Valtuustoaloite Cederlöf Kuljetuspalvelun ongelmien korjaamiseksi

13.9.2021 Valtuustoaloite kuljetuspalvelun ongelmien korjaamiseksi

Uusi Kulkukeskus aloitti toimintansa Espoossa helmikuussa 2021. Kulkukeskuksen tehtävänä on tarjota vammaispalvelulakiin ja sosiaalihuoltolakiin perustuvaa kuljetuspalvelua - eli taksikuljetusta - ikäihmisille ja vammaisille, jotka tarvitsevat sitä päivittäisessä elämässään. Kulkukeskus ja sen järjestämä kuljetuspalvelu ovat saaneet osakseen paljon arvostelua alusta saakka.

Uusin käänne tapahtui 9.9., kun Etelä-Suomen aluehallintovirasto kiinnitti huomiota Kulkukeskuksen puutteelliseen tilaussivustoon (https://avi.fi/tiedote/-/tiedote/69918164). AVI totesi, että Kulkukeskuksen tilaussivusto ei täytä saavutettavuusvaatimuksia eivätkä esimerkiksi näkövammaiset henkilöt pysty käyttämään sivustoa. On välttämätöntä taata Kulkukeskuksen sivuston saavutettavuus, koska palvelu on suunnattu vammaisille henkilöille. Puute on ollut tiedossa, ja onkin surullista, ettei sitä ole tähän mennessä korjattu.

Ongelmia on ollut muissakin toiminnoissa. Puhelinpalvelu on ajoittain ollut ruuhkautunut (https://www.lu-palvelut.fi/fi-FI/Kulkukeskuksen_puhelinpalvelussa_ruuhkaa(192937)(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan) eikä autojen sovittuihin saapumisaikoihin ole voinut luottaa (https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007834383.html).

Kuljetuspalvelua järjestetään vammaisten henkilöiden itsenäisen elämän mahdollistamiseksi ja osallisuuden edistämiseksi. Kuljetuspalvelu on vammaispalvelulain nojalla subjektiivinen oikeus, eli se on tarjottava jokaiselle, joka täyttää lain ja vammaispalveluasetuksen kriteerit. Kuljetuspalvelun tarkoitus vesittyy, jos palvelun käytössä on isoja ongelmia. Pahimmassa tapauksessa ikäihmiset ja vammaiset henkilöt passivoituvat, kun välttämätön palvelu ei toimi. Siksi on ensiarvoisen tärkeää, että kuljetuspalvelun käyttäjät kokevat palvelun toimivaksi ja helppokäyttöiseksi.

Me allekirjoittaneet esitämme, että Espoo
- pikaisesti korjaa Kulkukeskuksen tilaussivuston saavutettavaan muotoon
- järjestää puhelinpalvelun niin, että kohtuuttoman pitkiltä odotusajoilta vältytään
- selvittää, miten parannetaan kuljetusten saatavuutta ja oikea-aikaista saapumista
- osallistaa kuljetuspalvelun käyttäjät kuljetuspalvelun puutteiden korjaamiseen ja palvelun kehittämiseen

Espoossa 13.9.2021 Karin Cederlöf

Ampuja Ari

Valle Jaana

Hietanen-Tanskanen Ira

Gästrin Eva-Lena

Saramäki Sara

Guzenina Maria

Kivekäs Liisa

Järvinen Hannu

Katainen Mervi

af Hällström Nina

Kajava Henna

Järvenpää Kaarina

Portin Anders

Ahlfors Tiina

Karimäki Johanna

Havu Isto

Puntila Päivi

Koponen Noora

Laiho Mia

Laakso Ville

Ruoho Veera

Sammallahti Tere

Sistonen Markku Antero

Juvonen Arja

Poutala Mika

Kurri Vanessa

Laukkanen Antero

Lindholm Julia

Löyttyniemi Meri

Gestrin Christina

Vanhanen Joel

Elo Tiina

Vehmanen Emma-Stina

Elolahti Auli

Pentikäinen Aulikki

Hopsu Inka

Värmälä Johanna

Uotila Kari