Kansainvälisyys ja projektit (Etelä-Tapiolan lukio)
Kansainvälinen toiminta
Rooma-projekti on uskonnon ja historian yhteinen projekti, josta opiskelija saa neljä opintopistettä.
Projektin aikana tutustutaan antiikin ja varhaiskristilliseen Roomaan, katoliseen kirkkoon ja erityisesti barokin taiteeseen. Projektiin kuuluu viikon mittainen opintomatka Roomaan ja valmistavia opintoja ennen matkaa. Matkan aikana vieraillaan muun muassa Colosseumissa, Forum Romanumilla, katakombeissa, paavin vastaanotolla ja birgittalaisluostarissa. Myös Vatikaanimuseoiden taideaarteet ja Pietarin kirkko tulevat tutuiksi.
Jerusalemista Auschwitziin on historian, uskonnon ja äidinkielen yhteisprojekti. Sen aikana tutustutaan juutalaisuuteen ja antisemitismiin sekä ihmisten motiiveihin ja selviytymisstrategioihin. Tapaamiset järjestetään ensin Suomessa, jonka jälkeen tehdään opintomatka Krakovaan. Matkalla vieraillaan esimerkiksi Oscar Schindlerin museossa ja Auschwitz-Birkenaussa. Projektin aikana luetaan myös kirjoja, katsotaan elokuvia ja tehdään oma pieni lehti.
Keväällä 2006 koulussamme alkanut Nepal-projekti tarjoaa koulunkäyntimahdollisuuden 40 kastittomalle nepalilaislapselle köyhällä Saptarin alueella Nepalin itäosassa. Projekti liittyy koulun kestävän kehityksen ohjelmaan. Tähän mennessä olemme lähettäneet noin 4000 euroa vuosittain yhteistyöjärjestöllemme NNDSWO:lle, joka on toimittanut stipendit kummioppilaille. Stipendien lisäksi opiskelijoidemme hankkimilla rahoilla on kustannettu nepalilaisille koululaisille kirjoja, opiskeluvälineitä, koulupukuja ja -sandaaleja, WC erään koulun tyttöoppilaille, juomavesitankki sekä aurinkopaneeleita lukioikäisten opiskelijoiden koteihin. Kummioppilaistamme suurin osa on tyttöjä, koska tytöt keskeyttävät Nepalissa koulunsa poikia useammin. Tuemme myös poikien koulunkäyntiä. Kaikki kummioppilaamme ovat kastittomia eli daliteja, joita syrjitään tänäkin päivänä, huolimatta siitä, että kastilaitos on virallisesti lakkautettu.
CERN-projekti on yhteistyöhanke, joka yleensä on toistunut aina muutaman vuoden välein. Fysiikan opiskelijat osallistuvat tällöin Sveitsin Genevessä sijaitsevassa tutkimuskeskus CERNissä pidettävään hiukkasfysiikan tiedeleiriin. Varsinainen leirikoulu kestää kolme päivää. Tiedeleiriin sisältyy hiukkasfysiikan luentoja ja siellä tutustutaan hiukkaskiihdyttimeen ja muihin mittalaitteisiin. Matkan kokonaiskesto on vajaa viikko.
Yleensä yhteen leirikouluun osallistuu kolme lukiota, eli yhteensä 20 oppilasta. Koska paikkamäärä on näin rajattu, tiedeleirin osallistujat valitaan muun muassa fysiikan kurssimenestyksen ja kiinnostuneisuuden perusteella.
Tiedeleiriin osallistujilla on ainutlaatuinen tilaisuus seurata tutkijoiden työtä CERNissä(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan), yhdessä maailman merkittävimmistä tutkimuskeskuksista. Leirikoulun aikana on usein vierailtu myös YK:n Geneven päämajassa ja Punaisen Ristin kansainvälisen komitean päämajassa.
Saksan kielidiplomi, Deutsches Sprachdiplom der Kultusministerkonferenz(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan) eli DSD on virallinen kielitutkinto, josta vastaavat Saksan liittotasavallan opetusviranomaiset. Kielidiplomikokeet koostuvat viidestä osiosta, jotka mittaavat tekstin tuottamisen taitoa, kuullun ymmärtämistä, luetun ymmärtämistä, kieliopin ja sanaston hallintaa sekä suullista kielitaitoa. Kirjalliset kokeet arvioidaan Saksassa ja suullinen koe omassa koulussamme.
DSD I vastaa Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1 ja sitä voi hyödyntää muun muassa haettaessa työharjoitteluun tai työhön saksalaiselle kielialueelle.
DSD II vastaa Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B2 tai C1 ja yhdessä suomalaisen ylioppilastutkintotodistuksen kanssa se avaa ovia Saksan, Itävallan tai Sveitsin yliopistoihin ja korkeakouluihin.
DSD-kokeita järjestetään vuosittain yli 60 maassa virallisesti hyväksytyissä DSD-kouluissa, joihin Etelä-Tapiolan lukiokin kuuluu.
Euroopan nuorten parlamentti (European Youth Parliament(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan) – EYP) kannustaa eurooppalaisia nuoria aktiiviseen eurooppalaiseen kansalaisuuteen. EYP edistää koulutuksen eurooppalaista ulottuvuutta ja tarjoaa lukio-opiskelijoille käytännöllisen oppimiskokemuksen ja mahdollisuuden tutustua vieraisiin kulttuureihin. Etelä-Tapiolan lukio tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden osallistua EYP:hen. Opiskelijat ovat osallistuneet aktiivisesti sekä alueellisiin että kansallisiin istuntoihin useita kertoja vuodessa. Myös kansainvälisiin istuntoihin on osallistuttu. EYP on foorumi, jolla nuoret voivat aidosti tuoda esiin omat mielipiteensä ilman poliittisia paineita ja joutumatta turvautumaan ulkoa annettuihin roolehin. Opiskelijoita kannustetaan ottamaan selvää ajankohtaisista tapahtumista ja demokraattisesta prosessista, ajattelemaan itsenäisesti ja käyttämään aloitteentekokykyään. EYP-istunnoissa kulttuurit kohtaavat ja siellä syntyy maantieteelliset rajat ylittäviä ystävyyssuhteita.
Etelä-Tapiolan lukio aloitti ystävyyskoulutoiminnan syksyllä 2014 Toledon kaupungin ja siellä sijaitsevan Alonso Quijano -koulun kanssa. Toiminta jatkuu edelleen. Koulujen opiskelijat tutustuvat toisiinsa sosiaalisen median kautta ja järjestävät mahdollisuuksien mukaan vastavuoroisia vierailuja toistensa luokse.
Ystävyyskoulutoiminnan tavoitteena on tukea espanjalaisen kielen ja kulttuurin tuntemusta sekä opiskelijan kehittymistä globaalina kansalaisena.
Each year IB1 students complete ten hours group science work on a chosen theme, to develop cooperative working skills and an international understanding of science. Working in groups they plan, investigate and present their results. This is carried out in cooperation with Audentes School of Tallinn, so that half the time is spent in Etis and half at Audentes School.
Kansallisen ja kansainvälisen linjan opiskelijoilla on mahdollisuus osallistua vaihtoon milanolaisen Liceo Statale C. Beccaria –koulun kanssa. Vaihdon tavoitteena on edistää kansainvälisyyttä, laajentaa erilaisten kulttuurien tuntemusta, edistää luovuutta ja verkottumista samoista asioista kiinnostuneiden opiskelijoiden välillä. Opiskelijat toteuttavat vaihdon tavoitteita tekemällä kahden kulttuurin projektin kouluvierailujen aikana. Vaihto voidaan toteuttaa myös verkkovaihtona.
Each year we offer first grade and second grade students from the national and the IB lines the opportunity to participate in an exchange programme with Liceo Statale C. Beccaria in Milan, Italy. The aim of the exchange is to promote internationality, expand knowledge on different cultures, enhance creativity, and build a network with peers from other countries and with similar interests. The students implement the aims of the exchange by developing a bi-cultural project during their visit to the school. The exchange could also be carried out online.
Projektit
3D-Etis-hankkeessa kehitämme lukiomme olemassa olevia oppimisympäristöjä entistäkin innovatiivisemmiksi ja tarvittaessa myös etäopiskeluun ja etäopettamiseen soveltuviksi. Yhteistyössä 3DBearin(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan) kanssa toteutettavan hankkeen tavoitteena on yhdistää digitaalinen ja fyysinen oppimisympäristö.
Hankkeessa varustellaan yksi tuotantotila 3D-teknologiaa hyödyntävien elementtien tuotantoon ja käyttämiseen, 360-kuvataan koulurakennus ja luodaan sen pohjalta virtuaalinen look alike-koulurakennus luokkahuoneineen. Pilotointiin osallistuvat opettajat ja opiskelijat kouluttautuvat työpajoissa AR/VR-teknologian hyödyntämiseen. Tarkoituksena on kehittää pedagogista toimintakulttuuriamme yhteistoiminnallisemmaksi ja avata lukiokoulutuksen oppimisympäristöjä myös yrityksissä ja korkeakouluissa tapahtuvaan oppimiseen.
3D-ympäristömme on juuri valmistunut. Astu siis sisään Etiksen 3D-maailmaan seuraavasta linkistä https://wvr.li/num0o1(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
NY Vuosi yrittäjänä -opintojakso tarjoaa nuorille yrittäjyyden oppimisympäristön. Opintojaksolla voi oppia hyödyntämään käytännössä aiemmilla opintojaksoilla opittuja teoreettisia taitoja. Opittavat taidot syntyvät tekemällä oppimisen kautta ja itse oivaltaen. Nuori yrittäjyys on Euroopan laajuinen yrittäjyyskasvatuksen projekti, jossa opiskelijat perustavat yrityksen ja pyörittävät sitä yhden lukuvuoden ajan. Opiskelijoilla on mahdollisuus osallistua vuoden aikana erilaisiin kilpailuihin, jotka huipentuvat vuoden NY-yrityksen valintaan. Paras NY-yritys pääsee edustamaan Euroopan mestaruuskilpailuihin. NY Vuosi yrittäjänä -ohjelman laajennus, Enterprise without Borders (EwB) tarjoaa mahdollisuuden tutustua kansainvälisen kaupan perusteisiin ja muiden maiden NY-yrityksiin. Ohjelmassa eri maiden NY-yritykset verkostoituvat keskenään ja harjoittelevat tuonti- ja vientikauppaa.
Opintojaksolla tutustutaan osakesäästämisen ja sijoittamisen perusteisiin. Opintojakso kestää 2,5 vuotta ja se koostuu kuukausittaisista tapaamisista, joissa tarkastellaan erilaisia talouden ilmiöitä sijoittamisen näkökulmasta ja harjoitellaan taloustaitoja. Opintojakson aikana tehdään vierailuja valtakunnallisiin tapahtumiin ja alan yrityksiin.