Publicerad: 30.10.2021

1. Personuppgiftsansvarig

Esbo stad

2. Ansvarig person för registret

Esbo stads kommunikationsdirektör Johanna Pajakoski

3. Kontaktperson för registret

Evenemangskoordinator Mari Paavilainen (kontaktuppgifter och samtycken) Adress: PB 12, 02070 Esbo stad

Tfn +358 9 81621 (växel) epostadresser enligt modellen fornamn.efternamn@esbo.fi

4. Dataskyddsombud

Esbo stads dataskyddsombud

Adress: PB 12, 02070 Esbo stad

Tfn +358 9 81621 (växel)

E-postadress: tietosuoja@espoo.fi

5. För vilket ändamål behandlas personuppgifter?

För skötsel av vilken uppgift behandlas uppgifterna? Vilken bestämmelse i lagen grundar sig behandlingen av personuppgifter på, om det är fråga om en lagstadgad uppgift?

Exempel: Utbildningsanordnaren ska föra ett register över sektorsövergripande individuellt inriktade insatser från elevhälsan (21 § i lagen om elev- och studerandevård). Syftet med behandlingen av personuppgifter är att ordna och genomföra elev- och studerandevård enligt lagen om elev- och studerandevård.

6. Vilken är grunden för behandlingen av personuppgifter?

· Artikel 6.1 a i EU:s allmänna dataskyddsförordning: Den registrerade har lämnat sitt samtycke till att dennes personuppgifter behandlas för ett eller flera specifika ändamål.

· Artikel 6.1 e i EU:s allmänna dataskyddsförordning: behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i den personuppgiftsansvariges myndighetsutövning.

7. Vilka uppgifter behandlas?

Titeln för och namnet på den som fått Esbomedaljen publiceras på webbplatsen esbo.fi.

Kontaktuppgifterna till den som fått Esbomedaljen förvaras för inbjudan till den årliga sammankomsten.

8. Varifrån fås uppgifterna?

Medaljerna beviljas av stadens medaljkommitté och de delas ut på stadens självständighetsdagskonsert den 6 december varje år.

Medaljkommittén består av stadsfullmäktiges presidium, stadsstyrelsens ordförande och stadsdirektören. Stadens kommunikationsdirektör fungerar som sekreterare.

Förslag till medaljörer kan skickas per e-post eller per brev till sekreteraren:

Kommunikationsdirektör, Koncernförvaltningen, PB 12, 02070 ESBO STAD

9. Lämnas uppgifter ut eller överförs de utanför staden?

Uppgifter lämnas inte ut och överförs inte utanför staden.

10. Överförs uppgifter utanför EU/EES-området?

Uppgifter överförs inte utanför EU/EES-området.

11. Hur länge kommer uppgifterna att lagras?

Tills vidare.

12. Hur skyddas uppgifterna?

Rätt att få tillgång till planeringsdokument och kontaktuppgiftsregistret endast på basis av arbetsuppgifter. IT-utrustningen ligger i skyddade och övervakade lokaler.

13. Den registrerades rättigheter

Noggrannare anvisningar om hur uppgiftsbegäranden enligt dataskyddsförordningen ska riktas: Kunders rätt till uppgifter

13.1 Hur kan jag kontrollera mina uppgifter?

Du har rätt att av den personuppgiftsansvarige få en kopia av de personuppgifter som behandlas. Den personuppgiftsansvarige ska lämna uppgifterna utan onödigt dröjsmål och under alla omständigheter senast en månad efter att ha mottagit begäran. Denna period får vid behov förlängas med ytterligare två månader, med beaktande av hur komplicerad begäran är och antalet inkomna begäranden.

Om den personuppgiftsansvarige inte vidtar åtgärder på den registrerades begäran, ska den personuppgiftsansvarige utan dröjsmål och senast en månad efter att ha mottagit begäran informera den registrerade om orsaken till att åtgärder inte vidtagits och om möjligheten att lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet och begära rättslig prövning.

Begäranden av en registrerad och de åtgärder som hänför sig till dem är avgiftsfria. Om begäranden av en registrerad dock är uppenbart ogrundade eller orimliga, särskilt på grund av deras repetitiva art, får den personuppgiftsansvarige antingen ta ut en rimlig avgift som täcker de administrativa kostnaderna för att tillhandahålla den information eller vidta den åtgärd som begärts, eller vägra att tillmötesgå begäran.

13.2. När kan jag kräva att mina uppgifter rättas?

Du har rätt att få felaktiga, inexakta, ofullständiga, föråldrade eller onödiga personuppgifter som vi lagrar, rättade eller kompletterade av oss.

13.3. När kan jag kräva att mina uppgifter raderas?

Du har rätt att under vissa förutsättningar få den personuppgiftsansvarige att radera personuppgifter som gäller dig utan onödigt dröjsmål. Den registrerade har inte rätt att få uppgifter raderade om uppgifterna måste behandlas för att uppfylla en rättslig förpliktelse, för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller för myndighetsutövning som hör till den personuppgiftsansvarige. I dessa fall raderas personuppgifterna först efter den tidsfrist som anges i lagen.

13.4. När kan jag kräva att behandlingen av mina uppgifter begränsas?

Om de uppgifter som samlats in om dig inte stämmer, kan du kräva att behandlingen av dina kunduppgifter begränsas tills det har kontrollerats om uppgifterna är korrekta.

13.5. Inlämning av klagomål

Du har rätt att lämna in ett klagomål till tillsynsmyndigheten, om du upplever att behandlingen av personuppgifter strider mot dataskyddslagstiftningen. Du kan lämna in ett klagomål till dataombudsmannens byrå: www.tietosuoja.fi.