Espoon kaupunkirata
Espoon kaupunkirata on Espoon, Kauniaisten ja Väyläviraston yhteinen hanke, jossa rakennetaan uusi raidepari Leppävaarasta Kauklahteen.
Osana pääkaupunkiseudun joukkoliikennejärjestelmää, kaupunkirata parantaa Turun suunnan kaukoliikenteen sekä Karjaan, Kirkkonummen ja Espoon lähiliikenteen täsmällisyyttä ja sujuvuutta. Kaupunkiradan toteuttaminen edistää merkittävästi Espoon viiden kaupunkikeskuksen kestävää kehittämistä ja on tärkeä etappi matkalla kohti päästötöntä liikkumista.
Useiden hankkeiden summa
Uudet raiteet tulevat sijoittumaan nykyisten raiteiden yhteyteen siten, että tulevaisuudessa eteläinen raidepari palvelee lähiliikennettä ja pohjoinen raidepari on kaukoliikenteen käytössä. Yhteysvälillä olevien liikennepaikkojen asemaympäristöjä tullaan myös kehittämään ratasuunnitelman mukaisesti esimerkiksi parantamalla yhteyksiä ja liityntäpysäköintiä.
Ratahankkeen yhteydessä toteutetaan Espoon kaupungin omia erillishankkeita, kuten Rantaradanbaana kevyelle liikenteelle sekä uusia yli- ja alikulkuja radan yhteyteen. Kaupunkirata ja siihen liittyvät erillishankkeet huomioidaan myös kaupunkikeskushankkeiden yhteydessä muun muassa Kerassa ja Kauklahdessa.
Rakentaminen on alkanut
Kaupunkiradan hanke käynnistyi keväällä 2021 suunnittelun merkeissä. Väyläviraston vetämän hankkeen on tarkoitus valmistua vuonna 2028. Kokonaiskustannus on noin 350 miljoonaa euroa, joka jakautuu valtion sekä Espoon ja Kauniaisten kaupunkien kesken. Rahoitusta on saatu EU:lta CEF-tuen muodossa.
Kaupunkiradan rakentaminen on alkanut talvella 2024. Rakentaminen jakaantuu useaan pienempään urakkaan, joista suurimmat ovat alueurakat 1-4 ja louhintaurakka. Alueurakka (AU) 1 on väli Leppävaarasta Keraan, AU2 Kauniainen, AU3 Koivuhovista Espoon keskukseen ja AU4 Espoon keskuksesta Kauklahteen.
Raideliikenne tulee katkeamaan useita kertoja rakennusvaiheen aikana. Merkittävimmät katkot ajoittuvat juhannuksen jälkeiseen viiden viikon aikaan, lisäksi vuosittain keväisin ja syksyisin tulee muutamia viikonloppukatkoja.
Hankkeen vaiheita voi seurata tarkemmin mm. Väyläviraston sivuilta(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan).
Facebookissa: https://www.facebook.com/espoonkaupunkirata
sekä hankkeen uutiskirjeen(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan) kautta.
Hankkeen yleisötilaisuudet
Espoon kaupunkiratahankkeen alueurakka 1 (AU1) välillä Leppävaara-Kera
Yleisötilaisuus Kilonpuiston koululla (Kilonpuisto 5) tiistaina 5.3.2024 klo 17-19
Lisätietoa Väyläviraston verkkosivulla(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan).
Espoon kaupunkiratahankkeen alueurakka 2 (AU2) Kauniaisten alueella
Yleisötilaisuus Kauniaisten kaupungintalon valtuustosalissa (Kauniaistentie 10) tiistaina 19.3.2024 klo 17-19. Lisätietoa Väyläviraston verkkosivulla(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan).
Espoon kaupunkiratahankkeen alueurakka 3 (AU3) Koivuhovin ja Espoon keskuksen alueella
Yleisötilaisuus Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnian tiloissa (Lehtimäki 1 C) tiistaina 9.4 klo 17-19. Lisätietoa Väyläviraston verkkosivulla(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan).
Kaupunkiratahanke on osa isompaa kokonaisuutta
Espoon kaupunkiratahanke on osa Helsingin ja Turun nopeaa raideyhteyttä. Kaupunkiratahankkeen lisäksi hankekokonaisuuteen sisältyy Turun ratapiha, Salo-Turku -kaksoisraide ja kokonaan uusi oikorata Lohjalta Espooseen (ns. ESA-rata). Yhteys on merkittävä kasvu- ja ilmastoinvestointi. Se kasvattaa talouden tuottavuutta parantamalla työvoiman liikkuvuutta sekä vahvistamalla yritysten ja tiedeyhteisöjen välisiä yhteyksiä. Arvioiden mukaan hanke sysää liikkeelle kymmenien miljardien lisäinvestoinnit, kuten kymmenien tuhansien uusien asuntojen rakentamisen. Valmistuessaan nopea ratayhteys Helsingin ja Turun välillä luo yhtenäisen 1,5 miljoonan ihmisen työssäkäyntialueen.
Lisätietoa Espoo–Turku -yhteydestä(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan).
Lisätietoa Espoo–Salo -oikoradasta(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan).
Lisätietoa Turun ratapihasta(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan).