Lapsen tuki

Varhaiskasvatuksen tavoitteena on edistää lapsen tasapainoista kehitystä, kasvua ja oppimista. Tarvittaessa varhaiskasvatuksessa voidaan tarjota lapselle yleistä, tehostettua tai erityistä tukea.

Kuva: Taru Turpeinen

Kehityksen ja oppimisen kannalta varhaiskasvatuksessa on tärkeää tunnistaa lapsen tuen tarve mahdollisimman varhain ja vastata siihen heti. Lapselle järjestetään tukea varhaiskasvatuslain mukaisesti. 

Tuen saamista varten ei tarvita diagnoosia tai muuta lausuntoa. Jos tuen tarve on tiedossa ennen varhaiskasvatuksen aloittamista, kannattaa siitä mainita varhaiskasvatushakemuksessa. Tarvittaessa voit myös olla yhteydessä oman alueesi varhaiserityiskasvatuksen koordinaattoriin (yhteystiedot sivun lopussa).

Varhaisella, riittävällä ja oikein kohdennetulla tuella voidaan edistää lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia. Tavoitteena on ehkäistä haasteiden syvenemistä ja monimuotoistumista sekä syrjäytymistä.

Tuen tarpeen arvioiminen ja tuen järjestäminen

Lapsen tuen tarve arvioidaan yhdessä lapsen huoltajien, varhaiskasvatusyksikön henkilöstön, varhaiskasvatuksen erityisopettajan ja tarvittaessa muiden asiantuntijoiden kanssa. Varhaiskasvatuksen erityisopettaja osallistuu lapsen tuen tarpeen arviointiin, tuen suunnitteluun, toteuttamiseen ja seurantaan yhteistyössä lapsiryhmän henkilöstön ja huoltajien kanssa.

Lapselle tarjotaan tukea pääsääntöisesti lapsen kotia lähellä olevassa päiväkodissa tai perhepäivähoidossa. Tukea järjestetään lapsen arjessa osana varhaiskasvatuksen muuta toimintaa. Oppimisympäristöä muokataan tukemaan lapsen yksilöllisiä tarpeita ja vahvuuksia. Varhaiskasvatuksen henkilöstö tukee lapsen kehitystä ja oppimista ja voi tarvittaessa hyödyntää erilaisia menetelmiä ja välineitä.

Lapsen tuki voidaan järjestää myös pienemmässä ryhmässä tai erityisryhmässä, jossa työskentelee varhaiskasvatuksen erityisopettaja. Tarvittaessa varhaiskasvatuksen henkilökunta tekee yhteistyötä perhekeskuksen työntekijöiden tai muiden asiantuntijoiden kanssa.

Varhaiskasvatus järjestetään inklusiivisten periaatteiden mukaisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että varhaiskasvatuksessa ja lapsen tuessa huomioidaan tasa-arvoisuus, yhdenvertaisuus, syrjimättömyys, moninaisuuden arvostaminen sekä sosiaalinen osallisuus ja yhteisöllisyys. 

Tuen tasot

Lapsen tuki varhaiskasvatuksessa järjestetään yleisenä, tehostettuna ja erityisenä tukena.

  • Yleistä tukea tarjotaan kaikille lapsille kunkin lapsen yksilöllisten tarpeiden mukaan osana varhaiskasvatuksen perustoimintaa. Lapsi voi tarvita tukea esimerkiksi pukemisessa, kielen kehityksessä tai kaverisuhteissa. Yleisen tuen tukipalveluista, esimerkiksi avustamis- ja tulkitsemispalveluista, tehdään hallintopäätös, mutta muutoin hallintopäätöstä ei tarvita.
  • Tehostettua tukea tarjotaan, jos yleinen tuki ei riitä lapselle. Tehostetusta tuesta tehdään hallintopäätös. Tukea voidaan antaa lyhyt- tai pitkäaikaisesti. Tuki on säännöllistä ja käytössä voi olla useita eri tukitoimia.
  • Erityinen tuki on varhaiskasvatuksen vahvin tuen muoto. Lapselle voidaan antaa erityistä tukea, jos tehostettu tuki ei ole riittävää tai lapsella on vamma, sairaus tai kehityksen viivästymä, jonka vuoksi hän tarvitsee sitä. Erityisestä tuesta tehdään hallintopäätös. Erityinen tuki on jatkuvaa, kokoaikaista tukea ja sen aikana käytetään useita erilaisia tukimuotoja.

Ennen hallintopäätöksen tekemistä huoltajille järjestetään tilaisuus, jossa keskustellaan lapsen tuen järjestämisestä (huoltajien ja lapsen kuuleminen). Huoltaja voi halutessaan hakea hallintopäätökseen muutosta Etelä-Suomen Aluehallintovirastosta.

Tuen muodot

Kaikilla tuen tasoilla on käytettävissä pedagogisia, rakenteellisia ja hoidollisia tuen muotoja.

  • Pedagogisen tuen muotoja ovat muun muassa lapselle selkeän ja ennakoitavan päivärytmin luominen sekä erilaiset vuorovaikutusta tukevat menetelmät (esimerkiksi viittomat, kuvat). Lisäksi pedagogiseen tukeen voi kuulua esimerkiksi laaja-alaisen erityisopettajan antama tuki tai kieli- ja kulttuuriopettajan osaamisen hyödyntäminen.
  • Rakenteellisia tuen muotoja ovat esimerkiksi henkilökunnan osaamisen lisääminen tai ryhmän lapsimäärän pienentäminen, laaja-alaisen varhaiskasvatuksen erityisopettajan tuki ja erityisryhmät. Lisäksi tuen muotoja voivat olla muun muassa lisähenkilökunta ja avustamispalvelut. 
  • Hoidollisen tuen muotoja ovat avustamispalvelut, apuvälineet sekä erilaiset lapsen terveydentilaan liittyvät tuen muodot kuten diabeteshoito tai erityisruokavalio.

Lapsen tuki yksityisessä varhaiskasvatuksessa

Yksityisillä palveluntuottajilla on varhaiskasvatuslain mukaan velvollisuus järjestää lapselle tämän tarvitsema tuki. Lapsen tuen järjestäminen on palveluntuottajan vastuulla, ja Espoon kaupunki tukee yksityisiä palveluntuottajia tuen järjestämisessä. Espoon varhaiserityiskasvatuksen koordinaattorit ohjaavat palveluntuottajia ja koordinoivat lapsen tuen asioita yksityisessä varhaiskasvatuksessa. 

 

Varhaiserityiskasvatuksen koordinaattoreiden yhteystiedot