Esbos etiska principer och praktiska verksamhetssätt
Esbo stads anställda ska följa stadens etiska principer och praktiska verksamhetssätt (s.k. Code of Conduct). De har härletts ur Berättelsen om Esbo, stadskoncernens anvisningar samt lagar och förordningar.
Principerna gäller all vår verksamhet och definierar de förtroendevaldas, chefernas, tjänsteinnehavarnas och de anställdas sätt att handla, oberoende av ställning eller arbetsuppgift.
Våra värderingar beskriver frågor som är viktiga för oss. De beskriver Esbos sätt att agera och styr våra val och beslut. Vår verksamhet ska motsvara våra värderingar som beskrivs i Berättelsen om Esbo.
Esbos värderingar och verksamhetsprinciper:
Esbo är invånar- och kundorienterat.
I Esbo är det viktigt att vardagen löper smidigt. De bästa resurserna i Esbo är invånarna, sammanslutningarna och företagen. Invånarnas aktiva deltagande i att utveckla tjänster och samarbetet med olika partner garanterar framgångsrika tjänster som svarar på invånarnas behov.
Esbo är en ansvarig föregångare.
Att vara en föregångare innebär att vara fördomsfri, kreativ och öppen, ifrågasätta det rådande och ha mod att göra saker annorlunda. Esbo utnyttjar forskning och internationell erfarenhet, utför försök och tål också att dessa misslyckas. Vi utvecklar Esbo på ett ekonomiskt, ekologiskt, socialt och kulturellt hållbart sätt.
Esbo är rättvist.
Vi handlar på ett öppet, rättvist, jämlikt, jämställt, humant och tolerant sätt.
Esbo är Europas hållbaraste stad nu och i fortsättningen. Esbo byggs och utvecklas på ett invånar- och kundorienterat sätt till en trivsam och trygg hemstad. Esbo växer på ett ekonomiskt, ekologiskt, socialt och kulturellt hållbart sätt.
Esbo motarbetar klimatförändringen och förstärker naturens mångfald aktivt. Esbos mål är att vara kolneutralt före 2030. Dessutom anpassar vi oss till effekterna av klimatförändringen.
Att samarbeta med universitet, forskning, innovation och näringsliv producerar lösningar som har ett betydande kolhandavtryck och hjälper till att möta den globala klimatutmaningen. Hållbara och intelligenta urbana lösningar ökar smidigheten i vardagen. Varje Esbobo har goda möjligheter att göra hållbara val i sin vardag och att påverka sin närmiljö.
Vi är med och bygger ett hållbart Finland, Europa och världen. Målet är att nå FN:s hållbara utvecklingsmål (SDG) som en föregångare. Esbo utvecklar och delar med sig av kunskap om hållbar utveckling i nationella och internationella stadsnätverk.
Läs mera:
Espoon vapaaehtoinen kaupunkitasoinen arvio (VLR)(extern länk)
Vi stöder och främjar jämställdhet och jämlikhet i vår verksamhet. Vi motsätter oss all sorts diskriminering, till exempel sådan som sker på basis av kön, ålder, ras, religion eller sexuell läggning. Vår personal har åsiktsfrihet och yttrandefrihet samt rätt att organisera sig. Vi värderar vår personals kompetens, erfarenhet och olikhet. Vi bemöter alla på ett jämlikt och rättvist sätt.
Vår personal har rätt att arbeta i en trygg och hälsosam arbetsmiljö. Vi vill utveckla arbetshälsan och arbetssäkerheten. Vi beaktar anvisningarna och följer de överenskomna reglerna. Vi hör till forumet Noll olycksfall och Esbo är också en rökfri arbetsplats.
Våra chefer känner stadens gemensamma hörnstenar för ledning och har dem som grund för sitt chefsarbete. Vår arbetsgemenskaps välfärd förutsätter att alla deltar. Vi motiverar vår personal att ständigt förbättra arbetsförhållandena. Vi tolererar inte arbetsplatsmobbning, trakasserier, störande eller annat olämpligt beteende.
Vi förbinder oss till att följa lagar och förordningar. Vi ska alla vara medvetna om stadgor och anvisningar som gäller vårt eget arbete. Cheferna ansvarar för nödvändig inskolning.
När vi verkar i olika roller i stadsorganisationen tar vi noggrant hänsyn till jävsaspekter och drar oss vid behov självmant tillbaka från all beredning, föredragning, allt beslutsfattande och all verkställighet som gäller ett ärende.
Fullmäktige har godkänt förvaltningsstadgan för ordnandet av kommunens förvaltning. I förvaltningsstadgan bestäms om uppgifterna för stadens myndigheter och hur befogenheterna fördelas mellan olika myndigheter. Noggrannare anvisningar finns i verksamhetsföreskrifterna.
Vid skapandet och upprätthållandet av god praxis vid ledning och förvaltning betonas den högsta ledningens roll. Ledning och chefskap bygger på en positiv människobild där man litar på människan.
Stadens förvaltningsorgan och chefer föregår med exempel genom att själva följa regler och anvisningar.
Läs mera:
Vi betonar öppenhet i all vår verksamhet och kommunikation. Vi ger kommuninvånare, medier och andra intressentgrupper aktuell information om våra tjänster och beslut.
Vi drar ändå samtidigt försorg om integritetsskyddet när vi behandlar uppgifter om kommuninvånare och intressentgrupper. Vi ger likalydande information utan att favorisera någon intressentgrupp eller person.
Vårt beslutsfattande är offentligt och jämlikt. Vi främjar transparens när vi kommer med alternativ och motiveringar till stöd för beslutsfattandet.
Vi främjar sund konkurrens och deltar inte i sådan verksamhet som har som syfte eller som eventuell följd att begränsa eller hindra fungerande och rättvis konkurrens.
Vi följer i alla våra upphandlingar lagstiftningen som styr upphandling samt stadens interna anvisningar. Våra huvudprinciper är en öppen och effektiv konkurrensutsättning av upphandlingarna samt en jämlik och icke-diskriminerande behandling av anbudsgivarna.
Genom en systematisk och målinriktad upphandlingsverksamhet främjar vi också hållbar utveckling och sysselsättning.
Läs mera:
Vi bekämpar grå ekonomi och ekonomisk brottslighet aktivt och proaktivt genom att samarbeta med näringslivet, skattemyndigheterna och andra myndigheter.
Vi förväntar oss att våra varu- och tjänsteleverantörer, deras underleverantörer och våra övriga partner handlar ansvarsfullt och enligt stadens etiska principer.
I vår verksamhet stöder vi också olika organisationers egna etiska anvisningar, till exempel inom byggbranschen, samt kollektivavtal, goda seder och spelregler och utveckling av dessa tillsammans med oss.
Läs mera:
Vi tillåter inga missbruk i vår verksamhet såsom oärlig eller oetisk verksamhet eller verksamhet som bryter mot stadskoncernens anvisningar eller som är olaglig. Alla våra anställda svarar för att skydda vår egendom och för att använda våra medel på ett vederbörligt sätt. Stadskoncernens egendom får inte användas för egna ändamål.
Vi motsätter oss korruption i sin helhet. All sorts mutande är förbjudet: vi ger eller tar inga mutor eller andra olagliga avgifter. Vi accepterar inte deltagande eller bistående i penningtvätt. Detta innebär att vi varken kräver, tar emot, accepterar eller bjuder på gästfrihet, gåvor eller andra förmåner som har som syfte att påverka eller som kan anses ha som syfte att påverka verksamheten eller beslutsfattandet i vårt arbete eller i våra nätverk. Vi ser till att all vår verksamhet är obunden och att det också ser så ut. Vid oklara fall utreder vi saken i förväg med vår chef eller med en jurist inom vår sektor.
I verksamhet som strider mot de etiska principerna ingriper vi omedelbart. Cheferna är skyldiga att följa att principerna förverkligas och att vara öppna för respons samt att vid behov vidta korrigerande åtgärder.
Läs mera:
Kommunförbundets sidor om korruption och etik (extern länk)
Justitieministeriets webbplats om antikorruption(extern länk)