Espoon kaupunki on saanut Aluehallintovirastolta huomautuksen saavutettavuuspuutteista

Julkaistu: 10.9.2021 11.21Päivitetty: 14.9.2021 5.48

Espoon kaupunki on saanut Aluehallintovirastolta huomautuksen Kulkukeskuksen tilaussivuston ja sovelluksen saavutettavuuspuutteista.

Digipalvelulaki velvoittaa julkista sektoria siihen, että digitaaliset palvelut täyttävät saavutettavuusvaatimukset. Saavutettavuus tarkoittaa esteettömyyttä digitaalisessa maailmassa: sitä, että erilaisten ihmisten on helppoa käyttää digipalveluja ja niissä olevia sisältöjä.

"Olemme pahoillamme, että Kulkukeskuksen tilaussivusto ja sovellus eivät täytä tällä hetkellä saavutettavuusvaatimuksia eivätkä esimerkiksi näkövammaiset henkilöt pysty käyttämään niitä ruudunlukijalla. Olemme jo puuttuneet asiaan ja velvoitamme palveluntuottajaa auditoimaan tilaussovellus ja tilaussivusto sekä tekemään tarvittavat korjauksen auditoinnin tulosten perusteella. Saavutettavuus on erityisen tärkeää monille Kulkukeskuksen asiakkaille ja siksi suhtaudumme huomautukseen ja saavutettavuuteen todella vakavasti", sanoo logistiikkajohtaja Kari Sirviö.

Kulkukeskus järjestää vanhusten ja vammaisten kuljetuksia Espoon alueella. Palvelu perustuu sosiaalihuolto (SHL)- ja vammaispalvelulakiin (VPL). Kulkukeskuksessa on oma kuljetusoperaattori, joka vastaanottaa tilaukset, reitittää ja välittää ne kuljettajille. Operaattori vastaa myös kuljetusten asiakaspalvelusta. Operaattorina toimii FCG Smart Transportation Oy, jonka kanssa on tehty väliaikainen sopimus.

Avin päätös(ulkoinen linkki)

  • Kulkukeskus