Vammaispalvelujen asiakkaille soitettiin satoja puheluja

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
26.5.2020 klo 15.36

Vammaispalvelujen asiakkaille soitettiin huhti-toukokuussa ja tiedusteltiin, miten he voivat koronaepidemian muutettua monen arkea ja palveluja. Puheluja soittivat Riilahden toimintakeskuksesta tutut työhönvalmentaja Petra Alavuotunki ja ohjaaja Essi Lahtinen, jotka siirtyivät sosiaalityöhön toimintakeskusten supistettua toimintaansa. Apuja soittoihin saatiin kaupungin resurssipoolista, kun Pirkko Tuomela liittyi joukkoon. Myös sosiaalityöntekijät ja ohjaajat ovat soittaneet useita puheluja. 

”Ihmiset olivat positiivisesti yllättyneitä, että otimme heihin yhteyttä. He saivat kertoa meille, miten arki sujuu, ja ovatko he saaneet tarvittavan avun. Meille tuli tunne, että ihmiset arvostivat sitä, että joku huolehtii ja välittää heistä”, Petra ja Essi kertovat.

Petra, Essi ja Pirkko soittivat satoja puheluja erityisesti omaishoidon tuen saajille ja niille, joilla on paljon henkilökohtaisen avun tunteja, mutta myös muillekin asiakkaille. Vanhemmat asiakkaat olivat yleisesti tyytyväisimpiä soitosta.

”Kysyimme asiakkailta, onko hän ja häntä avustavat henkilöt terveinä. Kerroimme heille, miten tartuntariskiä voidaan välttää, ja annoimme yleistä tietoa koronaviruksesta sekä tärkeät yhteystiedot”, Essi sanoo.

Muutama henkilö koki, että soitot olisi pitänyt aloittaa aiemmin.

”Puhelujen yksi tärkeimmistä asioista oli se, että asiakasta kuunneltiin. Se tuntui tärkeältä. Puheluissa välittyi, että psyykkinen jaksaminen oli yllättävän hyvä. Suurin osa kertoi pärjäävänsä”, Petra toteaa. ”Keskusteluista paistoi toiveikkuus.”

Vastaajat kertoivat, että koronatilanteen haasteena on tasapainottelu koronatartuntariskin ja avuntarpeen välillä.

”Monet asiakkaat kertoivat vähentäneensä avustajien tunnit minimiin tai jopa lopettaneet avun kokonaan koronatartunnan pelossa, vaikka avuntarvetta on. He kertoivat pärjäävänsä pienemmillä avuilla jonkin aikaa, mutta mitä enemmän aikaa kuluu, sitä vaikeampaa on”, Petra kertoo.

On tärkeää, ettei jätä itselle välttämätöntä palvelua käyttämättä pelon vuoksi, mikäli tarve avulle ja tuelle edelleen on.

Puhelujen aikana asiakkaat kyselivät tietoa kauppapalveluista, vaikka monet kertoivat halustaan käydä kaupassa myös itse, koska kotona ei jaksa aina olla. Lisäksi he olivat kiinnostuneita hengityssuojaimista ja esittivät kysymyksiä eri palveluihin liittyen, kuten kuljetuspalveluista.

Petra, Essi ja Pirkko kertoivat saaneensa tehdä mielenkiintoista työtä.

”Tämä työ laajensi käsitystä vammaispalvelujen asiakkaista ja heidän tilanteistaan yleisesti. Myös henkilökohtaisen avun -palvelun tuntemus lisääntyi”, he kiittelevät.

Soittokierros jatkuu vielä toukokuun loppuun asti, jolloin soitetaan omaishoitajille.

Lisätietoa

Jos sinulle ei vielä ole soitettu ja koet tarvetta neuvontaan, ota ystävällisesti yhteyttä puhelinpalveluumme p. 09 816 45285, joka on avoinna arkisin klo 9-11 ja 12-14. Voit myös lähettää sähköpostia osoitteella: vammaispalvelut@espoo.fi.

Jos epäilet koronavirustartuntaa, tee oirearvio osoitteessa www.omaolo.fi 

Voit myös soittaa kaupungin koronaneuvontaan p. 09 816 34600 arkisin klo 7–18, tai muina aikoina Päivystysapuun, p. 116 117.

Lue lisätietoa koronasta

Ohjeet koronaviruksen takia