Valtuustoaloite Cederlöf Kuljetuspalvelun ongelmien korjaamiseksi
13.9.2021 Valtuustoaloite kuljetuspalvelun ongelmien korjaamiseksi
Uusi Kulkukeskus aloitti toimintansa Espoossa helmikuussa 2021. Kulkukeskuksen tehtävänä on tarjota vammaispalvelulakiin ja sosiaalihuoltolakiin perustuvaa kuljetuspalvelua - eli taksikuljetusta - ikäihmisille ja vammaisille, jotka tarvitsevat sitä päivittäisessä elämässään. Kulkukeskus ja sen järjestämä kuljetuspalvelu ovat saaneet osakseen paljon arvostelua alusta saakka.
Uusin käänne tapahtui 9.9., kun Etelä-Suomen aluehallintovirasto kiinnitti huomiota Kulkukeskuksen puutteelliseen tilaussivustoon (https://avi.fi/tiedote/-/tiedote/69918164). AVI totesi, että Kulkukeskuksen tilaussivusto ei täytä saavutettavuusvaatimuksia eivätkä esimerkiksi näkövammaiset henkilöt pysty käyttämään sivustoa. On välttämätöntä taata Kulkukeskuksen sivuston saavutettavuus, koska palvelu on suunnattu vammaisille henkilöille. Puute on ollut tiedossa, ja onkin surullista, ettei sitä ole tähän mennessä korjattu.
Ongelmia on ollut muissakin toiminnoissa. Puhelinpalvelu on ajoittain ollut ruuhkautunut (https://www.lu-palvelut.fi/fi-FI/Kulkukeskuksen_puhelinpalvelussa_ruuhkaa(192937)(ulkoinen linkki) eikä autojen sovittuihin saapumisaikoihin ole voinut luottaa (https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007834383.html).
Kuljetuspalvelua järjestetään vammaisten henkilöiden itsenäisen elämän mahdollistamiseksi ja osallisuuden edistämiseksi. Kuljetuspalvelu on vammaispalvelulain nojalla subjektiivinen oikeus, eli se on tarjottava jokaiselle, joka täyttää lain ja vammaispalveluasetuksen kriteerit. Kuljetuspalvelun tarkoitus vesittyy, jos palvelun käytössä on isoja ongelmia. Pahimmassa tapauksessa ikäihmiset ja vammaiset henkilöt passivoituvat, kun välttämätön palvelu ei toimi. Siksi on ensiarvoisen tärkeää, että kuljetuspalvelun käyttäjät kokevat palvelun toimivaksi ja helppokäyttöiseksi.
Me allekirjoittaneet esitämme, että Espoo
- pikaisesti korjaa Kulkukeskuksen tilaussivuston saavutettavaan muotoon
- järjestää puhelinpalvelun niin, että kohtuuttoman pitkiltä odotusajoilta vältytään
- selvittää, miten parannetaan kuljetusten saatavuutta ja oikea-aikaista saapumista
- osallistaa kuljetuspalvelun käyttäjät kuljetuspalvelun puutteiden korjaamiseen ja palvelun kehittämiseen
Espoossa 13.9.2021 Karin Cederlöf
Ampuja Ari
Valle Jaana
Hietanen-Tanskanen Ira
Gästrin Eva-Lena
Saramäki Sara
Guzenina Maria
Kivekäs Liisa
Järvinen Hannu
Katainen Mervi
af Hällström Nina
Kajava Henna
Järvenpää Kaarina
Portin Anders
Ahlfors Tiina
Karimäki Johanna
Havu Isto
Puntila Päivi
Koponen Noora
Laiho Mia
Laakso Ville
Ruoho Veera
Sammallahti Tere
Sistonen Markku Antero
Juvonen Arja
Poutala Mika
Kurri Vanessa
Laukkanen Antero
Lindholm Julia
Löyttyniemi Meri
Gestrin Christina
Vanhanen Joel
Elo Tiina
Vehmanen Emma-Stina
Elolahti Auli
Pentikäinen Aulikki
Hopsu Inka
Värmälä Johanna
Uotila Kari