Kuvataidelinja (Kaitaan lukio)
Kuvataidelinjalla opiskelu
Kaitaan lukion kuvataidelinjalle valitaan lukuvuosittain luokallinen opiskelijoita. Kuvataidelinjalla voit kehittää kuvan tekemiseen tarvittavia tietoja ja taitoja sekä asennetta, jota tarvitaan kuvien täyttämässä maailmassa sekä visuaalisen alan jatko-opintoihin pyrkiessä. Kuvataidelinjan opintoihin kuuluu vähintään 8 opintojaksoa kuvataiteen opintoja sekä opiskelun loppuvaiheessa tehtävä päättötyö. Opintojen päätteeksi suoritettava päättötyö voi olla joko koulukohtainen kuvataiteen lopputyö tai valtakunnallinen kuvataiteen lukiodiplomi. Päättötyön laajuus on 2 opintopistettä.
Kuvataidelinjalaiset opiskelevat valtakunnalliset pakolliset kuvataiteen opintojaksot omassa ryhmässään. Kuvataidelinjan opiskelijat suorittavat saman määrän lukion oppimäärään kuuluvia pakollisia opintojaksoja kuin yleislinjan opiskelijatkin. Kuvataidelinjalla opiskelevat valitsevat valinnaisia opintoja kuvataiteesta. Kuvataidelinjan opintoihin kuuluvat valtakunnalliset ja koulukohtaiset valinnaiset opintojaksot täydentävät lukion oppimäärää.
Opetukseen sisältyy koulussa tapahtuvan työskentelyn lisäksi museo- ja näyttelykäyntejä, oppilastöiden näyttelyitä sekä koulun ulkopuolisten tahojen kanssa yhteistyössä toteutettavia projekteja.
Kuvataidelinjan opinnot koostuvat 8 opintojaksosta. Ensimmäisenä opiskeluvuonna opiskellaan opintojaksot KU1, KU2, KU3, KU11. Toisena opiskeluvuonna opiskellaan KU4, KU5 ja vähintään kaksi seuraavista kursseista: KU7, KU8, KU15. Lisäksi voi valita koulukohtaisia opintoja.
Ensimmäisenä vuonna opiskeltavat opintojaksot:
Omat kuvat, jaetut kulttuurit (KU01) (2 op)
Ympäristön tilat, paikat ja ilmiöt (KU02) (2 op)
Kuva viestii ja vaikuttaa (KU03) (2 op)
Digitaalinen kuvailmaisu (KU11) (2 op)
Toisena vuonna opiskeltavat kurssit:
Taiteen monet maailmat (KU04) (2 op)
Nykytaide (KU5) (2 op)
sekä vähintään kaksi seuraavista:
Valokuvaus (KU7) (2 op)
Keramiikka (KU8) (2 op)
Maalaus (KU15) (2 op)
Kolmantena opiskeluvuonna tehdään päättötyö:
Kuvataiteen lukiodiplomi (LD02) tai Kuvataiteen lopputyö (KU18).
Kuvataidekurssien opettajat
Heljä Renfors, TaM, lukion kuvataiteen lehtori
Vaihtuvia opettajia ja yhteistyökumppaineita eri projekteissa
KU1 Omat kuvat, jaetut kulttuurit (2 op)
Opintojaksossa käytetään monipuolisesti erilaisia kuvailmaisun välineitä, materiaaleja ja teknologioita itsenäisesti sekä ryhmän jäsenenä. Tutkitaan ja tulkitaan eri aikojen, kulttuurien ja yhteisöjen visuaalista kulttuuria sekä taiteen ajankohtaisia ilmiöitä. Tutustutaan visuaalisen kulttuurin käsitteistöihin sekä näkemyksiin taiteen tehtävistä. Opiskelija tarkastelee tuottamiaan omia kuvia suhteessa taiteen kuviin ja muuhun visuaaliseen kulttuuriin.
KU2 Ympäristön tilat, paikat ja ilmiöt (2 op)
Opintojaksossa tutustutaan arkkitehtuurin, muotoilun sekä median käsitteistöihin ja kuvastoihin havainnoiden digitaalisia, rakennettuja ja luonnonympäristöjä. Työskentelyssä sovelletaan arkkitehtuurin, muotoilun ja tuotteistamisen prosesseja, teknologioita ja toimintatapoja itsenäisessä kuvailmaisussa ja ryhmän jäsenenä. Opiskelija tarkastelee ympäristön kuvien yhteyksiä omiin kuviinsa, taiteeseen ja kulttuuriperintöön.
KU3 Kuva viestii ja vaikuttaa (2 op)
Syvennetään omakohtaista suhdetta digitaaliseen kuvaan, mediaan, taiteeseen ja teknologiaan. Perehdytään erilaisiin ilmaisu-, tuotanto- ja esitystapoihin. Opintojaksossa tulkitaan, tuotetaan, muokataan ja esitetään kuvia digitaalisesti sekä muilla keinoilla. Opiskelija perehtyy median, viestinnän ja taiteen käsitteistöihin ja kuvastoihin sekä tutkii itselle merkityksellisiä yhteiskunnallisia ja globaaleja ilmiöitä.
KU4 Taiteen monet maailmat (2 op)
Tarkastellaan eri aikoina, eri kulttuureissa tuotettua taidetta. Kuvia tuotetaan sekä perinteisillä että uusilla kuvan tekemisen, muokkaamisen ja esittämisen keinoilla. Kuvien tarkastelun ja kuvailmaisun lähtökohta on opiskelijoille merkityksellisissä kuvissa sekä taiteen maailmoissa, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Opiskelija tutkii, tulkitsee ja arvottaa taiteen kuvien henkilökohtaisia ja yhteiskunnallisia merkityksiä näyttelykäynneillä ja muita työtapoja käyttäen.
KU5 Nykytaide (2 op)
Tarkastellaan nykytaiteen taustalla olevia taidekäsityksiä ja ajankohtaisia ilmiöitä ja sekä taiteen ja kulttuurin välistä vuorovaikutusta. Etsitään omakohtaisia työtapoja ja harjoitellaan prosessinomaista työskentelyä, työprosessien dokumentointia ja arvioimista. Tehdään nykytaiteeseen liittyviä näyttelykäyntejä ja omia nykytaiteen keinoin toteutettuja työprojekteja. Opiskelija valitsee työprojektiinsa itselle sopivan tekniikan ja toteutustavan.
KU6 Painetaan kuvia (2 op)
Opiskellaan perustiedot ja taidot tekniikoista, joilla voi luoda, siirtää, painaa tai vedostaa kuvia erilaisten apuaineiden, kaavioiden ja painolaattojen avulla. Kokeillaan tekniikoita pienimuotoisten töiden muodossa. Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa opintojakson päätyön valitsemallaan tekniikalla. Teos voi olla kankaalle painettu tai siirretty, syvä- tai kohopainotyö tai erilaisilla monotypiatekniikoilla toteutettu.
KU7 Valokuvaus (2 op)
Perehdytään kameran toimintaan, valokuvailmaisuun, sommittelun keinoihin ja kuvien tulkintaan. Opitaan digitaalisen valokuvan säätötapoja ja kuvankäsittelyä kuvankäsittelyohjelmalla. Tarkastellaan ja analysoidaan erilaisia valokuvia ja tehdään opiskelijalle läheisiin aiheisiin liittyviä valokuvaustehtäviä.
KU8 Keramiikka (2 op)
Opiskellaan saven käsittelyn perustekniikat, materiaaliin liittyvät tekniset ratkaisut ja keramiikan keskeiset koristelumenetelmät. Materiaaleina käytetään matalan polton puna- ja valkosavia, mustasavea, engobevärejä, läpinäkyvää lasitetta ja värillisiä sivellinlasitteita. Tavoitteena on hallita kolmiulotteiset isohkot rakenteet ja työvaiheet. Työt poltetaan keramiikkauunissa.
KU9 Kuvataiteen projektityö (2 op)
Perehdytään taiteeseen ympäristössämme ja taiteen ajankohtaisiin ilmiöihin. Opintojakson aikana toteutetaan taideprojekti, jonka teema on vuosittain vaihtuva. Projekti suunnitellaan ja toteutetaan yhteistyössä oman työryhmän, kurssin muiden opiskelijoiden ja mahdollisesti koulun ulkopuolisten yhteistyökumppanien kanssa. Työskentelyssä korostuvat tiimityöhön osallistuminen, prosessin dokumentointi, työvaiheiden arviointi sekä palautteen antaminen ja vastaanottaminen.
KU11 Digitaalinen kuvailmaisu (2 op)
Opiskellaan digitaalisen kuvan peruskäsitteet. Kuvien luonti ja muunteleminen kuvankäsittelyohjelmalla. Sisältönä mm. käyttöliittymän osien hallinta, digitaalisten kuvien värien muuntelu ja korjailu, työkalujen ominaisuudet, tasojen avulla työskentely, erilaiset kuvatilat, tiedosto- ja tallennusmuodot ja niiden käyttö. Opetellaan myös erilaisia kuvien siirto-, tulostus- ja tallennustapoja.
KU14 Piirtämisen taito (2 op)
Kehitetään kuvakerronnan ja piirtämisen taitoa. Harjoitellaan muodon, mittasuhteiden ja perspektiivin kuvaamista sekä tutkitaan eri piirtimien ja paperilaatujen ilmaisullisia mahdollisuuksia. Toteutetaan mielikuvituksen käyttöön ja havaintojen tekoon perustuvia tehtäviä sekä harjoitellaan ihmisen piirtämistä käyttämällä erilaisia piirtimiä kuten puukyniä, hiiliä, liituja, tussipiirtimiä, grafiittikyniä ja lyijykynää.
KU15 Maalaus (2 op)
Saadaan tietoa öljy- ja akryylivärien sekoittamisesta, maalausmateriaaleista ja -välineistä sekä syvennetään väriopin tietoutta. Opitaan öljyvärimaalauksen perusteet ja kokeillaan sekatekniikoita. Harjoitellaan maalaamisen sisällöllisten ja ilmaisullisten merkitysten luomista ja tarkastellaan maalaustaidetta oman työn ideoinnin ja oman maalausilmaisun kehittämisen näkökulmasta.
KU16 3D-mallinnus ja -tulostus (2 op)
Kurssilla opiskellaan 3D-tulostamisessa tarvittavia mallintamisohjelmia. Tutustumme orgaaniseen ja geometriseen suunnitteluun. Kurssilla käytetään mm. Sculptris- ja Tinkercad-ohjelmia. Kokeilemme mallien tulostamista ja monimutkaisempien mallien tulostamiseen käytämme 3D-tulostuspalvelua. Harjoittelemme myös 3D-tiedostojen jatkokäsittelyä Photoshopissa.
KU18 Kuvataiteen lopputyö
Opiskelija tekee opintojakson aikana opinnäytetyön valitsemaltaan visuaalisen kulttuurin alueelta. Lopputyö koostuu opiskelijan ideoimasta taiteellisesta tuotoksesta ja siihen liittyvästä työprosessia kuvaavasta portfoliosta. Portfolio sisältää tavoitteiden asettelua, luonnoksia, kuvallis-kirjallisen prosessinkuvauksen sekä työkokonaisuuden itsearvioinnin. Opiskelija osoittaa taiteen tuntemustaan portfoliossa. Opiskelijalla on oltava vähintään neljä kuvataiteen opintojaksoa suoritettuna ennen lopputyötä. Opintojakson valinneille pidetään infotilaisuus ensimmäisessä periodissa.
LD02 Kuvataiteen lukiodiplomi
Opintojakson aikana tehdään valtakunnallisten ohjeiden ja tehtävänantojen mukainen opinnäytetyö. Lukiodiplomi koostuu teoksesta sekä portfoliosta, jossa opiskelija kuvaa ja arvioi työprosessiaan ja osoittaa kuvataiteen tuntemustaan. Työn arvioivat ohjaava opettaja ja ulkopuolinen arvioija. Työn ulkoinen arviointi kohdistuu portfolioon ja teokseen sekä niiden muodostamaan kokonaisuuteen. Opintojakso arvioidaan arvosanalla 4-10 ja päättötodistuksessa suoritusmerkinnällä. Lukiodiplomin suorittamisesta saa valtakunnallisen lukiodiplomitodistuksen. Opiskelijalla täytyy olla vähintään neljä kuvataiteen opintojaksoa suoritettuna ennen kurssille ilmoittautumista. Opintojakson valinneille pidetään infotilaisuus ensimmäisessä periodissa. Tulevan lukukauden tehtävävaihtoehdot ja ohjeistus ovat nähtävillä edellisen kevätlukukauden lopussa Opetushallituksen sivuilla, tästä linkistä (avautuu uuteen välilehteen) https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/kuvataiteen-lukiodiplomi(ulkoinen linkki)(ulkoinen linkki).
Aiemmilla kuvataidekursseilla tehtyjä töitä voit katsoa alta löytyvästä tiedostosta.
Ladattavat tiedostot
Kuvataiteen lukiodiplomi
Kuvataiteen lukiodiplomi on opinnäytetyö, jolla opiskelija antaa erityisen näytön lukioaikaisesta osaamisestaan ja harrastuneisuudestaan kuvataiteessa.
Lukiodiplomi tehdään yhden lukion valtakunnallisen valinnaisen opintojakson aikana opetushallituksen laatimien suoritusohjeiden ja tehtävänantojen pohjalta. Ohjeistukseen sisältyvät lukuvuosittain vaihtuvat tehtävävaihtoehdot, joista opiskelija valitsee yhden lukiodiplominsa lähtökohdaksi. Lukiodiplomi koostuu teoksesta sekä portfoliosta, jossa opiskelija kuvaa ja arvioi työprosessiaan sekä osoittaa kuvataiteen tuntemustaan.
Diplomin arvioivat ohjaava opettaja ja ulkopuolinen arvioija. Työn ulkoinen arviointi kohdistuu portfolioon ja teokseen sekä niiden muodostamaan kokonaisuuteen. Lukiodiplomi arvioidaan arvosanoilla 4-10 ja sen suorittamisesta saa valtakunnallisen lukiodiplomitodistuksen. Lukion päättötodistuksessa opintojakso arvioidaan suoritusmerkinnällä.
Opiskelija voi tehdä lukiodiplomin suoritettuaan vähintään neljä (4) lukion kuvataiteen opintojaksoa. Kaitaan lukion kuvataidelinjalla opiskelevat tekevät lukiodiplomin opintojensa loppuvaiheessa. Lukiodiplomin tekijöille järjestetään infotilaisuus syyslukukaudella ensimmäisessä jaksossa.
Tulevan lukuvuoden tehtävävaihtoehdot ja ohjeistus ovat nähtävillä edellisen kevätlukukauden lopussa Opetushallituksen sivuilla. Tästä linkistä löydät lukiodiplomin ohjeet ja tehtävänannot. (avautuu uuteen välilehteen).
https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/kuvataiteen-lukiodiplomi(ulkoinen linkki)

Ikkunoita merelle, teossarja Finnoon parkkihalliin
Lukuvuoden 2021-22 aikana kuvataiteen projektikurssin, KU9 työnä suunniteltiin ja toteutettiin teossarja juuri avatun Finnoon parkkihallin sisääntuloaulaan. Kurssin ohjaamisessa ja organisoinnissa olivat kurssin opettajien lisäksi mukana Espoon kaupungin osallisuusmuotoilija Marko Pesonen ja Finnoon rakenteilla olevan kaupunginosan projektinjohtaja Kimmo Leivo.
Projektissa työskenneltiin tiimeissä kurssin alusta saakka. Vierailut kohteeseen olivat myös suunnitteluvaiheessa tärkeitä tilan hahmottamiseksi ja teosten koon määrittelemiseksi. Työskentelyssä suunnittelu oli ehdottomasti vaativin ja työläin työvaihe. Usein prosessissa tarvitaan myös aikaa ideoiden kirkastamiseksi. Ideointi- ja luonnosteluvaiheen jälkeen tiimit esittelivät omat ehdotuksensa yhteiseksi konseptiksi ja saivat palautetta ideoistaan ohjaajilta, tilaajalta ja muilta kurssilaisilta.
Työprosessin myötä teossarjan ideaksi kiteytyi merelle avautuvia pyöreitä ikkunoita. Aulaan sijoitetaan yhdeksän pyöreää teosta, halkaisijaltaan 110cm. Teokset tulostetaan digitaalisista tiedostoista alumiinille. Valmistuksesta vastaa Grano Oy.
Odotamme innolla, että pääsemme näkemään valmiit työt asennettuna paikalleen kevään 2022 aikana.

Kuviskurssilla suunniteltiin yli 40 metriä pitkä taideteos Finnoon alikulkutunneliin
Kuvataiteen projektikurssin (KU9) opiskelijat suunnittelivat kuluvana lukuvuonna tulevan Finnoon alueen uuteen alikulkutunneliin yli 40 metriä pitkän taideteoksen.
Finnoon alueen projektinjohtaja Kimmo Leivo sai ajatuksen julkisen taideteoksen toteuttamisesta yhdessä opiskelijoiden kanssa. Espoon kaupungin edustajat osallistuvat suunnittelutyön ohjaukseen projektikurssin aikana. Opiskelijat saivat palautetta maisema-arkkitehti Marie Nymanilta ja aluearkkitehti Mervi Hokkaselta kaupunkisuunnittelukeskuksesta. Lisäksi suunnitelmia kommentoivat kaupunkitekniikan keskuksen projektipäällikkö Johanna Salo ja maisema-arkkitehti Niina Meronen. Kurssin opettajina toimivat Kaitaan lukion kuvataideopettaja Heljä Renfors ja Espoon kaupunkitekniikan keskuksen osallisuusmuotoilija Niko Riepponen.
Kurssin alussa opiskelijat tutustuivat Finnoon alueen suunnitelmiin, tutkivat Itämeren eliö- ja kasvilajeja sekä vierailivat rakenteilla olevassa alikulkukäytävässä tutustumassa kohteeseen. Suunnittelua ohjasi Finnoon alueen design-käsikirja, jossa on määritelty alueen suunnittelun teemojen ja toteuttamisen periaatteet. Alueen keskeisiksi identiteettitekijöiksi on määritelty merellisyys ja luonto. Toteutettavien rakenteiden designilla pyritään tuottamaan jokapäiväistä mielihyvää alueen asukkaille.
Suunnitteluprosessi toteutettiin työryhmissä ja projektityönä syntyi lopullinen konsepti, joka pitää sisällään alikulkutunnelin taide-elementit mittakaavassa. Taideteos toteutetaan kesän 2020 aikana kurssilla syntyneen suunnitelman pohjalta. Teoksen materiaaleja ovat ruostumaton Corten-teräs ja erikoispintahiottu laserleikattu teräs. Teoksen teema on merenalainen maailma kasveineen ja eliöineen. Teos sijaitsee metrolle johtavassa Finnoonsillan alikulussa, joka avataan käyttöön metroliikenteen käynnistyessä.
Projektiin osallistuneet opiskelijat kokivat oppineensa tärkeitä työelämän taitoja oikean suunnitteluprosessin kautta ja osallistujien palautteessa kertautui toteamus, että oli kunnia päästä suunnittelemaan julkista taideteosta: ”Parhaiten mieleemme jäi ajatus siitä, että olemme tehneet jotain pysyvää ja merkittävää”.

Kuvatarroja töhrittyihin sähkökaappeihin
Kuvataidelinjan ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat suunnittelivat tänä lukuvuonna KU1 ja KU2 kursseilla Kaitaantien varressa sijaitsevien sähkökaappien kuvituksia. Työskentelyn alkuvaiheessa teimme valokuvausretken läheiseen Hannusmetsään. Lähialueen upeasta luonnosta inspiraationsa saaneet kuva-aiheet suunniteltiin ja toteutettiin ensin Kuvat ja kulttuurit-kurssilla akryylimaalauksina. Työskentelyä jatkettiin Muotoillut ja rakennetut ympäristöt-kurssilla, jossa lopulliset sommittelumallit toteutettiin digitaalisesti.
Kuva-aiheiden toteutus suunniteltiin yhteistyössä Espoon kaupunkitekniikan keskuksen osallisuusmuotoilija Niko Riepposen kanssa. Espoon kaupungin sähkökaappeihin tulevat kuvatarrat kiinnitetään paikoilleen kesän 2020 aikana kaikkien Kaitaalla liikkuvien iloksi.

Optisia illuusioita Kaitaan taidepihalla
Keväällä 2018 kuvataiteen projektikurssilla suunniteltiin ja toteutettiin seinämaalauksia koulumme taidepihaan. Pihan betoniset harmaat palkit saivat vihdoin taideverhoilun. Seinämaalausten yhteiseksi teemaksi valikoitui optiset illuusiot.
Kurssi toteutettiin viikon mittaisena tehokkaana intensiivikurssina, jolloin opiskelijoilla ei ollut muuta opetusta. Aluksi opiskelijat jakautuivat työtiimeihin, joita syntyi yhteensä yhdeksän. Tiimiparit tekivät yhteistyötä, koska betonipalkit ovat 5 metriä pitkiä ja yhteen palkkiin tuli sijoittaa kaksi maalausta peräkkäin. Suunnittelun haasteena olikin keksiä yhteinen idea maalausten yhdistämiseksi temaattisesti.
Toteutettavien luonnosten valinnan jälkeen levyt pohjamaalattiin ja työtiimit maalasivat kuva-aiheet ulkomaaleilla valittujen suunnitelmien pohjalta MDF-kuitulevyille. Tässä projektissa ison osan työajasta vei tilojen suojaus, levyjen kantaminen omiin työpisteisiin sekä oikeiden värisävyjen sekoittaminen suuriin pintoihin. Pyrimme myös kierrättämään ylijäämämaaleja hävikin välttämiseksi.
Opiskelijat dokumentoivat työskentelyään päivittäin ja kirjoittivat lopuksi tekstejä maalausprojektista. Varsin suurikokoisten teosten maalausvaihe valmistui mahtavalla yhteistyöllä alle kolmessa päivässä!
