Hyvinvoinnin ja terveyden lautakunnassa 15.3.2022

11.3.2022 12.49Päivitetty: 17.3.2022 6.30

Hyvinvoinnin ja terveyden lautakunnan seuraava kokous järjestetään tiistaina 15.3.2022 kello 17.00 alkaen.

Lautakunta saa käsiteltäväkseen mm. Espoon kaupungin vammaisasiamiehen sekä sosiaali- ja potilasasiamiehen selvitykset vuodelta 2021. Lisäksi lautakunta kuulee ajankohtaiset katsaukset Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen perustamisesta, koronatilanteesta ja Espoon hyvinvoinnin ja terveyden toimialan toimenpiteistä Ukrainan tilanteen johdosta.

Espoon kaupungin vammaisasiamiehen selvitys vuodelta 2021

Vammaisasiamies tekee vuosittain selvityksen toiminnastaan sekä vammaisten henkilöiden yhdenvertaisuuden toteutumisesta, osallisuudesta, palvelujen saatavuudesta, saavutettavuudesta ja ympäristön esteettömyydestä. Yhteydenotot vammaisasiamieheen lisääntyivät vuonna 2021 edelliseen vuoteen verrattuna. Vammaisasiamiehelle tulee vuosittain asiakkaiden ja omaisten yhteydenottoja ja asiakaspalautteita, joita voidaan hyödyntää mm. palvelujen kehittämisessä. Vammaisasiamieheen otettiin yhteyttä 450 kertaa vuoden 2021 aikana (neuvonta 109, tyytymättömyys 341).

Tutustu vammaisasiamiehen selvitykseen esityslistan kohdasta 3.(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)

Espoon kaupungin sosiaali- ja potilasasiamiehen selvitys vuodelta 2021

Sosiaali- ja potilasasiamies neuvoo ja auttaa oikeusturvaa koskevissa kysymyksissä ja voi toimia välittäjänä asianomaisten välillä. Asiamies ei tee itse päätöksiä eikä voi muuttaa viranomaisten tekemiä päätöksiä. Asiamies toimii asiakkaiden oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi, ja seuraa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä kunnassa sekä raportoi siitä vuosittain kaupunginhallitukselle

Sekä terveys- että sosiaalipalveluihin liittyneet yhteydenotot vähenivät edelliseen vuoteen verrattuna. Terveyspalveluihin liittyviä yhteydenottoja tehtiin viime vuoden aikana 583 ja sosiaalipalveluihin liittyneitä yhteydenottoja 415. Yhteydenottojen yhteismäärän väheneminen saattoi johtua ainakin joiltain osin siitä, että monien palveluyksikköjen toimintaa jouduttiin supistamaan koronatilanteen vuoksi. Terveyspalveluissa yhteydenottajien tyytymättömyys palveluihin pääsyn pitkittymiseen kaksinkertaistui.

Tutustu sosiaali- ja potilasasiamiehen selvitykseen esityslistan kohdasta 4.(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)

Lisätiedot: 

  • Ukraina