Projektet Framgång genom handledning i Esbos finskspråkiga gymnasier

Projektet Framgång genom handledning har startat i Esbo. Inom projektet utvecklas studiehandledning i Esbos gymnasier under läsåret 2022–2023. Ett särskilt fokus ligger på studiehandledning för unga med invandrarbakgrund. Projektet Framgång genom handledning är ett av 38 projekt som finansieras av Utbildningsstyrelsen som en del av det nationella kvalitets- och tillgänglighetsprogrammet för gymnasieutbildningen. Målet är att alla studerande ska ha lika möjligheter att lyckas med sina studier och i livet.

Inom projektet Framgång genom handledning (2022–2023)

  • pilottestas en verksamhetsmodell för kulturhandledning inom gymnasieutbildningen i Esbo
  • visualiseras studerandes studievägar med kritiska punkter för stöd och handledning.
  • utbildas undervisnings- och handledningspersonal för att beakta behov av information och stöd hos gymnasiestuderande med ett främmande språk som modersmål och gymnasiestuderande med invandrarbakgrund samt deras familjer.

Varför projektet Framgång genom handledning?

  • Allt fler Esbobor har invandrarbakgrund eller ett främmande språk som modersmål. I slutet av juni 2022 hade 62 620 Esbobor ett främmande språk som modersmål, vilket utgör nästan 21 procent av befolkningen i Esbo och 71 procent av folkökningen i januari–juni 2022 (Trimble Locus, Väestö).
  • Inom den grundläggande utbildningen i Esbo har cirka 22 procent av eleverna ett annat modersmål än finska, svenska eller samiska. Andelen studerande med ett främmande språk som modersmål är cirka 11 procent av gymnasiestuderandena och 30 procent av de studerande i yrkesläroanstalter. Undervisning ges i Esbo på 39 olika modersmål och i sex olika åskådningsämnen. Modersmålsundervisning ordnas på sju språk i Esbos gymnasier.
  • I Esbo är gymnasieutbildningen bland de mest lockande i Finland och inlärningsresultaten bland de bästa i landet. År 2021 ansökte 75,6 procent av dem som gick ut grundskolan i Esbo i första hand om en gymnasieplats. I hela landet var motsvarande siffra 57 procent.
  • Esbo har ett växande behov av att synliggöra studievägar, särskilt studievägar för barn och unga med invandrarbakgrund och i övergångsskeden i deras studier. Kulturhandledning i gymnasier minskar segregation och hur socioekonomiska faktorer påverkar studerandes val av utbildning och yrke.
  • I stadens strategi Berättelsen om Esbo betonas kund- och invånarorientering. Målet är att erbjuda alla Esbobor lika möjligheter att lyckas i det dagliga livet, studierna och arbetslivet. I Berättelsen om Esbo är ett av de sju målen för fullmäktigeperioden 2021–2025 att Esbo är bäst i Finland på att integrera.
    Esbo stads integrationsprogram 2022–2025(extern länk, öppnas i ett nytt fönster) (på finska)

Kulturhandledare i Esbos gymnasier läsåret 2022–2023

De första kulturhandledarna inledde sitt arbete i Esbo stads finska gymnasier i början av läsåret 2022–2023. Som en del av projektet Framgång genom handledning utvecklas en verksamhetsmodell och praxis för kulturhandledning inom gymnasieutbildningen i Esbo. Modellen för kulturhandledning används redan inom den grundläggande utbildningen i Esbo.

Målet med kulturhandledarnas arbete är att se till att alla gymnasiestuderande ska ha lika möjligheter att lyckas med sina studier och i livet. Kulturhandledarna stöder integrationen av studerande och vårdnadshavare och deras delaktighet i det finländska samhället. Kulturhandledarna stöder studerande, deras vårdnadshavare och skolans personal i den dagliga verksamheten i skolan och kommunicerar också med unga och deras familjer på deras modersmål.

Kulturhandledaren kan göra det mångkulturella och flerspråkiga samarbetet smidigare och tydligare bland annat i följande situationer:

  • Kulturhandledaren stöder och tolkar vid möten där en studerande med invandrarbakgrund deltar tillsammans med sin vårdnadshavare och skolans personal.
  • Kulturhandledaren kan på begäran stöda en studerande med invandrarbakgrund antingen på enskilda lektioner eller i situationer där en studerande som har mycket frånvaro kommer tillbaka till skolan. Då bedöms om studeranden kan fortsätta sina gymnasiestudier.
  • Kulturhandledaren kan på begäran medverka för att öka lärares kulturkompetens och förståelse för studerandens situation.
  • Studeranden talar med kulturhandledaren om frågor som gäller skolgången på sitt eget modersmål.

Kulturhandledarna erbjuder individuell handledning och stöd till studerande och vårdnadshavare samt stöder samarbetet mellan hemmet och skolan på finska, ryska, arabiska, somaliska, kinesiska, engelska och franska.  

 

Kulturhandledarna inom den finska gymnasieutbildningen i Esbo och deras kontaktuppgifter

Donya Hajali (arabiska)
tfn +358 40 6366297
donya.hajali@esbo.fi

Elena Junnila (ryska)
tfn +358 40 6366462
elena.junnila@esbo.fi

Hamse Mohamed (somaliska)
tfn +358 40 6366298
hamse.mohamedmuktar@esbo.fi

Shan Zhu (mandarinkinesiska, franska, engelska)
tfn +358 40 6366287
shan.zhu@esbo.fi

Kontaktuppgifter för projektet