- Sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisvastuu siirtyy 1.1.2023 alkaen Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueelle. Palvelut löytyvät samasta tutusta paikasta kuin aiemminkin.
- Palveluissa käytössä olevat puhelinnumerot ja sähköpostiosoitteet vaihdetaan porrastetusti uusiin.
- Siirtymävaiheen ajan löydät sosiaali- ja terveyspalvelujen tietoja myös Espoo.fi:stä. Katso ajantasaiset tiedot Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen verkkosivuilta osoitteesta www.luvn.fi.(ulkoinen linkki)
Lasten toimintaterapian ohjeita ja harjoituksia
Ohjeita arkeen lapsen kehityksen tukemiseksi.
Lapsen vahvuudet ja mielenkiinnon kohteet on tärkeä huomioida, jotta taitojen harjoittelu on mielekästä. Tämän myötä koululaisen itsetunto ja identiteetti vahvistuvat, ja positiivinen minäkuva oppijana mahdollistuu. Onnistumisen kokemukset lisäävät motivaatiota harjoitteluun. Harjoittelu on hyvä aloittaa helpoista ja lyhyistä tehtävistä, peleistä ja leikeistä.
3–vuotiaat
tarkoittaa tarkoituksenmukaisten liikkeiden suunnittelua ja tuottamista näköhavainnon ohjaamana.
Kodin arkiaskareisiin osallistuminen
- pukeminen ja riisuminen
- pöydän kattaminen, pölyjen pyyhkiminen
Muovailu ja leipominen
- muovailuvaha ja savi
- otetaan mukaan erilaisia työvälineitä (esim. kaulin, veitsi, haarukka, piparkakkumuotit)
Vesi- ja saippuakuplaleikit
- mm. veden kaatelu astiasta toiseen
- puhallettujen saippuakuplien rikkominen sormilla
Auto-, juna- ja kotileikit
- pikkuautoilla ajaminen liikennematolla ja autoradalla
- junaradalla leikkiminen
- nuken hoitaminen (pukemista, riisumista, syöttämistä, hiusten harjaamista ja laittamista)
- leikkiruuan valmistaminen ja tarjoilu
- roolivaatteiden pukeminen ja riisuminen
Autoradan rakentaminen:
voit myös askarrella ja piirtää lapsen kanssa oman autoradan paperista lattialle tai hiekkalaatikkoon. Radalle voitte rakentamalla duploista, palikoista, tyhjistä paperirullista, pahvista, kivistä, oksista yms. lisätä siltoja, tunneleita ja huoltoasemia.
Pallopelit
- erikokoisten, painoisten ja eri materiaalia olevien pallojen käsittely: vierittämistä, kopittelua ja maaliin heittämistä
- tyynyt, pehmolelut, ilmapallot, hernepussit ja rantapallot
Rakentelu
- puupalikat, junaradat, duplot, megabloks-palikat, meccano 2+ -sarja
- rakentelu aikuisen tekemän helpon mallin mukaan
Pujottelu- ja helmityöt
- helmien pujottaminen: aloitetaan isoilla helmillä ja tukevalla langalla; taitojen karttuessa esim. helmimosaiikit (Hama Maxi -helmet)
- Rondo Vario -toukkapeli
Maalaaminen ja piirtäminen
- aloitetaan isoista pinnoista (iso paperi lattialle tai seinälle, liitutaulu) sekä helpoista työvälineistä (sormivärit, isot pensselit, paksut tussit, vahaliidut)
- värityskuvien värittäminen suurpiirteisesti
- tikulla hiekkaan piirtäminen, magneettiset piirroslaudat (esim. magnadoodle), vesipiirrosalustat (esim. aquadoodle)
Askartelutehtävät
- erilaisten askartelumateriaalien käsittely (esim. paperi, pahvi, pumpuli, kangas, nauhat, erilaiset luonnonmateriaalit)
- paperin repiminen, rypistäminen, leikkaaminen ja liimaaminen
- leimasimien käyttö
Huom! Internetistä löytyy paljon hyviä askartelu- ja väritysohjeita esim. hakusanoilla lasten askartelu, värityskuvat, colouring pictures.
Palapelit ja lautapelit
- palapelit (noin 10–20 palaa)
- pelit (Elefun, Tempo etana ja värinoppapeli)
Ladattavia terapeuttisia pelejä löytyy esimerkiksi www.terapiapsi.fi/(ulkoinen linkki) -sivustolta
Kehittäviä pelejä ja muita välineitä on hankittavissa päivittäistavarataloista /leluliikkeistä tai tilattavissa erilaisista nettikaupoista.
tarkoittaa aivojen kykyä tulkita sitä mitä silmät näkevät.
Monipuolinen liikkuminen ja toimiminen tilassa
- välineillä liikkuminen: kiipeily, esineiden ylittäminen ja alittaminen sekä kiertäminen, keinuminen, tasapainottelu jne.
- hyppiminen (esim. tasolta alas)
- epätasaisessa maastossa liikkuminen/ retkeily
- portaissa käveleminen
Kotiaskareet
- kaikissa kotiaskareissa voidaan harjoitella avaruudellisten suhteiden (etäisyydet, suunnat ja esineiden suhde toisiinsa) hahmottamista, esim. pöydän kattaminen, leipominen, työvälineiden ja lelujen järjestäminen omille paikoilleen sekä pölyjen pyyhkiminen
- näönvaraista erottelua voi harjoitella etsimällä ja lajittelemalla erilaiset vaatekappaleet puhtaan pyykin joukosta
Yksityiskohtien etsiminen
- etsitään yhdessä yksityiskohtia kuvista (lehdet, kirjat jne.) tai ympäristöstä esimerkiksi värin, koon, muodon tai materiaalin mukaan (esim. auto- ja bussimatkoilla liikenteestä etsitään mm. tietyn värisiä autoja)
- piilotusleikit, joissa laitetaan esineitä/kuvia esille tilaan niin, että lapsi voi etsiä ne katseellaan
Rakentelu- ja lajittelutehtävät
- puupalikat, junaradat, duplot, megabloks-palikat, meccano 2+ sarja
- erilaisten esineiden lajittelu värin, muodon, koon ja materiaalin mukaan
Pala- ja lautapelit
- palapelit (noin 10–20 palaa)
- helpot kuvalotot, dominot ja muistipelit (esim. Choko)
- Junior Colorino-peli, Mullin mallin-maatila lautapeli
- Busytown-peli, Hedelmät
Ladattavia terapeuttisia pelejä löytyy esimerkiksi www.terapiapsi.fi(ulkoinen linkki) -sivustolta
tarkoittaa pienten lihasten hallintaa, kuten käden toimintoja ja liikkeiden sujuvuutta.
Kodin arkiaskareisiin osallistuminen
pöydän kattaminen, pölyjen pyyhkiminen, sumutinpullolla kasvien kasteleminen, sormiruokien syöminen pinsettiotteella
Pallopelit
- erikokoisten, painoisten ja eri materiaalia olevien pallojen käsittely: vierittämistä, kopittelua ja maaliin heittämistä
- tyynyt, pehmolelut, ilmapallot, hernepussit ja rantapallot
Tuntoharjoitukset
- vesileikit, sormivärit, luonnon materiaaleilla leikkiminen
- tunnusteluleikit: piilossa esim. pussissa olevia eri tuntuisia esineitä tunnustellaan käsissä ja yritetään tunnistaa ne ilman näön apua
Muovailu ja leipominen
- aluksi harjoitellaan käsittelyä (esim. pyöritellään pullia, rullataan pötkylöitä), myöhemmin mukaan voi ottaa erilaisia työvälineitä (esim. kaulin, veitsi, haarukka, piparkakkumuotit)
- sokerin, kanelin, rusinoiden tai nonparellien sirottelu
- muovailuvahat, -massat, taikataikinat
Auto-, juna- ja kotileikit
- pikkuautoilla ajaminen liikennematolla tai autoradalla
- junaradalla leikkiminen
- nuken hoitaminen (pukemista, riisumista, syöttämistä, hiusten harjaamista ja laittamista)
- leikkiruuan valmistaminen ja tarjoilu
- roolivaatteiden pukeminen ja riisuminen
- sormi- ja käsinukeilla leikkiminen
Autoradan rakentaminen: voit myös askarrella ja piirtää lapsen kanssa oman autoradan paperista lattialle tai hiekkalaatikkoon. Radalle voitte rakentamalla duploista, palikoista, tyhjistä paperirullista, pahvista, kivistä, oksista yms. lisätä siltoja, tunneleita ja huoltoasemia.
Rakentelu
puupalikat, junaradat, duplot, megabloks-palikat, meccano 2+ sarja
Pujottelu- ja helmityöt
helmien pujottaminen: aloitetaan isoilla helmillä ja tukevalla langalla; taitojen karttuessa esim. helmimosaiikit (Hama Maxi -helmet)
Maalaaminen ja piirtäminen
- aloitetaan isoista pinnoista (iso paperi lattialle tai seinälle, liitutaulu) sekä helpoista työvälineistä (sormivärit, isot pensselit, paksut tussit, vahaliidut)
- taitojen karttuessa värityskuvien värittäminen
tikulla hiekkaan piirtäminen, magneettiset piirroslaudat (esim. magnadoodle), vesipiirrosalustat (esim. aquadoodle)
Kehon keskilinjan ylittäminen tarkoittaa vasemman käden, jalan tai silmän liikuttamista oikean käden, jalan tai silmän hallintapuolelle ja päinvastoin. Kätisyys tarkoittaa, että lapsi suosii toisen käden käyttöä tarkkuutta vaativissa toiminnoissa.
Kätisyyden vahvistumisen kannalta on tärkeää, että lapsi työskentelee mahdollisimman paljon sellaisten tehtävien parissa, jotka edellyttävät molempien käsien käyttöä.
Käsien yhteistyötä vaativat muun muassa seuraavat toiminnat:
- paperin repiminen
- helmien pujottaminen
- (kierrettävien) purkinkansien avaaminen ja sulkeminen
- duploilla tai muilla toisiinsa tarttuvilla rakennuspalikoilla (esim. geomag baby) rakentelu
- muovailu ja leipominen (työkalut, kuten kaulin mukaan)
- nuken hoitaminen: pukeminen ja riisuminen, hiusten harjaaminen jne.
- pukeminen ja riisuminen (myös roolivaatteet)
- kotityöt, kuten tiskaaminen ja astioiden huuhtominen käsin
- laulu- ja rytmileikit (esim. Leipuri hiiva, Pikkuiset kultakalat).
Kätisyyden vahvistumista tukee myös se, että lapsi "joutuu tekemään valinnan" kummalla kädellä hän mieluiten työskentelee. Lapselle kannattaa asettaa kaikki työskentelyvälineet (kuten haarukka, lusikka, kynä, sakset jne.) eteen keskilinjalle, jolloin lapsi alkaa vähitellen tarttua työvälineisiin / työskennellä sillä kädellä, joka kehittyy vahvemmaksi.
Lisäksi kätisyyden vahvistumisen kannalta on tärkeää tukea kehon keskilinjan ylittämistä, jotta lapsen kyky liikuttaa kättään kehon keskilinjan toiselle puolelle sujuvoituu, ja lapselle tulee mahdolliseksi suorittaa toiminnot alusta loppuun vahvemmalla kädellään. Kaikenlaiset toiminnot, joissa tulee isoja ja laajoja käden liikkeitä keskilinjan yli, ovat hyviä harjoituksia.
Keskilinja ylittyy muun muassa:
- seinäpiirtämisessä, jossa tehdään isoja kuvioita suurelle paperille/liitutaululle niin, että piirtäessä joutuu ylittämään keskilinjan
- laulu- ja loruleikeissä, joissa käsiä viedään puolelta toiselle (esim. "tuulilasin pyyhkijät")
- pölyjen pyyhkiminen pöydältä
- kirjan sivujen kääntäminen.
liimaamalla ja teippaamalla
siirtokuvat/ tarrapuuhakirjat
Internetistä löytyy paljon hyviä askarteluohjeita ja -tehtäviä esimerkiksi hakusanoilla lasten askartelu, värityskuvat, colouring pictures.
Laulu- ja loruleikit
esim. Missä on peukalo, Viisi pientä ankkaa, Harakka puuroa keittää, Tonttu kiertää kartanoa
tarkoittaa suurten lihasryhmien hallintaa ja liikkumiseen tarvittavien liiketoimintojen koordinaatiota.
Lihastyötä vaativat toiminnot, vastusta vastaan työskentely (voimailu)
- "raskaat työt", jotka vaativat lihastyötä: kantaminen, vetäminen ja työntäminen (esim. kauppakassien tyhjentäminen ja painavien tavaroiden kantaminen, ostoskärryn ja nukenvaunujen työntäminen, lumityöt ja -leikit, pulkan vetäminen, majan rakentaminen sohvatyynyistä) sekä hyppiminen ja kiipeily
- painiminen
- tyynyjen ja patjojen kanssa peuhaaminen
- roikkuminen, soutaminen ("nuotan veto"), köydenveto, kottikärrykävely
Kehon hahmotusta vahvistavat toiminnot
- "hampurilainen", jossa lapsi käy sohvatyynyjen, patjojen ym. väliin ’pihviksi’ ja aikuinen maustaa hampurilaisen lisäämällä varovasti painetta tyynyjen ja peittojen avulla tai painelemalla
- "kääretorttuleikki": lapsi kääritään tiukasti maton/ viltin sisään
- hieronta, jos lapsi pitää siitä: painele päätä, hartioita, käsiä, jalkoja ja selkää
- kehon osien nimeäminen: mietitään yhdessä, mitä eri osilla voi tehdä, miten ne liikkuvat, toimivat ja minkälaista ääntä saadaan aikaan milläkin kehon osalla (kokeillaan mattoon äänentuottoa sormilla, kämmenillä, nyrkillä, kyynärpäillä, varpailla, kantapäillä, jalkapohjilla)
- lumi- ja hiekkaenkeleiden tekeminen
- laulu- ja loruleikit (löytyy netistä esim. hakusanalla ’jumppalaulut’)
Monipuoliset työskentely- ja leikkiasennot, erilaiset liikkumistavat
- leikkiminen seisten, maaten, tuolilla ja lattialla, istuen, polviseisonnassa jne., huom! "jalkojen välissä" istuminen ei ole suositeltavaa
- kurkottelut ylhäältä/ alhaalta/ sivuilta leikkitilanteissa
- erilaiset liikkumistavat: juosten, kävellen, hyppien, ryömien, kierien, varpailla ja kantapäillä kävellen, eläimiä matkien jne.
- hyppyleikit: patjan päälle hyppääminen eri tasoilta, eteenpäin hyppääminen tasajalkaa, merkiltä toiselle hyppääminen
- vesileikit, pyöräilyn opettelu, hiihdon ja luistelun kokeilu
- satujumppa, liikunnalliset laululeikit, vesileikit
Ulkoilu ja retkeily
- epätasaisissa maastoissa liikkuminen
- puunrunkoa pitkin kävely, hiekkalaatikon reunalla kävely
- pienten välimatkojen kulkeminen kävellen
Leikkivälineillä liikkuminen
keinuminen, liukumäellä laskeminen, hyppiminen, kiikkulaudalla keinuminen ja kiipeileminen
Pallopelit
erikokoisten, painoisten ja eri materiaalia olevien pallojen käsittely: vierittämistä, kopittelua, maaliin heittämistä ja pallon potkimista
Vinkkejä lapsen karkeamotoriikan tukemiseksi:
Opas 1–6-vuotiaan lapsen motorisesta kehityksestä ja sen tukemisesta(ulkoinen linkki)
4-vuotiaat
tarkoittaa tarkoituksenmukaisten liikkeiden suunnittelua ja tuottamista näköhavainnon ohjaamana.
Kodin arkiaskareisiin osallistuminen
- pukeminen ja riisuminen
- pöydän kattaminen, pölyjen pyyhkiminen
Muovailu ja leipominen
- muovailuvaha ja savi, erilaiset rakennusmassat
- otetaan mukaan erilaisia työvälineitä (esim. kaulin, veitsi, haarukka, piparkakkumuotit)
Vesi- ja saippuakuplaleikit
- mm. veden kaatelu astiasta toiseen
- puhallettujen saippuakuplien rikkominen sormilla/ ’taikasauvalla’/ pienellä mailalla
Auto-, juna- ja kotileikit
- pikkuautoilla ajaminen liikennematolla ja autoradalla
- junaradalla leikkiminen
- nuken hoitaminen (pukemista, riisumista, syöttämistä, hiusten harjaamista ja laittamista)
- leikkiruuan valmistaminen ja tarjoilu
- roolivaatteiden pukeminen ja riisuminen
Autoradan rakentaminen: voit myös askarrella ja piirtää lapsen kanssa oman autoradan paperista lattialle tai hiekkalaatikkoon. Radalle voitte rakentamalla legoista, palikoista, tyhjistä paperirullista, pahvista, kivistä, oksista yms. lisätä siltoja, tunneleita ja huoltoasemia.
Pallopelit
erikokoisten, -painoisten ja eri materiaalia olevien pallojen käsittely: vierittämistä, kopittelua ja maaliin heittämistä
tyynyt, pehmolelut, ilmapallot, hernepussit ja rantapallot
Rakentelu
- puupalikat, junaradat, legot, duplot, megabloks-palikat
- rakentelu aikuisen tekemän helpon mallin mukaan
Pujottelu- ja helmityöt
- helmien pujottaminen: aloitetaan isoilla helmillä ja tukevalla langalla; taitojen karttuessa esim. helmimosaiikit (Hama Maxi -helmet)
- Rondo Vario -toukkapeli
Maalaaminen ja piirtäminen
- aloitetaan isoista pinnoista (iso paperi lattialle tai seinälle, liitutaulu) sekä helpoista työvälineistä (sormivärit, isot pensselit, paksut tussit, vahaliidut)
- värityskuvien värittäminen suurpiirteisesti, helpot puuhakirjat
- tikulla hiekkaan piirtäminen, magneettiset piirroslaudat (esim. magnadoodle), vesipiirrosalustat (esim. aquadoodle)
Askartelutehtävät
- erilaisten askartelumateriaalien käsittely (esim. paperi, pahvi, pumpuli, kangas, nauhat, erilaiset luonnonmateriaalit ym.)
- paperin repiminen, rypistäminen, taittelu, leikkaaminen, liimaaminen ja teippaaminen
- leimasimien käyttö
Internetistä löytyy paljon hyviä askartelu- ja väritysohjeita esimerkiksi hakusanoilla lasten askartelu, värityskuvat, colouring pictures.
Palapelit ja lautapelit
- palapelit (noin 20–40 palaa)
- pelit (Elefun, Tempo etana ja värinoppapeli, Eläinpyramidi, Hit the Hat -peli, Majavapatopeli)
- Fortuna kuulapeli
Ladattavia terapeuttisia pelejä löytyy esimerkiksi www.terapiapsi.fi -sivustolta(ulkoinen linkki)
Kehittäviä pelejä ja muita välineitä on hankittavissa päivittäistavarataloista /leluliikkeistä tai tilattavissa erilaisista nettikaupoista.
tarkoittaa aivojen kykyä tulkita sitä mitä silmät näkevät.
Monipuolinen liikkuminen ja toimiminen tilassa
- välineillä liikkuminen: kiipeily, esineiden ylittäminen ja alittaminen sekä kiertäminen, keinuminen, tasapainottelu jne.
- hyppiminen (esim. tasolta alas)
- epätasaisessa maastossa liikkuminen/ retkeily
- portaissa käveleminen
Kotiaskareet
- kaikissa kotiaskareissa voidaan harjoitella avaruudellisten suhteiden (etäisyydet, suunnat ja esineiden suhde toisiinsa) hahmottamista, esim. pöydän kattaminen, leipominen, työvälineiden ja lelujen järjestäminen omille paikoilleen sekä pölyjen pyyhkiminen.
- näönvaraista erottelua voi harjoitella etsimällä ja lajittelemalla erilaiset vaatekappaleet puhtaan pyykin joukosta
Yksityiskohtien etsiminen
- etsitään yhdessä yksityiskohtia kuvista (lehdet, kirjat jne.) tai ympäristöstä esimerkiksi värin, koon, muodon tai materiaalin mukaan (esim. auto- ja bussimatkoilla liikenteestä etsitään mm. tietyn värisiä autoja)
- piilotusleikit, joissa laitetaan esineitä/ kuvia esille tilaan niin, että lapsi voi etsiä ne katseellaan
Rakentelu- ja lajittelutehtävät
- puupalikat, junaradat, duplot, legot, megabloks-palikat
- erilaisten esineiden lajittelu värin, muodon, koon ja materiaalin mukaan
Pala- ja lautapelit
- palapelit (noin 20–40 palaa)
- kuvalotot, dominot ja muistipelit (esim. Choko)
- Junior Colorino-peli
- Mullin mallin-maatila lautapeli
- Busytown-peli, Hedelmät-peli, Halli Klack -peli, Logiikkalinna-peli
Ladattavia terapeuttisia pelejä löytyy esim. www.terapiapsi.fi-sivustolta(ulkoinen linkki)
tarkoittaa pienten lihasten hallintaa, kuten käden toimintoja ja liikkeiden sujuvuutta.
Kodin arkiaskareisiin osallistuminen
pöydän kattaminen, pölyjen pyyhkiminen, sumutinpullolla kasvien kasteleminen
Pallopelit
- erikokoisten, painoisten ja eri materiaalia olevien pallojen käsittely: vierittämistä, kopittelua ja maaliin heittämistä
- tyynyt, pehmolelut, ilmapallot, hernepussit ja rantapallot
Tuntoharjoitukset
- vesileikit, sormivärit, luonnon materiaaleilla leikkiminen
- tunnusteluleikit: piilossa esim. pussissa olevia eri tuntuisia esineitä tunnustellaan käsissä ja yritetään tunnistaa ne ilman näön apua
- Mää Mää Lammas-tuntopeli
Muovailu ja leipominen
- aluksi harjoitellaan käsittelyä (esim. pyöritellään pullia, rullataan pötkylöitä); myöhemmin mukaan voi ottaa erilaisia työvälineitä (esim. kaulin, veitsi, haarukka, piparkakkumuotit jne.)
- sokerin, kanelin, rusinoiden tai nonparellien sirottelu
- muovailuvahat, -massat, taikataikinat
Auto-, juna- ja kotileikit
- pikkuautoilla ajaminen liikennematolla tai autoradalla
- junaradalla leikkiminen
- nuken hoitaminen (pukemista, riisumista, syöttämistä, hiusten harjaamista ja laittamista)
- leikkiruuan valmistaminen ja tarjoilu
- roolivaatteiden pukeminen ja riisuminen
- sormi- ja käsinukeilla leikkiminen
Autoradan rakentaminen: voit myös askarrella ja piirtää lapsen kanssa oman autoradan paperista lattialle tai hiekkalaatikkoon. Radalle voitte rakentamalla duploista, palikoista, tyhjistä paperirullista, pahvista, kivistä, oksista yms. lisätä siltoja, tunneleita ja huoltoasemia.
Rakentelu
puupalikat, junaradat, duplot, legot, megabloks-palikat
Pujottelu- ja helmityöt
helmien pujottaminen: aloitetaan isoilla helmillä ja tukevalla langalla; taitojen karttuessa esim. helmimosaiikit (Hama Maxi -helmet)
Maalaaminen ja piirtäminen
- aloitetaan isoista pinnoista (iso paperi lattialle tai seinälle, liitutaulu) sekä helpoista työvälineistä (sormivärit, isot pensselit, paksut tussit, vahaliidut)
- taitojen karttuessa värityskuvien värittäminen
- tikulla hiekkaan piirtäminen, magneettiset piirroslaudat (esim. magnadoodle), vesipiirrosalustat (esim. aqua doodle), katuliidut
Askartelutehtävät
- erilaisten materiaalien käsittely repimällä, rypistämällä, taittelemalla, leikkaamalla, liimaamalla ja teippaamalla
- siirtokuvat/ tarrapuuhakirjat
- leimasimien käyttö
Internetistä löytyy paljon hyviä askarteluohjeita ja -tehtäviä esimerkiksi hakusanoilla lasten askartelu, värityskuvat, colouring pictures.
Laulu- ja loruleikit
esim. Hämä hämä häkki, Pikkuiset kultakalat, Missä on peukalo, Viisi pientä ankkaa, Harakka puuroa keittää, Tonttu kiertää kartanoa.
tarkoittaa suurten lihasryhmien hallintaa ja liikkumiseen tarvittavien liiketoimintojen koordinaatiota.
Lihastyötä vaativat toiminnot, vastusta vastaan työskentely (voimailu)
- "raskaat työt", jotka vaativat lihastyötä: kantaminen, vetäminen ja työntäminen (esim. kauppakassien tyhjentäminen ja painavien tavaroiden kantaminen, ostoskärryn ja nukenvaunujen työntäminen, lumityöt ja -leikit, pulkan vetäminen, majan rakentaminen sohvatyynyistä) sekä hyppiminen ja kiipeily
- painiminen
- tyynyjen ja patjojen kanssa peuhaaminen
- roikkuminen, soutaminen ("nuotan veto"), köydenveto, kottikärrykävely
Muut kehon hahmotusta vahvistavat toiminnot
- "hampurilainen", jossa lapsi käy sohvatyynyjen, patjojen ym. väliin pihviksi ja aikuinen maustaa hampurilaisen lisäämällä varovasti painetta tyynyjen ja peittojen avulla tai painelemalla
- "kääretorttuleikki": lapsi kääritään tiukasti maton/viltin sisään
- hieronta, jos lapsi pitää siitä: painele päätä, hartioita, käsiä, jalkoja ja selkää
- kehon osien nimeäminen: mietitään yhdessä, mitä eri osilla voi tehdä, miten ne liikkuvat, toimivat ja minkälaista ääntä saadaan aikaan milläkin kehon osalla (kokeillaan mattoon äänentuottoa sormilla, kämmenillä, nyrkillä, kyynärpäillä, varpailla, kantapäillä, jalkapohjilla)
- lumi- ja hiekkaenkeleiden tekeminen
- laulu- ja loruleikit (löytyy netistä esim. hakusanalla ’jumppalaulut’)
Monipuoliset työskentely- ja leikkiasennot, erilaiset liikkumistavat
- leikkiminen seisten, maaten, tuolilla ja lattialla istuen, polviseisonnassa jne., huom! "jalkojen välissä" istuminen ei ole suositeltavaa
- kurkottelut ylhäältä/ alhaalta/ sivuilta leikkitilanteissa
- erilaiset liikkumistavat: juosten, kävellen, hyppien, ryömien, kierien, varpailla ja kantapäillä kävellen, eläimiä matkien jne.
- hyppyleikit: patjan päälle hyppääminen eri tasoilta, eteen- ja taaksepäin hyppääminen tasajalkaa, merkiltä toiselle hyppääminen, ’hiirenhäntä’ hyppynarulla
- vedessä leikkiminen, potkulautailu, potkupyöräily, pyöräilyn opettelu, hiihdon ja luistelun opettelu, kengurupallolla pomppiminen
- satujumppa, liikunnalliset laululeikit
Ulkoilu ja retkeily
- epätasaisissa maastoissa liikkuminen
- puunrunkoa pitkin kävely, hiekkalaatikon reunalla kävely, tasapainoilu kivien ja kantojen päällä
- välimatkojen kulkeminen kävellen
Leikkipuiston välineillä liikkuminen
keinuminen, liukumäellä laskeminen, trampoliinilla hyppiminen, kiikkulaudalla keinuminen, kiipeileminen
Pallopelit
erikokoisten, -painoisten ja eri materiaalia olevien pallojen käsittely: vierittämistä, kopittelua, maaliin heittämistä ja pallon potkimista
Vinkkejä lapsen motoriikan tukemiseksi:
Opas 1–6-vuotiaan lapsen motorisesta kehityksestä ja sen tukemisesta(ulkoinen linkki)
Kehon keskilinjan ylittäminen tarkoittaa vasemman käden, jalan tai silmän liikuttamista oikean käden, jalan tai silmän hallintapuolelle ja päinvastoin. Kätisyys tarkoittaa, että lapsi suosii toisen käden käyttöä tarkkuutta vaativissa toiminnoissa.
Kätisyyden vahvistumisen kannalta on tärkeää, että lapsi työskentelee mahdollisimman paljon sellaisten tehtävien parissa, jotka edellyttävät molempien käsien käyttöä.
Käsien yhteistyötä vaativat muun muassa seuraavat toiminnat:
- paperin repiminen ja taittelu (paperilennokit)
- saksilla leikkaaminen
- helmien pujottaminen
- (kierrettävien) purkinkansien avaaminen ja sulkeminen
- legoilla/duploilla tai muilla toisiinsa tarttuvilla rakennuspalikoilla (esim. geomag) rakentelu
- muovailu ja leipominen (työkalut, kuten kaulin mukaan)
- nuken hoitaminen: pukeminen ja riisuminen, hiusten harjaaminen jne.
- pukeminen ja riisuminen (myös roolivaatteet)
- kotityöt, kuten tiskaaminen ja astioiden huuhtominen käsin
- laulu- ja rytmileikit (esim. Leipuri hiiva, Hämä hämähäkki, Pikkuiset kultakalat).
Kätisyyden vahvistumista tukee myös se, että lapsi "joutuu tekemään valinnan" kummalla kädellä hän mieluiten työskentelee. Lapselle kannattaa asettaa kaikki työskentelyvälineet (kuten haarukka, lusikka, kynä, sakset jne.) eteen keskilinjalle, jolloin lapsi alkaa vähitellen tarttua työvälineisiin /työskennellä sillä kädellä, joka kehittyy vahvemmaksi.
Lisäksi kätisyyden vahvistumisen kannalta on tärkeää tukea kehon keskilinjan ylittämistä, jotta lapsen kyky liikuttaa kättään kehon keskilinjan toiselle puolelle sujuvoituu ja lapselle tulee mahdolliseksi suorittaa toiminnot alusta loppuun vahvemmalla kädellään. Kaikenlaiset toiminnot, joissa tulee isoja ja laajoja käden liikkeitä keskilinjan yli ovat hyviä harjoituksia.
Keskilinja ylittyy muun muassa:
- seinäpiirtämisessä, jossa tehdään isoja kuvioita suurelle paperille /liitutaululle niin, että piirtäessä joutuu ylittämään keskilinjan
- laulu- ja loruleikeissä, joissa käsiä viedään puolelta toiselle (esim. "tuulilasin pyyhkijät")
- pölyjen pyyhkiminen pöydältä, lattian lakaiseminen
kirjan sivujen kääntäminen.
5-vuotiaat
tarkoittaa tarkoituksenmukaisten liikkeiden suunnittelua ja tuottamista näköhavainnon ohjaamana.
Kodin arkiaskareisiin osallistuminen
- pukeminen ja riisuminen
- pöydän kattaminen, pölyjen pyyhkiminen, pyykkien viikkaaminen, sukkien niputtaminen pareiksi jne.
Muovailu ja leipominen
- muovailuvaha ja savi, erilaiset rakennusmassat
- otetaan mukaan erilaisia työvälineitä (esim. kaulin, veitsi, haarukka, piparkakkumuotit)
Vesi- ja saippuakuplaleikit
- mm. veden kaatelu astiasta toiseen
- puhallettujen saippuakuplien rikkominen sormilla/ ’taikasauvalla’/ pienellä mailalla
Auto-, juna- ja kotileikit
- pikkuautoilla ajaminen liikennematolla ja autoradalla
- junaradan kokoaminen ja sillä leikkiminen
- nuken hoitaminen (pukemista, riisumista, syöttämistä, hiusten harjaamista ja laittamista)
- leikkiruuan valmistaminen ja tarjoilu
- roolivaatteiden pukeminen ja riisuminen
Autoradan rakentaminen: voit myös askarrella ja piirtää lapsen kanssa oman autoradan paperista lattialle tai hiekkalaatikkoon. Radalle voitte rakentamalla legoista, palikoista, tyhjistä paperirullista, pahvista, kivistä, oksista yms. lisätä siltoja, tunneleita ja huoltoasemia.
Pallopelit
- erikokoisten, -painoisten ja eri materiaalia olevien pallojen käsittely: vierittämistä, kopittelua ja maaliin heittämistä
- tyynyt, pehmolelut, ilmapallot, hernepussit ja rantapallot
- mailapelit; ilmapallolla pelaaminen erilaisten mailojen kanssa, sähly, tarrapallo, salkotennis
- keilaaminen, magneetti- tai tarratikkojen heitto, renkaan heitto, mölkky
Rakentelu
- puupalikat, junaradat, legot
- erilaiset rakennussarjat (esim. meccanot, legot, geomagsit, zoobit) ja pienet puutyöt
- tikuista (esim. jäätelötikut) kuvioiden, kirjainten ym. muodostaminen
- rakentelu aikuisen tekemän mallin mukaan
Pujottelu- ja helmityöt
- Pujottaminen erikokoisilla helmillä ja narulla/ siimalla (esim. Hama-helmet)
- Ompelukuvat, pistolevyt
Maalaaminen ja piirtäminen
- aloitetaan isoista pinnoista (iso paperi lattialle tai seinälle, liitutaulu) sekä helpoista työvälineistä (sormivärit, isot pensselit, paksut tussit, vahaliidut)
- värityskuvien värittäminen, puuhakirjojen tehtävät kynillä
- työvälineiden käyttö esim. viivoitin, piirroslevyt
- tikulla hiekkaan piirtäminen, magneettiset piirroslaudat (esim. magnadoodle)
- piirtää voi myös erilaisten esineiden avulla (purkit, piparimuotit, leikkiastiat ym.)
- muotojen piirtämistä voi harjoitella esim. autoratojen/ sokkeloiden/ aarrekarttojen avulla (kolmion, neliön, ympyrän, puolikuun muotoiset radat/ sokkelot/ kartat)
Askartelutehtävät
- erilaisten askartelumateriaalien käsittely (esim. paperi, pahvi, pumpuli, kangas, nauhat, erilaiset luonnonmateriaalit ym.)
- paperin taittelu, leikkaaminen, liimaaminen ja teippaaminen
- solmiminen
- leimasimien käyttö
Internetistä löytyy paljon hyviä askartelu- ja väritysohjeita esimerkiksi hakusanoilla lasten askartelu, värityskuvat, colouring pictures.
Palapelit ja lautapelit
- palapelit (yli 40 palaa)
- pelit (esim. Huojuva torni, Eläinpyramidi, Rotanloukku, Fishing game, Hit the Hat -peli, Afrikan tähti, Kimble)
- Fortuna kuulapeli
Ladattavia terapeuttisia pelejä löytyy esim. www.terapiapsi.fi(ulkoinen linkki) -sivustolta
Kehittäviä pelejä ja muita välineitä on hankittavissa päivittäistavarakaupoista/ leluliikkeistä tai tilattavissa erilaisista nettikaupoista.
tarkoittaa aivojen kykyä tulkita sitä mitä silmät näkevät.
Monipuolinen liikkuminen ja toimiminen tilassa
- välineillä liikkuminen: kiipeily, esineiden ylittäminen ja alittaminen sekä kiertäminen, keinuminen, tasapainottelu jne.
- hyppiminen pienten esteiden yli
- epätasaisessa maastossa liikkuminen/ retkeily, portaissa käveleminen
Kotiaskareet
- kaikissa kotiaskareissa voidaan harjoitella avaruudellisten suhteiden (etäisyydet, suunnat ja esineiden suhde toisiinsa) hahmottamista, esim. juoman kaataminen lasiin, pöydän kattaminen, leipominen, työvälineiden ja lelujen järjestäminen omille paikoilleen sekä pölyjen pyyhkiminen.
- näönvaraista erottelua voi harjoitella etsimällä ja lajittelemalla erilaiset vaatekappaleet puhtaan pyykin joukosta
Yksityiskohtien etsiminen
- etsitään yhdessä yksityiskohtia/ kirjaimia/ numeroita kuvista (lehdet, kirjat jne.) tai ympäristöstä esimerkiksi värin, koon, muodon tai materiaalin mukaan (esim. auto- ja bussimatkoilla liikenteestä etsitään mm. tietyn värisiä autoja)
- piilotusleikit, joissa laitetaan esineitä/ kuvia esille tilaan niin, että lapsi voi etsiä ne katseellaan
- puuhakirjatehtävät, esim. etsi parit, samanlaiset/ erilaiset/ päällekkäiset kuvat, piilokuvat
Rakentelu- ja lajittelutehtävät
- puupalikat, junaradat, legot, geomagsit ja zoobit
- pienet puutyöt ja rakennussarjat, joissa käytetään työkaluja
- mallin mukaan pujottelu ja rakentelu
- erilaisten esineiden lajittelu värin, muodon, koon, määrän ja materiaalin mukaan
Pala- ja lautapelit
- palapelit (yli 40 palaa)
- kuvalotot, dominot ja muistipelit
- Junior labyrinttipeli
- Busytown-peli
- Halli Klack-peli, Logiikkalinna peli, Quoridor Kid
Ladattavia terapeuttisia pelejä löytyy esimerkiksi www.terapiapsi.fi-sivustolta(ulkoinen linkki)
tarkoittaa pienten lihasten hallintaa, kuten käden toimintoja ja liikkeiden sujuvuutta.
Kodin arkiaskareisiin osallistuminen
- pukeminen ja riisuminen (napit, vetoketjut, kengännauhat), ohjattuna hampaiden peseminen, hiusten kampaaminen ja laittaminen
- pöydän kattaminen, pölyjen pyyhkiminen, sumutinpullolla kasvien kasteleminen, pyykkien viikkaaminen ja sukkien niputtaminen pareiksi
Pallopelit
- erikokoisten, painoisten ja eri materiaalia olevien pallojen käsittely: kopittelu ja maaliin heittäminen, pompottelu ja koripallo
- mailapelit: ilmapallotennis, sulkapallo, sähly, tarrapallo, salkotennis jne.
- keilaaminen, tikan heitto, renkaan heitto, petankki, mölkky jne.
Tuntoharjoitukset
- vesileikit, sormivärit, luonnon materiaaleilla leikkiminen
- tunnusteluleikit: piilossa esim. pussissa olevia eri tuntuisia esineitä tunnustellaan käsissä ja yritetään tunnistaa ne ilman näön apua
- pelit, joissa tunnustellaan muotoja tai materiaaleja (esim. Geometrinen tuntopeli, Mää Mää Lammas -peli)
Muovailu ja leipominen
- aluksi harjoitellaan käsittelyä (esim. pyöritellään pullia, rullataan pötkylöitä); myöhemmin mukaan voi ottaa erilaisia työvälineitä (esim. kaulin, veitsi, haarukka, piparkakkumuotit)
- sokerin, kanelin, rusinoiden tai nonparellien sirottelu
- muovailuvahat, -massat, taikataikinat
Auto-, juna- ja kotileikit
- pikkuautoilla ajaminen liikennematolla, autoradalla, parkkitalolla, huoltoasemalla
- junaradalla leikkiminen
- nuken hoitaminen (pukemista, riisumista, syöttämistä, hiusten harjaamista ja laittamista)
- leikkiruuan valmistaminen ja tarjoilu
- roolivaatteiden pukeminen ja riisuminen
- sormi- ja käsinukeilla leikkiminen
Autoradan rakentaminen: voit myös askarrella ja piirtää lapsen kanssa oman autoradan paperista lattialle tai hiekkalaatikkoon. Radalle voitte rakentamalla duploista, palikoista, tyhjistä paperirullista, pahvista, kivistä, oksista yms. lisätä siltoja, tunneleita ja huoltoasemia.
Rakentelu
- puupalikat, junaradat, legot
- erilaiset rakennussarjat (esim. Meccano, Geomag, Zoob) sekä pienet puutyöt
- jäätelötikuista kuvioiden, kirjainten ym. muodostaminen
- vasarointipelit
Pujottelu- ja helmityöt
- helmien pujottaminen: erikokoisten helmien pujottelu; taitojen karttuessa esim. helmimosaiikit (Hama-helmet)
- ompelukuvat
- tappilaudat ja -mosaiikki
Maalaaminen ja piirtäminen
- maalaaminen ja piirtäminen oman mielen mukaan
- värityskuvien värittäminen ja puuhakirjojen tekeminen
- tikulla hiekkaan piirtäminen, magneettiset piirroslaudat (esim. magnadoodle), vesipiirrosalustat (esim. aqua doodle), piirroslevyt ja katuliidut
Askartelutehtävät
- erilaisten materiaalien käsittely repimällä, rypistämällä, taittelemalla, leikkaamalla, liimaamalla, teippaamalla ja solmimalla
- siirtokuvat/ tarrapuuhakirjat
- leimasimien käyttö
Huom! Internetistä löytyy paljon hyviä askarteluohjeita ja -tehtäviä esimerkiksi hakusanoilla lasten askartelu, värityskuvat, colouring pictures.
Pelit
- pelit, jotka vaativat tarkkaa liikkeiden ohjailua (esim. Lentävä matto, Operation, Rotanloukku, Huojuva torni, Micado, Penguin, Kirppupeli, Eläinpyramidi)
- kuulapelit (mm. fortuna, sokkelot)
- korttipelit
Laulu- ja loruleikit
Esimerkiksi Pikkuiset kultakalat, Missä on peukalo, Viisi pientä ankkaa, Harakka puuroa keittää, Tonttu kiertää kartanoa.
tarkoittaa suurten lihasryhmien hallintaa ja liikkumiseen tarvittavien liiketoimintojen koordinaatiota.
Lihastyötä vaativat toiminnot, vastusta vastaan työskentely (voimailu)
- "raskaat työt", jotka vaativat lihastyötä: kantaminen, vetäminen ja työntäminen (esim. kauppakassien tyhjentäminen ja painavien tavaroiden kantaminen, ostoskärryn ja nukenvaunujen työntäminen, lumityöt ja -leikit, pulkan vetäminen, majan rakentaminen sohvatyynyistä) sekä hyppiminen ja kiipeily
- painiminen
- tyynyjen ja patjojen kanssa peuhaaminen
- roikkuminen, soutaminen ("nuotan veto"), köydenveto, kottikärrykävely
Muut kehon hahmotusta vahvistavat toiminnot
- "hampurilainen", jossa lapsi käy sohvatyynyjen, patjojen ym. väliin pihviksi ja aikuinen maustaa hampurilaisen lisäämällä varovasti painetta tyynyjen ja peittojen avulla tai painelemalla
- "kääretorttuleikki": lapsi kääritään tiukasti maton/viltin sisään
- hieronta, jos lapsi pitää siitä: painele päätä, hartioita, käsiä, jalkoja ja selkää
- kehon osien nimeäminen: mietitään yhdessä, mitä eri osilla voi tehdä, miten ne liikkuvat, toimivat ja minkälaista ääntä saadaan aikaan milläkin kehon osalla (kokeillaan mattoon äänentuottoa sormilla, kämmenillä, nyrkillä, kyynärpäillä, varpailla, kantapäillä, jalkapohjilla)
- lumi- ja hiekkaenkeleiden tekeminen
- laulu- ja loruleikit (löytyy netistä esim. hakusanalla ’jumppalaulut’)
Monipuoliset työskentely- ja leikkiasennot, erilaiset liikkumistavat
- leikkiminen seisten, maaten, tuolilla ja lattialla istuen, polviseisonnassa jne., huom! "jalkojen välissä" istuminen ei ole suositeltavaa
- kurkottelut ylhäältä/alhaalta/sivuilta leikkitilanteissa
- erilaiset liikkumistavat: juosten, kävellen, hyppien, ryömien, kierien, varpailla ja kantapäillä kävellen, eläimiä matkien jne.
- hyppyleikit: patjan päälle hyppääminen eri tasoilta, eteen- ja taaksepäin hyppääminen tasajalkaa, merkiltä toiselle hyppääminen, ’hiirenhäntä’ hyppynarulla, ruutuhyppely, yhdellä jalalla hyppiminen
- uimataitojen harjoittelu, potkulautailu, potkupyöräily, pyöräilyn opettelu, hiihdon ja luistelun opettelu, kengurupallolla pomppiminen
- liikuntaharrastukset
Ulkoilu ja retkeily
- epätasaisissa maastoissa liikkuminen
- puunrunkoa pitkin kävely, hiekkalaatikon reunalla kävely, tasapainoilu kivien ja kantojen päällä
- välimatkojen kulkeminen kävellen
- keinuminen, liukumäellä laskeminen, trampoliinilla hyppiminen, kiikkulaudalla keinuminen, kiipeileminen
Pallopelit
- erikokoisten, -painoisten ja eri materiaalia olevien pallojen käsittely: kopittelua, maaliin heittämistä ja pallon potkimista
- mailapelit: ilmapallotennis, sulkapallo, sähly, tarrapallo, salkotennis jne.
- keilaaminen, renkaan heitto, petankki, mölkky jne.
Vinkkejä lapsen motorisen kehityksen tukemiseksi
Opas 1–6-vuotiaan lapsen motorisesta kehityksestä ja sen tukemisesta(ulkoinen linkki)
Kehon keskilinjan ylittäminen tarkoittaa vasemman käden, jalan tai silmän liikuttamista oikean käden, jalan tai silmän hallintapuolelle ja päinvastoin. Kätisyys tarkoittaa, että lapsi suosii toisen käden käyttöä tarkkuutta vaativissa toiminnoissa.
Kätisyyden vahvistumisen kannalta on tärkeää, että lapsi työskentelee mahdollisimman paljon sellaisten tehtävien parissa, jotka edellyttävät molempien käsien käyttöä.
Käsien yhteistyötä vaativat muun muassa seuraavat toiminnat:
- paperin repiminen ja taittelu (paperilennokit) sekä saksilla leikkaaminen
- helmien pujottaminen, narujen solmiminen
- (kierrettävien) purkinkansien avaaminen ja sulkeminen
- legoilla/ duploilla tai muilla toisiinsa tarttuvilla rakennuspalikoilla (esim. Geomag) rakentelu
- pelikorttien jakaminen
- puutyöt ja rakennussarjat, joissa on työkalut
- muovailu ja leipominen (työkalut, kuten kaulin mukaan)
- nuken hoitaminen: pukeminen ja riisuminen, hiusten harjaaminen jne.
- pukeminen ja riisuminen (myös roolivaatteet)
- kotityöt, kuten tiskaaminen ja astioiden huuhtominen käsin
- laulu- ja rytmileikit (esim. Leipuri hiiva, Pikkuiset kultakalat)
Kätisyyden vahvistumista tukee myös se, että lapsi "joutuu tekemään valinnan" kummalla kädellä hän mieluiten työskentelee. Lapselle kannattaa asettaa kaikki työskentelyvälineet (kuten haarukka, lusikka, kynä, sakset jne.) eteen keskilinjalle, jolloin lapsi alkaa vähitellen tarttua työvälineisiin /työskennellä sillä kädellä, joka kehittyy vahvemmaksi.
Lisäksi kätisyyden vahvistumisen kannalta on tärkeää tukea kehon keskilinjan ylittämistä, jotta lapsen kyky liikuttaa kättään kehon keskilinjan toiselle puolelle sujuvoituu ja lapselle tulee mahdolliseksi suorittaa toiminnot alusta loppuun vahvemmalla kädellään. Kaikenlaiset toiminnot, joissa tulee isoja ja laajoja käden liikkeitä keskilinjan yli ovat hyviä harjoituksia.
Keskilinja ylittyy muun muassa
- erilaisissa maila- ja pallopeleissä (rantapallot ja ilmapallo, sulkapallo, salkotennis, sähly, jääkiekko)
- nyrkkeilyssä
- seinäpiirtämisessä, jossa tehdään isoja kuvioita suurelle paperille / liitutaululle
- laulu- ja loruleikeissä, joissa käsiä viedään puolelta toiselle (esim. "tuulilasin pyyhkijät")
- pölyjen pyyhkimisessä pöydältä, lattian lakaisemisessa
- kirjan sivujen kääntämisessä.
6-vuotiaat
tarkoittaa pienten lihasten hallintaa, kuten käden toimintoja ja liikkeiden sujuvuutta.
Silmä-käsiyhteistyö
tarkoittaa tarkoituksenmukaisten liikkeiden suunnittelua ja tuottamista näköhavainnon ohjaamana.
Kodin arkitoimintoihin osallistuminen
- pukeminen ja riisuminen (napit, vetoketjut, kengännauhat), ohjattuna hampaiden peseminen, hiusten kampaaminen ja laittaminen
- sumutinpullolla kasvien kasteleminen
- pöydän kattaminen, pölyjen pyyhkiminen, pyykkien viikkaaminen, sukkien niputtaminen pareiksi jne.
- osallistuminen perheen yhteiseen ruoanlaittoon, esim. salaatin repiminen, kurkun pilkkominen, porkkanan/ mandariinin kuoriminen
- juoman kaataminen lasiin/ mukiin, ruoan annostelu omalle lautaselle
Tuntoharjoitukset
- vesileikit, sormivärit, luonnon materiaaleilla leikkiminen
- tunnusteluleikit: piilossa esim. pussissa olevia eri tuntuisia esineitä tunnustellaan käsissä ja yritetään tunnistaa ne ilman näön apua
- pelit, joissa tunnustellaan muotoja tai materiaaleja (esim. Geometrinen tuntopeli, Mää Mää Lammas -peli)
Muovailu ja leipominen
- muovailuvaha ja savi, erilaiset rakennusmassat, taikataikina
- otetaan mukaan erilaisia työvälineitä (esim. kaulin, veitsi, haarukka, piparkakkumuotit)
- taikinan vatkaaminen, sekoittaminen ja vaivaaminen
- sokerin, kanelin, rusinoiden tai nonparellien sirottelu
Vesi- ja saippuakuplaleikit
puhallettujen saippuakuplien rikkominen sormilla/ ’taikasauvalla’/ pienellä mailalla
Auto-, juna- ja kotileikit
- pikkuautoilla ajaminen liikennematolla, autoradalla, parkkitalolla, huoltoasemalla
- junaradan kokoaminen ja sillä leikkiminen
- nuken hoitaminen (pukemista, riisumista, syöttämistä, hiusten harjaamista ja laittamista)
- leikkiruuan valmistaminen ja tarjoilu
- roolivaatteiden pukeminen ja riisuminen
Autoradan rakentaminen: voit myös askarrella ja piirtää lapsen kanssa oman autoradan paperista lattialle tai hiekkalaatikkoon. Radalle voitte rakentamalla legoista, palikoista, tyhjistä paperirullista, pahvista, kivistä, oksista yms. lisätä siltoja, tunneleita ja huoltoasemia.
Pallopelit
- erikokoisten, -painoisten ja eri materiaalia olevien pallojen käsittely: kohteeseen heittäminen, kiinni ottaminen ja pompottelu
- taitojen karttuessa yhä pienempien pallojen käsittelyä (esim. tennispallot, superpallot)
- mailapelit; ilmapallolla pelaaminen erilaisten mailojen kanssa, sähly, tarrapallo, salkotennis, kroketti
- keilaaminen, magneetti- tai tarratikkojen heitto, renkaan heitto, mölkky, koripallo, petankki/ boccia
Rakentelu
- puupalikat, junaradat, legot
- erilaiset rakennussarjat (esim. meccanot, legot, geomagsit, zoobit) ja pienet puutyöt
- tikuista (esim. jäätelötikut) kuvioiden, kirjainten, numeroiden ym. muodostaminen
- vasarointipeli
- rakentelu aikuisen tekemän mallin mukaan
Pujottelu- ja helmityöt
- Pujottaminen erikokoisilla helmillä ja narulla/siimalla
- Hama-helmet, ompelukuvat, pistolevyt
Maalaaminen ja piirtäminen
- maalaaminen, piirtäminen, väritys- ja puuhakirjojen tehtävät
- työvälineiden käyttö esim. viivoitin, piirroslevyt
- tikulla hiekkaan piirtäminen, katuliidut, magneettiset piirroslaudat (esim. magnadoodle)
- piirtää voi myös erilaisten esineiden avulla (purkit, piparimuotit, leikkiastiat ym.)
- muotojen piirtämistä voi harjoitella esim. autoratojen/ sokkeloiden/ aarrekarttojen avulla (kolmion, neliön, ympyrän, puolikuun muotoiset radat/ sokkelot/ kartat)
Askartelutehtävät
- erilaisten askartelumateriaalien käsittely (esim. paperi, pahvi, pumpuli, kangas, nauhat, erilaiset luonnonmateriaalit)
- paperin taittelu, leikkaaminen, liimaaminen ja teippaaminen
- siirtokuvat, tarrapuuhakirjat
- solmiminen
- leimasimien käyttö
Internetistä löytyy paljon hyviä askartelu- ja väritysohjeita esim. hakusanoilla lasten askartelu, värityskuvat, colouring pictures.
Palapelit, lautapelit ja tietokonepelit
- palapelit (yli 50 palaa)
- pelit (esim. Huojuva torni, Eläinpyramidi, Rotanloukku, Fishing game, Hit the Hat -peli, Afrikan tähti, Kimble, Fortuna kuulapeli, Operation, Micado, Penguin) ja korttipelit
Ladattavia terapeuttisia pelejä löytyy esim. www.terapiapsi.fi(ulkoinen linkki) -sivustolta
Kehittäviä pelejä ja muita välineitä on hankittavissa päivittäistavarataloista /leluliikkeistä tai tilattavissa erilaisista nettikaupoista.
tarkoittaa aivojen kykyä tulkita sitä mitä silmät näkevät.
Monipuolinen liikkuminen ja toimiminen tilassa
- välineillä liikkuminen: kiipeily, esineiden ylittäminen ja alittaminen sekä kiertäminen, keinuminen, tasapainottelu jne.
- hyppiminen esteiden yli, ruutu- ja naruhyppely
- epätasaisessa maastossa liikkuminen/ retkeily, portaissa käveleminen
Kotiaskareet
- kaikissa kotiaskareissa voidaan harjoitella avaruudellisten suhteiden (etäisyydet, suunnat ja esineiden suhde toisiinsa) hahmottamista, esim. juoman kaataminen lasiin, pöydän kattaminen, leipominen, työvälineiden ja lelujen järjestäminen omille paikoilleen sekä pölyjen pyyhkiminen.
- näönvaraista erottelua voi harjoitella etsimällä ja lajittelemalla erilaiset vaatekappaleet puhtaan pyykin joukosta
Yksityiskohtien etsiminen
- etsitään yhdessä yksityiskohtia/kirjaimia/numeroita kuvista (lehdet, kirjat jne.) tai ympäristöstä esimerkiksi värin, koon, muodon tai materiaalin mukaan (esim. auto- ja bussimatkoilla liikenteestä etsitään mm. erilaisia autoja, liikennemerkkejä, logoja)
- piilotusleikit, joissa laitetaan esineitä/kuvia esille tilaan niin, että lapsi voi etsiä ne katseellaan
- puuhakirjatehtävät/esikoulutehtäväkirjat, esim. etsi parit, samanlaiset/erilaiset/päällekkäiset kuvat, piilokuvat jne., tarrapuuhakirjat
- Arvaa kuka? -peli
Rakentelu- ja lajittelutehtävät
- puupalikat, legot, geomagsit ja zoobit
- puutyöt ja rakennussarjat, joissa käytetään työkaluja
- mallin mukaan pujottelu ja rakentelu esim. hamahelmet, ompelukuvat
- erilaisten esineiden lajittelu värin, muodon, koon, määrän ja materiaalin mukaan
- erilaisista tikuista (esim. jäätelötikuista) kuvioiden, kirjainten, numeroiden ym. muodostaminen
Pala- ja lautapelit
- palapelit (yli 50 palaa), dominot ja muistipelit, Junior labyrinttipeli
- Busytown-peli, Rush Hour Junior, Neljän suora
- Logiikkalinna peli, Quoridor Kid, korttipelit
Ladattavia terapeuttisia pelejä löytyy esimerkiksi www.terapiapsi(ulkoinen linkki)
tarkoittaa suurten lihasryhmien hallintaa ja liikkumiseen tarvittavien liiketoimintojen koordinaatiota.
Lihastyötä vaativat toiminnot, vastusta vastaan työskentely (voimailu)
- "raskaat työt", jotka vaativat lihastyötä: kantaminen, vetäminen ja työntäminen (esim. kauppakassien tyhjentäminen ja painavien tavaroiden kantaminen, ostoskärryn ja nukenvaunujen työntäminen, lumityöt ja -leikit, pulkan vetäminen, majan rakentaminen sohvatyynyistä) sekä hyppiminen ja kiipeily
- painiminen
- tyynyjen ja patjojen kanssa peuhaaminen
- roikkuminen, soutaminen ("nuotan veto"), köydenveto, kottikärrykävely
- oman repun kantaminen, esim. esikoulureppu, retkieväät
Muut kehon hahmotusta vahvistavat toiminnot
- "hampurilainen", jossa lapsi käy sohvatyynyjen, patjojen ym. väliin pihviksi ja aikuinen maustaa hampurilaisen lisäämällä varovasti painetta tyynyjen ja peittojen avulla tai painelemalla
- "kääretorttuleikki": lapsi kääritään tiukasti maton/viltin sisään
- hieronta, jos lapsi pitää siitä: painele päätä, hartioita, käsiä, jalkoja ja selkää
- kehon osien nimeäminen: mietitään yhdessä, mitä eri osilla voi tehdä, miten ne liikkuvat, toimivat ja minkälaista ääntä saadaan aikaan milläkin kehon osalla (kokeillaan mattoon äänentuottoa sormilla, kämmenillä, nyrkillä, kyynärpäillä, varpailla, kantapäillä, jalkapohjilla)
- lumi- ja hiekkaenkeleiden tekeminen
- laulu- ja loruleikit (löytyy netistä esim. hakusanalla ’jumppalaulut’)
Monipuoliset työskentely- ja leikkiasennot, erilaiset liikkumistavat
- leikkiminen seisten, maaten, tuolilla ja lattialla istuen, polviseisonnassa jne., huom! "jalkojen välissä" istuminen ei ole suositeltavaa
- kurkottelut ylhäältä/ alhaalta/ sivuilta leikkitilanteissa
- erilaiset liikkumistavat: kävellen, juosten, hyppien, ryömien, kierien, varpailla ja kantapäillä kävellen, eläimiä matkien jne.
- hyppyleikit: patjan päälle hyppääminen eri tasoilta, eteen- ja taaksepäin hyppääminen, sivulta sivulle hyppiminen, tasajalkaa, merkiltä toiselle hyppääminen, ’hiirenhäntä’ hyppynarulla, ruutuhyppely, yhdellä jalalla hyppiminen
- uimataitojen harjoittelu, potkulautailu, potkupyöräily, pyöräilyn opettelu, hiihdon ja luistelun opettelu, kengurupallolla pomppiminen
- liikuntaharrastukset
Ulkoilu ja retkeily
- epätasaisissa maastoissa liikkuminen
- puunrunkoa pitkin kävely, hiekkalaatikon reunalla kävely, tasapainoilu kivien ja kantojen päällä
- välimatkojen kulkeminen kävellen
- keinuminen, liukumäellä laskeminen, trampoliinilla hyppiminen, kiikkulaudalla keinuminen, kiipeileminen
Pallopelit
- erikokoisten, -painoisten ja eri materiaalia olevien pallojen käsittely: kopittelua, maaliin heittämistä ja pallon potkimista
- mailapelit: ilmapallotennis, sulkapallo, sähly, tarrapallo, salkotennis jne.
- keilaaminen, renkaan heitto, petankki, mölkky jne.
Vinkkejä lapsen motorisen kehityksen tukemiseksi
Opas 1–6-vuotiaan lapsen motorisesta kehityksestä ja sen tukemisesta(ulkoinen linkki)
Kehon keskilinjan ylittäminen tarkoittaa vasemman käden, jalan tai silmän liikuttamista oikean käden, jalan tai silmän hallintapuolelle ja päinvastoin. Kätisyys tarkoittaa, että lapsi suosii toisen käden käyttöä tarkkuutta vaativissa toiminnoissa.
Kätisyyden vahvistumisen kannalta on tärkeää, että lapsi työskentelee mahdollisimman paljon sellaisten tehtävien parissa, jotka edellyttävät molempien käsien käyttöä.
Käsien yhteistyötä vaativat muun muassa seuraavat toiminnat:
- paperin taittelu (paperilennokit ja origamit) ja saksilla leikkaaminen
- helmien pujottaminen, narujen solmiminen
- (kierrettävien) purkinkansien avaaminen ja sulkeminen
- legoilla tai muilla toisiinsa tarttuvilla rakennuspalikoilla (esim. Geomag) rakentelu
- pelikorttien jakaminen
- puutyöt ja rakennussarjat, joissa on työkalut
- muovailu ja leipominen (työkalut, kuten kaulin mukaan)
- nuken hoitaminen: pukeminen ja riisuminen, hiusten harjaaminen jne.
- pukeminen ja riisuminen (myös roolivaatteet)
- kotityöt, kuten tiskaaminen ja astioiden huuhtominen käsin
- laulu- ja rytmileikit.
Kätisyyden vahvistumista tukee myös se, että lapsi "joutuu tekemään valinnan" kummalla kädellä hän mieluiten työskentelee. Lapselle kannattaa asettaa kaikki työskentelyvälineet (kuten haarukka, lusikka, kynä, sakset jne.) eteen keskilinjalle, jolloin lapsi alkaa vähitellen tarttua työvälineisiin / työskennellä sillä kädellä, joka kehittyy vahvemmaksi.
Lisäksi kätisyyden vahvistumisen kannalta on tärkeää tukea kehon keskilinjan ylittämistä, jotta lapsen kyky liikuttaa kättään kehon keskilinjan toiselle puolelle sujuvoituu ja lapselle tulee mahdolliseksi suorittaa toiminnot alusta loppuun vahvemmalla kädellään. Kaikenlaiset toiminnot, joissa tulee isoja ja laajoja käden liikkeitä keskilinjan yli ovat hyviä harjoituksia.
Keskilinja ylittyy muun muassa:
- erilaisissa maila- ja pallopeleissä (rantapallot ja ilmapallo, sulkapallo, salkotennis, sähly, jääkiekko)
- nyrkkeilyssä
- seinäpiirtämisessä, jossa tehdään isoja kuvioita suurelle paperille / liitutaululle
- laulu- ja rytmileikeissä, joissa taputetaan kaverin kanssa käsiä ristikkäin
- pölyjen pyyhkimisessä pöydältä, lattian lakaisemisessa
kirjan sivujen kääntämisessä.
Kouluikäiset
Hienomotoriikka ja silmä-käsiyhteistyö tarkoittaa pienten lihasten hallintaa, kuten käden toimintoja ja liikkeiden sujuvuutta.
Hienomotoriikan kehitys alkaa yksinkertaisista isoista liikkeistä, ja kehittyy vaativampiin liikkeisiin, joka vaatii sorminäppäryyttä, koordinaatiota ja sormien eriytyneitä liikkeitä. Silmä-käsi yhteistyö tarkoittaa tarkoituksenmukaisten liikkeiden suunnittelua ja tuottamista näköhavainnon ohjaamana.
Hienomotoriikan ja/tai silmä-käsiyhteistyön pulmista voivat kertoa
- käsiala on hyvin epäselvää, käsi väsyy selvästi työskennellessä tai eteneminen käden töissä on hyvin hidasta
- kirjoittaminen on työlästä ja työvälineiden käyttö on hankalaa (ruokavälineet, sakset, kynät)
- taululta / älytaululta tehtävien tarkistaminen ja kopioiminen on hidasta ja vaikeaa
- tavarat tippuvat tai särkyvät niitä käsitellessä muita saman ikäisiä helpommin
- arjessa käsien tarkkuutta vaativat toiminnot ovat haasteellisia.
Hienomotoriikan ja silmä-käsiyhteistyön vahvistamiseksi
- Ottakaa lapsi mukaan erilaisiin kodin askareisiin, joissa mahdollistuu monipuolinen käsien käyttö esim. pöydän kattaminen, salaattiainesten pilkkominen ja astioiden tiskaaminen.
- Tehkää haastavalta tuntuvat läksyt/kotitehtävät yhdessä, tauottakaa työskentelyä ja pilkkokaa tehtävät pienempiin osiin. Rajatkaa tehtäväaluetta esim. peittämällä osa tehtävistä paperilla. Ensin - sitten sopimukset voivat olla hyödyllisiä toimintaa tukemaan: esim. ensin läksyt, sitten leikki.
- Läksyjä voi tehdä eri asennoissa esim. lattialla vatsallaan maaten, istuen jumppapallon päällä jne.
- Tehkää erilaisia tehtävä- ja puuhakirjoja, rakenteluita ja askartelutehtäviä sekä pelatkaa lautapelejä.
Oppimisen apuvälineitä
- aktiivityyny
- kynätuki
- erikokoiset, paksuiset ja painoiset kynät
- lukikalvot ja -viivaimet.
Lisävinkkejä oppimisen apuvälineistä
Näönvarainen hahmottaminen tarkoittaa aivojen kykyä tulkita sitä, minkä silmät näkevät. Sillä tarkoitetaan kuvanmuodostusta ja tunnistamista sekä tila- ja etäisyyssuhteiden käsittämistä. Tarkkaavuuden suuntaamisen avulla mahdollistuu kyky huomata kokonaisuuksia ja olennaisia yksityiskohtia. Näönvaraisen hahmottamisen pulmat voivat liittyä silmän ja käden yhteistyön vaikeuksiin.
Näönvaraisen hahmottamisen pulmista voivat kertoa
- ajan hallinnan ja kellon oppimisen haasteet
- siirtyminen paikasta toiseen tai tilassa liikkuminen on haastavaa, esim. lapsi eksyy herkästi tutussakin paikassa eikä opi kulkureittejä
- vaikeudet seurata opetusta taululta tai oppikirjasta
- väsyminen runsaan näkötiedon käsittelyyn
- nähdyn mieleen painamisen ja palauttamisen haasteet
- vaikeudet kirjainten, kuvioiden, suuntien tai muotojen tunnistamisessa
- vaikeudet matematiikassa
- vaikeudet erottaa kuvioita taustasta ja hahmottaa kuvaa kokonaisuutena
- vaikeutena oman kehon hahmottamisessa esimerkiksi pukeutumisen hankaluutena tai arkuutena liikuntaleikeissä.
Näönvaraisen hahmottamisen vahvistamiseksi
- Varmistakaa että koululaisen lähi- ja kaukonäkökyky on riittävä.
- Vahvistakaa näönvaraista ajattelua kuvaamalla asioita ääneen.
- Muokatkaa ympäristöä; jäsentäkää tila selkeäksi, käyttäkää riittävää valaistusta ja pöytätyöskentelyssä huomioikaa hyvä työskentelyasento.
- Muokatkaa työskentelymateriaaleja; käyttäkää vahvoja värejä ja kontrasteja koulu- ja tehtäväkirjoissa, rajatkaa tai muokatkaa tekstiä/kuvia suuremmaksi.
- Tauottakaa työskentelyä ja pilkkokaa tehtävät pienempiin osiin.
- Harjoitelkaa arjen toimintoja yhdessä; pöydän voi kattaa vanhemman antaman mallin mukaan, kaupassa lasta voi pyytää auttamaan ostosten etsimisessä sanallisten ohjeiden mukaan, ruoan laittamisessa ja leipomisessa lapsi voi harjoitella esim. mittaamista ja punnitsemista.
Oppimisen apuvälineitä
- aktiivityyny
- lukikalvot ja – viivaimet.
Lisävinkkejä oppimisen apuvälineistä
Karkeamotoriikka tarkoittaa suurten lihasryhmien hallintaa ja liikkumiseen tarvittavien liiketoimintojen koordinaatiota.
Karkeamotoriikan pulmista voivat kertoa
- osallistumattomuus tai vetäytyminen liikuntatunnilla
- haluttomuus liikkua ikäistensä tavoin itsenäisesti lähiympäristössä
- tapaturma-alttius liikuntatilanteissa
- uusien taitojen kuten hiihtämisen, luistelun tai pallopelien oppimisen haasteet tai kiinnostuksen puute
- haasteet pöytätasolla työskentelyssä siten, että asennon ylläpito pöydän ääressä
- on työlästä ja haittaa keskittymistä.
Karkeamotoriikan vahvistamiseksi
- Osoittakaa kiinnostusta lapsenne liikuntaan; motivoikaa lasta arkiliikuntaan ja mieleisen liikuntaharrastuksen löytämiseen. Espoon kaupungin liikuntatoimi järjestää paljon ryhmäliikuntaa (tietoa vaihtoehdoista mm. Espoon nettisivuilta www.espoo.fi tai Kimpassa kuntoon - esitteestä).
- Lähtekää retkille lähiluontoon. Retkillä voi kävellä tai pyöräillä vaihtelevassa maastossa, juosta, hyppiä tai kiipeillä esim. geokätköilyn lomassa.
- Ottakaa lapsi mukaan erilaisiin kodin askareisiin, joissa mahdollistuu monipuolinen kehon käyttö esim. puutarhatyöt, lumityöt, ruokakassin kantaminen ja imuroiminen. Nämä työt vaativat usein hyödyllistä lihastyötä; kantamista, nostamista ja työntämistä.
- Rajoittakaa perheen ruutuaikaa keksimällä vaihtoehtoista yhteistä tekemistä ja harrastuksia kuten esim. mailapelit, uiminen ja ulkoilu.
Oppimisen apuvälineitä
- aktiivityyny
- jumppapallo.
Aistitiedon käsittelyllä tarkoitetaan keskushermoston kykyä käsitellä erilaisia aistimuksia ja käyttää hyväksi aistien tuomaa tietoa toiminnassa.
Aivoihin tulee aistitietoa kaikkialta kehosta. Sen tiedon avulla hermojärjestelmä tuottaa toimintareaktioita, jotka mukauttavat kehon ja mielen saadun aistitiedon mukaisesti. Aistimusten hyvä kulku auttaa hermojärjestelmää kehittymään tarkoituksenmukaisesti. Aisteja ovat muun muassa näkö, kuulo, tunto, haju ja maku, lihaksista ja nivelistä tuleva tieto sekä tasapaino- ja liikeaisti.
Aistitiedon käsittelyn vaikeudet voivat ilmetä säätelyn ongelmina, kuten tavallista heikompana tai herkempänä reagointina ärsykkeisiin tai aistimusten hakemisena.
Lisätietoa aistitiedon säätelystä
Papunet: Aistit(ulkoinen linkki)
Aistimuksia arkeen -opas(ulkoinen linkki)
Sensorinen integraatio, aistitiedon käsittely(ulkoinen linkki)
Therapy Street for Kids(ulkoinen linkki)
Kirjoja aiheesta
Ayres, Jean A: Aistimusten aallokossa, Sensorisen integraation häiriä ja terapia; PS-kustannus, Opetus 2000
Kranowitz, Carol Stock 2003: Tahatonta tohellusta. Sensorisen integraation häiriö lapsen arkielämässä. PS-kustannus, Opetus 2000