4. Sektorn för fostran och lärande

Sektorn för fostran och lärande verksamhet enligt förvaltningsstadgan.

1 § Verksamhetsprincip

Sektorn för fostran och lärande stöder individens och gemenskapens tillväxt och främjar livslångt och kontinuerligt lärande. Sektorn samarbetar med andra utbildningsanordnare och högskolor. Sektorn skapar förutsättningar för ansvarsfullt agerande på ett hållbart sätt i ett demokratiskt samhälle och främjar färdigheter att agera i nya situationer.

2 § Organisation och ledning

Sektorn leds av direktören för sektorn för fostran och lärande.

Sektorn består av följande resultatenheter:

  1. resultatenheten för finsk grundläggande utbildning, som leds av direktören för grundläggande utbildning,
  2. resultatenheten för finsk utbildning på andra stadiet och ungdomstjänster, som leds av direktören för utbildning på andra stadiet,
  3. resultatenheten för finsk småbarnspedagogik, som leds av direktören för småbarnspedagogik,
  4. resultatenheten Svenska bildningstjänster, som leds av direktören för Svenska bildningstjänster.

Dessutom består sektorn av en stab som är underställd sektordirektören.

Direktören för sektorn för fostran och lärande bestämmer genom verksamhetsföreskrift närmare om organisationsstrukturen, uppgifterna och beslutanderätten.

3 § Resultatenheternas uppgifter

  1. Resultatenheten för finsk grundläggande utbildning ska medverka till att anordna förskoleundervisning och grundläggande utbildning samt för sin del svara för att anordna morgon- och eftermiddagsverksamhet för skolelever.
  2. Resultatenheten för finsk utbildning på andra stadiet och ungdomstjänster ska medverka till att ordna gymnasieutbildning och svara för samarbetet med andra utbildningsanordnare på andra stadiet. Dessutom svarar den för ungdomstjänsterna och ärenden som gäller ungdomsfullmäktige.
  3. Resultatenheten för finsk småbarnspedagogik ska medverka till att anordna småbarnspedagogiska tjänster inklusive förskoleundervisning.
  4. Resultatenheten för svenska bildningstjänster ska medverka till att anordna småbarnspedagogiska tjänster, förskoleundervisning, grundläggande utbildning, gymnasieutbildning, utbildning inom fritt bildningsarbete, svara för anordnande av morgon- och eftermiddagsverksamhet för skolelever samt delta i att genomföra svenskspråkiga ungdoms- och kulturtjänster.

4 § Stabens uppgifter

Staben ska stödja sektorledningen och tillsammans med koncernförvaltningen sörja för att stadens styr- och stödprocesser fungerar och är enhetliga. Staben svarar dessutom för styrningen och utvecklingen av de kommunspecifika läroplanerna.

5 § Tjänsteinnehavarnas beslutanderätt

Utöver det som anges här ingår bestämmelser om tjänsteinnehavares beslutanderätt i personalstadgan, upphandlingsstadgan och verksamhetsföreskrifterna.

Tjänsteinnehavares beslutanderätt i fråga om småbarnspedagogiska tjänster och ärenden i enlighet med utbildningslagstiftningen fastställs genom beslut av nämnden för fostran och lärande och nämnden Svenska rum.