Jos et ole tyytyväinen saamaasi hoitoon, palveluun tai kohteluun, kannattaa yrittää selvittää asia ensin henkilökunnan kanssa hoitopaikassa tai asiointipisteessä, jossa voidaan selvittää asiassa mahdollisesti tapahtuneita puutteita tai virheitä. Usein asiat ratkeavat keskustelun avulla, eikä muita toimenpiteitä tarvita.
Voit myös tehdä kirjallisen muistutuksen palvelusta vastaavalle henkilölle. Voit käyttää muistutuksen tekemiseen tältä sivulta löytyviä valmiita lomakkeita (lomakkeet päivitetään myöhemmin), mutta muistutuksen voit tehdä myös vapaamuotoisesti. Kerro muistutuksessa yksityiskohtaisesti, mihin olet tyytymätön saamassasi terveyden- tai sosiaalihuollon palvelussa. Myös potilaan omainen tai muu läheinen voi tehdä muistutuksen potilaan tai asiakkaan puolesta.
Muistutuksen tekeminen on lakisääteinen oikeutesi asiakkaana tai potilaana. Palvelusta vastaava esihenkilö vastaa muistutukseen kuukauden kuluessa. Annettuun vastaukseen et voi hakea muutosta. Muistutuksen tekeminen ei poista oikeuttasi tehdä myös kantelua asiastasi terveydenhuoltoa tai sosiaalihuoltoa valvoville viranomaisille.
Muistutuksen välityksellä saadun palautteen avulla terveyspalvelujen ja sosiaalipalvelujen järjestäjä voi kehittää toimintaansa.
Toimita kirjallinen muistutus postitse osoitteeseen:
Espoon kaupungin kirjaamo
PL 1
02070 ESPOON KAUPUNKI
Tai sähköpostilla: kirjaamo@espoo.fi (Viestin aiheeksi on merkittävä ”Muistutus”)
Huom! Lähetät suojaamattoman sähköpostin omalla vastuullasi.