (regionförvaltningsverket, tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården Valvira). Om ditt ärende gäller privat småbarnspedagogik kan du även kontakta Esbo stads småbarnspedagogik, som övervakar verksamheten inom den privata småbarnspedagogiken enligt lagen om småbarnspedagogik. Vid behov kan staden inleda en skild övervakningsprocess av en privat tjänsteproducent.

Läs mer om att göra en anmärkning eller ett klagomål på Valviras webbplats.(extern länk, öppnas i ett nytt fönster)