1. Fullmäktige

Fullmäktigeverksamhet enligt förvaltningsstadgan.

Allmänna bestämmelser

1 § Organisering av fullmäktiges verksamhet

Kallelse till fullmäktiges första sammanträde under mandattiden utfärdas av stadsstyrelsens ordförande och sammanträdet öppnas av den till åren äldsta närvarande fullmäktigeledamoten, som för ordet till dess en ordförande och stadgat antal vice ordförande valts för fullmäktige.

Fullmäktige väljer årligen vid sitt sammanträde i juni inom sig en ordförande samt en första, en andra och en tredje vice ordförande för ett år, om fullmäktige inte har beslutat om en längre mandattid.

2 § Bildande av fullmäktigegrupper

Fullmäktigeledamöterna kan för fullmäktigearbetet bilda fullmäktigegrupper.

Om bildande av en fullmäktigegrupp samt om gruppens namn och ordförande ska till fullmäktiges ordförande lämnas ett skriftligt meddelande.

Som en fullmäktigegrupp betraktas också en enda fullmäktigeledamot som lämnat ett i 2 mom. avsett meddelande.

3 § Inträde i en fullmäktigegrupp samt avgång eller uteslutning ur gruppen

En fullmäktigeledamot som ansluter sig till en fullmäktigegrupp eller avgår från gruppen ska lämna ett skriftligt meddelande om detta till fullmäktiges ordförande. Till meddelande om anslutning ska fogas gruppens skriftliga godkännande.

Om en fullmäktigeledamot uteslutits ur en fullmäktigegrupp ska gruppen lämna ett skriftligt meddelande om detta till fullmäktiges ordförande.

4 § Fullmäktiges förhandlingskommitté

Stadsstyrelsen tillsätter fullmäktiges förhandlingskommitté för att behandla frågor som gäller fullmäktiges arbete och aktuella ärenden som ska beslutas i fullmäktige.

Ledamöter är fullmäktigegruppernas ordförande och deras personliga ersättare fullmäktigegruppernas vice ordförande. Ifall båda är förhindrade att delta, kallar förhandlingskommitténs ordförande någon annan medlem i fullmäktigegruppen till möte.

På förhandlingskommitténs möten är också fullmäktiges och stadsstyrelsens presidier samt stadsdirektören, sektordirektörerna och finansieringsdirektören närvarande. Som förhandlingskommitténs sekreterare fungerar fullmäktiges sekreterare.

5 § Sittordning

Fullmäktiges ordförande fördelar efter att ha hört fullmäktigegrupperna platserna i fullmäktigesalen. Fullmäktigegrupperna meddelar fullmäktiges ordförande hur platserna fördelas inom gruppen.

6 § Tillfälliga utskott

När fullmäktige beslutat att inom sig tillsätta ett utskott för beredning av ett utlåtande eller för granskning av förvaltningen eller för undersökning av någon angelägenhet som berörts i en fullmäktigefråga, ska frågan om utskottets sammansättning och val av utskottet bordläggas till fullmäktiges följande sammanträde, om ett enhälligt beslut i saken inte fattas.

Fullmäktigeledamöternas initiativrätt

7 § Fullmäktigeledamöternas motioner och budgetmotioner

Fullmäktigeledamöterna har rätt att lämna in motioner i frågor som hänför sig till kommunens verksamhetsområde. En motion ska ha en rubrik som kortfattat beskriver motionens huvudsakliga innehåll.

En motion ska skriftligen lämnas till ordföranden eller i det elektroniska sammanträdessystemet under fullmäktiges sammanträde. Anteckning om inlämnandet ska införas i protokollet för detta sammanträde. Ordföranden relaterar när sammanträdet avslutas i korthet det som föreslås i motionen.

Motionen ska utan ytterligare behandling remitteras till stadsstyrelsen för beredning. Den första undertecknaren av en motion meddelas om vem som för stadsstyrelsen kommer att bereda det ärende som motionen gäller.

Budgetmotioner, som kräver en budgetändring, ska beredas i samband med följande års budget om de lämnas in senast i mars. Budgetmotioner som inlämnats senare ska behandlas i samband med budgeten för det därpå följande året. Budgetmotioner lämnas till fullmäktiges sekreterare. Stadsstyrelsen ska presentera svaren på budgetmotionerna för fullmäktige i samband med budgetpropositionen.

På en motion som undertecknats av 1–13 fullmäktigeledamöter och inte påverkar budgeten ska stadsstyrelsen senast ett halvt år efter att motionen lämnats in avge ett skriftligt svar till den första undertecknaren. Svaret sänds till de övriga ledamöterna i samband med föredragningslistan för det första fullmäktigesammanträdet efter att svaret getts.

På en motion som undertecknats av minst 14 fullmäktigeledamöter och inte påverkar budgeten ska stadsstyrelsen så fort som möjligt men senast ett halvt år efter att motionen lämnats in förelägga ett svar för behandling i fullmäktige.

De svar på motioner som fullmäktige godkänt och de hemställningar som fullmäktige gjort till svaren ska sändas för kännedom till de nämnder och enheter i stadskoncernen vilkas sektorer motionerna gäller. De godkända svaren med tillhörande hemställningar ska beaktas i beredningen av stadens verksamhetsplan och budget.

Stadsstyrelsen ska årligen före utgången av mars till fullmäktige överlämna en förteckning över de motioner som senast föregående år i juni lämnats till stadsstyrelsen och som stadsstyrelsen vid årsskiftet ännu inte besvarat. Samtidigt ska stadsstyrelsen meddela vilka åtgärder som vidtagits med anledning av dessa motioner.

8 § Frågor till stadsstyrelsen

Ledamöterna kan till stadsstyrelsen ställa en fråga i en angelägenhet som berör stadens eller stadskoncernens förvaltning. Frågan ska ha en rubrik som kortfattat beskriver det huvudsakliga innehållet i frågan.

Frågan ska skriftligen lämnas till fullmäktiges sekreterare eller i det elektroniska sammanträdessystemet.

Om frågan inte gäller stadens eller stadskoncernens förvaltning ska stadsstyrelsen inom nio veckor efter att frågan lämnats till fullmäktiges sekreterare avge ett skriftligt meddelande till den första undertecknaren att frågan inte kommer att besvaras.

Om frågan har undertecknats av 1–13 ledamöter ska stadsstyrelsen inom nio veckor efter att frågan lämnats till fullmäktiges sekreterare avge ett skriftligt svar till den första undertecknaren eller meddela den första undertecknaren varför frågan ännu inte kunnat besvaras. Svaret sänds till de övriga ledamöterna i samband med fullmäktiges följande möteskallelse.

Om frågan har undertecknats av minst 14 ledamöter ska stadsstyrelsen besvara frågan senast vid det första sammanträde som hålls efter att nio veckor förflutit från att frågan lämnats in till fullmäktiges sekreterare eller meddela orsaken till att frågan ännu inte kunnat besvaras. Frågan och svaret på den eller meddelande om orsaken till att frågan inte besvarats ska upptas på föredragningslistan för fullmäktiges sammanträde.

Om ett svar inte har kunnat ges eller om fullmäktige beslutar att remittera frågan till stadsstyrelsen för ett nytt svar, ska svaret ges senast vid det första sammanträdet som hålls efter att nio veckor förflutit från att svaret uteblivit eller remitterats eller så ska orsaken till att frågan ännu inte kunnat besvaras meddelas.

Svaret på frågan eller ovan nämnda meddelande ska på fullmäktiges sammanträde antecknas för kännedom, varvid fullmäktige vid behandlingen av ärendet kan godkänna sådana hemställningar som ärendet föranleder.

Om det vid behandlingen av frågan framställs förslag om tillsättande av ett utskott för utredning av den angelägenhet som frågan gäller, ska fullmäktige fatta beslut om detta.

9 § Sammankallande av fullmäktige på begäran av minst en fjärdedel av fullmäktigeledamöterna

Minst en fjärdedel av ledamöterna kan med stöd av 94 § 2 mom. i kommunallagen begära att fullmäktige sammankallas för att behandla ett visst ärende. Begäran ska skriftligen lämnas in till stadens registratur. Om begäran lämnas till fullmäktiges ordförande under sammanträdet, ska ordföranden lämna begäran till stadens registratur.

Stadsstyrelsen ska för fullmäktige i brådskande ordning bereda sådana ärenden som minst en fjärdedel av fullmäktiges ledamöter påkallat. Beredningen ska göras senast till det fullmäktigesammanträde som hålls inom sju veckor efter begäran om sammankallande.

Ifall det inte hålls ett fullmäktigesammanträde inom sju veckor, kallas fullmäktige till ett extra sammanträde inom sju veckor för att behandla ärendet.

10 § Fullmäktiges frågestund och seminariemöte

Fullmäktiges ordförande kan sammankalla fullmäktige till en frågestund, under vilken fullmäktigeledamöterna kan ställa muntliga frågor till stadsdirektören eller sektordirektörerna i ärenden som lagts fram under frågestunden. Frågorna ska lämnas in skriftligen och får inte innehålla motiveringar eller kritiska uttalanden.

I kallelsen ska meddelas vilka ärenden som behandlas under frågestunden och när frågorna senast ska lämnas in till stadens registratur.

Om frågestundens längd, offentlighet och andra förfaringssätt under frågestunden beslutar fullmäktiges ordförande.

Sakkunniga till frågestunden inkallas av fullmäktiges ordförande, stadsdirektören eller en sektordirektör.

Fullmäktiges ordförande kan sammankalla fullmäktige till ett seminariemöte, under vilket fullmäktige behandlar aktuella ärenden eller utvecklar sitt eget arbete.  Seminariemötet fattar inte beslut enligt kommunallagen i ärenden det behandlar. Om seminariemötets längd, offentlighet och andra förfaringssätt under mötet beslutar fullmäktiges ordförande.

Sakkunniga till seminariemötet inkallas av fullmäktiges ordförande, stadsdirektören eller en sektordirektör.

Fullmäktiges sammanträden

11 § Elektroniskt sammanträde

Ett fullmäktigesammanträde kan ske elektroniskt eller så kan enskilda ledamöter delta i mötet på elektronisk väg förutsatt att

  1. man har sörjt för informationssäkerheten och för att utomstående inte kan komma åt sekretessbelagda uppgifter
  2. de ledamöter som konstaterats vara närvarande står i bild- och ljudförbindelse med varandra på lika villkor
  3. publiken har möjlighet att följa fullmäktiges offentliga sammanträde också till den del någon deltar i det på elektronisk väg.

12 § Kallelse till sammanträde

Kallelse till fullmäktiges sammanträde ska sändas minst fyra dagar före sammanträdet separat till varje fullmäktigeledamot och till dem som har rätt att närvara och yttra sig vid sammanträdet. Inom samma tid ska tillkännagivande om sammanträdet meddelas på stadens webbplats. I kallelsen ska tiden och platsen för sammanträdet anges samt de ärenden som ska behandlas.

Möteskallelsen kan skickas elektroniskt om de tekniska redskap och förbindelser som behövs står till förfogande.

13 § Föredragningslistan

En föredragningslista med redogörelse för de ärenden som ska behandlas samt motiveringar och förslag till fullmäktiges beslut ska sändas i samband med kallelsen till sammanträdet, om inga särskilda skäl hindrar detta.

Fullmäktiges föredragningslista uppgörs på såväl finska som svenska språket. Av bilagorna ska stadsstyrelsens skrivelser till fullmäktige, revisionsberättelsen, utvärderingsberättelsen och förvaltningsstadgan, budgetförslaget jämte bilagor samt den godkända budgeten uppgöras på båda språken.

14 § Inkallande av ersättare

En fullmäktigeledamot som är förhindrad att sköta fullmäktigeuppdraget eller som är jävig i något ärende ska utan dröjsmål anmäla detta till fullmäktiges ordförande. En anmälan till ordföranden kan även lämnas in till stadens koncernstab.

Ordföranden eller en person som koncernstaben förordnat ska, efter att av vederbörande fullmäktigeledamot eller på något annat tillförlitligt sätt fått veta att hinder eller jäv föreligger, i stället för denna fullmäktigeledamot kalla in en ersättare som avses i 17 § 1 mom. i kommunallagen

Ordföranden ska vid behov förelägga fullmäktige för avgörande huruvida en fullmäktigeledamot eller någon annan som har rätt att närvara är jävig.

15 § Stadsstyrelsens och tjänsteinnehavarnas representanter vid fullmäktiges sammanträde

Stadsstyrelsens ordförande, stadsdirektören, sektordirektörerna och finansieringsdirektören ska närvara vid fullmäktiges sammanträden. Deras frånvaro utgör dock inget hinder för behandling av ärendena.

Stadsrevisorn har rätt att närvara vid fullmäktiges sammanträde.

Övriga experter som hörs med fullmäktigeordförandens tillstånd ska närvara medan vederbörande ärende behandlas.

Stadsstyrelsens ledamöter har rätt att närvara.

Ovannämnda personer har rätt att delta i diskussionen, men inte i fattandet av beslut, om de inte samtidigt är fullmäktigeledamöter.

16 § Ungdomsfullmäktiges representation vid fullmäktiges sammanträde

Ungdomsfullmäktige utser till varje fullmäktigesammanträde en representant som har närvarorätt. Representanten har efter ordförandens prövning rätt att delta i diskussionen, men inte i besluten. Ungdomsfullmäktiges representant har inte rätt att närvara om sekretessbelagda uppgifter ingår i de handlingar som behandlas.

17 § Ledning av sammanträdet och tillfällig ordförande

Ordföranden leder behandlingen av ärendena samt svarar för ordningen vid sammanträdet.

Den som stör sammanträdets gång ska av ordföranden uppmanas uppträda på behörigt sätt. Om uppmaningen inte följs, kan ordföranden befalla personen ifråga att avlägsna sig. Om personen inte avlägsnar sig kan ordföranden befalla att personen ska avlägsnas.

Om det uppstår oordning ska ordföranden avbryta eller upplösa sammanträdet.

Vid behov kan ordföranden överlämna ordförandeskapet vid ett sammanträde till en vice ordförande och under tiden ta del i sammanträdet i egenskap av fullmäktigeledamot.

Om både ordföranden och vice ordförandena är frånvarande eller jäviga i något ärende, ska en tillfällig ordförande väljas för sammanträdet.

18 § Namnupprop

Vid sammanträdets början ska ordföranden konstatera vilka fullmäktigeledamöter som anmält förhinder och vilka ersättare som träder i stället för dem. För att konstatera vilka fullmäktigeledamöter som är närvarande förrättas därefter namnupprop med omröstningsapparat, om inte ordföranden meddelar något annat. Sedan namnuppropet förrättats ska ordföranden konstatera huruvida sammanträdet är lagligen sammankallat och beslutfört.

Enligt 103 § i kommunallagen är fullmäktiges sammanträde beslutfört när minst två tredjedelar av ledamöterna är närvarande.

Även de ledamöter som deltar i sammanträdet på elektronisk väg anses vara närvarande förutsatt att sammanträdet genomförs i enlighet med bestämmelserna om elektroniska sammanträden i 11 §.

19 § Ändringar som rör närvaro

En fullmäktigeledamot som infinner sig vid sammanträdet efter namnuppropet ska omedelbart anmäla sig för ordföranden. En fullmäktigeledamot som avlägsnar sig under ett pågående sammanträde ska till ordföranden lämna meddelande om detta samt om orsaken härtill. En fullmäktigeledamot som avlägsnat sig och återvänder till sammanträdet ska också omedelbart anmäla sig för ordföranden.

De fullmäktigeledamöter som anmält sig vid det i 18 § nämnda namnuppropet eller i enlighet med 19 § 1 mom. och som inte på det sätt som avses i sistnämnda bestämmelse meddelat att de avlägsnar sig från sammanträdet betraktas som närvarande.

Ordföranden kan under sammanträdet förrätta ett nytt namnupprop, varvid de som då anmält sig betraktas som närvarande.

Ifall ordföranden med stöd av det nya namnuppropet finner att fullmäktige har förlorat sin beslutsförhet, ska ordföranden avbryta sammanträdet.

20 § Behandlingsordning

Ärendena behandlas i den ordning som framgår av föredragningslistan, om inte fullmäktige på förslag av ordföranden beslutar något annat.

Till grund för behandlingen läggs stadsstyrelsens förslag eller, om revisionsnämnden eller ett tillfälligt utskott berett ärendet, det förslag som dessa avgett.

Om stadsstyrelsen, revisionsnämnden eller det tillfälliga utskottet ändrat sitt förslag i föredragningslistan innan fullmäktige fattat beslut i ärendet, läggs det ändrade förslaget till grund för behandlingen. Om ett förslag dragits tillbaka ska ärendet strykas från föredragningslistan.

Behandlingen av ärenden leds på finska och svenska.

21 § Begäran om ordet

Sedan ordföranden föredragit ett ärende för fullmäktige, har fullmäktigeledamöterna rätt att begära ordet med den apparat som används för ändamålet.

Ordföranden kan likväl bestämma att ordet begärs så, att det till ordföranden överlämnas en skriftlig begäran om ordet eller också genom handuppräckning eller på något annat tydligt uppfattbart sätt, dock inte muntligen medan någon annan talar. Om ordet samtidigt begärs såväl skriftligen som på annat sätt, har en skriftlig begäran företräde. Om flera fullmäktigeledamöter samtidigt begär ordet, avgör ordföranden i vilken ordning ordet beviljas.

Varje ledamots första anförande i ett ärende är i regel högst fem minuter långt. Längden på en ledamots följande anföranden i samma ärende är högst en minut. Avvikelser från detta är på förhand överenskomna gruppanföranden samt presentationsanföranden av revisionsnämndens ordförande under behandlingen av utvärderingsberättelsen och revisionsnämndens utlåtanden.

Om en fullmäktigeledamot önskar bemöta ett egentligt anförande och under anförandet i detta syfte begärt ordet, kan ordföranden bevilja honom eller henne rätt till att från sin plats hålla ett högst en minut långt replikanförande innan ordet ges dem som tidigare anhållit därom. På motsvarande sätt kan ordföranden ge den som hållit ett anförande som bemötts med ett replikanförande rätt till ett svarsreplikanförande på högst en minut.

I ett replikanförande får endast ingå utredningar och rättelser som omedelbart berör anförandet. I ett svarsreplikanförande får endast ingå svar på sådant som ingick i replikanförandet.

Vid behandlingen av en motion som avses i 7 § eller en fråga som avses i 8 § ska ordföranden först ge ordet åt första undertecknaren av motionen eller frågan om denne begär det.

Ordföranden kan, med avvikelse från vad ovan i denna paragraf är bestämt, när behandlingen av ett ärende inleds ge ordet åt förhandlingskommitténs ordförande eller om denne är förhindrad åt förhandlingskommitténs vice ordförande. Ordföranden kan på motsvarande sätt låta en representant för varje fullmäktigegrupp hålla ett gruppanförande i gruppernas storleksordning.

Om stadsstyrelsens ordförande eller när ordföranden har förhinder dess vice ordförande eller stadsdirektören, en sektordirektör eller när de har förhinder deras ställföreträdare begär ordet ska detta beviljas före andra talare. Samma rätt tillkommer ordföranden i ett av fullmäktige tillsatt utskott vid behandlingen av ett ärende för vars utredning utskottet tillsatts. Ordföranden har rätt att enligt prövning bevilja även andra tjänsteinnehavare ordet.

Till stadsstyrelsens ordförande eller vice ordförande kan ordet på begäran beviljas också i normal ordning.

Företräde ska ges anföranden som gäller arbetsordningen och tar upp behandlingsordningen för ett ärende.

22 § Anföranden

Anförandena ska hållas från talarstolen. Ordföranden kan likväl tillåta att ett anförande hålls från platsen.

En talare ska bemöda sig om att uttrycka sig kortfattat och hålla sig till den sak som behandlas. Avviker talaren från saken eller använder förolämpande eller annars opassande uttryck ska ordföranden återkalla honom till ordningen. Om talaren inte hörsammar tillrättavisningen kan ordföranden frånta honom ordet.

Ordföranden ska se till att en talare inte med avsikt förlänger behandlingen av ett ärende, exempelvis genom att upprepa det som nämnts i sammanträdeshandlingarna eller i tidigare anföranden eller genom att annars tala på ett sådant sätt att det kan uppfattas som en avsiktlig förlängning av behandlingen. Efter att ordföranden påpekat saken kan ordföranden förbjuda ledamoten att fortsätta sitt anförande.

23 § Användning av illustrationsmaterial under anföranden

I samband med anföranden kan man med ordförandens samtycke använda illustrationsmaterial. I illustrationsmaterialet kan ingå text, bilder eller rörliga bilder. Illustrationsmaterialets källa ska nämnas.

Illustrationsmaterialet ska anknyta till det ärende som behandlas.

Illustrationsmaterialet får inte vara förolämpande eller på annat sätt olämpligt.

Bilderna ska vara tydliga och texterna läsbara oberoende av var i fullmäktigesalen man befinner sig.

Om illustrationsmaterialet inte motsvarar anvisningarna, kan ordföranden förbjuda att det presenteras.

Det är önskvärt att det i illustrationsmaterialet ingår endast en sida per presentation. Om illustrationsmaterialet består av flera sidor ska talaren själv sörja för att sidorna byts.

Illustrationsmaterialet som talaren vill presentera i samband med anförandet lämnas till ordföranden i tillräckligt god tid före anförandet, så att visningsapparaten är i funktion genast när anförandet inleds. Om visningsapparaten inte fås igång före anförandet och talaren ändå vill presentera illustrationsmaterialet, måste talaren be om ordet på nytt.

24 § Avbrytande av behandling

Om det under diskussionen framställts ett understött förslag om bordläggning av ärendet eller något annat förslag vars godkännande innebär att behandlingen av ärendet avbryts, ska de följande talarna på uppmaning av ordföranden begränsa sina yttranden till att endast gälla detta förslag.

Sedan diskussionen om förslaget avslutats, ska ordföranden förelägga fullmäktige för avgörande huruvida behandlingen av ärendet ska fortsättas.

Ett bordlagt ärende ska föreläggas fullmäktige vid följande sammanträde, om fullmäktige inte beslutat något annat.

25 § Förslag och konstaterande av beslut

Förslag som framställs under diskussionen ska avfattas skriftligen eller införas i det elektroniska mötessystemet, om ordföranden kräver detta.

När alla anföranden har hållits förklarar ordföranden diskussionen avslutad. Därefter ska han för godkännande framlägga en redogörelse för de förslag som framställts under diskussionen.

Förslag som inte vunnit understöd eller som framförts alternativt eller går utöver det ärende som är under behandling tas inte upp till omröstning. Det förslag som ligger till grund för behandlingen tas dock upp till omröstning även om det inte vunnit understöd.

Om det inte finns andra förslag som kan tas upp till omröstning än det som ligger till grund för behandlingen, ska ordföranden konstatera förslaget som fullmäktiges beslut.

26 § Omröstningssätt

En omröstning ska förrättas öppet.

Om en omröstning har förrättats på något annat sätt än genom namnupprop eller med omröstningsapparat, ska omröstningen, om någon så kräver eller ordföranden för klarhetens skull anser det nödvändigt, förrättas på nytt genom namnupprop eller med omröstningsapparat.

27 § Omröstningsordning

När en omröstning ska förrättas förelägger ordföranden fullmäktige en omröstningsordning för godkännande. Vid uppgörandet av den ska följande beaktas:

  1. Omröstningen ska först gälla de två förslag som mest avviker från det förslag som ligger till grund för behandlingen. Det segrande förslaget ska ställas mot det återstående förslag som mest avviker från det till grund för behandlingen liggande förslaget, varefter det fortsätts på detta sätt tills ett slutligt motförslag erhållits till det förslag som ligger till grund för behandlingen. Om ett förslag innebär att det förslag som ligger till grund för behandlingen i sin helhet förkastas, ska det dock som sista förslag ställas mot det som segrat bland de övriga förslagen;
  2. Om ett ärende gäller beviljande av anslag ska omröstningen först gälla godkännande eller förkastande av det förslag som avser det största beloppet, varefter förslagen på detta sätt upptas till omröstning i storleksordning tills något av dem blivit godkänt, varefter omröstning inte längre förrättas om de mindre förslagen; samt
  3. Om ett förslag kan godkännas eller förkastas oberoende av övriga förslag ska omröstningen om godkännande eller förkastande av förslaget ske separat.

Om beslutet enligt lagen kräver understöd av en kvalificerad majoritet, ska ordföranden meddela detta före omröstningen och beakta det vid konstaterandet av omröstningens resultat.

28 § Hemställan

Fullmäktige kan efter att ha fattat beslut i ett ärende rikta en hemställan till stadsstyrelsen. En hemställan ska hänföra sig till det ärende som behandlas och inte stå i strid med fullmäktiges beslut eller innebära en ändring eller utvidgning av detta.

En godkänd hemställan sänds för kännedom till de nämnder och enheter i stadskoncernen vilkas sektorer hemställan berör.

Val och proportionella val

29 § Allmänna bestämmelser

När ett val förrättas med slutna sedlar ska röstsedeln vara hopvikt så att dess innehåll inte är synligt. Röstsedeln får inte uppta ovidkommande anteckningar.

Om valet enligt lagen kräver understöd av en kvalificerad majoritet, ska ordföranden meddela detta före omröstningen och beakta det vid konstaterandet av valets resultat.

Under ett elektroniskt sammanträde kan val förrättas bara om valhemligheten är tryggad.

Varje fullmäktigeledamot ska till fullmäktiges ordförande avlämna sin röstsedel i den ordning namnuppropet förutsätter.

Röster kan ges varje kandidat som kommer i fråga i valet, även om kandidaten inte föreslagits eller understötts under diskussionen.

30 § Biträden vid valförrättningen

När majoritetsval förrättas med slutna sedlar ska protokolljusterarna vara rösträknare och även annars biträda vid valförrättningen, om fullmäktige inte beslutar något annat.

31 § Fullmäktiges valnämnd

Fullmäktige väljer för sin mandattid en valnämnd för proportionella val. Valnämnden består av fem ledamöter med personliga ersättare.

Fullmäktige väljer en ordförande och en vice ordförande bland dem som valts till ledamöter.

Som valnämndens sekreterare fungerar fullmäktiges sekreterare, om inte fullmäktige beslutar något annat.

32 § Inlämnande av kandidatlistor samt namnupprop vid valförrättningen

Fullmäktige bestämmer när kandidatlistorna senast ska överlämnas till fullmäktiges ordförande samt när namnuppropet vid valförrättningen ska inledas.

33 § Uppgörande av kandidatlistor

Antalet kandidater i en kandidatlista får vara högst detsamma som antalet ledamöter och ersättare som ska väljas.

I en kandidatlistas rubrik ska nämnas vid vilket val listan används. Kandidatlistan ska undertecknas av minst två fullmäktigeledamöter. Den första av undertecknarna är ombud för listan, överlämnar den till fullmäktiges ordförande och har rätt att införa i 34 § avsedda rättelser.

34 § Granskning och rättelse av kandidatlistor

Sedan tiden för inlämnande av kandidatlistorna gått ut, överlämnar fullmäktiges ordförande listorna till valnämnden, som granskar huruvida de är riktigt uppgjorda. Om det förekommer fel i någon kandidatlista ska ombudet ges tillfälle att inom en av valnämnden utsatt tid rätta felet.

Om samma person ännu efter att kandidatlistorna rättats är upptagen som kandidat på två eller flera listor ska valnämnden såvitt möjligt fråga kandidaten på vilken lista hans namn ska upptas.

35 § Sammanställning av kandidatlistor

Sedan tiden för rättelser enligt 34 § gått ut ska valnämnden uppgöra en sammanställning av de kandidatlistor som den godkänt, varvid varje kandidatlista förses med ett ordningsnummer.

Sammanställningen av kandidatlistorna ska framläggas i fullmäktiges sessionssal innan namnuppropet vid valförrättningen inleds och, om så krävs, läsas upp för fullmäktige.

36 § Valförrättning

Varje fullmäktigeledamot ska i den ordning namnuppropet förutsätter till fullmäktiges ordförande avlämna en röstsedel där han antecknat numret på den kandidatlista på vilken han röstar.

37 § Konstaterande av valresultatet och förvaring av röstsedlarna

Sedan namnuppropet förrättats överlämnar fullmäktiges ordförande röstsedlarna till valnämnden, som granskar deras giltighet samt räknar ut och konstaterar valresultatet, varvid i tillämpliga delar ska iakttas det som är bestämt om kommunalval.

Valnämnden lämnar ett skriftligt meddelande om valresultatet till fullmäktiges ordförande, som meddelar fullmäktige valresultatet.

Röstsedlarna ska förvaras tills beslutet om valet vunnit laga kraft. Detsamma gäller de sedlar som använts vid lottdragning. Om valet förrättats med slutna sedlar ska dessa förvaras i slutet omslag.

Invånares initiativ och ungdomsfullmäktiges motioner

38 § Invånarinitiativ

Kommuninvånarna samt sammanslutningar och stiftelser som har verksamhet i kommunen har rätt att komma med initiativ i frågor som gäller kommunens verksamhet. Initiativtagaren ska informeras om de åtgärder som vidtagits med anledning av initiativet.

Dessutom har de som utnyttjar kommunens tjänster rätt att komma med initiativ i frågor som gäller tjänsterna i fråga.

Fullmäktige ska årligen före utgången av mars underrättas om de initiativ som har tagits i frågor som hör till fullmäktiges behörighet och om de åtgärder som har vidtagits med anledning av initiativen.

39 § Folkomröstningsinitiativ

Ifall minst fyra procent av kommunens 15 år fyllda invånare tar initiativ till en folkomröstning, ska fullmäktige senast vid det första sammanträdet som hålls efter att fem veckor förflutit från att initiativet lämnades in besluta om en folkomröstning enligt initiativet ska ordnas.

40 § Ungdomsfullmäktiges motioner och ställningstaganden

Fullmäktige ska årligen före utgången av januari delges ett sammandrag av ungdomsfullmäktiges motioner och ställningstaganden under det föregående året.

Protokoll och expeditioner

41 § Protokoll

I fullmäktiges protokoll ska antecknas:

  1. de fullmäktigeledamöter som vid olika tidpunkter varit närvarande vid sammanträdet samt när ordföranden respektive vice ordförandena fungerat som ordförande vid sammanträdet,
  2. de närvarande stadsstyrelseledamöter som inte är fullmäktigeledamöter och de närvarande tjänsteinnehavare som har rätt att närvara samt ungdomsfullmäktiges representant,
  3. sammanträdets protokollförare,
  4. konstaterande av sammanträdets laglighet och beslutsförhet,
  5. protokolljusterarna och tidpunkten för justering av protokollet,
  6. separat för varje ärende föredragningen, förslag som framställts, understötts och eventuellt förfallit, omröstningar och resultaten av dessa, val och valbiträden, valresultaten, fullmäktigeledamöter som konstaterats vara jäviga samt fall då avvikande mening anmälts samt
  7. övriga omständigheter som belyser sammanträdet och dess förlopp. Till protokollet ska fogas listor över namnupprop och omröstningar.

Till protokollet ska fogas anvisningar om sökande av ändring i besluten.

I protokollet ska antecknas den tid under vilken protokollet hålls framlagt.

42 § Justering av protokoll

Fullmäktiges protokoll justeras av två varje gång för uppgiften valda fullmäktigeledamöter, om fullmäktige inte beslutat att protokollet i sin helhet eller i fråga om ett bestämt ärende ska justeras på något annat sätt.

Om den ledamot som valts till att justera protokollet anser att det inte motsvarar sammanträdets gång, ska han utan dröjsmål meddela detta till protokollföraren som sedan antingen rättar protokollet och sänder den nya versionen till ordföranden och protokolljusterarna eller meddelar ordföranden och protokolljusterarna att protokollet enligt hans åsikt motsvarar sammanträdets gång.

Om den ledamot som valts till att justera protokollet inte godkänner någon del av protokollet, ska protokollets riktighet när det gäller denna del kontrolleras under nästa fullmäktigesammanträde.

Om den ledamot som valts till att justera protokollet inte justerat protokollet före nästa fullmäktigesammanträde, kontrolleras protokollets riktighet under nästa fullmäktigesammanträde.

43 § Undertecknande av handlingar

Avtal och andra förbindelser grundade på fullmäktiges beslut ska undertecknas av stadsdirektören eller en sektordirektör.